طرح تولید پروفیل چوب پلاستیک

اصطلاح کامپوزیت هـای چـوبی ـ پلاسـتیکی (Composites Plastic – Wood)بـه کامپوزیتهـای اطلاق میشود که از چوب (در هر شکلی) و ترموستها یا ترموپلاستیک ها تشکیل شـده انـد. محـصول مورد نظر نیز از ترکیب چوب و ترموپلاستیک ها میباشد کـه اصـطلاحاً بـه پلـیوود (wood Ploy ( معروف میباشد، همانطور که در ادامه بحث خواهد شد از این ترکیـب محـصولات بـسیار متنـوع و متفاوتی جهت مصرف در صنایع مختلف بدست می آید. ترموست ها پلاستیک هایی هـستند کـه یکبـار بازیافت شده اند و نمیتوان آنها را با گرمادهی مجدد ذوب کرد. این مواد که شامل رزین هـایی ماننـد اپوکسی ها و فنولیکس ها میباشند، در حقیقت پلاستیک هایی با مشابهت زیاد بـه فـرآورده هـای صـنعتی جنگلی (چوبی) هستند.
کامپوزیت های پلاستیک ـ چوب مواد ترکیبی حقیقـی بـوده و ویژگی هـای تمـام مـواد ترکیبـی را دارا میباشد. آنها سختی و قدرت را از ویژگی های چوب و پلاستیک گرفته اند اما تراکم آنها غالباً بـالاتر از آن دو است. ویژگی این مواد بطور مستقیم از ساختار آنها گرفته میشود یعنی آنها ترکیبـی درونـی از عناصر چوب و پلاستیک هستند. پلاستیک بطور مؤثر سطح روی چوب را بعنـوان یـک لایـه نـازک میپوشاند. مقاومت بالای این کامپوزیت در برابر رطوبت (۷/۰درصـد آب جـذب مـیکنـد کـه در مقایسه با چوب درخت کاج که ۲/۱۷ درصد آب جذب میکند بسیار ناچیز اسـت) نتیجـه مـستقیم ساختار آن است. رطوبت تنها میتواند در بخش های رو باز چوب جذب شده و امکان انتقال به محدود پلاستیک را ندارد. در نتیجه این کامپوزیت (WPC (نسبت به رطوبت بسیار مقاوم بوده و از هجوم قارچ ها و حشرات نیز در امان است. ویژگیهای WPC را مـیتـوان بـا تغییـر گونـه هـای چـوب یـا لاستیک با نیازهای محصول منطبق ساخت که این امر خود یکی از مهمترین ویژگیهای این محـصول بشمار میآید.
یکی دیگر از ویژگی های بارز کامپوزیت پلاستیک ـ چوب سازگاری با محیط زیست است. فشار محیط زیست در مورد بازیافت و افزایش دوام بر صنعت هر روزه در حال افزایش است. افزایش طول عمـر و دوام مواد ساختمانی همچون چـوب از ضـروریات اسـت. بـرای اسـتفاده کننـدگان فـرآورده هـای پلاستیکی کاهش وابستگی به مواد پتروشیمیایی یک ضرورت است چرا که هزینه مواد خام آنها بطور دائم و چرخهای در حال افزایش است و مصرف کنندگان فرآورده هـای چـوبی نیـز بایـد کارآمـدی منابع را افزایش داده و ضایعات مواد خامی را که بطور اجتناب ناپذیر ب وجود می آیـد دو بـاره مـورد بازیافت قرار دهند. این کامپوزیت ها در مقایسه با فرآوری سنتی چوب بیش از ۴۰ درصد بر میـزان کارآیی آن می افزایند. این مواد دارای فوائد دیگری نیز برای محیط زیست هستند که عبارتند از:
ـ دارای ضایعات ناچیزی بوده و همان ضایعات اندک نیز قابلیت بازیافت و استفاده مجدد را دارند.
ـ این کامپوزیت ها دارای هیچ گونه گاز فرمالدئید یا ترکیبات آلی ناپدیدار نمیباشند.
ـ این مواد قابل بازیافت بوده و پس از اتمام دوره کاراییشان بازهم میتوانند بکار گرفته شوند.
ـ ضایعات اینگونه مواد خطرناک نبوده و میتوان آنها را با استفاده از روش های استاندارد تخلیه نمود.

از جمله سایر خواص و ویژگیهایی که این کامپوزیت و محصولات حاصل از آن دارنـد مـیتـوان بـه دوام، سختی، انبساط خطی مناسب، اشاره نمود.

