طرح احداث واحد تولید بلوک بتنی

بلوک سبک بتنی (مطابق با استاندارد ملی ایران به شماره ۷۷۸۲) به بلوک هایی گفته می شود، که چگالی آنها حداکثر ۱۷۰۰ کیلوگرم برمتر مکعب باشد. بلوک های سبک از سیمان، ماسه، آب و سبک دانه های طبیعی یا صنعتی ساخته می شود.
سبک دانه های طبیعی به عنوان پوکه معدنی نظیر پوکه بستان آباد و پوکه قروه و سبک دانه های صنعتی به صورت رس منبسط شده و سبک دانه ها که الزامات استاندارد ملی ایران را برآورده می سازد قابل استفاده می باشد.(طرح احداث واحد تولید بلوک بتنی)
بلوک های بتنی یکی از مصالح پرکاربرد برای ساخت ساختمان ها هستند و روز به روز بر حجم و میزان استفاده از آن ها افزوده می شود. در این شرایط راه اندازی کارگاه بلوک زنی و تولید تیرچه و بلوک توجیه اقتصادی مناسبی دارد چرا که میزان تقاضا برای بلوک های سبک بتنی در حال افزایش است. این شرایط باعث شده که بسیاری از سرمایه گذاران به فکر راه اندازی کارگاه بلوک زنی و تولید بلوک های سبک بتنی و تیرچه بیافتند و سرمایه ی خود را صرف تولید این محصولات کنند. اما همان طور که می دانید پیش از سرمایه گذاری لازم است طرح توجیهی مناسبی در اختیار سرمایه گذار باشد تا ریسک سرمایه گذاری کاهش یابد. برای بلوک زنی نیز در اختیار داشتن طرح توجیهی لازم است .

شرح مختصری از فرآیند طرح احداث واحد تولید بلوک بتنی

بلوک های تولیدی بتنی سبک به طور کاملا اتوماتیک و بدون دخالت دست تولید می گردد سیمان و پوکه معدنی روی تسمه نقاله توزین می گردد و همواره به میزان معینی به میکسر وارد می شود میزان ورودی به میکسر توسط شیر برقی کنترل و تنظیم می شود پس از اختلاط کافی به طور خودکار به دستگاه تمام اتوماتیک ثابت تزریق می گردد و پس از پرس و ویبره، روی صفحه های مخصوص قرار میگیرد صفحه ها حاوی بلوک های سبک توسط تسمه نقاله به یک آسانسور ۲۰ طبقه انتقال می یابد و با قرار گرفتن هر یک از صفحه ها در هر طبقه ،آسانسور به طور خودکار یک طبقه به بالا انتقال می یابد پس از تکمیل ظرفیت آسانسور آن را از دستگاه جدا کرده و به سالن بخار انتقال می دهند و آسانسور دیگری در محل آن قرار می دهند .
کل تولید روز در اتاق بخار جای می گیرد و پس از پایین آمدن کرکره های سالن بخار، بلوک های سبک تولیدی به میزان ۱۲ ساعت کلاو می گردد ( بخار داده می شود ) پس از انجام کلاو بلوک های سبک که حالا مستحکم شده اند جهت پالت شدن نزدیک دستگاه پالت چین ارسال می شود و دستگاه پالت چین بلوک های سبک تولیدی را به طور خودکار پالت میکند و سپس پالت ها تسمه کشی می شوند و پس از بازرسی توسط مسئول کنترل کیفیت برگه تولید آن تکمیل و به پالت الصاق میشوند .
مسئول کنترل کیفیت مطابق تکنیک های آماری به طور تصادفی از بلوک های سبک تولیدی نمونه برداری می نماید و به آزمایشگاه کارخانه ارسال می نماید مسئول آزمایشگاه بلوک های نمونه را به طور دقیق جنبه های مختلف آن را آزمایش نموده و به طور مداوم گزارش تهیه نموده تا به سازمان استاندارد ملی ایران ارائه نماید . در صورتی که نتایج آزمایش خطایی را مشاهده نماید سریعا به مدیر تولید گزارش داده می شود تا نسبت به رفع خطا یا مشکل اقدام لازم صورت پذیرد بدین نحو تمامی بلوک های تولیدی با کیفیت استاندارد ویکنواخت در چهار فصل تولید و عرضه می گردد.
در هر ردیف بلوک های سبک تولیدی دو بلوک نیمه نیز وجود دارد تا در انتهای بند های چیده شده بر ساختمان استفاده گردد و این باعث میشود که نیاز به شکستن و فرز کشیدن در کارگاه ساختمانی کمتر شود و سرعت دیوار چینی به طور قابل توجهی بالا رود در صورتی که تولید برای خارج از کشور باشد و به طور سفارشی درخواست شرینک شده باشد. بلوک های تولیدی پس از چیده شدن روی پالت ابتدا توسط دستگاه شرینک سلفون پیچ شده و سپس تسمه کشش روی آن انجام می شود .
برای ساخت بلوک سیمانی یا بلوک بتنی از مصالح مختلفی میتوان استفاده نمود که در همه آنها سیمان جزو مصالح ثابت می باشد و دیگر مصالح میتوانند ماسه، پوکه معدنی، پرلیت و لیکا استفاده نمود که هرکدام ویژگیهای خود را دارا میباشند اما اخیرا در تهیه بلوک سیمانی از پوکه معدنی بیشتر استفاده میشود الخصوص شهرهای غربی کشور، آنهم بعلت دارا بودن شهر تبریز از معادن متعدد پوکه با کیفیت بالا که استفاده از پوکه معدنی باعث سبکی بلوک می شود که گاها در بازار به بلوک سبک نیز معروف میباشند. با ممنوعیت استفاده از بلوکهای سفالی در برخی از شهرها توسط سازمان نظام مهندسی، استفاده از بلوکهای سیمانی رایج شده که در دیوارها، تیغه بندی و سقف استفاده می شوند.
از لحاظ ظاهری بلوکهای بتنی می بایست صاف و بدون شکستگی باشند و همچنین بگونه ای باشند که اندود و ملات براحتی به آن بچسبند.
جهت کم کردن بار مرده و کاهش تبادل حرارتی و صوتی ساختمان از بلوکهای سبک دیواری و سقفی استفاده می شود. منظور از بلوکهای سبک همچنان که در بالا اشاره شد همان بلوک های پوکه ای یا گازی(AAC) و یا سلولی(CLC) میباشند.

