طرح احداث باغ انار

انار بانام علمی Punica granatum.L یکی از قدیمی ترین میوه های خوراکی بومی ایران بوده که در حدود ۲۰۰۰ سال قبل از میلاد اهلی‌شده است و از زمان های بسیار قدیم در چین، ترکیه، آمریکا، اسپانیا، آذربایجان، ارمنستان، افغانستان، ازبکستان، خاورمیانه، پاکستان، تونس، اسرائیل، مناطق خشک جنوب شرقی آسیا، شبه‌جزیره مالزی، شرق هند و گرمسیری آفریقا پرورش می یابد.
ازنظر شوری نسبتاً متحمل بوده و به آبیاری کمتری نیاز دارد و می تواند در آب‌وهوای خشک و نیمه خشک اراضی حاشیه‌ای با شرایط کیفی زیر پایه، رشد یابد و در برابر یخبندان مقاومت کند. این میوه پردرآمد،پتانسیل عالی در بازار ، صادرات و پردازش (ارزش‌افزوده) دارد و برای امنیت غذایی و معیشت کشاورزان مناطق محروم ازنظر منابع طبیعی بسیار مناسب است.انار یکی از مهم‌ترین محصولات تجاری در سراسر جهان است و به دلیل ارزش غذایی، فرآورده‌های بسیار و خواص درمانی ، ارزشمند محسوب می شود.
انار به دلیل داشتن رنگی جذاب، آبدار بودن، طعم اسیدی شیرین و ارزش مواد مغذی بالا، پذیرش گسترده ای در بین مصرف-کنندگان داشته است.این میوه سرشار از فلاونوئیدها ، آنتوسیانین ها ، اسید پونیکئیک، اللاگیتانین ها، آلکالوئیدها، فروکتوز، ساکارز، گلوکز، اسیدهای آلی ساده مانند اسید اسکوربیک، اسید سیتریک و اسید مالیک و ترکیبات بیولوژیکی مانند فنولیک ها و فلاونوئیدهاو به‌طور عمده آنتوسیانین ها است.بخش های مختلف انار دارای خواص درمانی، طیف گسترده ای از بیماری ها ازجمله سرطان سینه و پوست ، اختلالات قلبی عروقی ، ناباروری مردان ، بیماری آلزایمر ، پیری ، ایدز می باشد.
احداث باغ انار به مقدماتی نظیر تسطیح و آماده سازی زمین ها، معماری باغ، تهیه نهال و قلمه معتبر، مشخص کردن نحوه آبیاری باغات و منابع آب مورد نیاز و موارد متنابه دیگر نیاز دارد.
۱- احداث باغ انار در اقلیم مناسب و برخورداری از خاک مطلوب متناسب با موارد یاد شده در این خصوص اولین ضرورت جهت رسیدن به تولید حداکثری میباشد.
۲- با توجه به مطالعه و عملکرد بهینه تعدادی از واریته های بومی و معرفی شده در استان های مختلف کشور استفاده از این ارقام جهت توسعه و به سازی باغات و تهیه نهال پایه یا قلمه معتبر در احداث باغ های انار ضروری است .
۳- با توجه به عدم استفاده از سموم و آفت کشها در اکثر باغات انار ایران و گرایش کشورها به تولید ارگانیک محصولات کشاورزی و تاثیر بسیار موثر استفاده از کودهای حیوانی و بیولوژیک در ارتقا کمی و کیفی باغات انار، حذف کودهای شیمیایی از چرخه تولید و استفاده صرف از کودهای بیولوژیک پیش فرض دیگر ما در احداث باغات انار جهت تولید پایدار و حداکثری می باشد.
۴- محدودیت منابع آب امری روز افزون و ملموس برای کلیه فعالین بخش کشاورزی میباشد. استفاده بهینه از منابع آب مستلزم توجه به شیوه های نوین آبیاری از زمان احداث باغات انار میباشد. همچنین بستر سازی صحیح و سازگار با نحوه آبیاری جهت توسعه صحیح ریشه های درختان انار از همان ابتدا از نکات کاملا اثر گذار در عملکرد بهینه درخت و سرعت رشد و باردهی کمی و کیفی آن محسوب میشود.
۵- آفتاب سوختگی و خشک سالی از حوادث طبیعی است که باغات انار را همواره تحت تاثیر قرار میدهد. از یک سو تراکم زیاد درختان مانع از رسیدن نور کافی و شکل گیری صحیح اسکلت درختان انار و استفاده از مکانیزاسیون میشود، و از سویی برخورداری از میوه سالم و آبدار نیازمند حراست محصول در سایه انداز درختان انبوه می باشد. که برقراری تعادل بین این دو نیازمند راه کاری مناسب در این خصوص می باشد.

