طرح ایجاد زنجیره کامل پرورش شتر

طرح هاب شتر، زنجیره کاملی ازاحداث مزارع شترتاایجادواحد‌های تولیدی گوشت، شیر، شیرخشک، روغن، صابون وریسندگی پشم وچرم شترمی باشد.شتر درغذا خوردن بسیار قانع است و همچنین در برابر بیماری ها مقاومت بیشتری نسبت به بقیه دام ها دارد. وزن شتر در سال سوم پرورش بیشتر از پانصد کیلوگرم می شود. به همین دلیل پرورش دادن و استفاده از گوشت آن بسیار مورد توجه است.

در اکوسیستم گرمسیری و نیمه گرمسیری، با مشخصه‌هایی چون گرمای شدید، تبخیر فاحش، بارندگی جزئی آن‌هم با پراکنش نامنظم و اختلاف زیاد درجه حرارت در شبانه‌روز (که گاه به بیش از ۳۵ درجه می‌رسد)، فقدان آب به‌ویژه آب قابل شرب که عرصه را بر ادامه حیات هر موجودی تنگ می‌کند، شتر تنها دامی است که با داشتن خصوصیات بیولوژیکی استثنایی در چنین شرایط دشواری زیست و تولید‏مثل می‌کند و با عادات چرایی خاص خود سبب حفظ و احیای این مراتع می‌شود. این حیوان قادر است در دمای ۴۰ درجه هوا و ۵۰ درجه شن صحرا که حیوان دیگری توان عبور ندارد، مسافر خود را به مقصد برساند. وجود شتر برای صحرانورد، راهبردی برای حضور در صحرا است و بدون او نمی‌توانند ادعای ادامه حیات داشته باشند.
برای توسعه و پایداری مناطق حاشیه‌ای ‌باید به بهره‌برداری منطقی و پایدار و حفظ ‌منابع ‌برای آیندگان توجه داشت. نزدیک نیمی از مراتع کشور در وضعیت بسیار فقیر و فقیر قرار دارند که به خاطر شرایط اقلیمی، عمدتاً در آن‌ها گیاهان شور پسند و نباتات خاردار می‌روید و شتر مهم‌ترین ‌دامی است که ‌با این اقلیم تطابق یافته و تولیدمثل و بازده اقتصادی دارد.(طرح ایجاد زنجیره کامل پرورش شتر)

برای شروع بایدبدانیم که واحد شمارش شتر، نفر است؛ در ابتدای سرمایه گذاری میتوانیم با ده نفر شتر، کارمان را شروع کنیم، شتر حیوان بسیار مقاومی است، شما به شتر هیچ کاری نداشته باشید سالم تر میماند البته این شوخی بود اما شبیه واقعیت است، به همین دلیل،آموزش های خیلی تخصصی مثل سایر دام و طیور را در بحث پرورش شتر نیاز ندارید.
هر ۴ نفرشتر ۱۰ متر مربع زمین نیاز دارند و تجهیزات و زیرساخت خاصی هم نیاز ندارید.
نگران فروش شترهایتان نباشید، شتر همیشه مشتری دارد و روی دستتان نمیماند.
بهترین مناطق برای پرورش شتر نیمه ی جنوبی و شرقی کشور هستند که اقلیم بیابانی و نیمه بیابانی دارند اما در چهارمحال بختیاری و حتی تبریز و اردبیل هم کسانی هستند که دراین زمینه سرمایه گذاری کرده و موفق هم شده اند.
اگر بخواهید در ابعاد حداقل ده شتر سرمایه گذاری کنید به مجوزهایی هم نیاز دارید که ارگان های مربوطه عبارتند از سازمان جهاد کشاورزی و سازمان دامپزشکی

نژادهای مرسوم شتر در ایران

نژادهای مرسوم شتر در ایران عبارتند از: سیستانی، دو کوهانه، جماز عرب و کلکوهی قمی
متوسط عمر مفید یک شتر ۳۰ تا ۴۰ سال است، شتر به ندرت بیمار میشود و هزینه های درمانی پرورش شتر نزدیک به صفر است
شتر در پاییز شیرنمی دهد اما در فصول شیر دهی ، شیرش کم یاب و پر مشتری است چراکه خواص انحصاری ایی دارد البته به شرطی که بتوانید مشتریان را شناسایی کرده و محصول را به دستشان برسانید وگرنه متضرر میشوید! شیر شتر خواص زیادی دارد اما چون زمان نگهداری آن فقط سه روز است و بعد ازاین مدت فاسد میشود اگر شبکه توزیع فروش روزانه نداشته باشید باید شیر را تبدیل به دوغ کنید و سپس دوغ را به فروش برسانید.
گوشت شتر هم بخاطر خواص متفاوتش طرفداران خودش را دارد، طبع گوشت شتر مثل گوسفند گرم است و انرژی زاست، چربی کمتری نسبت به گاو و گوسفند دارد و قیمتش هم گرانتر است!

