طرح استخراج و تولید میکا

میکا گروهی از ترکیب های پیچیده سیلیکات آلومینیوم آبدار و فلزهای قلیایی است که آب ترکیب همه آنها به صورت هیدروکسیل بوده و بیشتر آنها دارای یک یا چند عنصر دیگر مانند آهن، منیزیم، لیتیم و فلوئور هستند. کانی های اصلی گروه میکا، مسکوویت، فلوگوپیت، بیوتیت، لیپدولیت هستند که از میان آنها، مسکوویت و فلوگوپیت ارزش اقتصادی بیشتری دارند.

اصلی ترین میکای مصرفی در صنعت، نوعی مسکوویت است که به فراوانی در طبیعت یافت می شود و خواص عالی الکتریکی دارد. معمولی ترین کانی این گروه بیوتیت است.

صنعت امروزی میکا به دو شیوه کار می کند

–         گروه نخست: تولید کنندگان میکای ورقه ای

–         گروه دوم: تولید کنندگان میکای خرد شده

گفته می شود که بهره برداری از میکا در هند، پیشینه ای ۲۰۰۰ ساله دارد. در آغاز، در پزشکی و داروسازی و سپس اندک اندک در رشته های گوناگون کاربرد یافته است و واژه لاتین میک (Micate) به معنی درخشنده یا براق است که نخستین بار توسط اگریکولا در سال ۱۵۴۶ میلادی به کار گرفته شده است. در سده نوزدهم میلادی در ایالات متحده امریکا، میکا در پنجره های کوچک بازدید کوره کاربرد داشته است.

میکاها  مسکویت و بیوتیت

میکاها زیرگروه مهمی از فیلوسیلیکاتها ۲ یا سیلیکاتهای ورقه ای هستند که از مهمترین آنها می توان به مسکویت ، بیوتیت ، فلوگوپیت، ورمیکولیت و لپیدولیت اشاره نمود. نام میکا احتمالاً از واژه یونانی به معنی درخشان و براق گرفته شده است. نام مسکویت از شهر مسکو گرفته شده است . مسکویت بیشترین خاصیت تورق را در بین میکاها دارد. به صورت پولکی، پرمانند و کروی نیز مشاهده می شود. ورقه های نازک مسکویت بی رنگ و شفاف بوده ولی ورقه های ضخیم آن به رنگهای زرد، قهوه ای، سبز و قرمز دیده می شود. نام بیوتیت به افتخار فیزیکدان فرانسوی جی . بی. بیوت انتخاب شده است. بیوتیت به صورت توده های ورقه ای نامنظم، پولکهای پراکنده، انبوهه های فلسی شکل و یا شش گوشه دیده می شود . رنگ بیوتیت سبز تیره، قهوه ای تا سیاه و به ندرت به صورت زرد روشن است. ورقه های نازک بیوتیت دودی است.

محیطهای پیدایش مسکویت و بیوتیت

مسکویت یکی از کانیهای مهم سنگهای آذرین درونی اسیدی مثل گرانیتها و پگماتیتها است. ابعاد بلورهای مسکویت در داخل پگماتیتها گاهی به چند ده سانتی متر می رسد. در سنگهای دگرگونی مثل شیستها و گنیسها نیز مسکویت به فراوانی یا فت می شود . در بعضی از سنگهای شیستی، پولکهای ریز مسکویت به صورت انبوهه های رشته ای با جلای ابریشمی ظاهر می شود که به آن سریسیت می گویند. سریسیت به صورت ثانویه از تجزیه و دگرسانی کانیهایی مثل فلدسپات، آندالوزیت، توپاز، کیانیت و اسپودمن حاصل می شود.