بتنی

ویژگی ها و مزایای طرح احداث واحد تولید بلوک بتنی

وزن کم : وزن کم بلوک باعث کاهش وزن بار مرده ساختمان و نیروی موثر زلزله شده و نیز زمان و هزینه اجرای کار را تقلیل می دهد. وزن دیوار چیده شده با بلوک سبک در مقایسه با مصالح سنتی مانند آجر ۵/۲ برابر کمتر است.

کد آیسیک مرتبط با طرح احداث واحد تولید بلوک بتنی

کد آیسیک مخفف International Standard Industrial Classification (سیستم بین المللی طبقه بندی استاندارد صنایع) است. کد گذاری به عنوان روش ساده و دقیق برای تعیین هویت کالا، قطعات ، مدارک و اموال ، سالها است که در سطح شرکت ها و زنجیره های تأمین مورد استفاده قرار می گیرد.
با توجه به بررسی های انجام شده کد آیسیک طرح احداث واحد تولید بلوک بتنی به شرح جدول ذیل می باشد.

نام محصولLatin Titleکد آیسیک
بلوک دیواری بتنی غیر مسلحNon-reinforced concrete block wall۲۶۹۵۶۱۲۳۱۵
بلوک سقفی بتنی غیر مسلحNon-reinforced concrete block roof۲۶۹۵۶۱۲۳۱۶

 

کد تعرفه گمرکی مرتبط با طرح احداث واحد تولید بلوک بتنی

تعرفه یا به عبارت دیگری(TARIFF) یک نوع معیار رقمی و یا عددی می باشد برای شناسی و تعیین جایگاه کالا در ترخیص کالا .
تعرفه گمرکی میزان حقوق ورودی قابل پرداخت برای ورود کالا می باشد.تعرفه گمرکی در بستر تاریخ مبتنی بر سیستم و روش های خاصی از قبیل اداره گمرک،آمار،حمل و نقل،بیمه و غیره طراحی و مورد استفاده قرار می گیرد.

