طرح احداث کلینیک دندانپزشکی

درمانگاه دندانپزشکی موسسه ای است که با هدف ارائه خدمات پیشگیری و درمان بیماری های دهان و دندان توسط دندانپزشکان به دو صورت مطب های عمومی و تخصصی دندانپزشکی دائر می گردد. درمانگاه عمومی دندانپزشکی مراکزی است که دندانپزشکان عمومی مجاز به ارائه خدمات بوده و استفاده از راهنمایی متخصصان در آن بلامانع است . اما درمانگاه تخصصی دندانپزشکی مرکز درمانی است که دارای حداقل سه رشته تخصصی کلینیکی باشد .
اکثر افرادی که در حال تحصیل در رشته های پزشکی و دندانپزشکی بوده و یا در طرح نیروی انسانی وزارت بهداشت خدمت کرده اند ، پس از دانش آموختگی می توانند برای تاسیس مطب دندانپزشکی اقدام نمایند . برای دریافت پروانه دندانپزشکی از وزارت متبوع علاوه بر رعایت دستور العمل های مربوط به تاسیس و بهره برداری ، رعایت شرایط ساختمانی و بهداشتی نیز الزامی است
تاسیس کلینیک دندانپزشکی از جمله اقداماتی ست که ممکن است در نظر همه افراد پیچیده و دشوار به نظر برسد. برای این کار لازم است تا در ابتدا مراحل را بشناسیم و از قوانین مربوط به این کار اطلاع نسبی داشته باشیم. لازم به ذکر است که داشتن آگاهی نسبت به برخی از این شرایط و قوانین حتی پیش از خرید ملک هم الزامی ست. زیرا ممکن است پس از اقدام به خریداری محل مورد نظر جهت تاسیس درمانگاه دندانپزشکی، متوجه مغایرت آن با ضوابط و دستورالعمل ها شده و متضرر شویم.
راه اندازی یک کلینیک دندانپزشکی بی‌شک نیازمند تجربه، سرمایه، زمان کافی و پیگیری مستمر دارد. همچنین باید یک تیم مدیریتی و اجرایی را تشکیل دهیم تا از صفر فرایند تا نقطه پایانی که جذب بیمار و سوددهی کلینیکی است، بر تمامی امور نظارت کند. با فرض اخذ مجوزهای لازم و پروانه کلینیک دندانپزشکی در شهر خود؛ تازه در آغاز مسیری قرار خواهیم گرفت که پیچ و خم‌های بسیاری دارد:
از تهیه ساختمان، اجرای دکراسیون داخلی و خرید تجهیزات و ملزومات که بعد سخت افزاری تاسیس کلینیک را شامل می‌شوند تا استخدام نیروهای توانمند، آموزش پرسنل، فرآیندسازی رویه‌های داخلی، مارکتینگ و جذب بیمار که بعد نرم‌افزاری یا مغزافزاری فرایند راه اندازی کلینیک دندانپزشکی هستند.
در تمام این مسیر باید یک الگو یا چهارچوب ذهنی مشخص برای کلینیک خود در نظر بگیریم و در تمامی موارد، تلاش کنیم تا تیم مدیریتی و اجرایی از این چهارچوب خارج نشود. در غیر این صورت حتما دچار سردرگمی، تناقض و تفاوت در پیاده‌سازی جزئیات و در نهایت، ایجاد مشکل و ناهمخوانی در فرایندهای اجرایی کلینیک خواهیم شد. این امر، برندینگ و مارکتینگ کلینیک را نیز با مشکل مواجه خواهد کرد. (طرح احداث کلینیک دندانپزشکی)

مطب های دندانپزشکی دارای ۲ نوع می‌باشند:

مطب دندانپزشکی عمومی : که دندانپزکان عمومی در آن فعالیت دارند و می‌توان از متخصصان نیز مشاوره گرفت.
مطب دندانپزشکی تخصصی : که پزشکان متخصص در آن فعالیت می‌کنند و حداقل باید دارای ۳ رشته تخصص باشد.