بیوتیت را می توان در بسیاری از سنگها مشاهده نمود. این کانی در سنگهای آذرین مختلف از جمله در گرانیتها، پگماتیتها، دیوریتها، گابروها و حتی پریدوتیتها دیده می شود. همچنین بیوتیت در سنگهای آذرین خروجی نیز مشاهده می شود. در سنگهای دگرگونی در گستره وسیعی از شرایط دما و فشار تشکیل می شود و علاوه بر سنگهای دگرگونی از نوع همبری، در سنگهای دگرگونی ناحیه ای نیز مشاهده می گردد. ورمیکولیت نیز از میکاهایی است که عمدتاً از دگرسانی بیوتیت حاصل می شود. استیلپنوملان ۱ کانی مشابه بیوتیت است که در سنگهای دگرگونی مثل شیستها و سازنده های آهن نواری دیده می شود.

کاربردهای بیوتیت و مسکویت

بیشترین میکایی که در صنعت مورد استفاده قرار می گیرد مسکویت و فلوگوپیت است ولی بیوتیت نیز دارای استفاده های فراوانی در صنایع مختلف است . غیر از چند مورد، کاربرد این دو کانی مشابه یکدیگر می باشد. در صنعت، میکاها به دو شکل عمده مصرف می شوند:

۱- میکای ورقه ای

۲- میکای پودری

میکاها بر اساس کیفیت و به ویژه از نظر درشتی و ریزی به ۶ دسته تقسیم می شوند:

۱- میکای ورقه ای با کیفیت بالا

۲- میکای کتابی

۳- میکای بلوکی

۴- فیلم میکا

۵- پانچ میکا

۶- میکای خردشده

به علت خاصیت دی الکتریک، مقاومت گرمایی زیاد و قابلیت خمشی زیاد، این دو میکا به عنوان عایق الکتریسیته در ساخت لوازم برقی، خازنها، مدارهای رادارها، اتوی برقی، حافظه کامپیوترها و کندانسورها استفاده می شوند . از مسکویت به عنوان شیشه در کوره ها استفاده می شود . از میکای پودری در ساخت کاغذ دیواری، روان کننده، تولید واشر، بتونه و ماده ضد آتش استفاده می شود. از میکاها به عنوان پرکننده در صنایع لاستیک، رنگ سازی، سیمان و افزایش مقاومت در مقابل رنگ، رطوبت، چسبندگی و فرسایش استفاده می گردد . از نوع ورمیکولیت به دلیل قابلیت انبساط بسیار شدید برای عایقهای ضد صدا و حرارت استفاده می شود. میکانیت ۱ محصولی است صنعتی که به جای میکا در صنایع مختلف از جمله صنایع سرامیک مصرف می شود ولی هزینه تهیه آن نسبتاً زیاد است . قبل از استفاده از میکاها باید عملیات فرآوری که شامل خردایش، شستشو و دانه بندی است انجام گیرد . گرد و غبار میکا در حد بیش از ۶ میلی گرم در متر مکعب برای سلامتی انسانها خطرناک است.

موارد مصرف میکا

از بین کانی های میکا، موسکوویت به خاطر خواص فیزیکی، شیمیایی، حرارتی و مکانیکی استثنایی که دارد، در صنعت کاربرد فراوان دارد. ورمیکولیت و فلوگوپیت هم مانند میکا از اهمیت برخوردار هستند. از بیوتیت به ندرت در مصارف صنعتی استفاده می شود.

موسکوویت نوع صفحه ای در الکترونیک(خازن ها و لامپ ها)، ساختن ورقه ۸۴ و همچنین به دلیل خاصیت دی الکتریک آن در ساخت لوازم عایق حرارتی و الکتریکی کاربرد دارد. به علت مقاومت بالای حرارتی و شفاف بودن آن، در پنجره های کوره های الکتریکی از مسکویت بهره می گیرند.

موسکوویت نوع پولکی بیشتر برای ساختن صفحه های میکایی به کار می رود. مصارف بیشتر موسکوویت پولکی عبارتند از : پرکننده در سیمان، آسفالت و رنگ، تزیین بتن، جلوگیری از گیرکردن مته ها به هنگام حفاری، و نوع بسیار دانه ریز مسکویت برای بالا بردن مقاومت رنگ در برابر رطوبت، چسبندگی و فرسایش به کار می رود.