فرآیند بسته بندی گوشت (بسته‌بندی و حمل و نقل گوشت)

در کشتارگاه لاشه‌های گوشت پس از بازرسی و تأیید سلامت توسط دامپزشک، بنابر سیاست‌های نگهداری، توزیع و بازار مسیرهای ذیل را طی کنند:
به تونل سرد ۱۵‌+ درجه سانتیگراد منتقل می‌شوند تا مرحلهٔ جمود نعشی را طی نمایند و سپس لاشه‌ها را به تونل انجماد برده و در دمای ۳۵‌- درجه سانتیگراد منجمد می‌کنند. لاشه‌های گوسفند به صورت کامل لاشه‌های گاو به صورت لاشه و یا پس از انجماد با پلاستیک (پلی اتیلن) پوشانده و توسط کامیون‌های یخچال‌دار به مراکز فروش و یا سردخانه‌های مخصوص نگهداری گوشت منجمد منتقل می‌کنند.
گاهی لاشه‌های گوشت بدون این که راهی تونل انجماد شوند، به صورت غیرمنجمد (گوشت تازه) توسط کامیون‌های مخصوص حمل گوشت اصطلاحاً به صورت گوشت گرم به خرده فروشی‌ها و مراکز مصرف منتقل می‌شوند. دمای داخل کانتینر این کامیون‌ها می‌بایست برای حمل گوشت‌های تازه و گرم تا حداکثر ۷ درجه سانتیگراد باشد انتخاب دماهای مذکور برای داخل کانتینر بستگی به مسافت کشتارگاه تا مراکز توزیع و مصرف و دمای محیط دارد. یعنی با افزایش دمای محیط و طول مسیر، دمای کانتینر باید کاهش بیشتری پیدا کند.
روش دیگر توزیع گوشت، توزیع آن به صورت تازه و قطعه‌بندی شده می‌باشد. در این حالت، لاشه‌های گوشت را قطعه‌بندی کرده و پس از استخوان‌گیری در سالن مخصوص، قطعات گوشت ران، سر دست، قلوه‌گاه و … را به طور مجزا در ظروف ۱ تا ۲ کیلوگرمی بسته‌بندی کرده و در دمای ۱- تا ۲ درجه سانتیگراد به فروشگاه‌ها و دیگر مراکز فروش و مصرف منتقل می‌کنند. این بسته‌ها باید در سبدهای بزرگ پلاستیکی قرار گیرند تا به پوشش آنها آسیبی وارد نشود و حمل و نقل و بارگیری و تخلیه آنها در محل بارگیری و تخلیه به آسانی صورت گیرد. در صورتی که دمای حمل و نقل و نگهداری این گوشت‌ها ۱- تا ۱+ باشد مدت نگهداری به ۱۵ روز نیز می‌رسد. این مدت برای گوشت چرخ کرده ۵ تا ۷ روز می‌باشد.(طرح ایجاد زنجیره کامل پرورش شتر)