درمانگاه دندانپزشکی

طبق تعاریف وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درمانگاه دندانپزشکی موسسه ای است که با هدف ارائه خدمات پیشگیری و درمان بیماری های دهان و دندان توسط دندانپزشکان در دو شکل کلینیک های عمومی و تخصصی دندانپزشکی دائر می گردد. درمانگاه عمومی دندانپزشکی مرکزی است که در آن دندانپزشکان عمومی مجاز به ارائه خدمات بوده و استفاده از راهنمایی متخصصان در آن بلامانع است . اما درمانگاه تخصصی دندانپزشکی مرکز درمانی است که دارای حداقل سه رشته تخصصی کلینیکی باشد

متراژ لازم جهت تاسیس کلینیک دندانپزشکی

“متراژ محل مورد نظر” هم از یکی دیگر از عوامل مهمی است که در هنگام خرید ملک جهت تاسیس کلینیک دندانپزشکی باید مورد توجه قرار گیرد. حداقل متراژ مورد نیاز جهت تاسیس درمانگاه دندانپزشکی ۱۵۰ مترمربع است می تواند در یک و یا حداکثر دو واحد مجاور و یا در دو طبقه متوالی احداث شود. این متراژ باید فضای کافی برای قرارگیری حداقل ۵ یونیت دندانپزشکی و صندلی دندانپزشکی و متعلقات مربوطه در بخش درمان و ظرفیت حداقل ۵ نفر در سالن انتظار را داشته باشد.
تبصره: توجه داشته باشید که به ازای اضافه شدن هر یونیت، ۲۰ متر مربع به مساحت درمانگاه اضافه می شود.
در بخش درمان به ازای هر یونیت دندانپزشکی به ۱۰ متر مربع فضا نیاز دارید. به عبارت دیگر جهت استقرار هر یونیت دندانپزشکی باید ۱۰ متر مربع فضا به همراه یک متر فضای مانور در نظر بگیرید.
علاوه بر موارد ذکر شده برای تاسیس درمانگاه دندانپزشکی به فضاهایی همچون اتاق مدیریت ومسئول فنی، اتاقک رادیولوژی، سالن انتظار، اطلاعات و پذیرش، نگهداری مدارک پزشکی وبایگانی، اتاق استریلیزاسیون، آبدارخانه، رختکن، اتاقک تی شوئی وسرویس های بهداشتی مجزا جهت استفاده بیماران وکارکنان نیز احتیاج خواهید داشت. (طرح احداث کلینیک دندانپزشکی)

تقاضای بازار (مشتریان)

گردش مالی بازار خدمات دندانپزشکی در کشور سالانه رقمی معادل ۸ هزار میلیارد تومان برآورد میشود این درحالیست که ارزش بازار جهانی خدمات گردشگری سلامت در حدود ۱۷ میلیارد دلار و تعداد گردشگران سلامت در حدود ۳۲ میلیون نفر برآورد می شود که از این تعداد ۱۱ میلیون نفر در منطقه منا قرار دارند. بنابراین گردشگری سلامت نتوانسته است آنچنان که بایسته است از ظرفیت های بخش دندانپزشکی استفاده کند.

یش بینی رشد آتی بازار

بر اساس پیش بینی موسسه تریتون (Triton) بازار جهانی دندانپزشکی تا سال ۲۰۲۷ با رشدی معادل ۴۸.۶ درصد مواجه خواهدبود که در کشورهای منطقه به دلیل افزایش درآمد و توجه بیشتر به بهداشت دهان و دندان این نرخ با افزایش بیشتری همراه خواهدبود.

اهمیت طرح

از آنجایی که به دلیل عدم پوشش بیمه های فراگیر، خدمات دندانپزشکی برای ایرانیان گران میباشد به منظور توسعه این صنعت و افزایش تولید آن که در نتیجه صرفهای ناشی از مقیاس منجر به کاهش هزینه ها و افزایش خدمات دندانپزشکی گردد. از این رو تمرکز
بر ارائه خدمات به گردشگران خارجی میتواند به رشد و توسعه این صنعت کمک قابل توجهی نماید.