میکای ورقه ای با کیفیت بالا، عمدتاٌ مسکویت، در بسیاری از صنایع خصوصاٌ الکتریسیته به کار می رود. این امر به دلیل آن است که این کانی دارای مقاومت دی الکتریک بالاست. همچنین استفاده از این کانی از اتلاف انرژی جلوگیری می کند. از دیگر مشخصه های این کانی حساسیت الکتریکی بالا و ضریب حرارتی پایین می باشد.علاوه بر این خصوصیات، میکا در دمای بالا مقاوم باقی می ماند.

پنجره هایی که از میکا ساخته می شود دارای مقاومت مکانیکی بالایی هستند و از هدر رفتن انرژی جلوگیری می کنند. انواع میکا دارای ضریب دی الکتریک بین ۵ تا۷ است. به طوریکه ازآن می توان در ساختن خازن استفاده کرد. خواص الکتریکی و مکانیکی بالای میکا همراه با چسبندگی کم و همچنین توانایی دور کردن گرما از خود باعث شده است که از آن در ساختن ترانزیستور استفاده شود و از میکا ها با ضخامت ۱/۰ میلی متر برای ساختن پوشش برای سیم ها استفاده می شود. کاربرد این سیم ها بیشتر در مبدل های الکتریکی است، که باعث کوچک تر شدن و سبک تر شدن آنها می شود.

مقاومت بالای میکا درمقابل گرما، چگالی کم و مقاومت مکانیکی بالای آن باعث شده است که از آن در ساختن مقاومت های الکتریکی استفاده شود. همچنین میکا، به دلیل بالا بودن کیفیت در تولید لیزرهای هلیوم نئون فیلترهای اپتیکی مخصوص، آسترها و پوشش برای شیشه هایی که باید فشار بالای بخار را تحمل کنند، ساخت دیافراگم برای وسایل تنفس اکسیژن، وسایلی جهت ردیابی و همچنین وسایلی برای سنجش گرما استفاده می شود.

تحقیقات و آزمایش های اخیر نشان داده است که از میکا می توان در ساخت محدوده وسیعی از وسایل مانند ساختن پرده های پنکه های هوایی، ساخت داشبورد ماشین و کف پوش استفاده کرد. همچنین از آن به عنوان جانشینی برای آزبست در ساخت ترمز ماشین استفاده می شود.

جایگزین ها

میکا را به دلیل خواص فیزیکی و مکانیکی بالایی که دارد، در بسیاری از مصارف صنعتی استفاده می کنند و شاید بتوان گفت که جایگزینی برای آن وجود نداشته باشد. اما در بعضی موارد شن و تالک به جای آن مورد استفاده قرار می گیرند (مانند پوشش سقف ها). از فایبر گلاس در موارد محدودی به جای میکا در ساختن پلاستیک های مخصوص استفاده می شود.

مزایای میکا

فواید میکا بسیار زیاد است. میکا یک ماده معدنی طبیعی است و در بیش از ۳۰ نوع مختلف وجود دارد ، اما دو عضو متداول این خانواده معدنی عبارتند از موسکویت (میکا سفید) و فلوگوپیت (میکا سبز). هر دو دارای خواص ویژه ای هستند که می تواند آن ها را برای کاربردهای مختلف مناسب کند. این دو نوع از میکا دارای خواص منحصر به فردی هستند که سبب می شود در طیف وسیعی از کاربردهای صنعتی و تولیدی بتوان از آن ها استفاده کرد.