نام محصولLatin Titleکد تعرفه گمرکی
بلوک دیواری بتنی غیر مسلحNon-reinforced concrete block wall۶۸۱۰۱۱۱۰
بلوک سقفی بتنی غیر مسلحNon-reinforced concrete block roof۶۸۱۰۱۱۱۰

 

وضعیت واحد های فعال طرح احداث واحد تولید بلوک بتنی

طرح احداث واحد تولید بلوک بتنی شامل ۲۴۳۳ واحد فعال و به ظرفیت ۷۸۷۵۹۲۲۵۴ تن می‌باشد.

نحوه ساخت بلوک سیمانی

نحوه ساخت بلوک سیمانیبه دو روش سنتی و پرسی تولید می شوند.

روش سنتی

در این روش بتن و مواد افزودنی را در قالب ریخته و پس از گذشت زمان مقرر که گیرش بلوک صورت می گیرد آن را از قالب خارج می کنیم. استفاده از مواد افزودنی، روان کننده، ضد یخ بتن و حباب ساز موجب افزایش و طول عمر بلوک می شود. همچنین می توان برای افزایش دوام در این روش میزان آب را به نسبت سیمان پایین آورد.
روش قالب درجا یا ویبره این نمونه ای از روش سنتی به شمار می رود. در این روش بتن به صورت دستی در قالب ها ریخته شده و پس از قرار گرفتن بر روی نوار نقاله میز ویبره منتقل می شود. مدت زمانی که ویبره بر بلوک ها اعمال می شود می بایست به گونه ای باشد که آب بتن روی قالب را نپوشاند زیرا این امر موجب کاهش مقاوت و دوام بلوک سیمانی می شود.

روش پرسی

روش پرسی خود به دو روش پرس خشک و پرس تر تقسیم می شود:

روش پرس خشک

در روش پرس خشک دستگاه به صورت دو لایه ای عمل می کند که یکی از این لایه ها زیره و دیگری رویه نام دارد.می توان بلوک ها را به صورت یک لایه نیز تولید کرد اما تولید بلوک دو لایه مقرون به صرفه تر می باشد.ابتدا لایه زیرهدر قالب ریخته شده و فشار ۱۰ تنی کوتاهی بر آن اعمال می شود.
سپس لایه رویه در قالب ریخته شده و فشار ۱۰ تنی و ویبره به مدت طولانی بر روی بلوک سیمانی اعمال می شود. در این روش میزان آب، اختلاط و زمان ویبره و پرس کمتر است و این امر موجب می شود بلوک سطح یکپارچه ای نداشته باشد. بنابراین مقاومت این نوع بلوک ها در سرما کاهش می یابد.
از مزایای این روش می توان به تولید انبوه این بلوک های سیمانی به صورت همزمان و صرفه جویی در مصرف رنگ اشاره کرد. برای رنگ کردن این بلوک ها تنها کافیست که رنگ را به لایه رویه اضافه کنید تا در آینده نیازی به رنگ کردن بلوک ها نباشد.

روش پرس تر( wet press)

روش پرس تر نسبت به سایر روش های دیگر ساخت بلوک سیمانی، مناسب ترین روش به شمار می رود. بتن می بایست با اسلامپ ریزشی در قالب ریخته شود. و سپس پرس شود، بهتر است فشار پرس ۵۰۰ تن باشد، همزمان در قسمت وکیوم دستگاه ۷۰ درصد از آب بتن کشیده می شود و از قالب خارج می شود.
ریزشی بودن اسلامپ موجب می شود دوغابی سطح بلوک سیمانی را بپوشاند. این دوغاب موجب استقامت بتن در سرما و پوشیده شدن فرج ها در بلوک شود. بلوک های تر را می توان به عنوان مقاوم ترین بلوک شناخت. از مزایای بلوک های سیمانی که به روش پرس تر ساخته می شوند می توان به موارد زیر اشاره کرد:
• ظاهر بسیار صاف و یکنواخت بدون هیچ گونه خلل و فرج
• دوام و استقامت بالا به خصوص در نواحی سرد سیر
• کیفیت بالای آنها
• دارا بودن تمامی استاندارد ها برای بلوک های سیمانی
• مقاومت در برابر سایش
• جذب آب بسیار پایین
• مقاومت بالا در برابر نفوذ یون کلر و حملات سولفاتی
• مقاومت در برابر ضربه و فشار

