سرفصل بیزینس پلن

سرفصل‌های یک بیزینس پلن کامل

ساختارهای استانداردی برای بیزینس پلن تعریف‌شده است اما همه آن‌ها، ساختار تقریباً مشابه دارند و فقط قالب‌ها و فرمت‌های آن در مناطق مختلف باهم متفاوت است؛ برخی از آن‌ها سرفصل‌های کمتر و برخی دیگر، سرفصل‌های اصلی و فرعی‌تر بیشتری دارند.
حتی در کانادا و آمریکا که ازلحاظ ساختارهای بیزینسی، بسیار شبیه به هم هستند، فرمت‌های بیزینس پلن در آن‌ها ممکن است باهم متفاوت باشند.
برای نوشتن بیزینس پلن می‌توانید از قالب‌ها و نمونه‌های آماده و از پیش طراحی‌شده استفاده کنید. گرچه نمی‌توانید بگویید استاندارد جدی و دقیقی در همه آن‌ها رعایت شده؛ اما می‌توان سعی کرد از جنبه‌های مختلفی به آن‌ها نگاه کرد و ترکیبی مناسب از این قالب‌ها به وجود آورد که ما به آن، بیزینس پلن هوشمندانه می‌گوییم؛ به این معنا که همه جوانب یک برنامه مدون برای بیزینس خود را مدنظر قرار داده‌اید و از نگاه‌های مختلف به قضیه نگاه می‌کنید. ساختاری که در این کتاب گفته می‌شود، معمول همه بیزینس پلن ها نیست. این ساختار بسیار کاربردی است و دست شمارا برای تهیه انواع دیگر برنامه‌ها باز می‌گذارد.
هنگام نوشتن بیزینس پلن استانداردها را فراموش کنید. در برخی از بیزینس پلن‌ها ممکن است به برخی عنوان‌ها کمتر پرداخته‌شده باشد و در برخی، بسیار مفصل‌تر بیان‌شده باشند. در برخی قالب‌ها به برخی سرفصل‌ها اصلاً اشاره نشده یا با سرفصل دیگری ادغام‌شده است.
هرکسی ساختار بیزینس پلن متناسب با بیزینس خود را پیدا می‌کند؛ یعنی بر اساس نوع بیزینستان، روش خاصی را به اجرا می‌گذارید. مثلاً یک شرکت خودروسازی و یک فروشگاه کوچک هر دو به بیزینس پلن نیاز دارند، ولی شرکت خودروسازی ممکن است در بخش تحلیل صنعت و اقتصاد، نیاز به تحلیل‌های کامل و عمیقی داشته باشد که یک سوپرمارکت به آن نیاز ندارد.
به‌جای اینکه قالب بیزینس‌ها را جست‌وجو کنید، نمونه‌های بیزینس پلن را جست‌وجو کنید. قالب، یک ساختار است و بهتر است نمونه‌ها را بخوانید تا ایده افراد مختلف را در بیزینس‌های مختلف بدانید.
پیش از اینکه شروع به نوشتن بیزینس پلن کنید، باید به تعدادی پرسش، پاسخ دهید. این پرسش‌ها در اصل همان سرفصل‌هایی است که در بیزینس پلن در نظر می‌گیرید و باید از قبل به آن‌ها فکر کرده باشید. در ادامه سرفصل‌های یک بیزینس پلن هوشمندانه را مفصل یاد می‌گیرید.
بسیاری اوقات به این عنوان‌ها فکر می‌کنید، ولی نمی‌دانید آن‌ها را در چه دست‌های قرار دهید، چون هنوز با آن‌ها کارنکرده‌اید.به‌طورکلی، موضوعات زیر در یک بیزینس پلن هوشمندانه باید پوشش داده شود.
خلاصه مدیریتی
چشم‌انداز، مأموریت و اهداف شرکت
تجزیه‌وتحلیل وضعیت صنعت
تجزیه‌وتحلیل بازار
تجزیه‌وتحلیل مشتری
تجزیه‌وتحلیل رقبا
شناسایی نقاط قوت و ضعف داخلی، فرصت‌ها و تهدیدهای خارجی
طرح تولید (محصولات و خدمات)
برنامه مدیریتی و سازمانی
برنامه بازاریابی و فروش
جزئیات برنامه عملیاتی
مدیریت ریسک
برنامه تأمین منابع مالی بیزینس
استراتژی خروج
برنامه استراتژی
ضمیمه بیزینس پلن
جلد بیزینس پلن