در اصل میکا یک ماده عایق مقاوم است و به دلیل ساختار ویژه ای که دارد می تواند به ورقهای نازک تقسیم شود با توجه به این که خصوصیات عایق بندی خود را حفظ کند.محصولات میکا به صورت ورق میکا ، لمینت ، میکا رولی و بسیاری از محصولات میکا دیگر تولید می شود. میکا هنگام قرار گرفتن در معرض گرمای شدید ، در معرض نور ، آب و برق ، پایداری خود را حفظ می کند. در نتیجه در کوره های انفجار و مخازن استفاده گسترده ای می شود. همچنین در کابل های برق ، در سیستم های اعلام حریق و سیستم امنیتی ، و در بخاری و دیگ های بخار استفاده از میکا رواج دارد. به طور خلاصه ، تطبیق پذیری میکا سبب شده است که کاربرد گسترده ای در صنایع و بخش های مختلف داشته باشد.

میکا از کجا می آید؟

میکا به شکل سنگی میکا از دل زین استخراج می شود. میکا یک نوع مواد معدنی است که به عنوان کانی های سیلیکات شناخته می شوند. نام میکا ممکن است از کلمه لاتین “micare” گرفته شده باشد ، که به معنی درخشش است. این ماده معدنی در هنگام قرار گرفتن در معرض نور ، جلوه ای درخشان از خود بروز می دهد.

ورق های میکا یا انعطاف پذیر یا سفت هستند. از ورق های انعطاف پذیر به عنوان فویل عایق یا به عنوان جدا کننده استفاده می شود. فرم سفت و سخت بیشتر در ساخت و ساز کوره مناسب است .

کاربردهای میکا

میکا یک ماده معدنی شگفت انگیز است که به خاطر ویژگی های خاص خود مخصوصاً مقاومت حرارتی بالا می تواند در طیف وسیعی از محصولات به کار گرفته شود. برای مثال در صنعت خودرو سازی استفاده از این ماده بسیار رواج دارد. در لنت های ترمز و کلاچ ها از این ماده معدنی استفاده می شود. واشر های حرارتی، عایق باتری اتومبیل از دیگر کاربردهای میکا دربخش خودرو سازی است.

میکا در صنایع ریخته گری و فولاد ، به عنوان روکش در ریخته گری تولید آهن و آلومینیوم استفاده می شود و ثبات فوق العاده ای را ارائه می دهد ، بنابراین در حفظ دمای پردازش نقش اساسی را در مدیریت حرارتی بر عهده دارد.

از دیگر کاربردهای میکا می توان به استفاده از آن در صنایع هوا فضا و مصارف نظامی اشاره کرد. به دلیل سبک بودن و با دوام بودن محصولات ساخته شده با میکا می تواند به عنوان یک عایق حرارتی در بخش های مختلف این صنایع استفاده شود. برای مثال در فضاهای داخلی هواپیما و قطعات مختلف کاربرد گسترده ای دارد. از دیگر کاربردهای آن می توان به استفاده از میکا در بخش خانگی اشاره کرد برای مثال در توستر ، مایکوویو ، سشوار، بخاری و دیگر وسایل برقی و… به وفور از قطعاتی که با میکا ساخته می شوند استفاده می شود.

در رنگ دانه های رنگ ها می توان از میکا استفاده کرد چون که باعث روشن تر شدن رنگدانه های رنگی می شود. استفاده از میکا در تولید خمیر دندان و مواد آرایشی به سبب براقیت و درخشان بودن آن نیز رواج دارد. استفاده از میکا به عنوان عایق آب در زیر شیروانی ها و در بلوک های بتونی نیز رایج است. در کار باغبانی نیز با اضافه کردن مقداری کمی به خاک می توان خاصیت خاک را بیشتر کرد.

میکا موسکوویت و میکا فلوگوپیت چیست ؟

دو نوع از میکا که کاربرد گسترده ای دارند موسوم به میکا سفید یا موسکوویت و میکای فلوگوپیت می باشند. استفقامت ولتاژی میکا سفید نسبت به نوع فلوگوپیت بیشتر است. در موتور های برق و ژنراتورها استفاده گسترده ای از میکا موسکوویت می شود. میکا موسکوویت را در بازار با نام میکای هندی نیز می شناسند. کاربرد فلوگوپیت در ساخت سرامیک سازی ، لوازم عایق الکتریکی ، سنگ نسوز ، کاغ نسوز ، طلق و لاستیک سازی استفاده می شود.

