طرح تولید پارچه و نخ پلی استر

پارچه پلی استر یکی از شبیه ترین پارچه ها به الیاف طبیعی است که کاربرد گسترده ای در صنعت نساجی دارد. پارچه پلی استر از نظر ویژگی های ظاهری بسیار شبیه به ابریشم است و به عنوان ابریشم مصنوعی معروف است و هم چنین قابل ترکیب با الیاف های طبیعی مانند پشم و پنبه نیز می باشد. پلی استر نام های دیگری نیز دارد، مثلا وگدر فرانسه به نام ترگال، در آلمان به نام ترویرا و در ژاپن به نام تترون عرضه می شود.
پلی استر از خانواده الیاف مصنوعی پلی استرهاست. نام علمی این لیف «پلی اتیلن ترفتالایت» است که به اختصار به آن «پت» گفته می شود.
در برخی متون، پلی استر را با نام اختصاری PES نیز بیان می کنند. این لیف مهم ترین ، پرتولید ترین و پرکاربردترین لیف در بین تمام الیاف طبیعی و بشر ساخته دنیاست.
پلی استر یکی از رایج ترین موادی است که در تولید پوشاک به کار میرود و حتی میتوان ان را در سایر بخش های زندگی نیز مشاهده کرد مانند ملحفه، رومیزی، لباس زیر و جوراب.
در خصوص لباسهای متناسب با محیط خارج از خانه به خصوص کاپشن، پلی استر یکی از اصلی ترین مواد کاربردی است که به تنهایی و یا به عنوان بخشی از عایق سازی و به صورت لایه لایه استفاده میشود.
پلی استر همانطور که از نامش نیز مشخص است، نوعی پلیمر با زنجیره طولانی و بلند است که از چندین استر متصل به هم تشکیل شده است.
پلی استر به عنوان یک پارچه، ویژگی های متمایزی از خود نشان میدهد و به همین دلیل است که به صورت رایجی در صنعت پوشاک به کاربرده میشود. به طور خلاصه میتوان عنوان کرد که مواد پلی استری خاصیتی آب گریز دارند و بادوام هستند. فیبرهای پلی استر نیز قابلیت مقاوت خیلی زیادی دارند و در برابر بیشتر مواد شیمیایی این ویژگی را حفظ میکنند. همچنین انها در برابر گرما و ساییدگی بسیار مقاوم و قوی میباشند.
علاوه بر این مواد پلی استری به راحتی چروک نمیشوند و به سادگی میتوانند حالت قبلی خود را حفظ نمایند. تمام مواد یاد شده نقش مهمی در چگونگی رفتار ماده در انواع پوشاک دارند.
مواد پلی استری خاصیتی دارند که به ان ضد پیلینگ میگویند و این یعنی شما هیچ گاه ذرات دایره مانند پارچه ای را بروی انها مشاهده نمیکنید. در واقع مواد یاد شده پس از مدتی طولانی و با مصرف زیاد همچنان حالت اولیه خود را حفظ میکنند. خاصیت عنوان شده هیچ تاثیری بر عملکرد ماده ندارد ولی نمیتواند از لحاظ ظاهر چندان خوشایند باشد زیرا حالتی کهنه و مستهلک به پارچه می بخشد. هر چقدر کیفیت پارچه کاربردی بالاتر باشد، احتمال وقوع این حالت نیز کمتر خواهد شد. اما مواد پلی استری یک عیب بزرگ نیز دارند که ناشی از به طبیعت لیوفیلیک انهاست.
این واژه بدین معنی است که امکان ایجاد لکه های ناشی از مواد اولیه ی نفتی بروی پلی استر ها زیاد است و همچنین انها بوی بدن را حتی پس از چندین بار شست و شو همچنان نگه می دارند.
البته کمی طول می کشد تا این اتفاق بیفتد و مطمئنا هنگام خرید یک کاپشن و یا سایر پوشاک، این موضوع نمیتواند برای شما نگران کننده باشد.

مواد تشکیل‌دهنده پارچه پلی استر

مواد اولیه و مورد نیاز برای تولید پارچه پلی استر در کارخانجات پلی استر عبارت‌اند از:
دی میتل ترفتلات
اتیلن گلیکول یا EG
توجه داشته که این مواد اولیه در داخل قابل تأمین هستند.

