احداث جایگاه‌ کوچک مقیاس CNG

گاز طبیعی فشرده یا سی‌ان‌جی (به انگلیسی: Compressed natural gas) سوختی است که عمدتاً به عنوان جایگزینی برای بنزین، گازوئیل و گاز مایع به کار می‌رود. سی‌ان‌جی نسبت به هر سه اینها آلودگی کمتری ایجاد می‌کند. همچنین ایمنی بیشتری در هنگام نشت دارد چون گاز از هوا سبکتر است و به سرعت پراکنده می‌شود.

سی‌ان‌جی با فشرده‌سازی گاز طبیعی به‌صورت خام ایجاد می‌شود به گونه‌ای که حجمی که اشغال می‌کند کمتر از یک درصد حجمی است که گاز طبیعی در شرایط عادی اشغال می‌کند. گاز طبیعی عمدتاً از متان تشکیل می‌شود و از چاه‌های گاز طبیعی، چاه‌های نفتی و فراوری زباله‌ها (بیوگاز) تولید می‌شود.
ساخت جایگاه مقیاس کوچک با اهداف تسـهیل دسترسی به جایگاه های عرضه سوخت احداث می شوند.

جایگاه سوخت یا پمپ بنزین به محلی اتلاق می گردد که سوخت و انواع روان ساز ها برای خودروها ارائه می شود . کاهش طول صف جایگاه ها، کاهش تملک اراضی، کاهش هزینه ساخت جایگاه بنزین، گازوئیل و CNG ، تسریع در امر اجرای جایگاه سوخت و امکان سرویس دهی با ایمنی کافی و خدمت رسانی بهتر به شهروندان از جمله مزایای این طرح  است.

 

اگر مزایای CNG بسیار زیاد می‌باشد، چرا کشورهای توسعه یافته از آن استفاده نمی‌کنند؟

بد نیست بدانیم که CNG در سطح جهان سوخت جدیدی نیست و خودروها از دهه ۱۹۲۰ میلادی تاکنون از این سوخت استفاده کرده‌اند. در حال حاضر ایتالیا با ۲۴۰ جایگاه عرضه CNG، بیش از ۳۰۰ هزار خود روی CNG سوز دارد. در نیوزیلند نیز حدود ۲۵۰۰۰۰خودرو در سال‌های اخیر CNG سوز شده‌اند و حدود ۲۵۰ جایگاه، عرضه CNG در این کشور را برعهده دارند. آرژانتین نیز در چند ساله اخیر برنامه‌ریزی گسترده‌ای را برای استفاده CNG طرح‌ریزی نموده و در حال حاضر ۷۰۰۰۰۰ خودروی CNG سوز دارد.

کد آیسیک مرتبط با صنعت احداث جایگاه‌ کوچک مقیاس CNG

کد آیسیک مخفف International Standard Industrial Classification (سیستم بین المللی طبقه بندی استاندارد صنایع) است. کد گذاری به عنوان روش ساده و دقیق برای تعیین هویت کالا، قطعات ، مدارک و اموال ، سالها است که در سطح شرکت هاو زنجیره های تأمین مورد استفاده قرار می گیرد.

کد آیسیک دستگاه توزیع سوخت CNG جایگاه سوخت : ۲۹۱۲۵۱۲۴۲۷
کد آیسیک پمپ بنزین جایگاه سوخت : ۲۹۱۲۵۱۲۳۹۹

کد تعرفه گمرکی مرتبط با صنعت احداث جایگاه‌ کوچک مقیاس CNG

تعرفه یا به عبارت دیگری(TARIFF) یک نوع معیار رقمی و یا عددی می باشد برای شناسی و تعیین جایگاه کالا در ترخیص کالا .
تعرفه گمرکی میزان حقوق ورودی قابل پرداخت برای ورود کالا می باشد.تعرفه گمرکی در بستر تاریخ مبتنی بر سیستم و روش های خاصی از قبیل اداره گمرک،آمار،حمل و نقل،بیمه و غیره طراحی و مورد استفاده قرار می گیرد.
کد تعرفه گمرکی پمپ بنزین جایگاه سوخت : ۸۴۱۳۱۱۰۰

خدماتی که در جایگاه کوچک مقیاس CNG میتوان ارائه داد

خدمات این طرح شامل کارواش اتوماتیک خودروها ، جایگاه سوخت شامل پمپ های بنزین ، پمپ های گازوئیل ، پمپ های سی ان جی ، خدمات تعمیرگاهی شامل تعویض روغن و تنظیم باد تایر خودروها ، جایگاه شارژ باطری خودروهای هیبریدی ، فست فود ، سرویس های بهداشتی پرسنل و عمومی و غیره می باشد. خدمات فروشگاهی مغازه های لوازم تزئینی خودرو و همچنین سوپر مارکت نیز به نوعی تمامی نیازهای سرنشینان خودرو پس از توقف در جایگاه سوخت برآورده می سازد . همچنین ارائه خدمات وای-فای رایگان در این جایگاه سوخت نیز دیده شده است.

