طرح احداث پارک لجستیک

پارک‌های لجستیکی از مهم‌ترین زیرساخت‌های تجاری هستند که در راستای ارائه خدمت در حوزه‌های انبارداری، حمل‌ونقل و همچنین خدمات ارزش افزوده فعالیت می‌کنند. این پارک‌ها دارای فضای مناسب جهت حمل‌ونقل وایجاد انبار هستند و توسط چند اپراتور اداره می‌شوند تا خدمات متنوع خود را به مشتریان ارائه ‌دهند. یافتن کاربردی‌ترین مکان در جهت راه‌اندازی پارک لجستیکی نکته‌ای حائز اهمیت است. همچنین باید دسترسی و ارتباط آن با جاده‌ها و خطوط راه‌‌آهن مورد بررسی قرار گیرد. در ادامه پارک‌های لجستیکی را به دو دسته عمومی و خصوصی تقسیم نمودیم وبه بررسی آن پرداختیم.(طرح احداث پارک لجستیک)
پارک‌های لجستیکی عمومی: این پارک‌ها دارای پایانه چندوجهی می‌باشند و طیفی از خدمات لجستیک مانند توزیع، بارگیری، تخلیه، نگهداری، خدمات ارزش افزوده همچنین برخی از بازرسی ‌های قانونی در حیطه جابجایی کالارا به هزاران مشتری ارائه می‌کنند.
در دهه ۱۹۷۰ میلادی، مراکز لجستیکی با عنوان هاب لجستیکی در کشورهای مختلف جهان موردتوجه قرار گرفتند. در آن زمان مفهوم برون‌سپاری فعالیت‌های لجستیکی به شرکت‌های دارای تخصص به‌تازگی مطرح شده بود. با گذشت زمان این مراکز به چند دسته تقسیم شدند که یکی از آن‌ها پارک‌های لجستیکی نام گرفت و این پارک‌های لجستیک به‌عنوان یکی از مهم‌ترین زیرساخت‌ها تجاری در راستای ارائه انواع خدمات حمل‌ونقل،‌ انبارداری و سایر خدمات ارزش‌افزوده ظهور پیدا کردند.