روش‌های بسته بندی گوشت

روش دیگر توزیع گوشت این است که پس از قطعه‌بندی و استخوان‌گیری قطعات گوشت در داخل پوشش پلاستیکی که آن هم در داخل کارتن (به عنوان بسته‌بندی ثانویه) قرار گرفته، جای داده می‌شود. پس از آن کارتن‌های حاوی گوشت در تونل انجماد قرار گرفته و محتویات آن منجمد می‌شوند.
پس از انجماد گوشت‌های کارتنی توسط کامیون‌های یخچال‌دار در دمای ۲۰‌- یا ۱۸‌- به مراکز نگهداری، فروش و مصرف حمل می‌شوند. برای انجماد گوشت‌های کارتن شده روش مناسب استفاده از صفحات سردکننده می‌باشد که در آن میزان تماس صفحات و ضریب انتقال حرارت در صفحات فلزی سردکننده بسیار بیشتر از جریان هوای سرد می‌باشد.
گاهی ممکن است لاشه‌های گوشت در سالن مجاور کشتارگاه قطعه‌بندی و بسته‌بندی نشده و به مراکز دیگری منتقل و سپس عملیات استخوان‌گیری، بسته‌بندی و انجماد بر روی گوشت صورت گیرد. در این صورت تا حد امکان باید کامیون‌های مخصوص حمل گوشت از پایین‌ترین دما (۱- درجه سانتی گراد) برای حمل لاشه‌های گوشت تازه استفاده کنند.(طرح ایجاد زنجیره کامل پرورش شتر)

بسته‌بندی گوشت قرمز

عملیات فرآوری گوشت و بسته‌بندی آن بصورت ذیل انجام می‌گیرد. دام ذبح شده از کشتارگاه جهت عملیات فرآوری و بسته‌بندی توسط ماشین‌های مخصوص حمل گوشت آورده می‌شود. بعد از تخلیه در محل شرکت در پیش سردکن مختص گوشت بصورت انبار موقت قرارمی‌گیرد و بصورت همزمان نیز جهت عملیات فرآوری به سالن عملیات گوشت توسط واگن‌های چرخ‌دار حمل شده و روی میز کار قرار گرفته و قسمت‌های مختلف دام شامل سردست، ران و سینه، قلوه‌گاه و گردن جدا می‌شوند و پس از تفکیک هریک از موارد فوق در قطعات ۱ تا ۲ کیلویی بسته‌بندی شده و پس از توزین فرآیند ابتدا به پیش سردکن ثانویه تا دمای اولیه و محیط را در آنجا از دست بدهد و تا ۱۰‌- درجه سانتیگراد و بمدت ۸ ساعت نگهداری می‌شود سپس در صورتی‌که گوشت بصورت منجمد به بازار ارائه شود بمدت ۲ ساعت در دمای ۴۰‌- درجه سانتیگراد نگهداری شده و در غیر اینصورت بصورت گرم به بازار ارائه می‌شود.
بله، سرمایه گذاری و هزینه نگهداری و تغذیه کمتر و قیمت فروش بیشتر!
پوست و پشم شتر در صنایع نساجی کاربردهای خاص دارد که مشتریانش تضمین شده هستند.

مزرعه پرورش شتر

کوهان شتر مثل دنبه گوسفند مصرف خوراکی دارد و علاوه بر آن با استعمال خارجی در مفاصل و ماهیچه ها خواص تقویتی، رفع درد و درمان دارد. بحثی مطرح شده در حوزه زیان بار بودن شتر برای پوشش گیاهی مراتع که البته صحیح است! افزایش تعداد شترها و چرای بیش از حد در مراتع قطعا باعث از بین رفتن پوشش گیاهی خواهدشد و به همین دلیل لازم است که اگر به صورت حرفه ای قرار است کار کنید حداقل نیمی از خوراک دام تان را با علوفه و نهاده های دامی تامین کنید تا هم در تخریب محیط زیست سهیم نباسید و هم مشمول قوانین و جریمه های جهاد کشاورزی و سازمان حفاظت از محیط زیست نشوید!
برای یادگیری مباحث تخصصی و زیر و بم شتر داری بهترین راه یک ماه کارآموزی عملی نزد یک شتر دار است، این کار نه تنها هزینه ای ندارد بلکه بهترین راه برای یادگیریست و کتاب، فیلم، مقاله و حتی آموزش های غیر حضوری یا کلاس درسی هیچوقت آن تاثیر آموزش در عمل را ندارند.
شتر نیاز به راه رفتن دارد و محیط بسته و ثابت مناسب شتر نیست، شتر را اگر به شکل ثابت در آخور ببندیم دست و پاهایش ورم کرده، از خوراک می افتد و در نهایت ممکن است تلف شود پس اگر در فکر پرورش شتر هستید حتما به چراگاه و فضای پیاده روی اش هم فکر کنید هرچند که اگر فضایتان کوچک هم باشد میشود روش هایی برای پیاده روی شان طبق شکل زیر فراهم کرد که بی حرکت نمانند اما نکته مهم فقط همین است که هرطور شده حرکت روزانه و مداوم داشته باشند.

