شاخص گلخانه آنتریوم

طرح احداث گلخانه گل آنتوریوم

آنتوریوم یک گیاه چند ساله ، همیشه سبز است که می تواند ۱ متر در ارتفاع و عرض برسد ، اگر چه بیشتر ارقام کشت شده و رقم بین ۳۰ – ۶۰cm رشد است. این گیاه دارای برگ های سبز تیره است که مستطیلی و به شکل قلب ، متغییر است و در اندازه کوچک و متوسط و بزرگ تا ۳۰cm یا بیشتر در طول رشد میکند. هر برگ دارای دمبرگی به اندازه ۳۰ تا ۶۰ سانتیمتر می باشد. این نوع گل بخصوص برای پرورش در گلخانه مناسب است زیرا در این مکان است که مقدار رطوبت ، درجه حرارت و آبیاری به راحتی قابل کنترل می باشد .
این گل جزو گلهای مورد تایید ناسا NASA Clean Air Study بوده و برای تصفیه هوای منزل فوق العاده می باشد و با بکاربردن آن مواد آلاینده زائد از قبیل آمونیاک و.. را از بین برده و پاکسازی می کند.
گیاهانی که به جنس آنتوریوم تعلق دارند در واقع گیاهانی علفی و اپی فیت epiphyte هستند که بر روی سایر گیاهان زندگی میکنند. اما بر خلاف گیاهان پارازیت (گیاهانی که توانایی فتوسنتز و غذا سازی ندارند و غذای خود را از سایر گیاهان میگیرند و در واقع نوعی انگل گیاهی محسوب میشوند) با انجام عمل فتوسنتز،غذایشان را می توانند در خودشان تهیه کنند. البته برخی از آنان نیز همانند سایر گیاهان معمولی در خاک مستقر می شوند. برگ های گیاهان این جنس از نظر شکل متنوع هستند به نحوی که برخی از انواع این گیاه آنتوریوم به دلیل زیبایی و جذابیت برگهایشان نگهداری میشوند اما دلیل اصلی محبوبیت این گل ها گلهای زیبای آن است البته قسمت رنگین این گیاه که ما با نام گل از آن یاد میکنیم،از نظر گیاه شناسی چمچه Spathe است. چمچه نوعی برگواره (عضو شبیه برگ) است که میتوان رنگین باشد و گل اصلی را در بر میگیرد.
گل اصلی گیاه در اکثر نمونه های زینتی این گیاه زرد رنگ است.در گیاهان متعلق به جنس آنتوریم، چمچه نیز میتواند رنگ،اندازه و شکلهای متنوعی داشته باشید که این گیاه به دلیل داشتن کریسالهای سمی کلسیم اگزالات (raphides) و شیره آن می تواند مشکلاتی را برای دستها و چشم ایجاد کند در صورت مصرف باعث تحریک دردناک دهان و گلو و منجر به تاول زدن و ایجاد مشکل در بلع غذا و کلفت شدن صدا میشود. این گیاه دارای برگهای کمی پهن ،سبز تیره و به طول بیش از ۱۸ سانتیمتر می باشد گلها با اسپان قرمز ،صورتی،زرد و یا سفید در اواخر بهار یا فصل تابستان ظاهر میشوند. از وسط اسپات گل آذین سنبله ای بیرون می آید که زرد یا قرمز رنگ است. دوام گل آنتوریوم زیاد بوده و ۲ تا ۳ ماه پایدارمی ماند. آنتوریوم به طور کلی به سرما و آب سنگین و نمک دار، حساس است و در زمستان باید حدود ۶ تا ۸ هفته به آن استراحت داد یعنی مقدار آب را کم نموده و حرارت را ۱۵ درجه سانتیگراد نگه داشت. از مزایای این گاه طولانی بودن دوران گل دهی است که به حدود ۳ ماه میرسد.

عملکرد گل آنتریوم در گلخانه

میزان تولید گل آنتریوم در گلخانه، در هر متر مربع سالانه ۱۲۰ شاخه گل آنتوریوم میباشد.

انواع گل آنتریوم

آنتوریوم انواع مختلفی دارد. برگ گلبرگ‌های او می‌تواند سفید، زرد، قرمز، صورتی، نارنجی یا سبز باشد. علاوه بر این، قد آنتوریوم هم متفاوت است.

شرایط پرورش و نگهداری گل آنتوریوم
نور مناسب گل آنتوریوم

مکان روشن و با نور غیر مستقیم و فیلتر شده نور خورشید برای گل دهی نیاز دارد. دور از نور مستقیم خورشید قرار گیرد که باعث سوختن برگ ها میشود البته در زمستان که اصولا میزان نور محیط کم است میتوان در طی ساعات صبح آن را در معرض نور مستقیم آفتاب قرار داد.