 

مشخصات الیاف پلی استر

الیاف پلی استر به عنوان الیاف مصنوعی وجایگزین پنبه ونخ طبیعی دارای کاربردهای فراوانی است .این نوع الیاف دارای انواع مختلف و متفاوتی است که بر حسب روش تولید و ویژگی مواد اولیه مورد استفاده در فرآیند تولید دارای خواص متنوع وکارکردهای گوناگونی است.‏
‏ بطور کلی الیاف به دو دسته تقسیم میشوند:‏
الف- الیاف طبیعی
ب- الیاف مصنوعی

هر کدام از دسته بندی فوق نیز به نوبه خود دارای تقسیماتی هستند که میتوان آنرا به صورت ذیل نمایش داد.‏

الف- الیاف طبیعی

۱٫ منشاء گیاهی مانند پنبه و ذرت
۲٫ منشاء حیوانی مانند ابریشم و پشم
۳٫ منشا معدنی مانند پنبه نسوز (پنبه کوهی )

ب- الیاف مصنوعی

۱٫ منشاء شیمیایی
o پلی استر
o پلی آمید
o پلی پروپیلن
o پلی اتیلن
o اکریلیک
o مداکریلیک
۲٫ منشاء طبیعی
o ویسکوز
o الیاف شیشه

امروزه در بسیاری کشورها الیاف پلی استر با نام های مختلف ساخته و ریسیده می شود .

تریلن : انگلستان
ترویرا : آلمان
ترگال : فرانسه
تریتال : ایتالیا
تترون : ژاپن
داکرون : آمریکا

از مهمترین ویژگیهای الیاف پلی استر میتوان به موارد ذیل اشاره نمود:

* نرم، گرم، سبک
* بادوام
* بهداشتی و ضد آلرژی
* قابل شستشو با دست و ماشین
* رطوبت و بو نمی گیرد
* الیافش در هم نمی پیچد ‏

خواص فیزیکی الیاف پلی استر
خاصیت چروک ناپذیری :‏

الیاف پلی استر مقاومت فوق العاده ای در برابر چروک شدن دارند . واین به خاطر داشتن خواص الاستیسیته خوب این الیاف است .

شکل میکروسکوپی الیاف :‏

الیاف پلی استر دارای سطح صاف و بدون چین خوردگی هستند .
طول و قطر الیاف پلی استر به طور دلخواه بر حسب نوع مصرف تهیه می شود.
وزن مخصوص الیاف پلی استر بیشتر از نایلون و در حدود ۳۸/۱ است.
الیاف پلی استر استحکام خوبی دارند. استحکام این الیاف در حالت خیس تقریبا مساوی با حالت خشک است. استحکام الیاف کوتاه تقریبا ۵/۳ تا ۴ و فیلامنت معمولی ۵/۲ تا ۵/۵ گرم بر دنیر است .
خاصیت ارتجاعی الیاف پلی-استر خوب است و به همین دلیل پارچه های تهیه شده از پلی استر با مخلوط آنها چروک را قبول نمی کنند و شکل خود را حفظ می نمایند .
جذب رطوبت پلی استر بسیار کم و در شرایط استاندارد حداکثر ۵/۰ درصد است.
الیاف پلی استر در مقابل حرارت مقاومت زیادی از خود نشان می دهند. در حرارت ۲۵۰درجه سانتیگراد ذوب می شوند .
الیاف پلی استر در مقابل نور خورشید مقاومت خوبی دارند . اگر پلی استر برای مد تی طولانی در مقابل نور آفتاب قرار گیرد مقدار بسیار کمی از استحکام خود را از دست می دهد و رنگ آن تغییر نمی کند.

 

خواص شیمیایی الیاف پلی استر‏

پلی استر به دلیل ساختمان شیمیایی خاص خود کریستالی است و به سبب نبود عوامل فعال در پلیمر آن و جذب رطوبت کم در مقابل بیشتر مواد شیمیایی مقاومت خوبی دارد .

اثر اسیدها:‏

الیاف پلی استر در مقابل اسیدهای ضعیف در حالت جوش و در مقابل اسیدهای قوی و سرد مقاوم است.

اثر قلیایی ها : ‏

قلیایی های رقیق بر الیاف پلی استر اثر ندارند ولی قلیایی های گرم و قوی به آنها صدمه می زنند.

