طرح تولید طرح تولید هیتر تابشی

هدف از اجرای طرح احداث واحد تولید دستگاه های گرم کن تابشی جهت جلوگیری از اتلاف انرژی , تامین بخشی از نیاز مرغداری ها و گلخانه ها، جلوگیری از خروج ارز و اشتغال زایی میباشد.

مواد اولیه, کمکی و مصرفی در طرح تولید هیتر تابشی

قطعات اصلی هیترهای تابشی عبارت اند از مشعل، رفلکتور، لوله های آتشخوار، فن الکتریکی که وظایف هر یک به شرح زیر است:

مشعل : با پیش ترکیب سوخت و هوا ایجاد شعله نموده و آن را به کمک فن به داخل لوله ها هدایت میکند.
لوله های تابشی :که توسط آن گرمای حاصل از احتراق به سوی سطح خارجی برای انتقال گرما به صورت امواج مادون قرمز هدایت میشوند.
رفلکتور: برای بازتابش گرمایش از لوله ها به سمت پایین.
فن الکتریکی :گرما را از مشعل به سمت لوله ها هدایت میکند.

مشعل استفاده شده در هیترهای تابشی از نوع خاصی است که متاسفانه برخی از قطعات مهم آن در داخل ایران تولید نمیشود و باید از نمایندگی شرکتهای خارجی در ایران خریداری کرد مانند شیر برقی، سنسور امنیتی فشار هوا، برد الکتریکی و… و در نهایت در کارخانه مونتاژ شود. برای تولید فن الکتریکی نیز باید الکتروموتور فن خریداری شده و در کارخانه مونتاژ شود.
کلیه متعلقات شامل زنجیر، شلنگ پرسی، کارابین، استابلایرز گاز نیز خریداری میشود و در کارخانه مونتاژ میشود.
لوله های تابشی نیز در۸۰ شاخه ۶ متری خریداری میشوند و برای تولید رفلکتورها ورق های فولادی با آلیاژ ۳۰۴ خریداری می شوند.
از آنجا که هیتر مورد نظر برای مرغداری ها و گلخانه ها طراحی شده است و تغییرات دما برای این مکان ها سیار مهم است یک عدد ترموستات در کنار این دستگاه تعبیه شده است که به صورت جداگانه خریداری میشود.

ظرفیت اسمی و عملی سالانه در طرح تولید هیتر تابشی

ظرفیت تولید سالیانه این واحد بر اساس ۳۰۰ روز کاری درسال ۱۰۰۰ دستگاه برنامه ریزی شده است. در زمینه تعداد شیفت کاری لازم به توضیح است که با توجه به فرآیند تولید هیتر تابشی، جهت ماشین آلات ۲شیفت کاری مورد نیاز می باشد.
ظرفیت عملی طرح با درنظرگرفتن عوامل پیش بینی نشده توقف کار و همچنین تعمیر و نگهداری، با راندمان ۹۰% ظرفیت اسمی معادل ۹۰۰ دستگاه در سال در نظر گرفته میشود.

روش تولید و تکنولوژی مورد نظر در طرح تولید هیتر تابشی

یک هیتر تابشی از ۴ بخش اصلی تشکیل شده است که توضیح هریک به شرح زیر است:

سامانه احتراق (مشعل مخصوص گاز سوز):در این مشعل گاز و هوا با نسبت استوکیومتری (احتراق کامل) ترکیب میشوند و به کمک یک جرقه احتراق صورت گرفته و شعله حاصل در لوله گرماتاب گسترش مییابد. شعله ناشی از احتراق در لوله گرماتاب تا۵ متر نیز میتواند امتداد یابد. هوای موردنیاز جهت احتراق با توجه به میزان تهویه فضا میتواند از فضای داخلی یا از هوای بیرون تامین گردد. سه قطعه اصلی در یک مشعل شامل برد الکتریکی (کنترل هوشمند)، سنسور فشار امنیتی و شیر برقی گاز است که این قطعات برای مشعل مورد استفاده در هیتر تابشی از کشورهایی نظیر ایتالیا خریداری میشود و در کارخانه درون جعبه مشعل (که از داخل کشور خریداری میشود) مونتاژ میشوند.

