طرح تولید پیگمنت ها و مواد رنگ کننده

واژه پیگمنت (Pigment) برگرفته از واژه پیگمنتوم به معنی ماده رنگ ­آمیزی است. پیگمنت­ ها مواد رنگی هستند که به دو گروه پیگمنت­ های آلی و معدنی تقسیم می­شوند. ویژگی­ های این دو گروه با یکدیگر متفاوت است. در این مقاله ابتدا طبقه­ بندی پیگمنت ­ها مطرح و سپس تفاوت ­های میان پیگمنت­ های آلی و معدنی بیان می­شوند. دانستن این تفاوت­ ها اساس انتخاب و کاربرد پیگمنت­ ها برای مصارف مختلف است.
امروزه پیگمنت‌ ها در صنایع مختلفی کاربرد دارند. از پوشش سطوح وسایل فلزی و چوبی گرفته تا بناها و وسایل نقلیه، در همگی از رنگ‌ دانه‌ ها استفاده می‌ شود. با پوشش دادن سطوح وسایل مختلف توسط رنگ‌ دانه‌ها می‌ توان از آن‌ها در برابر ترکیبات شیمیایی، رطوبت و شرایط جوی مختلف محافظت کرد. همچنین، رنگ زدن به اشیا موجب زیباتر شدن آن‌ها می‌شود. در ساخت مستربچ های رنگی نیز از پیگمنت استفاده میشود بدین صورت که پیگمنت با رزین پلیمری به داخل دستگاه گرانولساز دو مارپیچ ریخته میشود و با هم ترکیب میشود.
• تولید لاک
• تولید رنگ‌های روغنی
• تولید ورنی‌ها
• تولید رنگ‌های سلولزی
• تولید رنگ‌های پلاستیکی
• تولید مرکب‌های چاپ
• رنگرزی کاغذ و تاسیسات آهنی

 

انواع پیگمنت‌ها

پیگمنت‌ها در دو نوع کلی معدنی و آلی دسته‌بندی می‌شوند. در ذیل به شرح مختصری از هر کدام از این دو دسته خواهیم پرداخت.

۱. معدنی

پیگمنت ­های معدنی از زمین استخراج می­شوند و انواع مصنوعی آنها با واکنش­ های شیمیایی نسبتاً ساده به ویژه اکسیداسیون ساخته می­شوند. این پیگمنت­ ها فاقد عنصر کربن هستند و ساختمان شیمیایی آنها شامل نمک­ های فلزی است که از محلول­ها جدا شده و رسوب کرده­ اند. در بیشتر موارد برای یک پیگمنت طبیعی معدنی معادل مصنوعی آن ساخته شده است. پیگمنت ­های معدنی مصنوعی عملکرد و ویژگی­ های بهتری از انواع طبیعی خود دارند. این گروه شامل پیگمنت­ های سفید، سیاه، خاص و رنگی است.
از جمله پیگمنت ­های سفید می­توان به تیتانیم دی اکسید، سرب سفید، سولفات سرب، اکسید روی و آنتیمونی اشاره کرد. در حال حاضر دی اکسید تیتانیم مهم­ترین رنگ سفید مورد مصرف در جهان است. اکسید آهن، سرب قرمز، کادمیم قرمز، سیلیکوکرومات سرب، کرومات سرب، کادمیم زرد، اکسید کرومیوم، پلمبیت کلسیم، پراشین بلو و اُلترامارین بلو برخی از پیگمنت های رنگی هستند. اکسید آهن بزرگترین گروه از پیگمنت­ های رنگی معدنی است که در طیف وسیعی از رنگ ­ها تولید می­شود و غیر سمی است. کربن بلک پیگمنتی سیاه و معدنی است.

۲. آلی

امروزه رنگ‌دانه‌های آلی به مراتب بیشتر از رنگ‌دانه‌های معدنی هستند. بعضی از جدیدترین رنگ‌دانه‌ها ساختمان آلی فلزی دارند. بیشتر رنگ‌دانه‌های آلی، مواد شیمیایی آلی هستند که روی یک هسته معدنی هیدروکسیدآلومینیوم رسوب داده شده‌اند. از مهم‌ترین رنگدانه‌های آلی می‌توان به گروه فتالوسیانین‌ها اشاره کرد که طیف رنگ‌های آبی و سبز را در بر می‌گیرند و فتالوسیانین مس، رنگ‌دانه آبی است که به دلیل خواص مقاومتی خوب در برابر عوامل مختلف، یک رنگ‌دانه با ارزش به شمار می‌رود . فتالوسیانین‌ها را از فتالیک و اوره سنتز می‌کنند. رنگ‌دانه‌های آلی، به صورتی که امروزه در صنعت استفاده می‌شوند، در طبیعت یافت نمی‌شوند و تقریباً همه آن‌ها سنتزی هستند.
و نیز پیگمنت‌های غیرپوششی یا اکستندر مثل کربنات کلسیم‌‌‌‌‌، باریت و تالک و … هم وجود دارد. پیگمنت سفید پیگمنت معدنی طبیعی است. پیگمنت رنگی معدنی مثل اکسید زرد آهن، اکسید قرمز آهن، اکسید سیاه آهن، پیگمنت رنگی معدنی مصنوعی مثل کرم سبز و سرب قرمز، اکسید مس، پیگمنت‌های فلزی معدنی مصنوعی مثل پودر آلومینوم برنز و روی.