اثر مواد اکسید کننده:‏

الیاف پلی استر در مقابل مواد اکسید کننده و سفید کننده مقاومت خوبی دارند و به طور کلی اغلب الکلها ،کتن ها ،صابون ها ،دترجنت ها و مواد مصرفی در خشک شویی بر پلی استر تاثیری ندارند.

مقاومت در مقابل عوامل بیولوژیک :‏

عوامل بیولوژیک نظیر بید و کپک و باکتری به الیاف آسیبی نمی رسانند .‏

پارچه پلی‌استر : خصوصیات و ویژگی ها

بسیار با دوام است : مقاومت در برابر بسیاری از مواد شیمیایی، انبساط و انقباض، کشش، چین و چروک، ساییدگی و فرسایش، لباس پلی‌استر را به کالایی محبوب در صنعت مد تبدیل کرده‌است.
استحکام و رنگ‌پذیری بالایی دارد : الیاف استفاده شده برای ایجاد پارچه پلی‌استر بسیار قوی و سبک هستند و به راحتی رنگ می‌شوند.
مراقبت از آن ساده‌است : این پارچه نسبت به لکه‌ها مقاومت بالایی دارد و می‌توان آن را به راحتی در خانه شسته و خشک کرد.
یک عایق رطوبتی خوب : پارچه پلی‌استر آب را جذب نمی‌کند و زود خشک می‌شود، به همین دلیل به عنوان عایق رطوبتی برای الیاف دیگر استفاده می‌شود.
شکل خود را حفظ می‌کند : از این رو برای لباس‌های مناسب برای شرایط آب و هوایی سخت مناسب است.
لغزنده و روشن است : لباس پلی‌استر در هنگام لمس خاصیت لغزندگی و تقریبا ابریشمی دارد که آن را منعطف می‌کند. همچنین خصلتا روشن است و به خوبی شناسایی می‌شود، این ویژگی موجب استفاده از رنگ‌های خاص‌تر این پارچه در موقعیت‌های خاص می‌شود.

کاربرد‌های پلی استر

متداول‌ترین و نخستین کاربرد پلی‌استر، تولید لباس‌ پلی‌استر است که بسیار محبوب هستند.
با توجه به قدرت و استحکام این ماده، از آن برای تولید طناب در صنعت استفاده می‌شود. همچنین بطری‌های قابل بازیافت PET امروزه یکی از محبوب‌ترین کاربردهای پلی‌استر است.
عموما از کاربرد‌های وسیع این الیاف می‌توان به مد و لباس شامل بارانی و کاپشن، لباس ورزشی، منسوجات مانند لوازم خواب ملافه‌ها، پتوها و کیسه خواب، زمینه تزئینی و دکوراتیو مانند مبلمان و لوازم منزل، چمدان و کیف، الیاف صنعتی مانند کمربند ایمنی و انواع طناب و عایق و … اشاره کرد.

راه تشخیص پارچه پلی استر:
سوزاندن بخشی از پارچه:

یکی از راه های تشخیص این پارچه سوزاندن گوشه ای از آن است، پلی استر هنگام سوختن جمع می شود و حالت خمیری می گیرد اما الیاف طبیعی پودر می شود و خاکستر آن می ماند.

براق بودن:

هرچه میزان براق بودن یک پارچه بیشتر باشد یعنی درصد پلی استر به کار رفته در آن بیشتر است

لمس پارچه:

پارچه های الیاف طبیعی دارای لطافت یک دستی است ولی پلی استر اینطور نیست.

از طریق بو کردن:

پارچه پلی استر برخلاف پارچه های الیاف طبیعی بوی نامطلوب پلاستیک،مانندی دارد.

