طرح احداث چاپخانه

چاپ در لغت به معنای نقش، اثر، مُهر، و نشان آمده و در متون مختلف کلمات طبع، باسمه، و تافت به‌عنوان مترادف آن به‌کاررفته است. در اصطلاح، به عمل، فن، و صنعت تکثیر صورت نقوش دوبعدی (حروف، ارقام، خطوط، تصاویر، و جز آن) به‌وسیله انداختن اثر این نقوش بر کاغذ، پارچه، یا مواد دیگر، به‌ویژه چاپ مواد خواندنی، با تصویر یا بدون تصویر بر روی کاغذ گفته می‌شود در تعریفی دیگر، چاپ مجموع عملیاتی است که متن خام را به اثر درخور انتشار مانند کتاب، مجله، روزنامه، و جز آن تبدیل کند.(طرح احداث چاپخانه)
چاپخانه نیز در لغت به معنای محل و مکان چاپ کردن و در متون مختلف کلمات دارالطباعه، و باسمه خانه به‌عنوان مترادف آن به‌کاررفته است. چاپخانه مؤسسه یا کارگاهی است که از عهده انجام کارهای چاپی بر روی کاغذ و سایر اشیا از طریق انواع چاپ برآید و، به تعبیری دیگر، محلی است که چاپ کتاب، نشریات، و مانند آن در آنجا انجام می‌گیرد.
چاپ، صنعت عظیم و بااهمیتی است که در بیشتر کشورهای صنعتی و توسعه‌یافته جهان، در ۵ صنعت نخست جای گرفته است. این صنعت به‌عنوان صنعت مادر در حوزه نشر، نقش اساسی در پیشرفت فرهنگ در کشور دارد. صنعت چاپ یکی از مهم‌ترین صنایع در جهان به شمار می‌رود، به‌گونه‌ای که برخی از کشورهای پیشرفته این صنعت را در اولویت سوم تا پنجم فعالیت‌های خود تعریف کرده و بودجه‌های بسیاری را صرف این مهم می‌کنند.
چاپ صنعتی یک پروژه خدمات‌رسانی به صنعت بسته‌بندی فلزی کشور است و به‌تبع، میزان اهمیت آن نیز به‌شدت تحت تأثیر میزان اهمیت این صنعت می‌باشد. آنچه روشن است این است که امروزه صنعت بسته‌بندی کشور از اهمیت بسزایی برخوردار بوده و مصداق آن روند به‌شدت رو به رشدی است، که ایران در این زمینه نسبت به سال‌های گذشته طی کرده است.(طرح احداث چاپخانه)

