Business Plan Summary

مراحل تهیه خلاصه مدیریتی بیزینس پلن

خلاصه مدیریتی یا مدیریتی (Executive Summary) تشریح کننده رئوس اهداف و دیدگاه‌های شما می‌باشد و اولین بخشی است که باید در طرح خود بیاورید. خلاصه مدیریتی استراتژی کسب و کار شمارا معرفی می‌نماید و مطمئناً مهم‌ترین بخش برای مدیران، سرمایه‌گذاران و مؤسسات اعتباری است.
اکثر مدیرانی که قرار است در به جریان افتادن پرونده طرح شما برای دریافت کمک و حمایت مالی تأیید کنند همیشه دچار مشکل کمبود وقت هستند و ازاین‌رو نباید انتظار داشته باشید که با دقت کامل برای خواندن طرح شما که در چندین صفحه تهیه‌شده وقت بگذارند. در حالت ایده آل خلاصه مدیریتی شما حداکثر ۱-۲ صفحه خواهد بود، که باعث خواندن سریع و اشتیاق به شنیدن بیشتر در سرمایه‌گذاران می‌شود.(مراحل تهیه خلاصه مدیریتی بیزینس پلن)
مقصود اصلی بیزینس پلن این است که سرمایه‌گذار را به خرید ایده‌آل کسب و کار شما ترغیب کند. آنچه که سرمایه‌گذاران واقعاً دوست دارند بدانند این است که: «چقدر سود عاید من خواهد شد و کی؟»
به‌عبارت‌دیگر، بیزینس پلن شما درواقع سند فروش و یا نوعی طرح پیشنهادی برای فروش نیز محسوب می‌شود. به‌این‌ترتیب مهم‌ترین بخش طرح پیشنهادی فروش (و درنتیجه بیزینس پلن ) شما، خلاصهٔ مدیریتی آن است.به زبان ساده، اگر خلاصهٔ مدیریتی بیزینس پلن شما نتواند مخاطب خود را متقاعد کند که سرمایه‌گذاری روی کسب و کار شما حرکت هوشمندانه‌ای محسوب می‌شود، باقی طرح از درجهٔ اعتبار ساقط می‌شود، چون هرگز خوانده نخواهد شد.

چه چیزهایی در خلاصه مدیریتی آورده می‌شود؟

در ادامه به چند نکتهٔ کلیدی که باید در خلاصه مدیریتی گنجانده شوند بر اساس مقطع کسب و کار اشاره می‌کنیم:
الف – اگر کسب‌وکاری تثبیت‌شده دارید
اگر کسب و کار شما به ثبات رسیده است، مطمئن شوید که اطلاعات زیر حتماً در بیزینس پلن شما ذکر شوند:
۱ . بیانیه مأموریت (Mission Statement): این بخش توضیح می‌دهد که کسب و کار شما دربارهٔ چیست. طول این قسمت بین چند جمله تا یک پاراگراف خواهد بود.
۲ . اطلاعات شرکت: شامل بیانیهٔ کوتاهی است که زمان شروع کسب و کار، نام مؤسسین و نقش‌هایشان، تعداد کارمندان و محل کسب و کار شمارا پوشش می‌دهد.
۳ . نکات برجستهٔ توسعه: شامل نمونه‌هایی از رشد شرکت از قبیل نکات جالب مالی یا مربوط به بازار است (برای مثال شرکت الف حاشیه سود و سهم بازارش را از زمان تأسیس هرسال به‌طور مستمر افزایش داده است). گراف‌ها و جدول‌ها می‌توانند در این بخش مفید باشند.
۴ . محصول/خدمات شما: به‌طور مختصر محصول یا خدماتی که ارائه می‌دهید را وصف کنید.
۵ . اطلاعات مالی: اگر به دنبال جذب سرمایه هستید این قسمت باید شامل هر نوع اطلاعات دربارهٔ بانک و سرمایه‌گذاران فعلی شما باشد.
۶ . برنامه‌های آینده را خلاصه کنید: توضیح دهید که می‌خواهید کسب و کار خود را در آینده به چه سمت و سویی ببرید.
به‌استثنای بیانیهٔ مأموریت، همهٔ اطلاعات موجود در خلاصهٔ اجرایی باید به شکلی مختصر و مفید و در یک صفحه پوشش داده شوند.