توسعه لجستیک پارک‎ و مراکز لجستیک کشور

در حال حاضر تقاضا برای هر یک از مراکز لجستیک در حال افزایش است؛ این افزایش ناشی از چهار عامل اصلی جهانی سازی اقتصاد، نیاز به انتقال سریع محصولات، بهبود کسب وکار و تولید و مدیریت زنجیره تدارکات یکپارچه است. به عنوان نمونه، طی سال های اخیر، به منظور ایجاد محیطی مطلوب برای رشد اقتصادی، کشورهای آسیای شرقی و حاشیه خلیج فارس اقدام به توسعه قطب های لجستیکی نموده اند. بر همین اساس، ایران در سال ۱۳۹۷ اقدام تهیه و ابلاغ سند آمایش مراکز لجستیک کرد. بر اساس این سند، مراکز لجستیک باید در ۴ سطح طراحی و اجرا شوند. سطح اول شهر لجستیک است که در این اسناد پیشنهاد ۴ شهر بزرگ لجستیک (چابهار، تهران، بندرعباس، بندر امام خمینی) مطرح شده است. سطح دوم، دهکده لجستیک است که ۱۴ دهکده لجستیکی در این اسناد پیشنهاد شده است. سطح سوم پارک لجستیک است که در طرح آمایش لجستیک، ۱۲ پارک لجستیک عمومی و ۱۸ پارک لجستیک کشاورزی پیشنهاد شده است. و در سطح چهارم مراکز لجستیک مرزی قرار دارند که ۱۰ مرکز لجستیک مرزی در این طرح در نظر گرفته شده است.
پارک‌های لجستیک یا تدارکات، اساساً نواحی صنعتی یا مناطق تعریف شده‌ای هستند که به هدف فعالیت‌های مربوط به حمل‌ونقل، تدارکات و توزیع کالا طراحی شده که می‌توانند ترانزیت منطقه‌ای، ملی و یا بین‌المللی باشند و توسط اپراتورهای مختلف انجام شوند. از قدیم، بخش لجستیک، هدف اصلی اتصال مراکز تولید به بازارهای مصرف را داشته است. کارایی در چرخه تدارکات همان چیزی است که این روزها کسب و کارها در آن با یکدیگر رقابت می‌کنند. هنر و علم لجستیک را می‌‌توان برنامه‌ریزی، اجرا و کنترل جریان و ذخیره‌سازی کارآمد کالا و خدمات از نقطه تولید تا مراکز مصرف دانست. پارک‌های تدارکات برای تحقق این هدف ساخته شده‌اند. این منطقه متمرکز بر عملیات تدارکاتی است که شامل فضای انبار و خدمات، حمل‌ونقل و خدمات توزیع کارآمد است.
مکان‌هایی برای راه‌اندازی پارک‌های تدارکات، با بهترین اتصال راه‌آهن و جاده‌ای از نظر استراتژیک تصمیم‌گیری می‌شود. یک پارک لجستیکی همچنین فضای کافی را برای پارکینگ کامیون و دفتر با اقدامات امنیتی استاندارد فراهم می‌کند.
پارک لجستیک با تأمین فضای قابل اجاره در محل کار خود و همچنین گزینه‌ای برای انتخاب خدمات از ارائه‌دهندگان خدمات انبار مختلف و ارائه خدمات در همان پارک، به مشاغلی که به دنبال فضای ذخیره‌سازی هستند، کمک می‌کند. در نظر گرفتن گزینه انبار در پارک تدارکات برای مشاغلی که نمی‌خواهند در تأسیس محل ذخیره‌‎سازی خود با هزینه‌های اضافی برخورد کنند، الزامی است. یک پارک تدارکاتی راه‌حل انبارداری مناسب با اتصال حمل و نقل مدرن و کارآمد را ارائه می‌دهد. همه این‌ها بر روی کارایی در زنجیره تأمین و صرفه‌جویی در هزینه‌ها، متمرکز است. مالکان یا ساکنان ساختمان‌ها و تأسیسات (انبارها، مراکز تولید انبوه، محل‌های ذخیره‌سازی، دفاتر، پارکینگ و…) به طور کلی متصدیان این امر هستند. پارک تدارکاتی، در مناطق عملیات لجستیک متمرکز است. پارک‌های لجستیکی مقیاس خاصی دارند؛ زیرا اندازه امکانات، کالا‌ها و خدماتی که امکان حمل آن‌ها وجود دارد این مقیاس را تعیین می‌کنند.
پارک تدارکات امروزی، دارای دو عملکرد اصلی است:
سازمان لجستیک
توابع مدیریت لجستیک

تعریف پارک لجستیکی

عموماً پارک‌های لجستیکی شامل فضای انبار و خدمات، حمل‌ونقل و خدمات توزیع کارآمد است. پارک‌های لجستیکی در مقیاس وسیعی توسط سازمان‌ها راه‌اندازی می‌شوند که به نوبه خود شامل انبارهایی هستند که توسط چندین اپراتور انبار مختلف اداره می‌شوند و خدمات متنوعی را به هزاران مشتری ارائه می‌دهند. توجه به این نکته ضروری است که برای یافتن مکان‌های مناسب برای راه‌اندازی پارک‌های لجستیک، ارتباط و دسترسی مکان‌های کاندید برای احداث با راه‌آهن و جاده‌ها باید مورد بررسی قرار گیرد.
پارک‌های لجستیکی در دو دسته پارک لجستیک عمومی و تخصصی قرار می‌گیرند

پارک لجستیک عمومی

این دسته از مراکز لجستیک نقش متمرکز کننده خدمات لجستیک مربوط به محصولات داخلی را به عهده دارند. بارهایی که در این مراکز پردازش می‌شوند عموماً دارای مبدأ و مقصد داخلی و مربوط به همه دسته‌های کالایی بوده و عملاً با هدف کاهش هزینه‌های لجستیک داخلی، ارتقای حمل‌ونقل ترکیبی و بهبود کارایی لجستیک کشور با ارائه طیف گسترده‌ای از خدمات ارزش‌افزوده فعالیت می‌نمایند. تعریف پارک‌های لجستیک عمومی مطابق شرح زیر است:
“مرکز لجستیک دارای حیطه فعالیت و گستره کشوری، دارای پایانه چندوجهی که به انواع مختلف گروه‌های کالایی، خدمات لجستیک شامل ترکیب، توزیع، تخلیه، بارگیری، نگهداری، بازرسی‌های قانونی مربوط به جابجایی کالا و خدمات ارزش‌افزوده ارائه می‌نماید.”

