طرح استخراج معدن طلا

کانسار چاه زرد اولین و بزرگاترین کانه زایی اپی ترمال نقره طلا با میزبان برشی در ایران است. این کانسار یک مثال استثنائی از کانه زایی درون برش های لوله مانند در کمربند ماگمایی ارومیه -دختر است. کانی سازی طلا و نقره به صورت آزاد یا درگیر با کانی پیریت در فازهای ریولیت-کوارتز پورفیری فعالیت ماگمایی و در بخش های برشی فریاتیک تمرکز دارد. واحدهای سنگی تشکیل دهنده این منطقه، همگی متعلق به سنوزوئیک هستند که از بین آنها، واحد ولکانیکی پلیوسن- پلئیستوسن دارای اهمیت بیشتری بوده و سنگ میزبان کانی سازی می باشد. سنگهای ولکانیکی مذکور از نظر ترکیب سنگ شناختی شامل آندزیت، تراکی آندزیت و داسیت می باشند. دگرسانی های شاخص و مهم در منطقه مطالعاتی شامل آرژیلی شدن و سیلیسی شدن می باشند که کانی سازی را همراهی می کنند. دگرسانی های پروپلیتی و کلریتی نیز به صورت نسبتا گسترده ای قابل مشاهده می باشند. کانی سازی در منطقه مطالعاتی، حاصل نفوذ یک پیکره داسیتی ساب ولکانیک به داخل مجموعه ولکانیکی آندزیتی است. مهمترین سیمای کانی سازی در محدوده مورد مطالعه، برش های هیدروترمالی حاوی کانی سازی سولفیدی و اکسیدهای آهن می باشد. بر پایه مشاهدات صحرایی و بر اساس ساخت و بافت زون های کانی سازی، سنگ میزبان کانی سازی و ترکیب کانی ها و همچنین کانه های زون های کانی سازی در چهار دسته تقسیم بندی می شوند که منطقه کانی سازی شده در محدوده مطالعاتی قابل شناسایی و تفکیک است:
– کانی سازی به صورت رگه و رگچه های سیلیسی و برشهای هیدروتر مالی حاوی اکسیدهای آهن و کانی سازی پراکنده در متن توده ساب ولکانیک داسیتی
– کانی سازی به صورت برش های هیدروترمالی غنی از اکسیدهای آهن با مقادیر و ناچیز کانی سازی سولفیدی، واقع در شمال شرق منطقه کانی سازی.
– کانی سازی به صورت رگه و رگچه های سیلیسی با ساخت استوک ورکی و نیز برش های هیدروترمالی واقع در شمال شرق منطقه کانی سازی.
مطالعات کانی شناسی انجام گرفته در منطقه مورد مطالعه نشان می دهد که کانه های موجود در رگه ها و زون های کانی سازی شامل این موارد می شوند: پیریت، اسفالریت، گالن، کالکوپیریت، سروزیت، کالکوزین، کوولین، مگنتیت، روتیل، مالاکیت، آزوریت و اکسیدهای ثانویه و آبدار آهن. لازم به ذکر است که کانه های مذکور در یک گانگ سیلیسی واقع شده اند. کانی سازی طلای چاه زرد وابسته به فعالیت های نهایی مجموعه ولکانو – پلوتونی میو پلیوسن است که در زون گسلهای با روند شمال غربی جنوب شرقی به داخل تنهشته های آواری و آذر آواری ائوسن و در مرز گسله آنها با نهشته های آواری میوسن تزریق شده است. کانی سازی طلا در آخرین مراحل فعالیت های گرمابی درجه حرارت پایین در زون های برشی هیدروترمالی سیلیسی در بخش های حاشیه ای توده پورفیری در داخل برش فریاتیک تزریق شده است.

 

مصرف طلا

ایران جزء ۶ کشور بزرگ مصرف کننده طلا است. بیشترین استفاده طلا در کشور در ساخت جواهرات است و بحث هایی درباره استفاده از طلا به عنوان پشتوانه پول هم مطرح است. همچنین طلا به علت رسانایی بالا در برخی وسایل الکترونیک استفاده می شود.
در مقیاس سالانه میزان مصرف طلا در ایران در سال ۲۰۱۳ نزدیک به ۶۵ تن بود. از سال بعد مصرف شکل کاهشی به خود گرفت به طوری که در سال ۲۰۱۵، ۸.۳ تن گزارش شده که در با مصرف ۳۵.۴ تن طلا، نهمین کشور مصرف کننده طلا در جهان بوده است. میزان مصرف طلا در سه ماهه دوم سال ۲۰۱۶ معادل رتبه ششم جهان قرار دارد. در این دوره هند و چین حدود ۴۴ درصد مصرف طلای جهان را به خود اختصاص داده اند.