نحوه احداث باغ انار

اوایل پاییز یا بهار, زمین را شخم زده و سپس ازکود های حیوانی و شیمیایی و مقدار ۱۰ تن درهکتار کود حیوانی پوسیده با خاک مخلوط کرده و تاکید بر آزمایش خاک به مقدار ۱۰۰ -۸۰ کیلو ازت خالص در سه مرحله ۱۵۰-۱۰۰ کیلو پتاس خالص و ۸۰-۶۰ کیلو فسفر در هکتار استفاده می شود سپس جوی های به عرض ۴۰ سانتی متر و پشته های به عرض ۸۰ سانتی متر ایجاد می کنند .
ﺑﺮ ﺣـﺴﺐ ﻓـﺮم ﺗﺮﺑﻴـﺖ ﻣـﻮرد ﻧﻈـﺮ ﻧﻬـﺎل ﺑﺎﻳـﺪ درارﺗﻔﺎع مناسب( ۸۰سانتی متر تا یک متر) ﺳﺮ ﺑﺮداری ﺷﻮد . ﺗﻮﺻﻴﻪ ﻣﻲ ﺷﻮد ﺳﺮﺑﺮداری ﻧﻬـﺎل ﺑـﻪ ﺻـﻮرت ﻣﻮرب انجام گیرد.
رﻳـﺸﻪ ﻫـﺎی ﺷﻜﺴﺘﻪ وزﺧﻤﻲ ﻗﻴﭽﻲ ﺷﺪه و ﻛﻞ رﻳﺸﻪ آراﻳﺶ ﻣﻲ ﺷﻮد.

ﺿﺪ ﻋﻔﻮﻧﻲ ﻧﻬﺎل ﻗﺒﻞ از ﻛﺎﺷﺖ نهال انار

ﺳﭙﺲ رﻳﺸﻪ ﻧﻬﺎل ﻫﺎ ﺑـﻪ ﻣـﺪت ۵ دﻗﻴﻘـﻪ در ﻣﺤﻠﻮل ﭘﺮاﻟﻴﻨﺎژ ﻗﺮار داده ﻣﻲ ﺷﻮﻧﺪ و ﺑﻼﻓﺎﺻﻠﻪ در ﭼﺎﻟـﻪ ﻫـﺎ ﻛـﺸﺖ ﻣـﻲ ﮔﺮدﻧـﺪ .اﻳـﻦ ﻣﺤﻠـﻮل ﺣﺎوی۳۰۰ ﮔﺮم ﻗﺎرچ ﻛﺶ ﺑﻨﻮﻣﻴﻞ ﻳﺎ ﺗﻮﭘﺴﻴﻦ، ۱۰ ﻛﻴﻠﻮ ﺧﺎک رس ﻳﺎ ﺧﺎﻛﺴﺘﺮ، ۵ﻛﻴﻠﻮ ﭘﻬﻦ اﻟﻚ ﻛﺮده ﺧﺸﻚ و ۱۰۰ﻟﻴﺘﺮآب ﻣﻲ ﺑﺎﺷﺪﻛﻪ ﺿﻤﻦ ﺿﺪﻋﻔﻮﻧﻲ رﻳﺸﻪ و ﻣﺤﻞ ﻫﺎی زﺧﻤﻲ ﺷـﺪه ﻳـﻚ ﻻﻳﻪ ﻧﺎزک از مواد ﻏﺬاﻳﻲ روی رﻳﺸﻪ ﻫﺎ ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺘﻪ ﻛﻪ در ﻣﺮاﺣﻞ اوﻟﻴﻪ رﺷﺪ ﻣﻮرد اﺳـﺘﻔﺎده ﻗـﺮار ﻣﻲ ﮔﻴﺮد.