نکاتی درباره چاپ صنعتی

با در نظر گرفتن این مسئله که چاپ صنعتی طیف وسیعی از شیوه‌های چاپ را در برمی‌گیرد (بدین معنی که شیوه‌های گوناگونی از چاپ به دلیل داشتن کاربردهای صنعتی در زیرمجموعه عنوان ” چاپ صنعتی” می‌گنجند)، تعیین یک روش در این میان که به‌تنهایی محق عنوان ” چاپ صنعتی ” باشد، انتخابی بس دشوار است.
اما بررسی کاربردهای روش‌های گوناگون چاپ، مؤید این حقیقت است که در مقام مقایسه می‌توان ادعا نمود چاپ بسته‌بندی از کاربردی‌ترین روش‌های چاپ صنعتی است، که طیف وسیعی را پوشش می‌دهد. صنعت بسته‌بندی و به‌تبع آن چاپ بسته‌بندی در ایران صنعتی نوپا است که همچنان نیاز به توسعه فراگیر داشته و با توجه به نقشی که بسته‌بندی در توسعه صادرات غیرنفتی و افزایش درآمد ارزی کشور می‌تواند ایفا کند، سرمایه‌گذاری برای رشد و توسعه همه‌جانبه آن امری است ضروری.
چاپ بسته‌بندی ازجمله رشته‌هایی از صنف چاپ است، که طی سال‌های اخیر توسعه کمی و کیفی خوبی داشته اما درعین‌حال باوجود به خدمت گرفتن ماشین‌آلات پیشرفته هنوز درصد قابل‌توجهی از آثار چاپی بسته‌بندی قابل‌رقابت با نمونه‌های غربی خود نیستند. گستردگی صنعت بسته‌بندی باعث شده که شناخت خوبی برای اولویت‌بندی سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف آن وجود نداشته باشد.(طرح احداث چاپخانه)
اما آنچه مسلم است این است که در تقسیم‌بندی صنعت بسته‌بندی به گواهی آمارهای موجود، قوطی سازی را می‌توان یکی از مهم‌ترین شاخه‌های آن به‌حساب آورد، که در حوزه چاپ، نیازمند چاپ بر روی فلز است.
با توجه به اینکه پتانسیل صنایع فرآوری محصولات کشاورزی و صنایع تبدیلی کشورمان بسیار نامحدود است و اکثر محصولات غذایی کنسرو شده، آب‌میوه، نوشابه و… قابل صادر شدن به سایر کشورها هستند، بنابراین ایجاد ظرفیت‌های جدید قوطی سازی و به‌تبع آن چاپ روی فلز امری ضروری است.
روش چاپ بر روی فلزات یکی از روش‌های مهم چاپ صنعتی است، که شاید امروزه در مقایسه با سایر روش‌های صنعتی چاپ، برای طرح‌های آتی توجه کمتری بدان معطوف شده است.
اگرچه بسته‌بندی فلزی شامل انواع گوناگونی ازجمله قوطی‌ها، سطل‌ها، بشکه‌ها، تیوپ‌ها، لفاف‌ها و… است، اما بیشترین کاربرد چاپ روی فلز برای بسته‌بندی در ایران عمدتاً به چاپ روی قوطی‌های فلزی اختصاص دارد. شایان‌ذکر است که سفارش‌ها چاپی حوزه بسته‌بندی از حساسیت بسیار زیادی برخوردارند.
چاپ ازنظر سرمایه‌گذاری و هزینه تمام‌شده و یا پروسه تحقیقات و تولید برای بسیاری از تولیدکنندگان، موضوعی فرعی است و به آن به‌عنوان یک صنعت تکمیل‌کننده نگاه می‌کنند. بااین‌حال بسیاری از اوقات سرنوشت تمام فعالیت‌های بخش تولید و فروش یک واحد تولیدی به میزان دقت و دلسوزی چاپخانه وابسته است.

استانداردهای قابل‌توجه، جهت اجرای طرح احداث چاپخانه

چاپ مانند دیگر صنایع آمیزه‌ای است از فرآیندها و سیستم‌های مختلف که از ارتباطی منطقی با یکدیگر برخوردارند. به همین خاطر ارائه استانداردهای مشخص که باعث می‌شود، کلیه فرایندها و سیستم‌ها در یک چهارچوب مشخص و هماهنگ بهترین کارآیی را عرضه کنند برای صنعت چاپ نیز ضروری است.
ازآنجاکه چاپ صنعتی بسیار گسترده و پیچیده است، تعداد استانداردهای بین‌المللی هم که برای این صنعت تاکنون تهیه و تدوین‌شده فراوان هستند اما در این عرصه یکی از مهم‌ترین نقاط ضعف صنعت چاپ ایران فقدان یک استاندارد ملی برای تضمین کیفیت کارهای چاپی است.(طرح احداث چاپخانه)
اگرچه برای مشخصات هر یک از انواع قوطی‌های تولیدی در کشور استانداردهای ویژه‌ای موجود است، اما استاندارد ملی که مختص به فرآیند چاپ باشد وجود ندارد.

کاربرد چاپ در طرح احداث چاپخانه

مهم‌ترین کاربرد چاپ بر روی فلزات، چاپ بسته بندی و به‌صورت خاص چاپ قوطی‌های فلزی است. قوطی‌های فلزی شامل انواع بسیار متنوعی از جعبه محصولات هستند که از نمونه‌های آن می‌توان به قوطی‌های مواد غذایی آماده، انواع روغن‌ها (روغن‌موتور، روغن ترمز، روغن‌های صنعتی و…)، روغن جامد خوراکی، شیرینی، اسپری، رب گوجه‌فرنگی، شیر خشک، چای، انواع نوشیدنی‌های گازدار، کمپوت‌ها، آب‌میوه، گز، رنگ‌ها، کرم‌ها و بسیاری دیگر اشاره نمود.
بر این اساس همان‌طور که مشاهده می‌شود، زمینه‌های کاربردی بسیار زیاد و متنوعی برای چاپ بر روی فلز موجود است که این امر از جهتی می‌تواند اطمینان‌بخش ایمن بودن سرمایه‌گذاری در این رشته باشد.