به جهت این که میکا دارای اتلاف الکتریکی کم ، مقاومت دی الکتریک بالا و همچنین پایداری حرارتی و قدرت قوی برشی و کششی است به عنوان عایق برق استفاده از آن بسیار به صرفه و اصولی است.

انواع میکا کدام اند؟

انواع میکا که در بازار موجود است شامل رول میکا، ورق میکا ، نوار میکا و صفحه میکا می باشند که در ادامه در خصوص آن ها توضیحاتی خدمت شما ارائه می کنیم:

نوار نسوز میکا

نوار نسوز میکا ترکیبی از پارچه فیبرشیشه ای ، کاغذ میکا و فیلم پلی اتیلن ترفتالات آغشته شده با اپوکسی پلی استر است.

استفاده از نوار نسوز میکا که در ساختار آن از کاغذ میکا، پارچه فیبر شیشه ای و پلی اتیلن ترفتالات استفاده می شود برای افزایش امنیت کابل های ابزار دقیق و ثبت سیگنال در بیمارستان ها ، سکوهای نفتی و تاسیات نظامی و صنعتی و همچنین در تونل ها اهمیت زیادی دارد. زیرا در صورت آتش سوزی این سیم ها قادر هستند دمایی بین ۹۵۰ – ۱۲۰۰ درجه سانتیگراد را تحمل کنند. ظرفیت گرمایی میکای مصنوعی ۱۲۰۰ درجه و میکا نوار طبیعی ۹۵۰ درجه سانتی گراد می باشد. استحکام کششی و انعطاف پذیری بالای این نوع نوارها باعث می شود که بتوان در تجهیزاتی که تا ۳۰۰۰ دور در دقیقه با نوار کار می کنند از این نوع نوارها استفاده کرد. نوار میکا هیچ گونه گاز سمی ، هالوژن و آزبستی ندارد.

ورق میکا چیست ؟

میکا ها برای کاربردهای تجاری به صورت ورق هایی با ضخامت ها و سایز های مختلف برش داده می شوند. در ساخت واشرهای عایق استفاده از ورق میکا رواج گسترده ای دارد. در کابین های ولتاز بالا به عنوان پشتیبانی مکانیکی و عایق الکتریکی استفاده از این نوع از ورق ها رایج است. همچنین در دستگاه های پرس فورج گرم و سرد برای پانل های آزبست از ورق های میکا استفاده می شود. از ویژگی های این نوع ورق ها حرارت مقاومتی بالا ، دی الکتریک ، انعطاف پذیری و تقسیم شدن به ورق های نازک می باشد.

میکا رولی

لمینت های میکا که به صورت رول موجود هستند، از ویژگی های حرارتی ، الکتریکی و خنک کنندگی عالی برخوردار هستند و باعث می شود که آنها برای استفاده در کوره ها بسیار مناسب باشند. میکا رولی را با استفاده از ورق های میکا می سازند.

کوره های القایی در اندازه های مختلف ساخته می شوند. در فرآیندهای ساخت آن ها از مواد نسوز مختلفی استفاده می شود که یکی از این مواد پرکاربرد میکا رولی است. استفاده از میکا علاوه بر راحتی و سهولت نصب از دوام و مقاومت بالایی برخوردار است.

کد آیسیک مرتبط با صنعت تولید میکا

کد آیسیک مخفف International Standard Industrial Classification (سیستم بین المللی طبقه بندی استاندارد صنایع) است. کد گذاری به عنوان روش ساده و دقیق برای تعیین هویت کالا، قطعات ، مدارک و اموال ، سالها است که در سطح شرکت هاو زنجیره های تأمین مورد استفاده قرار می گیرد.