طریقه کاشت نهال انار

خاک بستر را با مقداری ماسه مخلوط می کنیم و در ته هر چاله نیز یک بیل کود حیوانی پوسیده مخلوط می‌گردد. نهال ها با دقت در عمق مناسب گذاشته شده و با خاک معمولی اطراف آن را پر می‌شود. بعد از حفر گودال پس از مخلوط کردن مقداری کوددامی کاملاً‌ پوسیده به غرس نهال اقدام و پس از غرس نهال خاک اطراف نهال را لگدکوب می‌شود تا ذرات خاک به حد ممکن به همدیگر چسبیده و ریشه را محکم نگهدارند.

انتخاب زمین

در انتخاب زمین باید عواملی نظیر نوع خاک، بافت مناسب، عمق خاک، شیب زمین، روش کشت، فاصله کشت و جهت کشت مد نظر قرار گیرند. در مناطقی که سرما باغ را احاطه می کند و احتمال نشست توده سرما وجود دارد کشت انجام نگیرد. اگر زمین به صورت تپه ماهور و روش آبیاری نشتی باشد باید نهال ها را بر روی خطوط تراز با شیب حداکثر ۲-۱ درصد کشت نمود.
قبل از شخم زدن به میزان ۲۰ تا ۴۰ تن در هکتار کود دامی به زمین داده می شود.

نقشه باغ و جهت کشت

برای طراحی نقشه باید میزان و نحوه تابش خورشید و جریان هوا مد نظر قرار بگیرد. زیرا علاوه بر تاثیر بر عملکرد و رشد گیاه بر کیفیت انار نیز تاثیرگذار است. یکی از مشکلات مهم انار در کشور آفتاب سوختگی است به منظور کاهش آفتاب سوختگی رعایت نکات زیر به خصوص در فصول گرم سال (تیر و مرداد) ضروری می باشند
در مناطقی با آفتاب سوزان فواصل کشت کمتر شود، می توان جهت باغ را شمالی جنوبی انتخاب کرد، از هرس شدید نیز اجتناب کرد و دقت شود که میوه ها در قسمت سایه انداز درخت قرار گیرند. در پیاده نمودن نقشه باغ علاوه بر یکنواختی کشت، امکان استفاده از ماشین آلات در باغ، نحوه مبارزه با علف های هرز، تغذیه، آبیاری و کلیه مسائل داشت و برداشت باید مورد توجه قرار گیرد.

چاله کنی و کاشت نهال

چاله هایی به طول و عرض و عمق ۶/۰ – ۵/۰ متر ایجاد و نهال را در آن کشت می کنند. خاک هایی که شرایط مناسب و ایده آل ندارند، گودالی به طول و عرض یک متر و عمق یک متر ایجاد و بعد از برداشتن خاک چاله و ریختن خاک مرغوب و مقداری کود آلی (خاک برگ یا کود دامی) کاملا پوسیده به کاشت نهال اقدام می کنند. در زمان کاشت اگر در ته چاله لایه خاک رس وجود داشته باشد، مقداری ماسه با خاک مخلوط کرده و در ته هر چاله نیز با یک بیل کود حیوانی مخلوط می گردد.
سربرداری نهال انار پس از جوانه زدن نهال ها در شروع فصل رشد یعنی حدود یک ماه بعد از کاشت انجام می شود آبیاری اول و دوم پس از کاشت به منظور استقرار بهتر نهال از اهمیت خاصی برخوردار است.

زمان و نحوه کاشت

زمان کاشت نهال در فصل خواب گیاه است. در هنگام کاشت نهال باید دقت نمود که تا قسمت یقه وارد خاک شود. در صورت در دسترس نبودن آب آبیاری، انتقال نهال باید درست قبل از فصل بارندگی یا ا.ایل آن صورت گیرد.

تغذیه در زمان کاشت

استفاده از کود دامی، کمپوست در عمق یک متری خاک مفید است. بهتر است قبل از شخم به میزان ۳۰ تا ۴۰ تن در هکتار کود حیوانی مصرف شود. استفاده از کود ازته مانند اوره به میزان ۲۰ تا ۵۵ کیلوگرم در هکتار در اواخر زمستان یا اوایل بهار توصیه شده است .
استفاده از کود آلی (خاک برگ یا کود دامی) کاملا پوسیده و کود فسفره ، و مخلوط کردن آن با خاک مفید است. کود فسفره در زمان کاشت در صورت نیاز حدود ۷۵ کیلوگرم در هکتار توصیه می شود.