تفاوت پیگمنت آلی و معدنی در خواص زیر است :

یک فیلم براق و جذاب در فام‌های گوناگون با پیگمنت آلی به‌دست می‌آید تا با پیگمنت معدنی. خالص‌ترین پیگمنت سفید دی‌اکسید‌تیتانیوم و سیاه‌ترین پیگمنت سیاه، کربن‌بلک است که هر دو جزء پیگمنت‌های معدنی هستند و بدین ترتیب پیگمنت آلی به صورت سیاه و سفید موجود نیست.
تعداد بسیار کمی از پیگمنت‌های آلی در بالاتر از ۳۰۰ درجه سانتیگراد پایدارند و ممکن است متلاشی یا ذوب گردند؛ درحالی‌که پیگمنت معدنی در دماهای بالا پایدار هستند.

برخی از مهم‌ترین ویژگی‌هایی که در انتخاب یک پیگمنت مورد توجه قرار می‌گیرند، عبارتند از:

فام
ثبات نوری
پایداری جوی
ثبات در مقابل حلال‌ها
ثبات در رنگ‌آمیزی مجدد
مقاومت در مقابل اسیدها و بازها
مقاومت در مقابل SO2
مقاومت در مقابل آهک
مقاومت در مقابل سیمان
جذب روغن
چگالی
چگالی توده‌ای
چگالی توده‌ای متراکم
قدرت پوشانندگی
ثبات حرارتی
pH
سطح ویژه
متوسط دانه‌بندی ذرات
ارقام فام‌شناسی
قابلیت دیسپرس‌شدن
مصارف

ویژگی پیگمنت

• ساختار کریستالی
• ماهیت شیمیایی
• مقاومت بالا در برابر حرارت
• مقاومت بالا در برابر اسیدها و بازها
• مقاومت در برابر عوامل جوی و نوری مختلف
• در ابعاد و اشکال مختلف موجود هستند
• رنگ‌بندی متنوع
• پخش‌ شوندگی

مقایسه پیگمنت ­های آلی و پیگمنت ­های معدنی

درخشان و روشن بودن: رنگ پیگمنت­ های آلی درخشان و پیگمنت­ های معدنی کدر است.
استحکام و پایداری: پیگمنت­ های معدنی پایدارتر هستند. پیگمنت ­های آلی تا ۳۰۰ درجه سانتی گراد را تحمل می­کنند.
شفافیت: پیگمنت ­های آلی شفاف هستند و پیگمنت ­های معدنی مات.
مقاومت در برابر نور: مقاومت نوری پیگمنت­ های آلی متفاوت و از ضعیف تا قوی است و پیگمنت­ های معدنی خوب است.
طیف رنگی سیاه و سفید: پیگمنت­ های معدنی دارای رنگ­های سفید و سیاه هستند و نوع آلی آنها فاقد این رنگ­ها است.
مقاومت شیمیایی (مانند مقاومت در برابر اسید و باز): پیگمنت­ های معدنی مقاومت کم و پیگمنت­ های آلی مقاومت خیلی خوبی دارند.
حلالیت: پیگمنت­ های معدنی در حلال­ها حل نمی­شوند و پیگمنت ­های عالی کمی حل می­شوند.
میزان سالم بودن: پیگمنت ­های معدنی ممکن است سالم نباشند در حالی که پیگمنت ­های آلی همواره سالم و غیر سمی هستند.
موارد بالا که برای مقایسه و تعیین تفاوت­ های میان پیگمنت ­های آلی و معدنی مطرح شد از شاخص ­هایی هستند که به هنگام انتخاب پیگمنت­ های مورد مصرف در صنایعی مانند چرم، کاغذ، مصالح ساختمانی، سرامیک، پلاستیک، پارچه و غیره مورد توجه قرار می­گیرند. شرکت توسعه سبز پردیس نیازهای صنعت شما به پیگمنت­ های آلی و معدنی با کیفیت، قیمت مناسب و در طیف رنگی گسترده در زمینه­ جوهرهای چاپ، پیگمنت­های پوششی و پلاستیک را به بهترین نحو تامین می­نماید.