چراگاه مصنوعی شتر

شتر ها نژادهای مختلف دارند و شما قبل از شروع با توجه به نتایج پایش بازار و علاقه و امکاناتتان باید بررسی کنید که چه هدفی دارید و چه سبک پرورشی را قرار است پیش بگیرید:
پرواربندی برای فروش گوشت
نگهداری برای فروش شیر و فرآئرده های آن
پرورش شترهای تزیینی و مسابقه ای
با توجه به انتخاب سبک کار، نژاد و میزان سرمایه مورد نیازتان برآورد میشود.

اگر بخواهید ساربان استخدام کنید تا شترها را تیمار کند و به چرا ببرد، حقوق یک ساربان در سال ۹۷ حدود یک تا دو میلیون تومان (بستگی به تجربه و تخصص و خوش نامی ساربان دارد) باید در نظر بگیرید.
شتر داری آن قدر کار پر سودی است که شما حتی با مکان اجاره ای هم برایتان صرف اقتصادی دارد که به این پرورش وارد شوید به شرطی که زیر و بم کار را در کارآموزی یاد گرفته باشید.
بهترین زمان فروش گوشت شتر ، فصل زمستان است، همانطور که قبلا گفته شد طبع گوشت شتر گرم است و به همین دلیل زمستان ها بازار بهتری دارد پس با توجه به توانتان حتی میتوانید در شهریور ماه شتر بخرید و سه ماهه پروار کنید تا در زمستان بفروشید.
تغذیه علمی است که دانش بیوشیمی و فیزیولوژی را تواما و با مفهومی مشترک در ارتباط با یک ارگانیزم و تامین غذای آن بیان می کند. تغذیه شامل جریانی است که در آن سلولهای بدن موجود زنده با بخشی از محیط شیمیایی خارج که برای تامین مواد مورد نیاز جهت انجام مطلوب واکنش های متابولیکی و شیمیایی برای رشد، نگهداری، کار و تولید ضروری است در ارتباط می باشد. غذا به ماده ای اطلاق می شود که حیوان بتواند پس از خوردن ، آن را هضم و جذب کرده و به مصرف برساند. به آن قسمت از ماده غذایی که به مصرف واقعی حیوان می رسد ، ماده مغذی گفته می شود.
استفاده از خوراک آماده برای تغذیه دام به واسطه ایجاد امکان مصرف ضایعات صنعتی و پسماند های کشاورزی در جهت کسب ارزش افزوده و همچنین سهولت حمل و نقل ، در سالهای اخیر رو به فزونی نهاده است. ضمن اینکه تغذیه دام با این نوع خوراک می تواند از بروز امراضی که به دلیل وجود آلودگی های مختلف در غذای دام پدید می آید جلوگیری نماید. برای ایجاد شرایط بهره برداری اقتصادی از دام باید مجموعه ای از مواد که در یک نوع علوفه به تنهایی گرد هم نمی آیند با هم مخلوط و آسیاب نمود. این ترکیب کنسانتره ای را تشکیل می دهد که متشکل از مجموعه مواد غذایی است که قادر است همه عناصر و مواد ضروری بدن دام را در حد نیاز آن برطرف کند. مواد موجود در کنسانتره عبارتند از انواع پروتئین ها که از موادی چون کنجاله پنبه تامین می شود، کربوهیدراتها که از غلات و ملاس و تفاله چغندر تشکیل می گردد، چربی ها ، مواد معدنی و انواع ویتامین ها.(طرح ایجاد زنجیره کامل پرورش شتر)

شیر شتر دوغ شتر

درحال حاضر پرورش شتر از لحاظ مدیریتی در کشور به سه شکل صورت می گیرد که عبارتند از: پرورش وحشی، پرورش نیمه وحشی و پرورش نیمه بسته.

استفاده از گوشت شتر

سالیان دراز است که آدمی از گوشت شتر استفاده می کند. در برخی از کشورهای جهان نظیر سومالی وسودان بالاترین میزان مصرف گوشت شتر دیده می شود. خوردن گوشت شتر در بسیاری از روایات و احادیث وارد شده است.