نخ پلی استر

بیشترین سهم الیاف تولیدی اعم از مصنوعی و طبیعی به الیاف پلی استر اختصاص دارد. الیاف پلی استر همانند سایر الیاف مصنوعی به روش های صنعتی تولید و از نظر خواص نیز جایگزین مناسبی برای الیاف طبیعی مانند پنبه محسوب می شود. برای تولید این فرآورده از ترکیب دی متیل ترفتالات و منو اتیلن گلیکول و یا اسید ترفتالیک ( جایگزین ماده اولیه دی متیل ترفتالات ) در مجاورت کاتالیست های مناسب، استفاده می شود. پلیمر حاصل از ترکیب این دو ماده اولیه توسط پمپ از صفحات رشته ساز عبور داده می شود که تحت تاثیر هوای سرد به شکل لیف تبدیل و در مجموع به صورت دسته ای از الیاف درآمده و در مراحل بعدی با کشش و عملیات حرارتی ضمن آرایش یافتگی مولکولی و تثبیت حرارتی به صورت الیاف کوتاه ( استیپل ) در اندازه های دلخواه برش داده شده و عدل بندی می شوند.
الیاف پلی استر دارای خواص مهمی همچون استحکام بالا، برگشت پذیری و ثبات ابعادی مناسب، مقاومت سایشی مقاومت در برابر نور خورشید و مواد مورد استفاده در خشک شویی از جمله سفید کننده ها هستند که به محصولات تهیه شده از این الیاف دوام بیشتری می بخشد. پلی استر بدلیل ساختمان شیمیایی خاص خود، کریستالی است و به دلیل عدم وجود گروههای فعال در پلیمر آن و جذب رطوبت کم، در مقابل اغلب مواد شیمیایی مقاومت خوبی دارد. ثبات رنگ و عدم نیاز به اطو از دیگر خواص مهم این لیف می باشد. همچنین در مقابل اسیدهای ضعیف در حالت جوش و در مقابل اسیدهای قوی و سرد مقاوم بوده و مواد قلیایی رقیق بر این الیاف اثری ندارند ولی قلیایی های گرم و قوی به آن صدمه می زند. خصوصیات فیزیکی این لیف می تواند مطابق با نظر بازار و واحدهای مصرف کننده متغیر باشد. موارد استفاده این الیاف به صورت خالص یا مخلوط با سایر الیاف مانند پنبه، ویسکوز و پشم در تهیه انواع نخ و پارچه های پرده ای، پیراهنی، گردباف، ملحفه ای، فرش، انواع صافی، فیلتر، لایی، تسمه های نقاله، برزنت، انواع طناب، کالای خواب مانند لحاف و بالش و غیره می باشد. الیاف پلی استر در بسیاری از کشورها به نامهای تجاری مختلف تولید و عرضه می شوند. از جمله تریلن انگلستان- ترویرا آلمان- ترگال فرانسه- تترون ژاپن- تریتال ایتالیا و داکرون آمریکا.
الیاف پلی استر با توجه به نیاز مشتری برای پربازده ترین عملکرد در هر یک از فرآیندهای مختلف نساجی از جمله ریسندگی رینگ، ریسندگی اپن اند و ورتکس تولید میشود. در ریسندگی رینگ الیاف پلی استر به صورت ۱۰۰% یا با مخلوطی از پنبه و ویسکوز با نسبتهای مختلف قابل استفاده است. در ریسندگی اپن اند و ورتکس مقدار حداقلی نشست پودر روی روتور و نازلها بالاترین بازده را منجر میشود. الیاف به صورت سفید نیمه مات و برایت برای کاربردهای متداول و همچنین در رنگهای مختلف با توجه به نیاز مشتری قابل تولید است.
واحد تولید پلی استر رسن ریس بر اساس آخرین تکنولوژی روز تولید کننده محدوده وسیعی از محصولات با تنوع بسیار شامل الیاف نیمه مات، براق نوری و الیاف رنگ شده می باشد. الیاف تولید شده در کاربردهای مختلف نظیر سیستم های ریسندگی رینگ، اپن اند و ورتکس و همین طور برای بی بافتها و پرکنندهها به مصرف می رسد. این واحد تولیدی بر اساس استانداردهای زیست محیطی و صرفه جویی در مصرف انرژی بنا گردیده است.
رضایت مشتری اولویت نخست رسن ریس بوده و در راستای باور کلیدی ما برای ارائه بهترین کیفیت محصول جهت تأمین نیازهای مشتری می باشد.

