طرح احداث واحد پنبه پاک کنی

همانطور که می دانید یکی از محصولات با ارزش در کشاورزی ، پنبه می باشد . پنبه پاک کنی به فرایند جدا کردن الیاف از وش پنبه گفته می شود . پنبه به دلیل این که دارای خاصیت جذب رطوبت است ، دارای کاربرد های زیادی می باشد . معمولا برای تولید پوشاک از پنبه استفاده می شود . همچنین بنابراین عمده کاربرد پنبه در صنایع نساجی می باشد
کشور های مصر ، آمریکا ، ازبکستان و فرانسه از عمده تولید کنندگان پنبه پاک کنی می باشند .

ماشین پنبه‌پاک‌کن

یک دستگاه پنبه پاک‌کنی قرن نوزدهمی در موزه موزه ایلای ویتنی در هامدن، کنتیکت.
ماشین پنبه پاک‌کن (به انگلیسی: Cotton gin) دستگاهی است که با سرعت و آسانی، الیاف پنبه را از دانه‌های پنبه جدا می‌کند. این فرایند به افزایش بهره‌وری و روند تجاری‌سازی پنبه کمک فراوانی نمود. الیاف جداسازی شده، در تولید لباس و سایر پوشاک مورد استفاده قرار می‌گیرند و دانه‌های پنبه نیز برای کاربردهای دیگری چون تهیه روغن پنبه‌دانه، کنجاله پنبه‌دانه و … مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرند.
نخستین ماشین پنبه پاک‌کنی مکانیکی توسط مخترع آمریکایی ایلای ویتنی در سال ۱۷۹۳ اختراع و در سال ۱۷۹۴ به ثبت رسید. اختراع او نقشی کلیدی در انقلاب صنعتی و اوج‌گیری اقتصاد ایالت‌های جنوبی پیش از جنگ داخلی آمریکا داشت. از طرفی این اختراع، سبب افزایش گسترده برده‌داری در ایالت‌های جنوبی آمریکا شد که در ادامه به دو دستگی گسترده میان موافقان و مخالفان برده‌داری و سرانجام، به ایجاد جنگ داخلی آمریکا منتهی شد.

ویژگی های فر آیند، نکات فنی و شرایط عملیاتی طرح توجیهی تولید پنبه پاک کنی

بعد از آنکه وش ها وارد کارخانه گردیدند، قبل از آنکه آنها را به سالن ماشین آلات برای تصفیه هدایت نمایند باید از نظر نوع و رقم طبقه بندی شوند . زیرا اگر انواع و ارقام مختلف وش یکجا مورد تصفیه قرار گیرد علاوه بر اینکه کیفیت پنبه تقلیل فاحش می یابد. تنظیم کار قسمت های مختلف کارخانه که برای نوع و رقم وش تنظیم گردد مشکل بوده و آنطوری که باید نمی توان از ماشین آلات مربوط استفاده نمود

طبقه بندی وش عبارت از تعیین نوع و رقم آن است

منظور از نوع همان واریته پنبه می شود. چنانچه چندین واریته در یک محل کشت شده و به یک کارخانه وارد می گردند باید اول باید اولاً در موقع در موقع جمع آوری و حمل به کارخانه، آنها را در کیه های جداگانه برداشت نموده و با علامتی مشخص نمود ، تا از اختلاط انواع، بخصوص در مورد انواعی که دارای طول الیاف متفاوت هستند جلوگیری شود زیرا با این عمل یکنواختی الیاف پنبه تغییر نموده و ارزش آن از نظر صنعت نساجی تقلیل می یابد.