تولید طلا در جهان

در سال ۲۰۱۷ در دنیا ۳۲۰۰ تن طلا استخراج شده است و ۱۲۱ کشور در امر استخراج طلا مشارکت داشته اند که چین با ۴۴۰تن، بزرگترین تولید کننده طلا در جهان به شمار می رود و کشورهای استرالیا و روسیه به ترتیب با ۳۰۰ تن و ۲۵۵ تن در جایگاه دوم و سوم قرار دارند. ایران نیز در رتبه یازدهم آسیا و ۴۳ جهان قرار دارد. اکنون ۲۴ معدن طلای فعال در کشور وجود دارد که ذخایر قطعی آنها ۲۵۰ تن و ذخایر احتمالی شان ۳۴۰ تن است که به زودی به استخراج ۸ تن طلا در سال نزدیک می شوند.

کد آیسیک مرتبط با صنعت تولید معدن طلا

کد آیسیک مخفف International Standard Industrial Classification (سیستم بین المللی طبقه بندی استاندارد صنایع) است. کد گذاری به عنوان روش ساده و دقیق برای تعیین هویت کالا، قطعات ، مدارک و اموال ، سالها است که در سطح شرکت هاو زنجیره های تأمین مورد استفاده قرار می گیرد.
کد آیسیک استخراج طلا ۳۷۱۰۴۱۲۳۰۲
کد آیسیک طلا ۱۳۲۰۵۱۲۳۰۴

کد تعرفه گمرکی مرتبط با صنعت تولید معدن طلا

تعرفه یا به عبارت دیگری(TARIFF) یک نوع معیار رقمی و یا عددی می باشد برای شناسی و تعیین جایگاه کالا در ترخیص کالا .
تعرفه گمرکی میزان حقوق ورودی قابل پرداخت برای ورود کالا می باشد.تعرفه گمرکی در بستر تاریخ مبتنی بر سیستم و روش های خاصی از قبیل اداره گمرک،آمار،حمل و نقل،بیمه و غیره طراحی و مورد استفاده قرار می گیرد.
کد تعرفه گمرکی طلا ۲۶۱۶۹۰۰۰ میباشد.

وضعیت واحد های فعال احداث معدن طلا

در نمودار زیر تعداد و ظرفیت واحدهای احداث معدن طلا در کشور به تفکیک استان آمده است .

وضعیت واردات و صادرات طلای استخراج شده

نمودار واردات و صادرات طلای استخراج شده در کشور به تفکیک سال در شکل زیر آمده است.

 

خلاصه بررسی فنی، مالی و بازار طرح احداث معدن طلا

ظرفیت تولید سالیانه : ۱.۸۰۰ هزارتن
نرخ برابری دلار : ۲۷۰۰۰ تومان
مساحت زمین موردنیاز : ۱۳۰۰۰۰ مترمربع
زیربنای کل : ۵۵۰۰۰ مترمربع
تعداد نیروی انسانی مورد نیاز : ۳۶۰ نفر
میزان سرمایه گذاری ثابت : ۱۶۰ میلیارد تومان
ارزش ماشین آلات و تجهیزات : ۹۹.۸۰ میلیارد تومان
نرخ بازده داخلی : ۷۴ درصد

درخواست خدمات مشاوره سرمایه گذاری

 برای تحقق یک ایده به کسب وکار موفق باید آن را از ابعاد گوناگون مانند بازار، توجیه اقتصادی، شرایط سرمایه گذاری، مدل سازی کسب وکار، زیرساخت های فنی و فرآیند های تولید مورد مطالعه قرار گیرد.
در صورت تمایل به دریافت خدمات (مطالعه فرصت سرمایه گذاری، تحقیقات بازار، طراحی مدل کسب و کار و سیستم سازی کسب و کار) می توانید پرسشنامه درخواست خدمات مشاوره را تکمیل نمایئد و یا با دفتر شرکت تماس حاصل فرمائید.

نکته مهم

این طرح صرفا به عنوان یک ایده سرمایه گذاری مطرح می شود. جداول و نمودارها تقریبی است.

امکان سرمایه گذاری با ظرفیتهای مختلف و به تبع آن سطح سرمایه گذاری کمتر و بیشتر از میزان اعلام شده نیز وجود دارد.

درصورت نیاز به تدوین طرح توجیهی می توانید با شرکت تماس حاصل فرمایید یا فرم اولیه سفارش طرح را تکمیل نمائید.

 

 


درصورت تمایل به این مطلب امتیاز دهید:

۳.۷/۵ - (۳ امتیاز)