 

 

کد آیسیک مرتبط با صنعت تولید پارچه و نخ پلی استر

کد آیسیک مخفف International Standard Industrial Classification (سیستم بین المللی طبقه بندی استاندارد صنایع) است. کد گذاری به عنوان روش ساده و دقیق برای تعیین هویت کالا، قطعات ، مدارک و اموال ، سالها است که در سطح شرکت هاو زنجیره های تأمین مورد استفاده قرار می گیرد.
کد آیسیک پارچه پلی استر ۱۷۱۱۶۱۲۴۴۶

کد آیسیک نخ پلی استر

عنوان فارسیسریال کد
نخ پنبه پلی استر(رینگ)۱۷۱۱۶۱۲۳۲۸
نخ پلی استر(رینگ)۱۷۱۱۶۱۲۳۳۱
نخ پلی استر ویسکوز (رینگ)۱۷۱۱۶۱۲۳۳۲
نخ پنبه پلی استر(اپن اند)۱۷۱۱۶۱۲۳۳۶
نخ پلی استر ویسکوز(اپن اند)۱۷۱۱۶۱۲۳۳۸
نخ پلی استر(اپن اند)۱۷۱۱۶۱۲۳۴۰
نخ پلی استر(ایر تکسچره)۱۷۱۱۶۱۲۳۵۸
نخ پلی استر تکسچره(تاب مجازی)۱۷۱۱۶۱۲۳۶۱
نخ پلی استر تکسچره(اصطکاکی)۱۷۱۱۶۱۲۳۶۴
نخ بی سی اف پلی استر۱۷۱۱۶۱۲۳۶۷
کد تعرفه گمرکی مرتبط با صنعت تولید پارچه و نخ پلی استر

تعرفه یا به عبارت دیگری(TARIFF) یک نوع معیار رقمی و یا عددی می باشد برای شناسی و تعیین جایگاه کالا در ترخیص کالا .
تعرفه گمرکی میزان حقوق ورودی قابل پرداخت برای ورود کالا می باشد.تعرفه گمرکی در بستر تاریخ مبتنی بر سیستم و روش های خاصی از قبیل اداره گمرک،آمار،حمل و نقل،بیمه و غیره طراحی و مورد استفاده قرار می گیرد.
کد تعرفه گمرکی پارچه پلی استر ۵۵۰۶۲۰۰۰

کد تعرفه گمرکی نخ پلی استر

عنوان فارسیکد تعرفه گمرکی
نخ پنبه پلی استر(رینگ)۵۵۰۹۶۲۰۰
نخ پلی استر(رینگ)۵۴۰۲۳۳۰۰
نخ پلی استر ویسکوز (رینگ)۵۵۰۹۵۱۰۰
نخ پنبه پلی استر(اپن اند)۵۵۰۹۶۲۰۰
نخ پلی استر ویسکوز(اپن اند)۵۵۰۹۵۱۰۰
نخ پلی استر(اپن اند)۵۴۰۲۳۳۰۰
نخ پلی استر(ایر تکسچره)۵۴۰۲۳۳۰۰
نخ پلی استر تکسچره(تاب مجازی)۵۴۰۲۳۳۰۰
نخ پلی استر تکسچره(اصطکاکی)۵۴۰۲۳۳۰۰
نخ بی سی اف پلی استر۵۴۰۲۳۳۰۰
نحوه تولید پلی استر

پس از آنکه مواد اولیه تولید الیاف پلی استر تهیه شد، در کارخانه پلی استر سازی با انجام عملیات های مختلفی همچون کاتالیست، حرارت و همچنین تکمیل بخشی مواد اولیه به الیاف مصنوعی تبدیل می‌شود، سپس این الیاف برای استفاده به کارخانه‌های ریسندگی ارسال خواهد شد. در کارخانه ریسندگی این الیاف ریسنده شده را به صورت نوارهای TOW در می‌آورند، سپس این نوارها را در ظرف‌هایی با نام کن نگهداری می‌کنند. پس از انجام این مراحل الیاف تولیدی را برای انجام عملیات های متنوع تثبیت، کشش، برش و عدلبندی به کارخانه‌های ریسندگی ارسال می‌کنند. پارچه پلی استر برای تبدیل شدن به پوشاک باید مراحلی را طی کند. موارد گفته‌شده صرفاً جهت تولید پارچه این محصول بوده و برای تولید سایر موارد همچون تولید پوشاک و سایر منسوجات باید مراحل دیگری طی شود.