ترکیبات ساخت بلوک سیمانی

ترکیبات ساخت بلوک سیمانی عبارتند از: آب، سیمان، مصالح سنگی و مواد افزودنی. ممعمولا برای ساخت بلوک سیمانی از سیمان پرتلند استفاده می کنند. زیرا به گیرش تسریع می بخشد. در برخی موارد از سیمان روباره ای، سیمان آلومینیومی و سیمان پرتلند ضد سولفات نیز استفاده می شود. در ادامه به مواد افزودنی که به ملات اضافه می شود نیز اشاره می کنیم:
• مواد رنگی برای تولید بلوک های رنگی
• مواد زودگیرنده که برای تسریع در گیرش بتن و مقاومت بتن مورد استفاده قرار می گیرد.
• مواد حباب ساز: این مواد مقاومت بلوک را در برابر آب و سرما افزایش می دهد.
• مواد کف ساز که تولید کننده گاز نیز می باشد و برای تولید بتن اسفنجی و سبک مورد استفاده قرار می گیرد.
• مواد روان کننده که کنترل کننده گیرش بتن و تقلیل دهنده رطوبت بتن نیز می باشد.

اختلاط

با توجه به تفاوت هایی که در روش های ساخت بلوک سیمانی وجود دارد، اختلاط مصالح در این روش ها نیز تفاوت هایی با یکدیگر دارند که در ادامه به اختلاط مصالح می پردازیم:
اختلاط در روش قالب درجا یا ویبره ای: اختلاط در این روش به گونه ایست که در هر متر مکعب سیمان تیپ ۲ به میزان ۳۵۰ کیلوگرم به اضافه سنگدانه با قطر بیشینه ۱۰ میلی متر همراه با ۵ درصد وزنی سیمان فوق روان کننده، میکروسیلیس و آب به میزانی که اسلامپ بین ۶ تا ۱۰ سانتی متر باشد.
به علت جذب بالای آب در این روش، مقاومت بلوک سیمانی کاهش می یابد. به همین دلیل از روان کننده استفاده می شود.
اختلاط در پرس خشک: با توجه به اینکه لایه زیره بلوک سیمانی تحت شرایط جوی و تخریب محیطی قرار نمی گیرد، نحوه اختلاط مصالح در لایه زیره و رویه متفاوت می باشد. در اختلاط لایه زیره از ترکیب ۳۵۰ کیلوگرم سیمان تیپ هر متر مکعب همراه با سنگدانه با قطر بیشی از ۶ میلی متر استفاده می شود و رطوبت کل مصالح حداکثر ۸ درصد می باشد.
این در حالی ست که اختلاط در لایه رویه به صورت ۳۵۰ کیلوگرم سیمان در هر متر مکعب از حجم مصالح به اضافه سنگدانه پایه آهکی با قطر بیشینه ۱ میلی متر و پودر سنگ پایه آهکی و میکروسیلیس و آب آشامیدنی تا حدی که اسلامپ بتن ریزشی نشود، مورد استفاده قرار می گیرد.
اختلاط در پرس تر: اختلاط در پرس تر به گونه ایست که در هر متر مکعب ۳۵۰ کیلوگرم سیمان و بقیه حجم سنگدانه با قطر ۱۰ تا ۲۵ میلی متر و آب به میزانی که اسلامپ بالای ۱۶ سانتی متر شود تشکیل میشود، وجود دارد.همچنین می توان به میزان ۵ تا ۷ درصد از سیمان مصرفی را حذف کرده و پودر سنگ پایه آهکی را جایگزین آن کرد.

عمل آوری

طی فرایند عمل آوری می توان از افت رطوبت بتن جلوگیری و دمای مناسب برای بتن را حفظ کرد. این کار موجب استقامت در برابر یخ زدگی و نفوذ پذیری می شود. عمل آوری را می توان به سه روش آب دهی مستقیم، عایق بندی و عمل آوری با بخار انجام داد که در ادامه به این سه روش می پردازیم:

• آب دهی مستقیم

در صورتی که احتمال یخ زدگی وجود نداشته باشد می توان از این روش استفاده کرد.در این روش آب، به گونه ای که سطح بتنی دچار فرسایش نشود، دائما بر روی سطوح پاشیده می شود. همچنین می توان برای آب پاشی از اسپری استفاده کرد. دمای آب نباید بالاتر از ۲۳ درجه سانتی گراد باشد. نکته قابل توجه دیگر این است که با توجه به نوع قطعه بتنی مدت زمان آبپاشی متفاوت می باشد.