ب- اگر استارتاپ یا کسب‌وکاری نوپا هستید
اگر به‌تازگی در حال راه انداختن کسب‌وکاری جدید هستید، اطلاعات کسب و کار شما به‌اندازهٔ یک شرکت جاافتاده نخواهد بود. به‌جای آن، بر روی تجربه و پیشینهٔ خود به‌علاوهٔ تصمیماتی که شمارا به سمت شروع این شرکت به‌خصوص سوق داده است تمرکز کنید.
نشان دهید که تحلیل بازار را انجام داده‌اید. اطلاعاتی دربارهٔ نیاز یا شکافی در بازار مخاطب خود و اینکه چطور راه‌حل‌های خاص شما می‌توانند آن شکاف را پر کنند بگنجانید. خواننده را قانع کنید که می‌توانید در بازار مخاطب خود موفق شوید، و سپس به برنامه‌های آینده بپردازید.

مهم‌ترین بخش بیزینس پلن خلاصه مدیریتی است. به هنگام ارائه بیزینس پلن به سرمایه‌گذار تنها بخشی که موردتوجه آن‌ها قرار می‌گیرد، خلاصه مدیریتی است. پس باید در نوشتن آن دقت کرد.زمان از مهم‌ترین فاکتورهایی است که در هنگام نوشتن خلاصه مدیریتی باید به آن توجه کرد. بنابراین باید توجه داشته باشید که خلاصه مدیریتی بیزینس پلن خود را به‌گونه‌ای بنویسید که در کمتر از ۲ دقیقه نظر خواننده را به خود جلب کند.

Business Plan Summary
تداوم متن در خلاصه مدیریتی
فرم خلاصه مدیریتی
برای اینکه بتوانید تداوم متن خود را حفظ کنید باید به این نکته توجه داشته باشید که تا حد امکان اصل ساده‌نویسی در متن را رعایت کنید و توضیحات لازم را در پاراگراف‌های کوتاه بنویسید. (حداکثر ۲ صفحه، برای خلاصه مدیریتی در نظر گرفته شود)
محتوای خلاصه مدیریتی
باید دقیقاً در رابطه با موضوع بیزینس پلن نوشته شود. معمولاً در خلاصه مدیریتی باید ابتدا ایده، گروه اجرایی، پتانسیل سوددهی و بودجه موردنیاز همگی به ترتیب و به‌صورت خلاصه و در دو پاراگراف توضیح داده شوند. از توضیحات و پرداختن به جزئیات در متن کاملاً خودداری کنید، چراکه در صورت نیاز سرمایه‌گذار می‌تواند بیزینس پلن شمارا به‌طور کامل مطالعه کند.

مقدمه خلاصه مدیریتی

بانک و یا سرمایه‌گذار در ابتدایی‌ترین مرحله مرتبط بودن پروژه با معیارهای سرمایه‌گذاری خود را می‌سنجند. معمولاً معیارهای سرمایه‌گذاری عبارت‌اند از:
• ایده، بودجه موردنیاز
• بازار هدف
• مهارت گروه اجرایی
باید دقت لازم را داشته باشید که محتوای مقدمه خلاصه مدیریتی تمامی نکات بالا را پوشش دهد.(مراحل تهیه خلاصه مدیریتی بیزینس پلن)

ساختار بدنه محتوای خلاصه مدیریتی

بعد از مقدمه نوبت به توضیح کسب و کار، معرفی گروه اجرایی، بازار، ارائه نکات مالی و درنهایت بودجه موردنیاز می‌رسد که باید به ترتیب در خلاصه مدیریتی توضیح داده شوند.