کد آیسیک مرتبط با صنعت تولید پیگمنت ها و مواد رنگ کننده

کد آیسیک مخفف International Standard Industrial Classification (سیستم بین المللی طبقه بندی استاندارد صنایع) است. کد گذاری به عنوان روش ساده و دقیق برای تعیین هویت کالا، قطعات ، مدارک و اموال ، سالها است که در سطح شرکت هاو زنجیره های تأمین مورد استفاده قرار می گیرد.
کد آیسیک پیگمنت ها و مواد رنگ کننده آلی ۲۴۱۱۳۱۲۵۳۹

کد تعرفه گمرکی مرتبط با صنعت تولید پیگمنت ها و مواد رنگ کننده

تعرفه یا به عبارت دیگری(TARIFF) یک نوع معیار رقمی و یا عددی می باشد برای شناسی و تعیین جایگاه کالا در ترخیص کالا .
تعرفه گمرکی میزان حقوق ورودی قابل پرداخت برای ورود کالا می باشد.تعرفه گمرکی در بستر تاریخ مبتنی بر سیستم و روش های خاصی از قبیل اداره گمرک،آمار،حمل و نقل،بیمه و غیره طراحی و مورد استفاده قرار می گیرد.
کد تعرفه گمرکی پیگمنت ها و مواد رنگ کننده آلی ۳۲۰۷۱۰ میباشد.

تاریخچه پیگمنت ها

پیدایش پیگمنتهای جدید در طول زمان به کندی صورت گرفت. بعد از سنتز اولین رنگ مصنوعی توسط “ویلیام پرکین” در سال ۱۸۵۶ متعاقباً در اوایل قرن بیستم ، پیگمنتهای مصنوعی آلی تهیه و به بازار عرضه شدند. این پیگمنت ها دارای اهمیت خاصی بودند، زیرا علاوه بر موارد استعمال پیگمنت های معدنی ( لاکها ، رنگهای روغنی ، صنعت چاپ و … ) در رنگرزی الیاف و منسوجات هم بکار می‌رفتند. یکی از مهمترین اکتشافات در مورد پیگمنت های آلی ، کشف پیگمنت های فتالوسیانین در سال ۱۹۳۵ توسط شیمیدان های شرکت رنگرزان اسکاتلند بود.

وضعیت واحد های فعال تولید پیگمنت ها و مواد رنگ کننده

در نمودار زیر تعداد و ظرفیت واحدهای تولید پیگمنت ها و مواد رنگ کننده در کشور به تفکیک استان آمده است .

وضعیت واردات و صادرات پیگمنت ها و مواد رنگ کننده

نمودار واردات و صادرات پیگمنت ها و مواد رنگ کننده در کشور به تفکیک سال در شکل زیر آمده است.

خلاصه بررسی فنی، مالی و بازار طرح تولید پیگمنت ها و مواد رنگ کننده

ظرفیت تولید سالیانه : ۲۰۰۰ تن
نرخ برابری دلار : ۲۵۰۰۰ تومان
مساحت زمین موردنیاز : ۴۰۰۰ مترمربع
زیربنای کل : ۱۴۰۰ مترمربع
تعداد نیروی انسانی مورد نیاز : ۴۲ نفر
میزان سرمایه گذاری ثابت : ۹.۵ میلیارد تومان
ارزش ماشین آلات و تجهیزات : ۶ میلیارد تومان
نرخ بازده داخلی : ۳۶ درصد

درخواست خدمات مشاوره سرمایه گذاری

 برای تحقق یک ایده به کسب وکار موفق باید آن را از ابعاد گوناگون مانند بازار، توجیه اقتصادی، شرایط سرمایه گذاری، مدل سازی کسب وکار، زیرساخت های فنی و فرآیند های تولید مورد مطالعه قرار گیرد.
در صورت تمایل به دریافت خدمات (مطالعه فرصت سرمایه گذاری، تحقیقات بازار، طراحی مدل کسب و کار و سیستم سازی کسب و کار) می توانید پرسشنامه درخواست خدمات مشاوره را تکمیل نمایئد و یا با دفتر شرکت تماس حاصل فرمائید.

نکته مهم

این طرح صرفا به عنوان یک ایده سرمایه گذاری مطرح می شود. جداول و نمودارها تقریبی است.

امکان سرمایه گذاری با ظرفیتهای مختلف و به تبع آن سطح سرمایه گذاری کمتر و بیشتر از میزان اعلام شده نیز وجود دارد.

درصورت نیاز به تدوین طرح توجیهی می توانید با شرکت تماس حاصل فرمایید یا فرم اولیه سفارش طرح را تکمیل نمائید.

 

 


درصورت تمایل به این مطلب امتیاز دهید:

۵/۵ - (۱ امتیاز)