اهمیت استراتژیکی در طرح احداث چاپخانه صنعتی

پروژه فعلی یک پروژه خدمات‌رسانی به صنعت بسته‌بندی فلزی کشور است و به‌تبع، میزان اهمیت آن نیز به‌شدت تحت تأثیر میزان اهمیت این صنعت می‌باشد. آنچه روشن است این است که امروزه صنعت بسته‌بندی کشور از اهمیت بسزایی برخوردار بوده و مصداق آن روند به‌شدت رو به رشدی است، که ایران در این زمینه نسبت به سال‌های گذشته طی کرده است.
به‌عنوان نمونه، نگاهی گذرا به قفسه مواد غذایی آماده، مؤید تنوع وسیعی از انواع بسته‌بندی‌های جدید فلزی است، که امروزه با پیشرفت فن‌آوری صنایع بسته‌بندی فلزی و پوشش‌های شیمیایی حاصل‌شده است. توجه بیشتر به چاپ بسته‌بندی‌های فلزی می‌تواند منجر به بهبود کیفیت بسته‌بندی و به‌تبع آن افزایش رقابت‌پذیری آن‌ها و درنتیجه بسترساز توسعه صادرات غیرنفتی و افزایش درآمد ارزی کشور شود.
از دیگر محاسن چنین واحدهای خدمات‌رسانی می‌توان به اشتغال‌زایی اشاره نمود. مجموعه نکات مثبت برشمرده برای چنین پروژه‌هایی بیانگر میزان اهمیت استراتژیکی واحدهای مشابه است.

کشورهای عمده تولیدکننده و مصرف‌کننده

مقوله چاپ یک فعالیت خدماتی است نه تولیدی، براین اساس فعالیت در این عرصه منجر به کشورهای خاصی نمی‌باشد. اما چنانچه بخواهیم این مقایسه را برای تولید ماشین‌آلات چاپ افست انجام دهیم، می‌توان ادعا نمود که فعال‌ترین کشور تولیدکننده ماشین‌آلات چاپ افست روی فلز، آلمان است. از سایر کشورهای فعال در این زمینه می‌توان به انگلیس و برخی از کشورهای آسیایی (ازجمله چین و هند) که به‌تازگی در این عرصه حضور یافته‌اند، اشاره نمود.
اما در این میان بالاترین سطح فنّاوری و بیشترین سهم بازار متعلق به آلمان است. به‌طوری‌که ۹۷ درصد از ماشین‌آلات صنعت چاپ ایران از این کشور وارد می‌شود.

انواع چاپ‌ها (روش‌ها) ازلحاظ مکانیکی

۱-چاپ برجسته (لتر پرس – تایپوگرافی)
۲-چاپ گود (فرورفته یا هیلوگراور)
۳-چاپ مسطح (پلانوگرافی یا لیتوگرافی)

چاپخانه
رایج‌ترین انواع چاپ
هلیوگرام یا همان روتوگراور: با سیلندر تهیه‌شده، می‌توان در تیراژ میلیونی چاپ کرد
افست: برای تیراژهای بالا بایستی زینک های مجدد تهیه کرد
چاپ فلک سو: می‌توان از کلیشه‌های فتو پلیمر یا لاستیکی که قابل‌انعطاف هستند استفاده کرد
چاپ سیلک اسکرین: از پرکاربردترین چاپ‌ها محسوب می‌شود
چاپ تامپو: از کلیشه گود د ر فرآیند چاپ استفاده می‌شود با این روش می‌توان بر روی سطح صاف، منحنی، گرد، محدب و حتی کره عمل چاپ را انجام داد
چاپ افست روی فلز: با این سیستم چاپ که یکی از باکیفیت‌ترین سیستم‌های چاپ محسوب می‌شود می‌توان روی جنس‌های متنوع د دیگری غیر از کاغذ و مقوا نیز چاپ کرد
چاپ مخمل: یا فلوک درواقع فرآیند مخمل پاشی یا جیر سازی فروبردن پودرهایی در طول و سطح مقطع متفاوت، در سطوح چسب کاری است.
چاپ لترپرس: چاپ ملخی از قدیمی‌ترین ماشین‌های چاپ محسوب می‌شود. درواقع کاربرد حروف سربی که گوتنبرگ مخترع آن بود در این شیوه چاپ به‌کاررفته می‌شود. کارهای کم تیراژ همچون کارت ویزیت، سربرگ، اعلامیه و.. با به‌کارگیری ماشین چاپ ملخی انجام می‌شود.
چاپ ایچینگ: درواقع ایجاد خوردگی در فلز با استفاده از اسید است. با به‌کارگیری این روش چاپ می‌توان طرح، نقش و نوشته‌های خود را به‌راحتی به روی فلز ثبت کرد به‌گونه‌ای که از بین رفتنی نباشد.