شما می‌توانید بسته به نوع فعالیتتان به بخش یا بخش‌هایی بیشتر بپردازید. معمولاً یک بیزینس پلن با خلاصه‌ای از طرح اصلی شروع می‌شود که به‌طور سریع اطلاعات کلیدی برنامه تجاری را بیان می‌کند. دیگر بخش‌ها شامل جزئیات بازار، محصول، گروه مدیریت، استراتژی‌های سازمان، برنامهٔ اجرایی و داده‌های مالی می‌باشند.
نکتهٔ مهمی که باید همواره در نوشتن بیزینس پلن مدنظر باشد این است که در عمل برای افراد مختلف باید طرح کسب و کارهای مختلف نوشته شود زیرا هر مخاطبی به یک سری اطلاعات عمومی در مورد طرح و بالطبع مجموعه‌ای از اطلاعات تخصصی نیاز دارد که باید به سؤالات تخصصی وی پاسخ دهد و مطالب دیگر کمتر مفید می‌باشند.
همچنین ازآنجاکه کلیهٔ جنبه‌های اطلاعات در دسترس عموم قرار ندارد، ضریب امنیت حفظ طرح نیز بالا می‌رود. برای مثال یک بیزینس پلن که برای اخذ تسهیلات به بانک ارائه می‌شود باید کاملاً با بیزینس پلن ارائه‌شده به شرکای علمی متفاوت باشد. همچنین برای جذب مشتری نیز می‌توان یک معرفی کلی از سازمان و محصول را در قالب یک بیزینس پلن بسیار ساده‌سازی شده به مشتری ارائه نمود که در اینجا لزوم متفاوت بودن طرح‌های تجاری به‌وضوح نمایان است.
معمولاً چکیده و خلاصه ی مدیریتی در ابتدای طرح و پیوست ها در انتهای بیزینس پلن آورده می شوند، ولی ترتیب دیگر بخش ها ثابت نبوده و می تواند بسته به نوع پروژه تغییر نماید. مهم آن است که جنبه های مختلف بررسی شده و سازمان به طور روان‌و منطقی توضیح داده شود.
سرفصل های گزارش بیزینس پلن Business Plan
بطور معمول یک گزارش بیزینس پلن می بایستی سرفصل های زیر را داشته باشد:
معرفی شرکت
ترازنامه مقایسه ای (۵ سال گذشته)
صورت سود (زیان) مقایسه ای (۵ سال گذشته)
معرفی محصولات
عملکرد شرکت (۵ سال گذشته)
نمودار فروش
نمودار هزینه های عملیاتی
نمودار سود خالص
نمودار قیمت تمام شده
تحلیل بازار
رقبا
عرضه (تولید + واردات)
تقاضا (مصرف + صادرت)
طرح های تولید
پیش بینی حجم عرضه و تقاضای بازار
برنامه استراتژیک شرکت (درصورت وجود)
طرح های توسعه شرکت (درصورت وجود)
اهداف کوتاه مدت/میان مدت/بلندمدت
پیش بینی هزینه های سرمایه گذاری آتی
پیش بینی روند فروش و درآمد
پیش بینی هزینه های عملیاتی در سال های آتی
تدوین مدل مالی بیزینس پلن با استفاده از نرم افزار کامفار COMFAR III Expert
تحلیل خروجی های مدل مالی بیزینس پلان
با استفاده از سرفصل های فوق می توان یک گزارش بیزینس پلن کامل مبتنی براستانداردهای اقتصاد مهندسی و مدیریت مالی تدوین و بعنوان نقشه راه Road Map در اختیار مدیران و تصمیم گیران شرکت قرار داد.

سرفصل بیزینس پلن

منابع اطلاعاتی بیزینس پلن

اطلاعات اولیه موردنیاز برای تهیه بیزینس پلن را می‌توان از منابع زیر استخراج نمود:
بخش اول

صورت‌های مالی شرکت

ازجمله مهم‌ترین منابع استخراج اطلاعات برای تهیه بیزینس پلن صورت‌های مالی سال‌های گذشته شرکت می‌باشد. صورت‌های مالی هر شرکتی منعکس‌کننده تمامی رویدادها و اتفاقاتی است که در کسب‌وکار موردنظر در سال‌های گذشته اتفاق افتاده است. تصمیم‌گیری‌هایی که انجام‌شده، سرمایه‌گذاری‌هایی که صورت گرفته، برنامه‌های فروشی که اجراشده، هزینه‌های تولیدی که پرداخت‌شده و غیره به‌تمامی در صورت‌های مالی موجود می‌باشد. تدوین‌کننده بیزینس پلن می‌تواند با مراجعه به صورت‌های مالی و تحلیل و بررسی روند پارامترهای تأثیرگذار بر سوددهی شرکت، علل افزایش و کاهش سوددهی و وضعیت فعلی را به‌درستی تشخیص دهد و ازاین‌روی می‌تواند شرایط مالی و اقتصادی شرکت را برای سال‌های آتی با تقریب مناسبی پیش‌بینی نماید.
بخش دوم

