طرح احداث توتستان

گیاه توت به عنوان غذای منحصر به فرد لاروهای کرم ابریشم تجاری است . درختان توت علی رغم آنکه نسبت به درجه حرارت دارای تحمل بالا بوده؛ اما ضریب تبخیر بالای این گیاه در شرایط مختلف آب و هوایی نشان می دهد که به لحاظ مصرف آب، گیاه پر نیازی است . که با توجه به داشتن ساختار ریشه ای عمیق قابلیت سازگاری با شرایط کم آبی را داراست.بنابراین نسبت به تغییرات میزان رطوبت خاک حساس میباشد. که این نیز بر میزان آب موجود در برگها و بالطبع کیفیت آنها و راندمان پرورش کرم ابریشم اثرگذار خواهد بود . و تنها در صورت فراهم بودن آب کافی امکان برداشت اقتصادیاز توت و توتستان وجود خواهد داشت.۴ میلی – گیاه توت در شرایط محیطی با میزان بارندگی روزانه ۵لیتر در طول فصل رویشی نیاز به آبیاری ندارد. اما اگر بارندگی۱۰ روز – یا آبیاری به اندازه کافی نباشد یا با توالی بیش از ۱۲ صورت گیرد و یا متوسط بارندگی سالانه کمتر از ۶۰۰ میلی مترباشد، باید اقدام به آبیاری توتستان ها نمود . کمبود آب موجب کند شدن رشد شاخه ها، چروکیدگی برگها در هنگام ظهر و زردی رنگ آنها شده که در صورت تداوم کمبود آب، برگهاخزان خواهند کرد.با تأمین آب موردنیاز گیاه توت از طریق آبیاری تولید برگ توت تا ۱۵ % افزایش می یابد.

احداث توتستان برای تغذیه کرمهای ابریشم

که برای تولید تجاری ابریشم به کار رفته است ، کشت می شود. کشت توت سفید برای کرم های ابریشم از چهار هزار سال پیش در چین آغاز شد. در سال ۲۰۰۲ ، ۶،۲۶۰ کیلومتر مربع از اراضی چین به گونه های توت اختصاص داده شد. همچنین به دلیل انتشار سریع گرده های آن که با بیش از نیمی از سرعت صوت پرتاب می شود ، گیاه قابل توجهی است. انواع توت ها وقتی رسیده می شوند خوراکی هستند. درخت توت همچنین سایبان بسیار خوبی است

مشخصات درخت توت

روی شاخه های جوان درخت توت برگهای قلبی شکل با طول تا ۳۰ سانتی متر (۱۲ اینچ) می رویند و در درختان بزرگتر، برگها به طور کلی (۲/۵ تا ۵/۹ اینچ) بدون بریدگی رشد می کنند. درختان به طور کلی در مناطق معتدل برگ ریزند، اما درختانی که در مناطق گرمسیری رشد می کنند می توانند همیشه سبز باشند.
گلهای درخت توت تک جنسی هستند. طول گلهای های نر ۲-۳-۳ سانتی متر (۸/۰-۴/۱ اینچ) است و گل های ماده ۱ تا ۲ سانتی متر (۴/۰-۸/۰اینچ) طول دارند. گلهای نر و ماده معمولاً بر روی درختان جداگانه قرار دارند ، گرچه ممکن است در یک درخت نیز روی دهند.
میوه این گیاه به طول ۱-۵/۱ سانتی متر (۴/۰-۶/ اینچ) است. در گونه های وحشی میوه توت به رنگ بنفش تیره است ، اما در بسیاری از گیاهان زراعی رنگ میوه ها از سفید تا صورتی متفاوت است. میوه توت شیرین است. همه درختانی که گل می دهند لزوما میوه نمی دهند. میوه دادن درخت از ۴ سالگی به بعد آغاز می شود و معمولا از اوایل تابستان در تیرماه تا اواخر شهریور ماه ادامه دارد.
برگهای توت سفید ماده اولیه ترجیحی برای کرم های ابریشم است و همچنین در مناطقی که در فصول خشک سال دسترسی به پوشش گیاهی زمینی محدود است ، برای غذای دام (گاو ، بز و غیره) نیز بریده می شود. برگها به عنوان چای در کشور کره مصرف می شوند. میوه ان نیز خورده می شود ، اما غالباً میوه ها را خشک می کنند یا به شراب تبدیل می کنند.