دمای مناسب گل آنتوریوم

در طی روز دمای ۳۲-۲۵ درجه و در طی شب حدود ۲۳-۲۱ درجه مناسب است. اصولا دمای زیر ۱۸ درجه سانتیگراد در طی روز برای گیاه مضر میباشد و باعث کاهش رشد و گلدهی آن میشود و دمای بالاتر از ۳۲ درجه می تواند منجر به کم رنگ شدن گلها، سوختگی حاشیه برگ و گل و در نهایت کاهش گلدهی و همچنین کاهش رشد گیاه شود. توجه داشته باشید که این گیاه در طی فصل سرد سال ترجیح می دهد تا به مدت ۶ هفته در دمای ۱۵ درجه نگهداری شود و در طی ای مدت باید آبیاری گیاه را نیز کاهش داد. در طی این مدت گیاه دوران استراحت خود را طی میکند و این مسئله به گلدهی بهتر گیاه در سال بعد کمک خواهد کرد.

خاک مناسب گل آنتوریوم

خاک ترجیحاً لوم شنی است که با هوموس یا آلی غنی شده باشد. این می تواند به حفظ رطوبت و نیز هوادهی کمک کند. اگر برای شما مقدور باشد بهترین ترکیب خاک میتواند به این صورت باشد :
۱ ـ خزه در حال پوسیدن یا تورب ( پیت ) دو قسمت
۲ ـ ورمیکولیت (از سنگهای معدنی است که بعدأ تبدیل به رس میشود.) یک قسمت
۳ ـ پرلیت ( این هم از سنگهای معدنی است که به رس تبدیل میشود منتها ذرات آن درشت تر است) یک قسمت.

میزان رطوبت مورد نیاز گل آنتوریوم

برای رشد خوب و گلدهی به رطوبت خوبی در بهار و تابستان نیاز دارد پس می توان هر روز (به غیر از ظهر ها) گیاه را غبارپاشی کنید، البته بهتر است از حالت جزیره یا سنگریزه در زیر گلدان رطوبت دائمی برای آن فراهم کنید ولی اجازه ندهید که ته گلدان با آب تماس داشته باشد.

کوددهی و تغذیه گل آنتوریوم

با استفاده از کودهای کامل و یا کود بنفشه آفریقای هر دو هفته یکبار گیاه را تغذیه کنید تا کمبود مواد مغذی در خاک را از طریق کود دریافت کند.

آبیاری گل آنتوریوم

در حد متوسط و به طور منظم. خاک باید مرطوب بماند ، اما نباید از آب اشباع شود بنابراین زمانی که سطح رویین خاک شروع به خشک شدن کرد میتوان گیاه را آبیاری کرد. آبیاری بیش از اندازه میتواند منجر به زردی گیاه شود.

 

گل-آنتریوم

تکثیر گل آنتوریوم

برای رشد و تکثیر گل آنتوریوم چند روش وجود دارد که به صورت زیر می باشد :

تکثیر آنتوریوم با تقسیم ریشه

بهتر است که این روش تکثیر گل آنتوریوم در فصل بهار صورت گیرد؛ این گیاه دارای انبوهی از ریشه های گوشتی و آبدار است، برای این کار ابتدا گیاه را از گلدان خارج کرده و ریشه آن را به دو قسمت رویشی تقسیم کنید و سپس هر کدام از تقسیمات را در گلدانی با قطر دهانه ۱۱ یا ۱۳ سانتی متری که حاوی کمپوست گیاهی یا پایه پیت است بگذارید. در حین انجام این کار مواظب باشید که ریشه گیاه به زیر خاک فرو نرود و کمی بالاتر از سطح خاک قرار بگیرد. دمای محیطی که می خواهید در آنجا از گیاه مراقبت کنید را در ۲۴ درجه سانتی گراد قرار دهید و رطوبت را در میزان بالا نگه دارید. برای بهتر شدن وضعیت گلخانه و موفقیت در تکثیر گل آنتوریوم به صورت مرتب مه پاشی کنید و گلدان هارا با کیسه پلاستیکی بپوشانید.

تکثیر گل آنتوریوم با بذر

تکثیر از طریق تقسیم بوته به این صورت که، زمان تعویض گلدان با یک وسیله ی تیز مانند چاقو، توده ی ریشه را به همراه برگ ها از هم جدا کنید و در گلدان جداگانه ای قرار بدهید.
آنتوریوم دارای انبوهی از ریشه های آبدار، سست و گوشتی است که به نظر می رسد گیاه را از داخل گلدان به خارج هل می دهد. به وسیله جداکردن توده ریشه ها در جائی که گیاهان کوچک مجزا در کنار گیاه مادری مشاهده می شوند، تکثیر آنتوریوم صورت می گیرد. هرگز ریشه را به زور جدا نکنید و سعی کنید گیاهانی را از کنار پایه مادری جدا کنید، که رشد فعال داشته و برگ های جدید تولید کرده اند.