نمودارهای عملکرد

نمودارهای حجم تولید، میزان درآمد، هزینه‌های تولید، سود خالص و غیره شرکت در سال‌های گذشته می‌تواند روند کاهشی و یا افزایشی داشته باشد. هر جا کاهش و یا افزایشی در نمودارها مشاهده گردد می‌بایستی علل آن موردبررسی قرار گیرد. این نمودارها عملکرد تولید و درآمد محصولات شرکت در سال‌های گذشته را پیش روی ما قرار می‌دهد تا بتوانیم تحلیلی از سهم بازار شرکت و وضعیت آن در سال‌های مختلف داشته باشیم. با استفاده از فرمول‌های آماری و روش‌هایی نظیر رگرسیون (حداقل مربعات)، میانگین نرخ رشد و غیره می‌توان عملکرد شرکت را برای سال‌های آتی نیز پیش‌بینی نمود که بخش بسیار مهمی از بیزینس پلن می‌باشد.
بخش سوم

برنامه استراتژیک تدوین‌شده

به‌طورمعمول برنامه استراتژیک تدوین‌شده برای کسب‌وکار می‌تواند مبنای تهیه بیزینس پلن باشد. بدین‌صورت که در برنامه استراتژیک به‌صورت کلی در خصوص کسب سهم بازار و میزان فروش و هدف‌گذاری‌های انجام‌شده برای کسب‌وکار صحبت می‌شود و اهداف کمی و کیفی به‌صورت کلی تعیین می‌گردد. در برنامه استراتژیک افزایش و یا کاهش سهم بازار محصولات فعلی، حذف برخی محصولات و یا تولید محصولات جدید و نحوه ورود به بازار و کسب سهم بازار برای این محصولات موردبررسی قرار می‌گیرد. براین اساس در بیزینس پلن پارامترهای تعیین‌شده در برنامه استراتژیک می‌تواند ملاک تهیه مدل مالی و پیش‌بینی هزینه‌ها و درآمدهای کسب‌وکار در سال‌های آتی قرار می‌گیرد و ابزارهای مالی و سرمایه‌ای رسیدن به این اهداف با جزییات بیشتری موردبررسی قرار داده شود.
بخش چهارم

برنامه طرح‌های توسعه‌ای شرکت

هر کسب‌وکاری به‌منظور افزایش ظرفیت تولید، تولید محصولات جدید، بهبود کیفیت و سایر موارد طرح‌های توسعه‌ای را برنامه‌ریزی می‌نماید. میزان سرمایه‌گذاری لازم جهت اجرای طرح‌های توسعه می‌بایستی در مدل مالی بیزینس پلن لحاظ گردد. نتایج مالی و اقتصادی و جریانات نقدی حاصل از اجرای طرح توسعه نیز می‌بایستی در گزارش بیزینس پلن در نظر گرفته شود. به راین اساس دسترسی به جزییات طرح‌های توسعه‌ای ازجمله ورودی‌های اصلی تهیه گزارش بیزینس پلن می‌باشد. در صورت وجود برنامه استراتژیک برای شرکت، طرح‌های توسعه‌ای معمولاً بخشی از آن می‌باشند که در برنامه استراتژیک به‌صورت کلی بیان می‌شود اما در طرح بیزینس پلن با جزییات بیشتری ارائه می‌گردد.
ازجمله خدمات مشاوره‌ای که شرکت بامداد قرن دانش ارائه می‌نماید، تدوین گزارش‌ها بیزینس پلن Business Plan و طرح‌های کسب‌وکار برای شرکت‌ها می‌باشد. در این خصوص کارشناسان این شرکت از تبحر خاصی برخوردار می‌باشند و توانسته‌اند که دانش مربوط به این خدمات مشاوره‌ای را در شرکت به نحو مناسبی بهبود و ارتقاء دهند. تجربه سال‌های گذشته بامداد قرن دانش می‌تواند به‌عنوان مشاور مالی و سرمایه‌گذاری در راستای ارتقای کیفی و کمی محصولات و سهم بازار شرکت و تحلیل مالی و اقتصادی هر کسب‌وکاری به شما یاری رساند.

بیزینس پلن


درصورت تمایل به این مطلب امتیاز دهید:

 

۵/۵ - (۲ امتیاز)