وش های مرغوب و خوب پس از تصویه، پنبه بهتر و مرغوب تری خواهد داد

انتقال وش به کارخانه با مکش صورت می گیرد. دستگاه انتقال دهنده وش به کارخانه عبارت از لوله طویلی است که در یک طرف آن قسمت متحرکی به نام تلسکوپ (خرطوم) نصب شده و در طرف دیگر آن که درقسمت متحرکی به نام تلسکوپ خرطوم نصب شده و در طرف دیگر آن که در داخل کارخانه است بادبزنی قرار دارد که در لوله مکش ایجاد می کند در سر راه این دو دستگاهی بنام سپراتور یا جدا کننده واقع شده است که وش مکیده شده را دریافت نمود و از هوا جدا می سازد. بعد از آنکه وش از سپراتور خارج شد به منظور تنظیم رطوبت از دستگاه خشک کن عبور می کند

 

کد آیسیک مرتبط با احداث واحد پنبه پاک کنی

کد آیسیک مخفف International Standard Industrial Classification (سیستم بین المللی طبقه بندی استاندارد صنایع) است. کد گذاری به عنوان روش ساده و دقیق برای تعیین هویت کالا، قطعات ، مدارک و اموال ، سالها است که در سطح شرکت هاو زنجیره های تأمین مورد استفاده قرار می گیرد.
کد آیسیک پنبه پاک کنی ۰۱۴۰۴۱۲۳۰۲
کد آیسیک لینتر پنبه حاصل از فرآیند پنبه پاک کنی ۰۱۴۰۵۱۲۳۰۹

کد تعرفه گمرکی مرتبط با احداث واحد پنبه پاک کنی

با جستجو در اطلاعات گمرک تا امروز تعرفه گمرکی اختصاصی به این محصول اختصاص نیافته لذا میزان واردات و صادرات آن نا مشخص میباشد.

مواد اولیه در طرح احداث واحد پنبه پاک کنی

وش پنبه
تخم پنبه

ماشین آلات طرح احداث واحد پنبه پاک کنی

سپراتور
خشک کن
کلینر
توزیع کننده
جین
لینت کلینر
کنداسور
پرس
برگ گیر
دستگاه مکنده
لنترگیر
مشعل خشک کن

وضعیت واحد های فعال احداث واحد پنبه پاک کنی

در نمودار زیر تعداد و ظرفیت واحدهای فعال کارخانه پنبه پاک کنی در کشور به تفکیک استان آمده است .

خلاصه بررسی فنی، مالی و بازار طرح احداث واحد پنبه پاک کنی

ظرفیت تولید سالیانه : ۲۰۰۰ تن
نرخ برابری دلار : ۲۵۰۰۰ تومان
مساحت زمین موردنیاز : ۱۵۰۰ مترمربع
زیربنای کل : ۵۰۰ مترمربع
تعداد نیروی انسانی مورد نیاز : ۱۲ نفر
میزان سرمایه گذاری ثابت : ۳ میلیارد تومان
ارزش ماشین آلات و تجهیزات : ۱.۷ میلیارد تومان
نرخ بازده داخلی : ۳۴ درصد

درخواست خدمات مشاوره سرمایه گذاری

 برای تحقق یک ایده به کسب وکار موفق باید آن را از ابعاد گوناگون مانند بازار، توجیه اقتصادی، شرایط سرمایه گذاری، مدل سازی کسب وکار، زیرساخت های فنی و فرآیند های تولید مورد مطالعه قرار گیرد.
در صورت تمایل به دریافت خدمات (مطالعه فرصت سرمایه گذاری، تحقیقات بازار، طراحی مدل کسب و کار و سیستم سازی کسب و کار) می توانید پرسشنامه درخواست خدمات مشاوره را تکمیل نمایئد و یا با دفتر شرکت تماس حاصل فرمائید.

نکته مهم

این طرح صرفا به عنوان یک ایده سرمایه گذاری مطرح می شود. جداول و نمودارها تقریبی است.

امکان سرمایه گذاری با ظرفیتهای مختلف و به تبع آن سطح سرمایه گذاری کمتر و بیشتر از میزان اعلام شده نیز وجود دارد.

درصورت نیاز به تدوین طرح توجیهی می توانید با شرکت تماس حاصل فرمایید یا فرم اولیه سفارش طرح را تکمیل نمائید.

 

 


درصورت تمایل به این مطلب امتیاز دهید:

۳.۷/۵ - (۴ امتیاز)