تکثیر گل آنتوریوم با قلمه زنی

در این روش تکثیر گل آنتوریوم با یک چاقوی تیز و برنده قسمتی از شاخه های گیاه را جدا کنید و برگ های قسمت پایینی ساقه را بکنید تا با این کار فرصت ریشه دهی به گیاه را دهید. اگر ساقه بلندی را برگزیدید آن را به قسمت های کوچک تری تقسیم کنید و توجه داشته باشید که در هر قسمت حداقل یه گره وجود داشته باشد. هر قسمت را در گلدان هایی با خاک سست که مخلوطی از ماسه و پیت است قرار دهید. روی قلمه را با پلاستیکی بپوشانید و خاک را مرطوب نگه دارید. دمای محیط را روی ۲۵ الی ۳۵ تنظیم کنید و چند هفته بعد از قلمه که گیاه شروع به ریشه زایی کرد و برگ های جدیدی داد آن را به گلدان بزرگتر انتقال دهید.

تعویض گلدان آنتوریوم

این کار معمولا هر دو سال یکبار انجام میشود، دقت کنید که بقیه گیاه کاملاً در بالا خاک واقع شده باشد. همچنانکه گیاه رشد میکند،بقیه آن به سمت بالا کشیده می شود.در این حالت باید ریشه هایی را که در معرض هوا قرار گرفته اند با خزه پوشاند.

بیماری ها و آفات گل آنتوریوم
علت گل ندادن آنتوریوم

این مشکل به به علت فراهم نبودن شرایط ایده آل رشد می باشد، اولین علت نبود نور کافی برای رشد گیاه است پس حتما گیاه را به محلی با نور زیاد منتقل کنید، اگر گیاه را زیاد آبیاری کنید مخصوصا در زمستان گلدهی متوقف خواهد شد، اگر همه شرایط وجود دارد و برگهای پر پشت دارید گیاه شما از کمبود مواد مغذی رنج میبرد حتما با کودهای کامل و کودهای مخصوص گیاهان گلدار تغذیه کنید.

ریز شدن برگها جدید

یکی دیگر از نشانه های کمبود مواد مغذی و فقیر بودن خاک گلدان ریز بودن برگهای جدید هست که حتما گیاه رو تغذیه کنید.

زرد شدن برگها آنتوریوم

اگر این اتفاق در زمستان افتاد بیشتر بخاطر سردی هوا می باشد حتما گلدان را به محلی با دمای بالا منتقل کنید، اگر برگ گیاه شما پیچیده میشود هم دلیل آن سرما می باشد، ولی از دیگر دلایل زرد شدن برگها آبیاری زیاد می باشد پس حتما بین دو آبیاری خام گلدان خشک شود.
اگر ریزش برگ به همراه نازک بودن برگها باشد نشانه کم بودن آبیاری است حتما گیاه را آبیاری کنید و فاصله آبیاری را کمتر کنید.

سیاه شدن برگها

از دیگر نشانه های سردی محل نگهداری سیاه شدن برگها می باشد و حتما باید گلدان را از کنار پنجره به محلی با دمای بالا منتقل کنید ولی اگر این سیاه شدن مربوط به لبه برگها باشد نشانه کمبود مواد مغذی و کلسیم و همچنین کمبود رطوبت می باشد پس گیاه را با مواد مغذی تغذیه کنید ولی لکه های سیاه را در وسط گل مشاهده کردید به خاطر قارچ آنتراکنوز میباشد و باید با بنومیل سم پاشی کنید.

رنگ پریدیگی برگ ها

یکی از نشانه های هوای گرم و خشک محل نگهداری رنگ پریدگی و از دست دادن براقی برگها هست که حتما با غبارپاشی و یا حالت جزیره ای رطوبت گیاه رو تامین کنید و اگر برگها شکافدار هستند این مشکل نشانه آسیب فیزیکی به گیاه هست و گیاه در جایی که تررد زیادی است قرار گرفته است.

وجود لکه های قهوه ای روی برگ

وجود لکه قهوه ای روی برگها نشانه حمله قارچ به گیاه شما می باشد پس گیاه را با استفاده از قارچ کش ها سمپاشی کنید و اگر شدت قهه ای شدن زیاد باشه حتما برگ را از گیاه جدا کنید.
یکی دیگر از بیماری های رایج و آفت های این گیاه حمله کنه قرمز هست که باعث ایحاد تار عنکبوت روی برگها می شود ابتدا سطح برگها را با استفاده اسفنج یا دستمال مرطوب برگها را تمیز کنید این کار باعث کاهش آفت می شود.