فاصله کاشت و تراکم

برای ارقام با رشد رویشی متوسط ۵/۳×۵/۲ متر و برای ارقام با رشد رویشی زیاد ۵×۴ متر است. امروزه به منظور کشت متراکم انار فاصله ۲*۳ نیز صورت گرفته که البته احتمال افزایش برخی آلودگی ها و بیماری ها وجود دارد.

نیازهای درخت انار
آب‌وهوا

بهترین آب‌وهوا برای انار مناطق نیمه گرمسیری و حتی گرمسیری است ، این شرایط آب‌وهوایی به‌گونه‌ای است که میوه های باکیفیت بیشتری حاصل می کند. در این عرض های جغرافیایی دوره دمای بالا هم‌زمان با رسیدن میوه انار است.

نور

اصولاً درخت انار به نور کافی نیاز دارد و درختانی که در زیر درختان بزرگ تر قرار میگیرند، فاقد تولید مناسب میباشند. معمولاً شاخه هایی که فضای آزادتری داشته و از نور کافی برخوردارند، گل و میوه بیشتری تولید می کنند. به همین دلیل توصیه میشود که درختان انار در محل نور گیر و با فاصله مناسب کاشته شوند.

دما

دمای مطلوب انار بین ۲۵-۱۸ درجه سانتی‌گراد است و آب‌وهوایی گرم را ترجیح می دهد. معمولاً مانند همه میوه‌های نیمه گرمسیری یا گرمسیری نمی تواند در برابر سرما مقاومت کنند اما برخی از گونه‌ها در این جنس وجود دارند که می‌توانند در دمای ۱۵-درجه سانتی‌گراد را تحمل کنند. دوره یخبندان های طولانی باعث آسیب هر چه بیشتر به محصول خواهد شد.

خاک

درخت انار به انواع خاک‌ها سازگاری نشان می دهد اما ترجیحاً خاک با بافت متوسط (بافت لومی شنی _لوم رس)،pH8- 6/7 و زهکشی شده با شیب متوسط (۵-۳٪) مناسب تر می باشد.

آب

مناطق خشک و نیمه‌خشک که میزان بارندگی سالانه زیر ۱۰۰۰ میلی‌متر (ترجیحاً حدود ۶۰۰ میلی‌متر) با تابستان طولانی ، گرم و خشک و زمستان معتدل دارند ، برای تولید میوه انار باکیفیت مناسب هستند. آب های با هدایت الکتریکی (Ec) کمتر از ۹ دسی-زیمنس بر متر (ds/m) برای انار بسیار مناسب است.
قلمه های انار کاشته شده هر ۷ تا ۱۰ روز با ۲ گالن آب در هر فوت مربع در دوره‌های معمولی آبیاری می‌شوند.
• روش آبیاری اکثر کشاورزان ، سیستم‌های میکرو آبیاری می‌باشد و طبقه‌بندی آن به شرح زیر است:
۱. آبیاری قطره‌ای سطحی (دو جانبی با ۴-۶ قطره)
۲. سیستم آبیاری قطره‌ای زیر سطح دارای فاصله داخلی خط ۳۰ * ۳۰ سانتی‌متر و عمق ۳۰ سانتی‌متر

عناصر لازم گیاه

میزان ﻣﻮاد آﻟﻲﺑﻪﺻﻮرتﺳﺎﻻﻧﻪﻳﻜﻲ از ﻣﻬم ﺘﺮﻳن عوامل در تولید بالا و مرغوبیت محصول انار به‌حساب می آید و بهتر است در تعیین ﻧﻴﺎز ﻛﻮدی درﺧﺘﺎن اﻧﺎر، از روش‌های علمی و ﺗﺠﺰﻳﻪ ﺧﺎک و ﺑﺮگ استفاده گردد.
– باید در نظر داشت که نیتروژن بیش‌ازحد در درختان جوان معمولاً مضر است زیرا به‌واسطه وزن بیشتر موجب قوس شاخه‌ها گردیده و حتی گاهی اوقات می تواند باعث شکسته شدن شاخه جدید شود. همچنین ، اگر نیتروژن اضافی با عدم تعادل آب همراه باشد ، ممکن است ترک میوه را قبل از زمان بلوغ افزایش دهد. همچنین می تواند بر رشد و رنگ، تأثیر منفی بگذارد.در درختان زراعی با تعداد کم، کود دهی بیش‌ازحد ازت باعث افزایش رشد رویشی می شود که موجب کاهش محصول سال آینده می گردد.
– افزودن پتاسیم در کاهش ترک‌خوردگی میوه تأثیر مفیدی دارد.