شرح محصولکد آیسیک
میکا (استخراج)۱۴۲۹۴۱۲۳۱۹
میکا کار شده۲۶۹۹۴۱۲۳۱۸
کد تعرفه گمرکی مرتبط با صنعت تولید میکا

تعرفه یا به عبارت دیگری(TARIFF) یک نوع معیار رقمی و یا عددی می باشد برای شناسایی و تعیین جایگاه کالا در ترخیص کالا .
تعرفه گمرکی میزان حقوق ورودی قابل پرداخت برای ورود کالا می باشد.تعرفه گمرکی در بستر تاریخ مبتنی بر سیستم و روش های خاصی از قبیل اداره گمرک،آمار،حمل و نقل،بیمه و غیره طراحی و مورد استفاده قرار می گیرد.

شرح محصولکد  تعرفه گمرکی
میکا (استخراج)۲۵۲۵۱۰۱۰|۲۵۲۵۱۰۲۰|۲۵۲۵۱۰۹۰|۲۵۲۵۲۰۱۰|۲۵۲۵۲۰۹۰|۲۵۲۵۳۰۰۰
میکا کار شده۲۵۲۵۱۰۹۰

 

وضعیت واحد های فعال تولید میکا

با جستجو در اطلاعات واحدهای فعال تولید این محصول نا مشخص میباشد.

وضعیت واردات و صادرات میکا

جدول واردات و صادرات میکا در کشور به تفکیک سال در شکل زیر آمده است.

 

کشورهای تولیدکننده میکا
کشورهای انگلستان، ایرلند، سوئد، روسیه، هندوستان، امریکا ، کانادا، کره جنوب ی ، چین و ماداگاسکار از مهمترین تولید کنندگان میکا در دنیا هستند . تولید میکا در سال ۱۹۹۴ در دنیا در حدود ۲۴۰۰۰۰ تن بوده که ۶۰ درصد سهم امریکا، ۱۷ درصد سهم روسیه، ۱۳ درصد سهم هندوستان و ۴ درصد سهم کره جنوبی بوده است. پگماتیتهای الوند همدان، گرانیتهای مشهد، پگماتیتهای بین اراک و بروجرد و جندق اصفهان وگرانیتهای روستای قره باغ ارومیه از مناطق مهم میکادار ایران به شمار می رود.
خلاصه بررسی فنی، مالی و بازار تولید میکا

ظرفیت تولید سالیانه :۶۰۰۰ هزار تن
نرخ برابری دلار : ۲۵۰۰۰ تومان
مساحت زمین موردنیاز : ۵۰۰۰مترمربع
زیربنای کل : ۱۰۰۰ مترمربع
تعداد نیروی انسانی مورد نیاز : ۱۴ نفر
میزان سرمایه گذاری ثابت : ۴.۵ میلیارد تومان
ارزش ماشین آلات و تجهیزات : ۲ میلیارد تومان
نرخ بازده داخلی : ۴۰ درصد

درخواست خدمات مشاوره سرمایه گذاری

 برای تحقق یک ایده به کسب وکار موفق باید آن را از ابعاد گوناگون مانند بازار، توجیه اقتصادی، شرایط سرمایه گذاری، مدل سازی کسب وکار، زیرساخت های فنی و فرآیند های تولید مورد مطالعه قرار گیرد.
در صورت تمایل به دریافت خدمات (مطالعه فرصت سرمایه گذاری، تحقیقات بازار، طراحی مدل کسب و کار و سیستم سازی کسب و کار) می توانید پرسشنامه درخواست خدمات مشاوره را تکمیل نمایئد و یا با دفتر شرکت تماس حاصل فرمائید.

نکته مهم

این طرح صرفا به عنوان یک ایده سرمایه گذاری مطرح می شود. جداول و نمودارها تقریبی است.

امکان سرمایه گذاری با ظرفیتهای مختلف و به تبع آن سطح سرمایه گذاری کمتر و بیشتر از میزان اعلام شده نیز وجود دارد.

درصورت نیاز به تدوین طرح توجیهی می توانید با شرکت تماس حاصل فرمایید یا فرم اولیه سفارش طرح را تکمیل نمائید.

 

 


درصورت تمایل به این مطلب امتیاز دهید:

امتیاز