طرح بهره برداری از سکوی دریایی حفاری

به طور کلی دکل های حفاری در کل طول سال مشغول به فعالیت می باشند و تنها در زمان جابجایی بین چاه های نفتی از کار متوقف می شوند. به طور کلی دکل های حفاری شامل مجموعه از تجهیزات شامل برج حفاری ، موتور دکل ، تلمبه و مخزن های آب و گل حفاری ، سکوی هلیکوپتر و تاسیسات جانبی و همچنین پایه ها آن تشکیل می شود که جهت حفر چاهای نفتی خواه چاه اکتشافی و یا خواه چاه تولیدی مورد استفاده قرار می گیرند.

روش خدمات طرح توجیهی خرید و بهره برداری از سکوی دریایی حفاری

خدمات در دکل های حفاری بر اساس میزان حفاری که دکل در طول سال انجام می دهد تعیین می گردد. ولی از آنجایی میزان حفر یک چاه نفتی به عوامل متفاوتی از جمله نوع چاه توصیفی یا توسعه ای ، جنس لایه های زیرین زمین در آن منطقه و … بستگی دارد تعیین برنامه دقیق سالیانه خدمات یک دکل حفاری امکان پذیر نمی باشد. بنابراین می توان ظرفیت و خدمات دهی دکل حفاری را بر اساس میزان کارکرد دکل در طول سال برآورد نمود و با احتساب راندمان مورد نظر جهت برپایی و برچیدن دکل و همچنین جابجایی بین چاه های نفتی تعیین نمود. نکته قابل توجه در بهره برداری از دکل های حفاری این می باشد که با توجه به اینکه توقت هر روز دکل حفاری خسارات قابل توجه به مالک دکل حفاری وارد می نماید فلذا مالکان دکل های حفاری تمام تلاش خود را از استفاده حداکثری زمانی از دکل حفاری می نمایند و بنابراین خدمات دهی دکل های حفاری به صورت شبانه روزی و دو شیفت روزکار و شب کار انجام می پذیرد. قرارداد های حفاری به سه نوع قرارداد حفاری روزانه ، قرارداد حفاری عمقی و قرارداد کلید در دست تقسیم بندی می گردند که عمده ترین تفاوت مابین این قراردادها انتقال ریسک و چگونگی پرداخت مبلغ قرارداد به پیمانکار می باشد.

اجزا و تجهیزات دکل حفاری دریایی :

در یک تقسیم بندی کلی اجزاء دکل Jack up به دو بخش بدنه یا Hullو پایه ها یا Legs تقیسم بندی می گردند که هر کدام شامل اجزای جداگانه ای می باشند. بدنه دکل حفاری شامل : محل زندگی کارکنان (Accommodation) ، مخازن (Tanks) شامل مخازن گل (Mud Tanks)، مخازن Preloading، مخازن آب شرب (Potable Water Tanks)، مخازن آب حفاری (Drill Waters)، مخازن سوخت (Fuel Tanks)، مخازن روغن (Oil Tanks)، مخازن جمع آوری آب های سطحی (Bilge Tanks)، مخازن نگهداری مواد اولیه و …. ، محل فرود هلی کوپتر (HeliDeck) ، جرثقیل (Crane) ، تجهیزات مخابراتی (Communication System) ، تجهیزات مخابراتی برای ارتباط با خارج ، سیستم های مخابراتی داخل دکل حفاری و پایه ها (Legs) دکل حفاری شامل : اتصالات پایه ها ، مکانیزم حرکت پایه ها Jacking System، سیستم هیدرولیکی (Ram & pin) ، سیستم دنده شانه ای (Rack & Pinion) و غیره می باشد.

 

راهکار های مقاوم سازی سکوهای حفاری دریایی

وجود بتن در محیط خورنده می‌تواند سطح آن را خراب نماید و در نتیجه عوامل خورنده می‌توانند به سطح فولاد رسیده و آن را تخریب نمایند. برای جلوگیری از این اتفاق پیشنهاد می‌شود از روکش‌های FRP به همراه رزین مخصوص و یا پوشش‌های حفاظتی شرکت افزیر استفاده شود. جهت افزایش مقاومت بتن نیز می‌توان از بتن‌های الیافی استفاده نمود. رزین مورد استفاده در سازه‌های دریایی بتنی باید به صورت تیکسوتروپ یا ژل باشد تا در آب عملیات گیرش دچار مشکل نشود. به همین جهت می‌توان از رزین تیکسوتروپ شرکت افزیر استفاده نمود.
یکی دیگر از راه حل‌های موجود برای سازه‌های آبی، روش حفاظت کاتدیک می‌باشد. جزء اصلی سیستم حفاظت کاتدیک یک مش اکسید تیتانیوم یا روی به عنوان آند فدا شونده است. این مش مانع از خوردگی‌های احتمالی آتی در فولاد می‌شود. هدف از استفاده از آند آن است که به جای فولاد مسلح کننده، خورده شود. لذا با این مکانیسم، فولاد مسلح کننده به عنوان کاتد در سلول الکتروشیمیایی از خوردگی محافظت می‌شود. این روش می‌تواند برای نگهداری و محافظت المان‌های سازه‌های دریایی، سازه‌های فولادی و بتن مسلح که تجربه خورده شدن دارند و همچنین برای اهداف پیشگیرانه در ساخت و ساز جدید مورد استفاده قرار گیرند.

درخواست خدمات مشاوره سرمایه گذاری

برای تحقق یک ایده به کسب وکار موفق باید آن را از ابعاد گوناگون مانند بازار، توجیه اقتصادی، شرایط سرمایه گذاری، مدل سازی کسب وکار، زیرساخت های فنی و فرآیند های تولید مورد مطالعه قرار گیرد.
در صورت تمایل به دریافت خدمات (مطالعه فرصت سرمایه گذاری، تحقیقات بازار، طراحی مدل کسب و کار و سیستم سازی کسب و کار) می توانید پرسشنامه درخواست خدمات مشاوره را تکمیل نمایئد و یا با دفتر شرکت تماس حاصل فرمائید.

درخواست تهیه طرح توجیهی

این طرح صرفا به عنوان یک ایده سرمایه گذاری مطرح می شود. جداول و نمودارها تقریبی است.

امکان سرمایه گذاری با ظرفیتهای مختلف و به تبع آن سطح سرمایه گذاری کمتر و بیشتر از میزان اعلام شده نیز وجود دارد.

درصورت نیاز به تدوین طرح توجیهی می توانید با شرکت تماس حاصل فرمایید یا فرم اولیه سفارش طرح را تکمیل نمائید.

 

 


درصورت تمایل به این مطلب امتیاز دهید:

۵/۵ - (۱ امتیاز)