ماشین‌آلات موردنیاز احداث چاپخانه

چاپخانه

مواد اولیه مورد نیاز برای احداث چاپخانه

چاپخانه

نیروی انسانی موردنیاز

• مدیرعامل و سرپرست کارخانه
• کارکنان حسابداری مالی
• کارکنان امور بازرگانی و بازاریابی
• کارکنان نگهبانی و امور خدماتی و پشتیبانی
• مدیر تولید
• مهندسان و کارشناسان فنی تولید
• کارگران ماهر خط تولید
• کارگران غیر ماهر خط تولید

چاپخانه
شرایط دریافت مجوز چاپخانه

تمام واحدهای چاپی برای شروع به فعالیت خود به مجوز چاپ نیاز دارند که شرایط آن به شرح زیر است.
داشتن ده سال سابقه کار در امور فنی مربوط به چاپ، پنج سال سابقه کار در امور مربوط به لیتوگرافی و پنج سال سابقه کار در چاپ سیلک و داشتن یک سال سابقه تحصیل در یکی از رشته های مرتبط با چاپ که در صورت نداشتن شرایط تحصیلی مورد نظر، بررسی هایی توسط شورایی متشکل از مدیر کل چاپ و نشر و دو کارشناس با سابقه در صنعت چاپ بر روی سایر مدارک متقاضیان انجام می شود و در صورت تائید با ارائه مابقی مدارک از جمله تقاضانامه، کپی تمام صفحات شناسنامه، کپی آخرین مدرک تحصیلی، کپی کارت پایان خدمت، هشت قطعه عکس ۴×۳ گواهی سابقه کار و گواهی عدم سوء پیشینه و تکمیل فرم می توانند مجوز چاپ خود را دریافت نمایند.(طرح احداث چاپخانه)
۱- تکمیل فرم تقاضانامه صاحب امتیاز
۲- ارائه معرفی نامه با مهر و امضای متقاضی موافقت نامه تاسیس
۳- فتوکپی تمام صفحات شناسنامه(برابر با اصل)
۴- فتوکپی از آخرین مدرک تحصیلی
۵- فتوکپی از کارت پایان خدمت یا معافیت دائم
۶-گواهی عدم سوءپیشینه کیفری و عدم اعتیاد
۷- ۴ قطعه عکس ۴ × ۳
۸- ارائه گواهی صلاحیت فنی از اتحادیه مربوطه یا سابقه کار

حداقل تحصیلات برای متقاضیان

۱- فوق دیپلم یا دیپلم چاپ
۲- دیپلم مرتبط با حداقل ۲ سال سابقه کار مرتبط
۳- دیپلم غیرمرتبط با حداقل ۴ سال سابقه کار مرتبط
* رشته‌های مرتبط عبارتند از: گرافیک – رایانه – شیمی – مکانیک و صنایع

پیش بینی وضعیت سرمایه گذاری طرح احداث چاپخانه

نرخ برابری دلار : ۳۰۰۰۰ تومان
مساحت زمین موردنیاز : ۱۰۰۰ مترمربع
زیربنای کل : ۶۰۰ مترمربع
تعداد نیروی انسانی مورد نیاز : ۱۴ نفر
میزان سرمایه گذاری ثابت : ۲۵ میلیارد تومان (بدون احتساب هزینه زمین)
ارزش ماشین آلات و تجهیزات : ۱۴ میلیارد تومان
نرخ بازده داخلی در سال مبنا : ۳۴ درصد



درصورت تمایل به این مطلب امتیاز دهید:

۵/۵ - (۱ امتیاز)