• عایق بندی

سطوح بتنی کاملا عایق بندی می شوند تا بتن با همان رطوبت اولیه و حرارتی که ناشی از هیدراتاسیون می باشد دچار عمل آوری شود و دما و آب مورد نیاز برای ادامه هیدراتاسیون از بین نرود.

• عایق آوری با بخار

هنگامی که در مدت زمان کمی نیاز به مقاومت اولیه می باشد یا در هوای سرد باری گیرش بتن به گرمای بیشتری نیاز است، از روش عایق آوری بخار استفاده می شود. که این روش خود به دو دسته تقسیم می شود: در روش اول عمل آوری با بخار صورت می گیرد و در روش دوم بخار تحت فشار زیادی قرار می گیرد تا عمل آوری صورت گیرد.
برای مقاومت بیشتر بتن و تسریع در عمل آوری در این روش حرارت عمل آوری ۱۶۵ تا ۱۹۰ درجه سیلسیوس می باشد و میزان فشار کار در سیستم بخار دهی ۵/۵ تا ۷/۱۱ مگاپاسکال میباشد.

عایق کننده

عایق کننده برای ضد آب سازی بلوک های سیمانی استفاده می شود. این عایق کننده ها عبارتند از: عایق کنندههای پوششی،عایق کننده های نفوذی پایه حلالی و همچنین عایق کننده های نفوذی پایه آبی .

وضعیت بازار جهانی

آمار صادرات بلوک سیمانی
هدف شناسایی رقبا در بازار جهانی است.
رقم کل صادرات: ۸۱۰,۳۵۹,۰۰۰ دلار
میزان رشد پنج ساله ارزش هر واحد: ۳- درصد
میزان رشد یکساله ارزش هر واحد: ۴ درصد
میانگین فاصله از کشور وارد کننده: ۱,۳۷۱ KM

آمار واردات بلوک سیمانی

هدف شناخت متقاضیان و پتانسیل های کار در بازار جهانی است.
رقم کل واردات: ۷۲۹,۷۴۷,۰۰۰ دلار
میزان رشد پنج ساله ارزش هر واحد: ۳- درصد
میزان رشد یکساله ارزش هر واحد: ۱ درصد
میانگین فاصله از کشور صادر کننده: ۱,۱۹۸ KM

نمودار صادرکننده ها

نمودار میله ای زیر، نشان دهنده ی رتبه و حجم صادرات کشور های جهان است.

بتنی

نمودار وارد کننده ها و میانگین فاصله از مبدا

هرچه دایره ها به سمت بالاتر باشند گویای این است که فاصله ی کشور واردکننده تا محل تامین آن بیشتر است به عبارتی شعاع فاصله ای که میتوانیم در آن فعالیت کنیم بیشتر است. اگر خط عمودی این نمودار زیر ۲ الی ۳ هزار کیلومتر را نشان بدهد یعنی حمل و نقل و تامین کننده کالای مورد نظر بسیار مهم و موثر می باشد پس راهکارهای حمل و نقلی را باید بررسی کرد.
تامین برخی از کالاها محدود به کشورهای خاصی است لذا تامین آن از کشورهای دورتر انجام میشود و به علت ارزش زیاد آن محصول حمل و نقل در آن مطرح نیست.

بتنی

ایران تا شعاع ۴ هزار کیلومتری قابلیت پوشش و صادرات در ۴۰ الی ۵۰ کشور را دارد.

نمودار نرخ رشد واردات

نمودار عمودی نشان دهنده مقدار رشد یکساله بازار محصول انتخابی و نمودار افقی نشان دهنده ی رشد بازار در پنج سال گذشته می باشد. هرچه نمودار به صفر نزدیکتر باشد به این معنا است که میزان رشد بازار این محصول کاهش پیدا کرده، در حال کوچکتر شدن است و دارای ظرفیت های رشد زیادی نیست. چنانچه زیر صفر و منفی باشد یعنی فرصت های تجاری این بازار در حال از بین رفتن است و آینده قابل پیش بینی ندارد و تمرکز اصلی را باید روی بازار کشورهای بالای نمودار گذاشت. حجم و اندازه دایره های این نمودار نیز نشان دهنده ی رقم میزان تجارت کشورهاست.