الگوی رشد و مراقبت از نهال های انار در صورت لزوم پس از جابجایی به زمین اصلی

• ۷-۰ روز بعد از جابجایی: ۲۵-۳۰ کیلوگرم FYM یا ۱۵-۲۰ کیلوگرم FYM + 2 کیلوگرم ورمی کمپوست آبیاری سبک بلافاصله پس از استفاده از کود
• ۱۴-۸ روز بعد از جابجایی (۸۵-۱۰۰٪ریزش برگ)
• ۲۱-۱۵ روز بعد از جابجایی (رویش برگ‌های جدید)
• ۴۹-۲۲ روز بعد از جابجایی (گلدهی): اعمال planofix به میزانِ ۲۲.۵ میلی‌لیتر در ۱۰۰ لیتر آب و مخلوط ریزمغذی ۱-۲ کیلوگرم در هکتار
• ۷۰-۵۰ روز بعد از جابجایی (شروع میوه دهی): حذف علف های هرز_کود P: K: 00: 52: 34: N و مونو پتاسیم فسفات ۱۲ کیلوگرم در هکتار طی ۳ برنامه در فواصل ۷ روز همراه با آبیاری_ جیبرلین ۲۵۰ گرم در گیاه و MgSO4 125 گرم در گیاه به همراه مخلوط کردن کامل با خاک و آب دهی.
• ۱۲۶-۷۰ روز بعد از جابجایی (رشد میوه): کود N: P: K: 00: 52: 34 مونوپتاسیم فسفات و اوره و ۵۰-۰-۰ به ترتیب ۱۲ و ۱۹ و ۲۵ کیلوگرم در هکتار طی ۶ برنامه و هر ۷ روز همراه با آبیاری.
• ۱۹۹-۱۲۷ روز بعد از جابجایی (توسعه میوه‌ها و بلوغ): MgSO4 125 گرم در هکتار اختلاط با خاک و آب -کود P: K: 00: 52: 34: N و مونو پتاسیم فسفات، اوره و ۵۰-۰-۰ ،به میزان ۲.۵، ۲۱ و ۲۰.۵ کیلوگرم در هکتار طی ۸ برنامه هر ۷ روز.

روش های تکثیر انار

آسا ن ترین و باصرفه ترین روش تکثیر انار در ایران از طریق قلمه میباشد. تکثیر انار از طریق بذر و همچنین به روش خوابانیدن، پیوند و پاجوش نیز امکان پذیر بوده و در بعضی از مناطق و یا در موارد خاص مورد استفاده قرار می گیرد. ازدیاد انار از طریق بذر صرفاً برای کارهای تحقیقاتی انجام می شود. زیرا درختان حاصل از تکثیر بذری نمی توانند خصوصیات مادری خود را حفظ کنند.

مشخصات قلمه و زمان تهیه آن

قلمه را باید از شاخه های ۳ -۲ ساله بارده درختان سالم و از ارقام مرغوب مورد نظر تهیه نمود. تهیه قلمه از شاخه های نرک مناسب نیست. گرچه این دسته از قلمه ها قدرت گیرایی بالاتری دارند، ولی درختان حاصل از آنها کم بار خواهد بود. طول مناسب قلمه حدود ۴۰ سانتیمتر و قطر آن می تواند از یک تا ۳ سانتیمتر متغیر باشد. مناسب ترین زمان تهیه قلمه اواخر زمستان و در هنگام بیدارشدن جوانه ها می باشد. در این زمان جوانه ها قرمز رنگ هستند. البته در صورت وجود شرایط و امکانات مناسب برای کنترل سرمای زمستانه، تهیه قلمه و کاشت آن در اواسط پاییز نیز امکان پذیر است. قلمه را می توان در زمین اصلی و یا در خزانه کاشت. توصیه می شود، ابتدا قلمه را در خزانه بکاریم و نهال های حاصل را در سال بعد به زمین اصلی منتقل کنیم.
زمان قلمه گیری : اسفند تا اوایل فروردین
طول : ۳۵-۲۰ سانتی متر از شاخه های دو یا سه ساله
قطر : ۵/۰-۵/۲ سانتی متر
فصل کاشت : اسفند
فصل انتقال : اسفند

روش های پیوند در انار

پس ازانتخاب رقم بایستی نسبت به پیوند پایه های موجود اقدام کرد که رایج ترین نوع پیوندها در انار عبارتند از:

الف: پیوند شکمی

اغلب برای تبدیل ارقام انار ترش به شیرین و همچنین جهت تبدیل پایه های نامرغوب به پایه های مرغوب انجام میگیرد . پیوند شکمی در دو نوبت از سال امکان پذیر است . یکی در اوایل بهار و دیگری اواخر تابستان، یعنی موقعی که پوست درخت به راحتی جدا می شود و امکان انجام عمل پیوند وجود دارد.
اغلب بهتر است به جای پیوند سرشاخه های مسن ، روی پاجوشهای جوان آن پیوند کنند و سپس قسمت مسن را کاملا حذف نمایند.

ب: پیوند لوله ای

نوع دیگر پیوند جوانه که مورد استفاده قرار میگیرد ، پیوند لوله ای است. البته این نوع پیوند کمتر از پیوند شکمی به کار میرود پیوند لوله ای نیز مانند نوع قبل در دو موقع از سال یعنی اوایل بهار و دیگری اواخر تابستان قابل اجرا است . این نوع پیوند معمولا روی شاخه های دو ساله صورت می گیرد و باید قطر پایه و پیوندک یکسان باشد. در صورتی که پیوندک قطورتر از پایه باشد پس از تهیه پیوندک ، آن را از پشت جوانه برش طولی داده و در روی پایه قرار می دهیم قسمت اضافی را با دقت در روی پایه از پیوندک به گونه ای
جدامی کنیم که دو لبه آن کاملا روی یکدیگر جفت گردد و اگر پایه قطورتر از پیوندک باشد ، پیوندک را مانند روش بالا شکاف داده و دور پایه قرار میدهیم، آن قسمت از پایه که بدون پوست و لخت می ماند باید با کمی از پوست خود پایه یا چسب باغبانی پوشانیده شود.

ج: پیوند اسکنه (شکافی)

برای تبدیل نهال بذری به نهال مرغوب و اقتصادی و تبدیل درختان کم بار به درختان مثمر و مطلوب صورت می گیرد . جهت انجام پیوند در اواخر زمستان دور تنه را به اندازه ۲۰ سانتی متر از سطح خاک خالی می کنند و از همان محل ، تنه اصلی را میبرند . سپس قلمه شاخه نازکی یک تا دو ساله ای که حدود ۱۵-۱۰ سانتی متر طول و روی آن ۴-۲ جوانه وجود دارد را از درخت مرغوب دیگری تهیه کرده سپس آن را در شکاف قرار می دهند. معمولا دو قلمه در دو طرف شکاف ایجاد شده در پایه می گذارند به طوری که الیه های زاینده بر روی هم جای گیرند ، سپس مقداری از سطح تنه را که بازمانده به نحو مقتضی می پوشانند تا از آسیب خشکیدگی و نفوذ عوامل بیماری زا در امان باشند . البته برخی از باغبانها این کار را با علف یا گل انجام می دهند که احتمال آلودگی به عوامل بیماری زا را می افزاید و باید این عمل با چسب باغبانی صورت گیرد. این پیوند بعد از ۴ تا ۷ سال میوه می دهد .

برداشت انار

انار ازجمله میوه های است که باید هنگام رسیدن کامل برداشت شود؛ و معمولاً ۵-۴ سال طول می کشد. متوسط عملکرد برداشت ۳ کیلوگرم در هر درخت در سال سوم و ۳۰ تا ۴۰ کیلوگرم در تولید کامل است.هزینه نیروی کار به‌طور متوسط در کشورهای دیگر در حدود ۷۰ دلار در هرروز تعیین‌شده است. هزینه واقعی بسته به حداقل سطح دستمزد یا میزان دستمزد حاکم بر کار ماهر و غیر ماهر از مکان به مکان دیگر متفاوت خواهد بود.