تفاوت میان LPG و CNG وجود دارد؟

بخش عمده ترکیب شیمیایی CNG را گاز متان تشکیل می‌دهد، در صورتی که گاز LPG مخلوطی از پروپان، بوتان و اندکی ترکیبات دیگر است. CNG از متراکم کردن گاز طبیعی به دست می‌آید، اما LPG محصول تقطیر و پالایش نفت خام در پالایشگاه‌ها است. متان حتی تحت فشارهای بالا نیز به صورت گاز باقی می‌ماند، بنابراین CNG علی‌رغم فشار psi ۳۶۰۰ هنوز حالت گاز دارد. البته گاز طبیعی را می‌توان در تأسیسات خاصی و با پایین آوردن دما تا حد ۱۶۰ درجه سانتیگراد تبدیل به مایع کرد که در صورت آن را LNG می‌نامیم. گازهای پروپان و بوتان در دما و فشار اتاق حالت گاز دارند، اما با یک تراکم متوسط می‌توان آنها را مایع کرد. (LPG) از آنجا که ظرفیت تولید LPG در پالایشگاه‌ها محدود است، بهتر آن است که آن را به عنوان سوخت برای مصارف خانگی در مناطقی که هنوز فاقد لوله‌کشی گاز طبیعی هستند، استفاده کنیم، چرا که ذخیره سازی و حمل و نقل آن آسان است.

مهم‌ترین عامل برای ساخت جایگاه

باید زمینی باشد که جایگاه در آن ساخته میشود. ساخت یک جایگاه با ابعاد مناسب به دلیل کمبود و گاه نبود زمین، تقریبا ناممکن است. ازسوی دیگر، تعدد سفرهای شهری، زمانی که برای سوخت‌گیری سپری می‌شود، توزیع نامتوازن سوخت در مجاری عرضه سوخت و متعاقب آن تشکیل صف در برخی از آنها، همچنین روند افزایش مصرف بنزین را می‌توان عواملی برشمرد که افزایش جایگاه‌های عرضه سوخت را در این کلانشهرها ضروری می‌سازد. مجموعه این عوامل سبب شده است تا سناریوهایی مثل ایجاد جایگاه‌های تک‌سکو و جایگاه فشرده (کمپکت) مورد توجه قرار گیرد تا به نیاز شهروندان پاسخی مناسب داده شود.

خلاصه بررسی فنی، مالی و بازار احداث جایگاه‌ کوچک مقیاس CNG

نرخ برابری دلار : ۲۰۰۰۰ تومان
مساحت زمین موردنیاز : ۵۰۰ مترمربع
زیر بنا : ۶۰ مترمربع
تعداد نیروی انسانی مورد نیاز : ۵ نفر
میزان سرمایه گذاری ثابت : ۱.۵ میلیارد تومان
ارزش ماشین آلات و تجهیزات : ۸۰۰ میلیون تومان
نرخ بازده داخلی : ۲۸ درصد

درخواست خدمات مشاوره سرمایه گذاری

برای تحقق یک ایده به کسب وکار موفق باید آن را از ابعاد گوناگون مانند بازار، توجیه اقتصادی، شرایط سرمایه گذاری، مدل سازی کسب وکار، زیرساخت های فنی و فرآیند های تولید مورد مطالعه قرار گیرد.
در صورت تمایل به دریافت خدمات (مطالعه فرصت سرمایه گذاری، تحقیقات بازار، طراحی مدل کسب و کار و سیستم سازی کسب و کار) می توانید پرسشنامه درخواست خدمات مشاوره را تکمیل نمایئد و یا با دفتر شرکت تماس حاصل فرمائید.

درخواست تهیه طرح توجیهی

این طرح صرفا به عنوان یک ایده سرمایه گذاری مطرح می شود. جداول و نمودارها تقریبی است.

امکان سرمایه گذاری با ظرفیتهای مختلف و به تبع آن سطح سرمایه گذاری کمتر و بیشتر از میزان اعلام شده نیز وجود دارد.

درصورت نیاز به تدوین طرح توجیهی می توانید با شرکت تماس حاصل فرمایید یا فرم اولیه سفارش طرح را تکمیل نمائید.

 

 


درصورت تمایل به این مطلب امتیاز دهید:

۵/۵ - (۱ امتیاز)