چطور خلاصه مدیریتی را قالب‌بندی کنیم

با پاراگرافی شروع کنید که توجه خواننده را جلب کند. اگر حکایتی مجاب‌کننده در مورد شرکت دارید، حقیقتی جالب‌توجه، یا آماری مرتبط، می‌توانید از آن برای شروع استفاده کنید. برخی از خلاصه‌ها با عبارتی در مورد هدف شرکت یا بیان مأموریت شرکت شروع می‌شوند.
بعد از پاراگراف آغازین، می‌توانید از ترتیب زیر برای بخش‌های بعدی طرح خود استفاده کنید. هر موضوع به پاراگراف مربوط به خود تعلق دارد.و به دلیل اینکه این‌یک خلاصه است، آن‌ها را تنها در دو یا سه جمله پوشش دهید.در پاراگراف انتهایی‌تان، هدف از طرح را به خوانندتان بگویید.
اگر وام می‌خواهید، اینکه مبلغ آن چقدر است و برای چه مدت؟
اگر به دنبال سرمایه‌گذار می‌گردید، آیا به‌صورت درصدی کار می‌کنید یا مقداری خاص می‌پردازید؟
در قبال وام دریافتی چه می‌پردازید؟

این بخش، خلاصه‌ای از بیزنس پلن‌تان است. حجم خلاصه مدیریتی به کلیات کاری که می‌خواهید انجام دهید، بستگی دارد و در آن‌یک بررسی اجمالی از مفهوم بیزنستان ارائه می‌دهید؛ یعنی خواننده باید متوجه شود به‌طورکلی؛
بیزنس شما در چه زمینه‌ای است؟
چه محصولی می‌خواهید بفروشید؟
هدفتان از این بیزنس چیست؟
بازار هدف شما کجاست؟


این بخش، خلاصه‌ای از مسائلی است که قرار است خواننده در صفحات بعدی بیزنس پلن با آن مواجه شود. در اینجا ممکن است درباره تک‌تک سرفصل‌هایی که در بخش‌های بعد دارید، به طور خلاصه صحبت کنید، مثلاً برنامه مالی، بازار هدف، مارکتینگ پلن، نوع بیزنس، فرصت‌هایی که وجود دارد، رقبا چه کسانی هستند و با چه روشی فعالیت می‌کنند، مزیت رقابتی شما در مقابل رقبا چیست و موارد دیگر. بیان تمام این مطالب باید در قالب یک یا دو صفحه بگنجد. در خلاصه مدیریتی، درنهایت وضوح بیان کنید که می‌خواهید چه‌کاری را با چه مشخصات و نقش‌های انجام دهید.
بیان نوشتاری شما، باید نشان‌دهنده قدرت شما برای ورود به بازار باشد. اگر این‌طور نباشد، هرچه جلوتر می‌روید، تأثیر منفی آن آشکار خواهد شد و درزمانی که نسخه‌های مختلف برای سرمایه‌گذار و بانک ایجاد میکنید، این موضوع به‌وضوح دیده می‌شود.
درعین‌حال که کوتاه نویسی را در این بخش، رعایت می‌کنید، باقدرت و نظم پیش بروید.زمانی که نسخه‌های مختلفی از بیزنس پلن تهیه می‌کنید، یکی از جاهایی که همیشه بر اساس نوع مخاطب تغییر می‌کند، همین بخش است.(مراحل تهیه خلاصه مدیریتی بیزینس پلن)

بسیاری از اوقات ممکن است خواننده بیزنس پلن، به صفحات بعد از خلاصه مدیریتی مراجعه نکند و تصمیم مثبت یا منفی خود را از همین بخش بگیرد؛ بنابراین در همین دو یا سه صفحه، خلاصه بیزنس پلن خود را بسیار ساده، واضح و منظم بنویسید و در نسخه‌های مختلف، بر اساس نوع مخاطبتان تهیه کنید.