پس از برداشت

می‌توان میوه‌ها را تا ۲ ماه یا ۱۰ هفته در دمای ۵۰ درجه سانتی‌گراد در سردخانه نگهداری کرد، برای جلوگیری از سرمازدگی، کاهش وزن و نگهداری طولانی‌تر باید در ۱۰۰ درجه سانتی‌گراد و ۹۵٪RH باشند.
کامیون‌ها به دلیل نزدیک شدن آسان از باغ‌ها به بازار مناسب‌ترین حالت حمل‌ونقل است.
اکثر تولیدکنندگان محصولات خود را از طریق نمایندگان تجارت در سطح روستاها یا مأمورین کمیسیون در بازار می-فروشند

عملکرد و طول عمر درخت انار

عملکرد درخت انار با توجه به رقم، سن درخت، نحوه ی مراقبت های زراعی آبیاری، شخم، هرس، تغذیه، کنترل منطقی علفهای هرز و مدیریت آفات و بیماریها متفاوت است. براساس آمار منتشره توسط وزارت جهاد کشاورزی، متوسط عملکرد باغات انار کشور در سال زراعی ۱۳۸۴ برابر ۱۲۵۱۹ کیلوگرم در هکتار بوده است. این درحالی است که عملکرد انارکاران نمونه بسیار بالاتر و تا ۱۲۰ تن انار در هکتار نیز گزارش شده است. عمر اقتصادی و باردهی درخت انار نیز با توجه به رقم و نوع مراقبتهای زراعی متفاوت و ۳۰ سال میباشد. هرچند درخت انار قادر است بیش از ۱۰۰ سال هم عمر کند – معمولاً بین ۴۰ و همچنان محصول بدهد ولی میزان تولید در سنین بالا بتدریج کاهش و حساسیت درخت به استرسهای محیطی مثل سرمازدگی افزایش می یابد. توصیه میشود باغهای قدیمی و مسنبالاتر از سن باردهی اقتصادی با کفبری تدریجی و تربیت پاجوش و عندالزوم استفاده از پیوند، نو و اصلاح گردد.

وضعیت کشت انار در ایران

انار از گیاهان بومی ایران بشمار می آید، و امروزه به صورت وحشی در کلیه سواحل دریای شمال و نقاط استپی معتدل نظیر جنگلهای غرب در لرستان، کردستان، بختیاری و فارس میروید.
در ایران شهرستان‌های ساوه، نی‌ریز و فردوس به‌ترتیب بزرگ‌ترین کشت باغ انار و تولیدکنندگان انار هستند.

پیش بینی وضعیت سرمایه گذاری طرح احداث باغ انار

عملکرد سالیانه : ۱۲۰ تن در هکتار
تعداد نهال در هکتار : ۵۵۰ اصله
نرخ برابری دلار : ۲۷۰۰۰ تومان
مساحت زیرکشت : ۵ هکتار
تعداد نیروی انسانی مورد نیاز : ۲ نفر
میزان سرمایه گذاری ثابت : ۳۵۰ میلیون تومان (بدون احتساب هزینه زمین)
نرخ بازده داخلی در سال مبنا : ۴۲ درصد
دوره بازگشت سرمایه : ۴ سال

درخواست تهیه طرح توجیهی

این طرح صرفا به عنوان یک ایده سرمایه گذاری مطرح می شود. جداول و نمودارها تقریبی است.

امکان سرمایه گذاری با ظرفیتهای مختلف و به تبع آن سطح سرمایه گذاری کمتر و بیشتر از میزان اعلام شده نیز وجود دارد.

درصورت نیاز به تدوین طرح توجیهی می توانید با شرکت تماس حاصل فرمایید یا فرم اولیه سفارش طرح را تکمیل نمائید.

درخواست خدمات مشاوره سرمایه گذاری

برای تحقق یک ایده به کسب وکار موفق باید آن را از ابعاد گوناگون مانند بازار، توجیه اقتصادی، شرایط سرمایه گذاری، مدل سازی کسب وکار، زیرساخت های فنی و فرآیند های تولید مورد مطالعه قرار گیرد.
در صورت تمایل به دریافت خدمات (مطالعه فرصت سرمایه گذاری، تحقیقات بازار، طراحی مدل کسب و کار و سیستم سازی کسب و کار) می توانید پرسشنامه درخواست خدمات مشاوره را تکمیل نمایئد و یا با دفتر شرکت تماس حاصل فرمائید. کارشناسان گروه ایطرح آمادگی دارند پیشنهادهایی شامل شرح خدمات متناسب با نیاز کسب و کار شما را تنظیم نموده و با قیمت رقابتی جهت تصمیم‌گیری در اختیار تیم‌های راه انداز، استارتاپ‌ها و مدیران کسب و کارها قرار دهند.

 

 


درصورت تمایل به این مطلب امتیاز دهید:

۵/۵ - (۱ امتیاز)