گل-آنتریوم

تاریخچه

در کمتر از ۲۰۰ سال پیش، آنتوریوم به کلی متفاوت با آنتوریوم امروزی بود. آنها گلهای بزرگتری تولید می‌کردند و در طبیعت بکر جنگل‌های آمازون، دست نخورده باقی مانده بودند. اما در سال ۱۸۰۰ یک مردی به نام “ساموئل دامون”، این گل را به هاوایی برد و به مردم معرفی کرد. تقریبا از سال ۱۹۴۰، پس از تغییرات مختلف آنتوریوم امروزی شکل گرفت.

فرآیند پرورش آنتوریوم

برای تکثیر گیاه آنتوریوم می توان از سه روش بذر ، قلمه و تقسیم ریشه استفاده نمود .
برای پرورش آنتوریوم از طریق بذر کاری ، بذر را در محیط کشت با دمای ۲۲ درجه سانتی گراد می کارند . پس از گذشت مدت زمان ۵ تا ۷ هفته بذر ها جوانه می زنند .
همچنین برای تکثیر آنتوریوم از طریق تقسیم ریشه نیز ، در بخش هایی از گیاه که گیاهان کوچک در کنار گیاه مادر قرار دارند ، می توان توده ریشه گیاهان کوچک را جدا کرده و در محلی دیگر کاشت . البته جداکردن ریشه کوچک از ریشه مادر نباید به ذور انجام شود و باید ریشه هایی که دارای رشد فعال بوده و برگ های جدیدی را به وجود آورده اند جدا نمود . پس از کاشت گیاهان جوان در گلدان جداگانه باید درجه حرارت ۲۴ درجه سانتی گراد باشد و رطوبت کافی نیز برای گیاه تامین شود .

وضعیت صادرات (گل):

بیش از ۷۳ درصد صادرات جهانی گل در کشورهای آلمان ۲۲ درصد، ایالات متحده ۱۵ درصد، فرانسه ۱۰ درصد، انگلیس ۱۰ درصد، هلند ۹ درصد، ژاپن شش درصد، ایتالیا و سوئیس هرکدام پنج درصد عرضه و مصرف و یا بخشی از آن به‌صورت صادرات مجدد به سایر کشورها فرستاده می‌شود. این در حالی است که تعداد کشورهای مطرح در صادرات جهانی، از انگشتان دست تجاوز نمی‌کند.هلند به‌تنهایی هر سال بیش از هفت میلیارد دلار از محل صادرات گل درآمد دارد و میزان آن از طریق صادرات بذر و پیاز گل، ارائه کمک‌های فنی و مشورتی، خدمات مرتبط با پرورش گل و گیاهان زینتی و تجهیزات باغبانی به صدها میلیون دلار در سال می‌رسد.

خلاصه بررسی فنی، مالی و بازار طرح احداث گلخانه گل آنتوریوم

ظرفیت تولید سالیانه : ۶۰۰ هزار شاخه
نرخ برابری دلار : ۱۷۰۰۰ تومان
مساحت زمین موردنیاز : ۴۵۰۰ مترمربع
مساحت گلخانه : ۳۰۰۰ مترمربع
تعداد نیروی انسانی مورد نیاز : ۶ نفر
میزان سرمایه گذاری ثابت : ۲.۷ میلیارد تومان
ارزش ماشین آلات و تجهیزات : ۲ میلیارد تومان
نرخ بازده داخلی : ۴۰ درصد

درخواست خدمات مشاوره سرمایه گذاری

برای تحقق یک ایده به کسب وکار موفق باید آن را از ابعاد گوناگون مانند بازار، توجیه اقتصادی، شرایط سرمایه گذاری، مدل سازی کسب وکار، زیرساخت های فنی و فرآیند های تولید مورد مطالعه قرار گیرد.
در صورت تمایل به دریافت خدمات (مطالعه فرصت سرمایه گذاری، تحقیقات بازار، طراحی مدل کسب و کار و سیستم سازی کسب و کار) می توانید پرسشنامه درخواست خدمات مشاوره را تکمیل نمایئد و یا با دفتر شرکت تماس حاصل فرمائید.

درخواست تهیه طرح توجیهی

این طرح صرفا به عنوان یک ایده سرمایه گذاری مطرح می شود. جداول و نمودارها تقریبی است.

امکان سرمایه گذاری با ظرفیتهای مختلف و به تبع آن سطح سرمایه گذاری کمتر و بیشتر از میزان اعلام شده نیز وجود دارد.

درصورت نیاز به تدوین طرح توجیهی می توانید با شرکت تماس حاصل فرمایید یا فرم اولیه سفارش طرح را تکمیل نمائید.

 

 


درصورت تمایل به این مطلب امتیاز دهید:

۴.۲/۵ - (۴ امتیاز)