استفاده از شیر شتر

بسیاری از جوامع بشری معتقدند که شیر شتر دارای خواص معجزه آسا می باشد به همین منظور بسیاری از شتر داران پرورش آن را به منظور تولید شیر و یا ماست و دوغ شتر انجام می دهند.
سیستم مکانیزه شیر دوشی شتر
فرآورده های دامی یکی از مهمترین و شاخصترین نمونه های است که می توان به آن اشاره کرد . با این وجود بدلیل تنوع زیاد فرآورده های لبنی ، برخی از آنها هنوز ناشناخته مانده اند . یکی از فرآورده های بسیار با ارزش که عموم مردم کمتر با آن آشنا هستند شیر شتر و فرآورده های حاصل از آن است . مقدار تولید شیر بوسیله شتر بین ۳/۵لیتر در شرایط بیابان تا ۴۰ لیتر در شرایط بسته گزارش شده است در مقایسه با شیر گاو شیر شتر دارای دارای ویتامین C خاکستر ، سدیم ، پتاسیم ؛ فسفر ؛ روی ، آهن و منگنز بیشتری است . همچنین چربی شیر شتر نسبت به گاو دارای اسید چرب اشباع کمتری است . عوامل متعددی بر ترکیب شیر شتر موثر است . با توجه به بسیاری از گزارشهای موجود شیر شتر دارای ۲/۹ تا۵/۵ درصد چربی پروتئین و ۲/۹تا ۵/۸ درصد لاکتوز و ۰/۳۵تا ۰/۹۰ درصدخاکستر و ۸۶/۳ تا ۸۸/۵ درصد آب و ۸/۹ تا ۱۴/۳ درصد مواد جامد غیرچبی NSF میب اشد درمناطق و کشورهایمختلف بصورت بومی و سنی از شیر شتر فرآورده های متنوعی تهیه می شود . به کمک دانش و تکنولژی صنایع غذایی می توان این فرآورده ها را بصورت صنعتی تولید و بدنیا عرضه کرد.(طرح ایجاد زنجیره کامل پرورش شتر)

هوشمندی در تجارت شتر

ذهن اقتصادی و هوش مالی یعنی بتوانید نیاز آینده را پیش بینی و در آن راستا سرمایه گذاری کنید، الان میزان شتر نسبت به تقاضا کم است پس میتوانید پرورش شتر راه بیاندازید و اگر بخواهید سود بیشتری ببرید و کسب و کارتان را برای مدت زیادی تضمین کنید، پیشنهاد من به شما راه اندازی واحد فرآوری محصولات شتر اعم از پشم، گوشت و فراورده های لبنی است که در حال حاضر هیچ واحد استاندارد و معروفی در کشور نداریم! یا مثلا در امارات واحد صنعتی و پیشرفته فراوری شیر شتر وجود دارد که حتی بستنی هم از شیر شتر تولید میکند، الان که همه به فکر سلامتی خود و فرزندانشان هستند و ممکن است طعم شیر شتر را نپسندند، تولید و فروش بستنی با شیر شتر شتر که خواص درمانی دارد میتواند زندگی شما را زیر و رو کند!
بازار صادرات گوشت شتر را میتوانید با بسته بندی های جذاب در انحصار خود بگیرید ، همسایه های جنوبی، شرقی و غربی که استفاده از گوشت شتر را در فرهنگ بومی شان دارند و همسایه های شمالی مثل روسیه هم به دلیل اقلیم سردشان بازار خوبی برای مصرف گوشت شتر دارند و این در حالیست که به دلیل همان سرمای همیشگی خیلی امکانات پرورش شتر ندارند، پس این یک موقعیت عالی ست برای کسی که واقعا بخواهد فعالیت موفقی را شروع کند.

جهت دانلود دستورالعمل اجرایی مقررات،ظوابط فنی و بهداشتی مراکز نگهداری و پرورش شتر اینجا کلیک کنید

 

خلاصه بررسی فنی، مالی و بازار طرح طرح ایجاد زنجیره کامل پرورش شتر

ظرفیت تولید سالیانه : ۳۰۰۰ نفر
نرخ برابری دلار : ۲۵۰۰۰ تومان
تعداد نیروی انسانی مورد نیاز : ۲۳۰ نفر
میزان سرمایه گذاری ثابت : ۲۲۰ میلیارد تومان
نرخ بازده داخلی : ۳۳ درصد



درصورت تمایل به این مطلب امتیاز دهید:

۵/۵ - (۱ امتیاز)