شرایط جوی مناسب کاشت توت

این گونه اکنون بطور گسترده در سراسر جهان در مناطقی با اب و هوای معتدل یا گرم کاشته شده و به طور گسترده و به صورت طبیعی کاشت می شود.
این گیاه از شبه قاره هند ، افغانستان و ایران گرفته تا جنوب اروپا بیش از هزار سال است که برای برگ ان برای تغذیه کرم های ابریشم پر ورش داده شده است.ن گونه به یک درخت برگی محبوب در بین شهرهای بیابانی جنوب غربی ایالات متحده تبدیل شده است که به دلیل سایه آن و همچنین خوشه های توت استوانه ای شیرین و مایل به سفید آن معروف است. گرده گیاه در برخی از شهرها که به دلیل افزایش تب یونجه مقصر شناخته شده است ، مشکل ساز شده است.این گونه به یک درخت برگی محبوب در بین شهرهای بیابانی جنوب غربی ایالات متحده تبدیل شده است که به دلیل سایه آن و همچنین خوشه های توت استوانه ای شیرین و مایل به سفید آن معروف است. گرده گیاه در برخی از شهرها که به دلیل افزایش تب یونجه مقصر شناخته شده است ، مشکل ساز شده است.
سرسختی : توت درخت بسیار سر سختی است و تا درجه حرارت ۳۶- درجه سانتیگراد را تحمل می کند، اما در آب و هوای نیمه گرمسیری و مدیترانه ای به راحتی رشد می کند.
بوم شناسی : بسیاری از پستانداران کوچک از جمله پرندگان ، روباه ها ، سنجاب ها و جوندگان از توت ها تغذیه می کنند.
خاک : توت ها خاک لومی گرم و مرطوب و خوب زهکشی شده را در موقعیت آفتابی ترجیح می دهند. با این حال آنها با خاکهای درشت ، متوسط ​​و ریز سازگار هستند و طیف وسیعی از pH 5-7 را تحمل می کنند.
محیط : درختان باد ، خشکسالی ، سرما و سایه جزئی را تحمل می کنند ، بنابراین می توانید تقریباً در هر کجا آنها را کاشت کنید. این گیاه پس از گرفتن در خاک نسبت به نمک بسیار تحمل دارد. درختان توت می توانند بسیار بزرگ شوند و در صورت بلوغ سایه سنگینی به خود می گیرند ، بنابراین این مساله نیز باید مورد توجه قرار گیرد.ما اندامهای تحتانی درختان خود را کوتاه می کنیم تا فضا و نور بیشتری برای طیف وسیعی از درختان ، درختچه ها و گیاهان کوچکتر فراهم شود.

آبیاری در توتستان

زمان مناسب آبیاری اغلب براساس میزان رطوبت خاک و علائم مشاهده شده در گیاه تعیین می گردد.از آنجایی که گیاهان بیشتر آب مورد نیاز خود را مستقیماً ازخاک اطراف ریشه هایشان بدست می آورند. بنابراین محتوای آب خاک که خود متأثر از جنس خاک بوده نه تنها در کمیت بلکه در کیفیت بحصول اثرگذار می باشد.
توت در خاکهای لومی شنی یا لومی رسی خوب رشد می کند و مناسب ترین رطوبت خاک جهت رشد کامل گیاه توت این خاک است . (FC) 70-80 درصد ظرفیت زراعی جهت آبیاری کرتی و نشتی نیاز آبی هر تک درخت توت ۱۲ لیتر در هر دور آبیاری – بسته به شرایط منطقه از ۲۰ است. مطابق بررسی های انجام شده در صورت رساندن مقادیر مناسب آب به همراه کود و سایر شرائط مناسب داشت، میزان استحصال برگ توت از سطح توتستان ها در تراکم کاشت مناسب از ۱۵ تن به ۳۵ تن در هکتار خواهد رسید. برای درختان جوان فواصل آبیاری کمتر( هر ۴ الی ۵ روز یکبار) و برای درختان مسن چند ساله فواصل آبیاری بیشتر (هر ۱۰ الی ۱۵ روز یکبار) توصیه می گردد. بررسی ها نشان می دهند که تولید پیله با استفاده از برگ های توت در توتستان های آبیاری شده تا سه برابر توتستان های دیم خواهد بود و تولید تخم توسط هر پروانه ماده حاصل از لاروهای تغذیه شده با برگ های آبیاری شده بیشتر ازتوتستان های دیم می باشد.
به طور کلی باید گفت از بین کلیه عوامل مؤثر در کشت توت،آبیاری بالاترین ارتباط را با تولید برگ نشان میدهد زیرا آب درحیات گیاهان از پیش نیازهای جذب مواد غذایی آنها محسوب می گردد.همچنین عملکرد توت سفید در هکتار برابر با ۶ تن میباشد.

خلاصه بررسی فنی، مالی و بازار طرح احداث توتستان

عملکرد سالیانه : میوه ۶ تن در هکتار

عملکرد سالیانه (برگ توت) : ۱۵ الی ۳۵ تن در هکتار
نرخ برابری دلار : ۲۵۰۰۰ تومان
مساحت زمین موردنیاز : ۲۰ هکتار
تعداد نیروی انسانی مورد نیاز : ۳ نفر
میزان سرمایه گذاری ثابت : ۴.۳ میلیارد تومان
نرخ بازده داخلی : ۱۷ درصد

درخواست خدمات مشاوره سرمایه گذاری

 برای تحقق یک ایده به کسب وکار موفق باید آن را از ابعاد گوناگون مانند بازار، توجیه اقتصادی، شرایط سرمایه گذاری، مدل سازی کسب وکار، زیرساخت های فنی و فرآیند های تولید مورد مطالعه قرار گیرد.
در صورت تمایل به دریافت خدمات (مطالعه فرصت سرمایه گذاری، تحقیقات بازار، طراحی مدل کسب و کار و سیستم سازی کسب و کار) می توانید پرسشنامه درخواست خدمات مشاوره را تکمیل نمایئد و یا با دفتر شرکت تماس حاصل فرمائید.

نکته مهم

این طرح صرفا به عنوان یک ایده سرمایه گذاری مطرح می شود. جداول و نمودارها تقریبی است.

امکان سرمایه گذاری با ظرفیتهای مختلف و به تبع آن سطح سرمایه گذاری کمتر و بیشتر از میزان اعلام شده نیز وجود دارد.

درصورت نیاز به تدوین طرح توجیهی می توانید با شرکت تماس حاصل فرمایید یا فرم اولیه سفارش طرح را تکمیل نمائید.

 

 


درصورت تمایل به این مطلب امتیاز دهید:

۵/۵ - (۱ امتیاز)