این مسئله باعث می‌شود شما تأثیرگذارتر عمل کنید، چون مطمئن هستید بیشتر از پنجاه درصد از کسانی که این خلاصه را می‌خوانند، اصلاً صفحات بعدی را نمی‌خوانند و تنها نیمی از افراد به سراغ جزئیات می‌روند. همچنین کسانی که ادامه بیزنس پلن را می‌خوانند، درواقع تحت تأثیر خلاصه مدیریتی، تصمیم به خواندن آن گرفته‌اند.
یکی از روش‌های مناسبی که می‌توانید با آن، میزان رسیدن به اهداف را ارزیابی کنید، این است که از افراد مختلف بخواهید آن را بخوانند و نظراتشان را به شما بگویند که ازآنچه برداشتی کرده‌اند. آن‌ها چون هیچ ایده‌ای ندارند و صرفاً برداشتشان را از نوشته‌های شما بیان می‌کنند، گزینه خوبی برای ارزیابی نوشتار شما هستند. اگر برداشتشان همانی است که شما می‌خواستید بیان کنید، مشکلی وجود ندارد، در غیر این صورت باید نوشتارتان را اصلاح کنید و به استانداردها یا روش‌های نوشتاری دیگر مراجعه کنید. سعی کنید متوجه شوید که آیا خواننده، تمام آن متن را متوجه نشده یا فقط قسمتی از متن نیاز به اصلاح دارد.
خودتان هم بادید شخص سوم و با حفظ فاصل‌های زمانی از تهیه آن، بررسی کنید که آیا آن مفاهیمی را که در پی بیانشان بودید، درمی‌یابید یا خیر. کسی که این خلاصه را می‌خواند، باید بفهمد بیزنس شما چیست. در مرحله بعد به سرفصل جزئیات بیزنس می‌رسید. اکنون باید شروع کنید به توضیح دقیق آنچه می‌خواهید برای بیزنس خود انجام دهید. تعریف دقیقی از اینکه نقشه‌تان برای راه‌اندازی و پیشبرد بیزنس چیست، ارائه کنید.
در این بخش ذکر جزئیات ضروری است. فراموش نکنید که این نسخه اولیه است و در ادامه، آن را تغییر خواهید داد. بنابراین نیاز به ویرایش و گزیده نویسی نیست. هرچه در ذهنتان هست بنویسید و سپس شروع کنید به اصلاح کردن. همیشه اولین نسخه‌ای که کار می‌کنید، نسخه برنامه کاری است که مفصل‌ترین نسخه بوده و بعداً نسخه‌های دیگر را بر اساس آن می‌نویسید. در نسخه برنامه کاری، هرچه به نظرتان می‌رسد، می‌نویسید. بعد از نوشتن خلاصه مدیریتی، اهداف، چشم‌انداز و مأموریت نوشته می‌شود.
خلاصه شامل حدود یک تا دو صفحه از اطلاعات برجسته طرح می‌باشد. این خلاصه بسیار مهم است زیرا سرمایه‌گذاران بالقوه در ابتدا آن را خوانده و باید جذب آن شوند تا ادامه طرح را نیز بخوانند. تأثیر نهایی بیزینس پلن شما از همین بخش کوچک سرچشمه می‌گیرد. این بخش بسیار پراهمیت است و باید کاملاً گویای طرح کلی شما باشد.
سعی کنید این بخش را در آخر و پس از تکمیل سایر بخش‌ها بنویسید چراکه هم به تمام جنبه‌ها اشراف دارید و هم تمام اطلاعات کلیدی را در خلال نوشتن دیگر بخش‌ها یافته‌اید.

بیزینس پلن


درصورت تمایل به این مطلب امتیاز دهید:

 

۵/۵ - (۱ امتیاز)