بتنی
تحلیل پتانسیل صادراتی

در این نمودار میزان توان و ظرفیت صادرات به کشورهای دیگر را به ترتیب عددی، که نشان دهنده ی رتبه پتانسیل صادراتی و به ترتیب اندازه دایره، که نشان دهنده ی میزان تقاضای کشورها و به ترتیب پهنای خط، که نشان دهنده ی سهولت معامله با آنهاست، میتوان مشاهده کرد.
اسم هر کشور کنار دایره نوشته شده و رنگ دایره هر کشور طبق منطقه آن دسته بندی شده است. برای مثال دایره های قرمز کشورهای منطقه شرق آسیا را نشان میدهد.

تحلیل پتانسیل صادراتی در این نمودار میزان توان و ظرفیت صادرات به کشورهای دیگر را به ترتیب عددی، که نشان دهنده ی رتبه پتانسیل صادراتی و به ترتیب اندازه دایره، که نشان دهنده ی میزان تقاضای کشورها و به ترتیب پهنای خط، که نشان دهنده ی سهولت معامله با آنهاست، میتوان مشاهده کرد. اسم هر کشور کنار دایره نوشته شده و رنگ دایره هر کشور طبق منطقه آن دسته بندی شده است. برای مثال دایره های قرمز کشورهای منطقه شرق آسیا را نشان میدهد.
نمودار میزان پتانسیل صادراتی

در این نمودار دو نوع خط دیده می شود. خط های ممتد و خط های متقاطع (خط چین).
طول خطوط ممتد نشان دهنده ی فاصله ی میان ظرفیت صادراتی و صادرات واقعی و در نتیجه پتانسیل موجود در بازار آن کشورهاست.
بازار کشورهایی که دارای خطوط متقاطع هستند، واردات بیشتری نسبت به تقاضا و پتانسیل واقعیشان دارند و در نتیجه پتانسیل صادراتی قوی ای ندارند.

بتنی
نقشه جغرافیایی بر اساس پتانسیل صادراتی

در این نقشه هر کشور با دایره و رنگ مربوط به منطقه آن نشان داده شده است.
دایره داخلی و پررنگ تر هر کشور نشانگر میزان صادرات واقعی به آن کشور است و دایره کمرنگ تر دور آن نشان دهنده پتانسیل موجود بازار در آن کشور است. درصد نوشته شده در هر دایره بیانگر درصد پتانسیل صادرات به آن کشور است.

بتنی

بیشترین ظرفیت و پتانسیل صادراتی برای صادرات این محصول از جمهوری اسلامی ایران را کشورهای عراق، کویت و گرجستان دارا هستند. جمهوری اسلامی ایران نزدیکترین ارتباط صادراتی را با ترکمنستان دارد.
بازار عراق بیشترین ظرفیت تقاضا را برای کالای ذکر شده دارد.
عراق بیشترین تفاوت بین پتانسیل صادرات و صادرات واقعی را از نظر ارزش نشان می دهد، ظرفیت باقیمانده صادرات به ارزش ۴٫۴ میلیون دلار است.

میزان سرمایه مورد نیاز جهت طرح احداث واحد تولید بلوک بتنی

بودجه: کمتر از ۱ میلیارد تومان
ظرفیت تولید سالانه طرح احداث واحد تولید بلوک بتنی : ۳۰۰۰ بلوک در روز
زمین مورد نیاز برای طرح احداث واحد تولید بلوک بتنی : ۱۵۰۰ متر مربع
نام محصول: بلوک بتنی
نرخ برابری دلار: ۳۰۰۰۰۰ ریال
زمان برگشت سرمایه گذاری اولیه: کمتر از ۳ سال
قیمت ماشین آلات طرح احداث واحد تولید بلوک بتنی : ۴۰۰ میلیون تومان
نرخ بازده داخلی: ۳۵ %
سرمایه ثابت: ۱ میلیارد تومان
سرمایه در گردش: ۱۲۰ میلیون تومان
سرمایه کل: ۱.۱ میلیارد تومان


درصورت تمایل به این مطلب امتیاز دهید:

۳.۷/۵ - (۱۳ امتیاز)