بازار پلی استر

پلی استر به دلیل داشتن خواص فیزیکی بهتر ، قیمت پایین تر ، تطبیق پذیری و بازیافت مجدد ، پرمصرف ترین الیاف در صنعت نساجی است که یک مجموعه کاملا منحصر به فرد از مزایای غیر طبیعی و الیاف مصنوعی دیگر را ارائه می‌دهد. در سطح جهان ، بازار الیاف پلی استر حدود ۵۰ درصد از کل بازار الیاف تولیدی و طبیعی را تشکیل می دهد. تا آنجا که به استفاده نهایی از الیاف پلی استر مربوط می شود ، این بخش در پوشاک ، مبلمان خانگی ، خودرو ، ساخت و ساز ، تصفیه و مراقبت های شخصی و بهداشتی تقسیم شده است. تولید پوشاک در سال ۲۰۱۶ حدود ۵۰ درصد از کل مصارف نهایی الیاف پلی استر بود. مبلمان خانگی دومین بخش استفاده نهایی را تشکیل داده و حدود ۲۵ درصد از کل حجم جهانی پلی استر تولید شده را تشکیل می دهد.

چشم انداز پلی استر

انتظار می‌ رود که تقاضا برای پلی استر در هند در پشت خرید های مداوم تولید شده توسط تولید کنندگان پارچه و پوشاک در سال‌ های آینده افزایش یابد. همچنین پیش بینی می شود که ضد دامپینگ بر روی نخ پلی استر که از کشورهای تأمین کننده با قیمت ارزان تهیه شده اند، موجب کنترل واردات شود. سیاست “ساخت در هند” باعث جذب سرمایه گذاری از تولید کنندگان پارچه و پوشاک داخلی و خارجی می ‌شود. لایحه مالیات کالاها و خدمات (GST) احتمالاً قصد دارد صنعت رشته های مصنوعی و الیاف را تقویت کند. اجرای GST بر مبنای مصرف نهایی، تأثیر مالیات های ورودی را کاهش می دهد.
عوامل دیگری که بر مصرف محصولات مبتنی بر پلی استر در بازار تاثیر می ‌گذارد، افزایش آگاهی نسبت به منسوجات مورد استفاده در برنامه ‌های تناسب اندام، سلامت و مسائل مربوط به ایمنی و سایر بخش ‌های نساجی است
عدم ثبات و روند صعودی قیمت الیاف پنبه در حال حاضر ترکیب الیاف را به نفع پلی استر برای عمده پوشاک و محصولات منسوجات خانگی سوق داده است. برای تضمین بهره مندی در آینده ، باید بر تولید محصولات نساجی مبتنی بر پلی استر متمرکز شد و طبق تحقیقات اخیر ، صنعت نساجی حجم بیشتری از پلی استر را در مقایسه با پنبه در ۵ سال آینده مصرف می کند.

وضعیت واحد های فعال تولید پارچه و نخ پلی استر

در نمودار زیر تعداد و ظرفیت واحدهای تولید ارچه و نخ پلی استر در کشور به تفکیک استان آمده است .

 

وضعیت واردات و صادرات پارچه و نخ پلی استر

نمودار واردات و صادرات پارچه و نخ پلی استر در کشور به تفکیک سال در شکل زیر آمده است.

 

خلاصه بررسی فنی، مالی و بازار طرح تولید پارچه و نخ پلی استر

ظرفیت تولید سالیانه : ۱۰۰۰۰ تن
نرخ برابری دلار : ۱۷۰۰۰ تومان
مساحت زمین موردنیاز : ۱۰۰۰۰ مترمربع
زیربنای کل : ۵۵۰۰ مترمربع
تعداد نیروی انسانی مورد نیاز : ۷۹ نفر
میزان سرمایه گذاری ثابت : ۱۳ میلیارد تومان
ارزش ماشین آلات و تجهیزات : ۶ میلیارد تومان
نرخ بازده داخلی : ۴۱ درصد

نکته مهم

این طرح صرفا به عنوان یک ایده سرمایه گذاری مطرح می شود. جداول و نمودارها تقریبی است.

امکان سرمایه گذاری با ظرفیتهای مختلف و به تبع آن سطح سرمایه گذاری کمتر و بیشتر از میزان اعلام شده نیز وجود دارد.

درصورت نیاز به تدوین طرح توجیهی می توانید با شرکت تماس حاصل فرمایید یا فرم اولیه سفارش طرح را تکمیل نمائید.

۲.۳/۵ - (۳ امتیاز)