پارک‌های لجستیک تخصصی

این گروه از مراکز لجستیک معمولاً با توجه به وجود تقاضا برای خدمات لجستیک از سوی گروه خاصی از صنایع که در یک منطقه جغرافیایی مستقر هستند و برای یک گروه کالایی مشخص، شکل می‌گیرند. شناخت نیاز برای ایجاد این دسته از مراکز لجستیک و سرمایه‌گذاری مستقیماً از سوی بخش خصوصی انجام می‌پذیرد. تعریف پارک‌های لجستیک تخصصی مطابق شرح زیر است:
“مرکز لجستیکی با تمرکز بر فعالیت‌های یک گروه کالایی خاص در حوزه توزیع، تخلیه، بارگیری، نگهداری و دیگر خدمات ارزش‌افزوده تخصصی گروه کالایی فعالیت می‌نماید.”

مزایای پارک لجستیکی به عنوان یک مرکز لجستیکی مهم

_ با استفاده از پارک‌های لجستیکی، حمل‌کنندگان کالا قادر به برنامه‌ریزی موجودی خود بدون هیچ محدودیتی هستند.
_ نیازهای تقاضا و عرضه به‌موقع برآورده می‌شود.
_ پارک‌های لجستیکی، مسیر سایر صنایع مانند تأمین‌کنندگان تجهیزات، شرکت‌های ساختمانی، مشاوران و شرکت‌های حمل‌ونقل را هموار می‌کند.
_ پارک‌های لجستیکی فضای بیشتری برای ذخیره کالاها و محصولات در اختیار شما قرار می‌دهند. آن‌ها بزرگ‌تر و بهتر از انبارهای مشترک اداره می‌شوند.
_ پارک لجستیک موقعیت مکانی استراتژیک با اتصال جاده‌ای، ریلی و هوایی مناسب را ارائه می‌دهد.
_ پارک‌های لجستیکی دارای جاده‌های گسترده‌ای هستند که برای جریان آزاد ترافیک دوطرفه در طول شبانه‌روز کافی هستند.
_ آن‌ها با جذب مشاغل و اشتغال‌زایی توسعه اقتصادی را تقویت می‌کنند.
_ پارک‌های لجستیکی عموماً دارای فضای پارک اداری کافی هستند.
_ پارک‌های لجستیکی بیشتر در مکان‌های شهری متمرکز هستند. ازاین‌رو با حمل‌ونقل و انتقال کالا ارتباط بیشتری دارند.
_ این پارک‌ها مناطقی با امنیت بالا و هماهنگی‌های امنیتی لازم هستند.
_ پارک‌های لجستیکی دارای پیشرفته‌ترین محل‌های انبار و سردخانه هستند.
_ این مراکز لجستیکی عموماً دارای امکانات رفاهی مانند بانک، بیمه، فضای اداری، محل اقامت، پذیرایی و سایر خدمات هستند.

تهیه طرح لجستیک پارک چه فرآیندی دارد ؟
مرحله اول: طرح امکان سنجی و توجیه اقتصادی پارک لجستیک

در گام نخست، طرح امکان‌سنجی و توجیه اقتصادی تهیه می‌شود. در این مرحله با نیازسنجی و بررسی دقیق شرایط اقتصادی کشور و منطقه همچنین شرایط مالی سرمایه گذار و همچنین پتانسیل‎ های اقتصادی منطقه، این مطالعات تهیه می‍شود. در این بخش از مطالعات، نیاز منطقه و همچنین مساحت‎های مورد نیاز هر بخش و همچنین روش ‎های تامین مالی و چگونگی بازگشت سرمایه به طور دقیق بررسی می‌شود.

مرحله دوم: طرح آماده‌سازی پارک لجستیک

بعد از تایید طرح در کمیسیون‎های مربوطه در گام بعدی طرح آماده ‎سازی اراضی لجستیک پارک تهیه می‌شود. در این بخش، طراحی زیرساخت ها (شبکه انتقال نیرو و شبکه آب، فاضلاب و …) به همراه شبکه معابر طراحی می‎شود.

مرحله سوم: طراحی ساختمان‎ ها و ابنیه‎ ی پارک لجستیک

در گام نهایی و بعد از نهایی شدن طرح آماده سازی، طرح معماری تهیه می‎شود. در این گام که خود دارای دو مرحله (مرحله اول و مرحله دوم) است، نقشه‌های دقیق اجرایی انبارها هانگارها، سیلوها، سردخانه ‎ها، مخازن ذخیره مایعات، کارگاه ‎ها و ساختمان‎ های خدماتی طراحی می‌شود.



درصورت تمایل به این مطلب امتیاز دهید:

۵/۵ - (۱ امتیاز)