مشوق ها یا حمایت های دولتی

به استناد ماده ۵ آئین نامه اجرایی بند الف ماده ۳۴ قانون برنامه پنجم توسعه درخصوص حمایت های دولت از شهرک های سلامت:
– حداکثر ۸۰ درصد هزینه های عملیات آماده سازی اراضی، احداث شبکه های ارتباطی، راه، آب و فاضلاب، برق، مخابرات، گاز و هزینه های مطالعه و احداث ساختمان های مدیریتی و ستادی به عنوان کمک توسط دولت تامین میشود.
– بخشی از سود و کارمزد تسهیلات دریافتی توسط واحدهای مستقر در شهرک توسط دولت به عنوان کمک پرداخت و به هزینه قطعی منظور میگردد.
– وزارتخانه های جهاد کشاورزی و راه و شهرسازی، اراضی موردنیاز احداث شهرک ها را با حداکثر تسهیلات قانونی دراختیار آنها میگذارند.
– واحدهای مستقر در شهرک از لحاظ دریافت حمایت ها و اعتبارات بخش سلامت نسبت به سایر موسسات و مراکز پزشکی در اولویت قرار دارند.

اخذ موافقت اصولی

همان طور که می دانید بعد از خرید ملک مورد نظر، اولین گام برای تاسیس کلینیک دندانپزشکی، اخذ موافقت اصولی طبق ضوابط و مقررات مربوطه است.
برای گرفتن این موافقت نامه اولین گام ارائه مدارک طبق ضوابط و زمان بندی ابلاغی است. در این مرحله می بایست مدارک مربوط به معرفی محل قرار گیری کلینیک و نقشه های آن بر اساس ضوابط و استانداردهای مصوب وزارت به تایید کارشناسان معاونت بهداشت و درمان و دانشگاه برسد.
همچنین می بایست لیستی از پرسنل فنی و تجهیزات درمانگاه (مطابق ضوابط و استانداردها) ارائه کنید و بدیهی ست که همه این موارد باید توسط کارشناسان مذکور تایید شوند.
از دیگر مدارک لازم جهت تاسیس درمانگاه دندانپزشکی، ارائه تصویر تمام صفحات سند مالکیت یا اجاره نامه با پلاک ثبتی به همراه تصویر سند مالکیت یا رضایت نامه مالک با گواهی امضاء محضری است. شما می بایست نام، آدرس دقیق وساعات فعالیت درمانگاه را نیز اعلام نمایید.
در مرحله نهایی پس از تایید صلاحیت توسط کمیسیون قانونی، موافقت اصولی و پروانه های قانونی توسط “دانشگاه” صادر می شود که غیرقابل واگذاری به غیر است.
پروانه بهره برداری از کلینیک دندانپزشکی، برای مدت پنج سال صادر می شود و تمدید آن منوط به رعایت ضوابط و دستورالعمل های وزارت خواهد بود.

برای دانلود ضوابط تاسیس کلینیک دندانپزشکی اینجا کلیک کنید
پیش بینی وضعیت سرمایه گذاری طرح احداث کلینیک دندانپزشکی

ظرفیت : ۸ یونیت
نرخ برابری دلار : ۵۰۰۰۰ تومان
زیربنای کل : ۱۵۰ مترمربع
تعداد نیروی انسانی مورد نیاز : ۱۲ نفر
میزان سرمایه گذاری ثابت : ۵ میلیارد تومان (بدون احتساب هزینه زمین)
ارزش ماشین آلات و تجهیزات : ۴ میلیارد تومان
نرخ بازده داخلی در سال مبنا : ۵۵ درصد



درصورت تمایل به این مطلب امتیاز دهید:

۵/۵ - (۱ امتیاز)