لوله آتشخوار:انرژی تابشی سامانه های گرماتاب از سطخ لوله آتشخوار و تابشی تابیده میشود. دما سطح لوله درنزدیکی مشعل حدود ۴۲۰c و در نزدیکی فن مکنده حدود ۱۸۰c می باشد.قطر این لولهها عموما ۷۰ الی ۱۰۰ میلیمتر است و جنس آنها بستگی به موقعیت قرار آنها دارد که از فولاد و فولاد زنگ ناپذیر با پوشش آلومینیوم یا تیتانیوم می باشد. طول متوسط آنها حدود ۵ متر است.که میتوان آنها را توسط بستهای ویژه بهم متصل کرد . و طول گرماتاب را تا حدود ۱۵ متر افزایش داد. شرکت های سازنده از روشهای متفاوتی جهت اتصال لوله ها به یکدیگر استفاده میکنند. لوله های موردنیاز از داخل کشور خریداری میشوند و در کارخانه با ابعاد مورد نظر با دستگاه برش، برش داده می شود و به وسیله بست های ویژه بهم وصل میشود تا ابعاد موردنیاز مرغداری ها و گلخانه ها که حدودا ۱۳ متر است را پوشش دهد.

منعکس کننده : انرژی تابشی گرماتاب به کمک یک منعکس کننده به فضای موردنیاز جهت گرمایش تابانده میشود. جنس این منعکس کننده ها از آلومینیوم یا فولاد زنگ ناپذیر بسیار صیقلی بوده و طول آنها حدود ۳ متر است. برای تولید منعکس کننده از دستگاه های پرس و خم استفاده میشود تا بتوانند فرم منحنی دلخواه را به ورقها بدهند.

فن مکنده :الکترو موتور موجود برای فن الکتریکی خریداری میشود و در کارخانه مونتاژ میشود.

معرفی کد آیسیک مرتبط با صنعت تولید هیتر تابشی

کد آیسیک محصول ۲۹۱۹۵۱۲۴۵۳ از گروه ساخت ماشین آلات و تجهیزات طبقه بندی نشده در جای دیگر (۲۹) زیرگروه های ساخت سایر ماشین آلات باکاربرد عام(۲۹۱۹) )،انواع دستگاه های تهویه مطبوع ( ۲۹۱۹۳۱۲۳۰۱ ) سیستم گرمایش صنعتی(۲۹۱۹۴۱۲۴۵۲) می باشد.
گرمکن تابشی تحت زیر فصل های تعرفه ۸۵۱۴ , مقررات گمرکی ایران با عنوان “کوره ها( Furnace) و فرهای (Ovens )برقی، صنعتی یا آزمایشگاهی (همچنین آنهایی که به وسیله القا یا از طریق از دست دادن دی الکتریک عمل میکنند)؛ سایر دستگاه های صنعتی یا آزمایشگاهی برای عمل آوردن مواد با گرما از طریق القایی یا از دست دادن دی الکتریک,بازیر تعرفه ۸۵۱۴۱۰۹۰ صادر و وارد میشود.
شرایط ورود محصولات با کد ۸۵۱۴۱۰۹۰ داشتن اجازه از وزارت بازرگانی و وزارت صنعت، معدن و تجارت پرداخت ۱۰ درصد حقوق ورودی در سال ۱۳۹۷(حقوق گمرکی ۴% و سود بازرگانی ۶%) می باشد.

کاربردهای هیتر تابشی

تامین گرمایش موردنیاز سالن های مرغداری ها و گلخانه ها از کاربردهای محصول موردنظر در این طرح میباشد. با توجه به مزایای استقرار در شهرک ها و نواحی صنعتی، شهرک های صنعتی جهت اجرای این طرح پیشنهاد میگردد.

وضعیت واردات و صادرات در طرح تولید هیتر تابشی

در نمودار زیر وضعیت واردات و صادرات هیتر برقی جهت نصب روی دریچه هوای موتورهای انژکتوری برای گرم کردن بدنه آن در کشور به تفکیک سال آمده است .

وضعیت واحد های فعال تولید در طرح تولید هیتر تابشی

در نمودار زیر تعداد و ظرفیت واحدهای تولید کننده فایر هیتر در کشور به تفکیک استان آمده است .

خلاصه بررسی اقتصادی طرح تولید هیتر تابشی

ظرفیت تولید سالیانه : ۱۰۰ تن
نرخ برابری دلار : ۱۲۰۰۰ تومان
مساحت زمین موردنیاز : ۲۰۰۰ مترمربع
زیربنای ساختمان ها : ۱۰۰۰ مترمربع
تعداد نیروی انسانی مورد نیاز : ۲۰ نفر
میزان سرمایه گذاری ثابت : ۴ میلیارد تومان
ارزش ماشین آلات و تجهیزات : ۵۰۰ میلیون تومان
نرخ بازده داخلی : ۳۹ درصد

تهیه طرح توجیهی بر اساس آخرین دستورالعملهای سازمانی و بانکی.

در صورتیکه نیاز به طرح توجیهی دارید کارشناسان ما طرح مدنظرتان را بر اساس آخرین ضوابط و بر اساس داده‌های روز و مشخصات و مختصات مدنظرتان، تهیه می‌نمایند. جهت کسب اطلاعات بیشتر اینجا کلیک نمائید.

امتیاز