موارد مصرف و کاربرد

این محصول به دلیل خواص و ویژگی هایی که دارد در زمینه کاربرد بسیار متنوع و گسترده مـیباشـد چرا که از این کامپوزیت محصولات بسیار متنوعی را میتوان تولید نمود. محصولات تولیـدی از ایـن کامپوزیتها مورد مصرف بخش های مختلفی از قبیـل سـاختمان سـازی، خودروسـازی (وسـایل تزئینـی داخلی)، دکوراسیون، راهآهن، کشتی سازی (عرشه) و … میباشد. کاربرد کنونی این کامپوزیتها بیشتر به مواردی همچون تزئین کردن، روکـش کـاری و چهارچوب هـا و قالب های پنجره باز میگردد و از آنجائیکه کامپوزیت های چوب ـ پلاستیک (WPC (ترکیبی از فیبرهـا و مواد پلاستیکی و مواد افزودنی هستند لذا میتوان بسته به نوع کـاربرد محـصول، خـواص مـدنظر مصرف کننده از قبیل مقاومت در برابر آتش، اصطلاک، عایق صوت بودن، استحکام و سختی مناسب و … را در آن لحاظ نمود که این امر خود از برتری ها و ویژگی های خوب این محصول بشمار می آید.
کامپوزیت های چوب ـ پلاستیک به روش اکستروژن و بـا قالبهـای متفـاوت بـه شـکل نهـایی تبـدیل میشود. این کامپوزیتها محصولات چوبی هستند که نیازی به فرآوری بعدی ندارند و در برابر شرایط جوی، رطوبت و قارچها مقاوم هستند از این رو برای استفاده در فـضای بـاز کـه الوارهـای پرداخـت نشده کارایی نداشته، بسیار مناسب هستند. همچنین این محصولات دارای خواص پلاسـتیکی هـستند که از نظر محیط زیستی و عملکرد بسیار ممتاز هستند.. از کامپوزیتهای فیبرچوب ـ پلاستیک همچنین برای استعمال در داخل و خـارج سـاختمان نیـز بهـره میگیرند. موارد مصرف این کامپوزیتها در کشورهای صنعتی پیشرفته بگونـه ای اسـت کـه در اکثـر صنایع کاربرد دارند. بطور مثال از این کامپوزیتها در ساخت سفالهای سقفی، اسکله دریایی، ملزومـات اداری، ابزارآلات، قالبها، الوارهای سقفی و سایر محصولات استفاده میکنند.
همانطور که اشاره شد موارد مصرف از این کامپوزیت ها بسیار گسترده و متنوع میباشـد امـا بـه نظـر میرسد کاربرد بارز این محصول در تخته هـای کـف (Deck (الـوار، مبلمـان اداری, چهـارچوبهـا، پروفیل و اجزاء در و پنجره، قرنیزهـا، نـرده هـا، قفـسه بنـدی، عرشـه کـشتی هـا، بارانـدازهای بنـدر، روکشکاری عمودی و افقی خارجی، تابلوی مغازه ها، داخل قایق ها، تراورس های ریل راه آهن، کابینت و پیشخوان آشپزخانه و … میباشد. که البته مصارف ساختمانی عمده بازار مـصرف ایـن محـصول را تشکیل میدهد.

اهمیت استراتژیکی کالا در دنیا امروز

چوب یک کالای عمومی و پر مصرف در جهان است که همانند سـایر کالاهـا تولیـد و مـصرف میگردد. لیکن در صورتی که نگاه دقیق به زنجیره تولید و مصرف این کالا بشود، نتیجه گیری خواهد شد که این کالا از اهمیت بسیار بالا در جوامع بـشری برخـوردار اسـت کـه دلایـل آن را مـیتـوان اینچنین تشریح کرد:
o تولید چوب پلاستیک به سلامت محیط زیست کمک می نماید ماده اولیه تولید چوب پلاستیک، انواع فیبر و الیاف گیاهی و پلیمرها مـی باشـند کـه اولا بخـش عمده این مواد را الیاف گیاهی تشکیل می دهد و ثانیا این الیاف می تواند هر نوع ماده کشاورزی اعم از خاک اره باگاس (ساقه نیشکر)، سبوس گندم، پوسته برنج، پوست خـشکبار (از قبیـل گـردو پـسته فندق و بادام و …) باشد. بنابراین با ایم کار میزان مصرف پلاستیک ها که در محـیط تجزیـه ناپـذیر می باشند کمتر می گردد.
o ایجاد کالایی با ارزش افزوده بالا از مواد کشاورزی با ارزش کمتر بازیافت و تبدیل الیاف طبیعی با ارزش کمتر، یکی دیگر از مزیتهای ایـن طـرح اسـت کـه در سطح ملی میتوان از آن به عنوان یک طرح مفید یاد کرد.
o کاهش ضرورت قطع درختان چوب به طور مستقیم از درخت حاصل میشود. لذا با توسعه جمعیت کشورها، نیاز بازار به چوب بیشتر شده و برای تأمین آن، لازم است درختان بیشتری قطع گردد و این موضوع با توجه به محدودیت جنگل در کشور، بسیار حائز اهمیت است. تولید محصولات چوب پلاستیک سبب کاهش نیاز بازار به چوب طبیعی شده و در نهایت ضرورت قطع درختان کاهش پیدا می نماید.

کد آیسیک مرتبط با صنعت تولید پروفیل چوب پلاستیک

کد آیسیک مخفف International Standard Industrial Classification (سیستم بین المللی طبقه بندی استاندارد صنایع) است. کد گذاری به عنوان روش ساده و دقیق برای تعیین هویت کالا، قطعات ، مدارک و اموال ، سالها است که در سطح شرکت هاو زنجیره های تأمین مورد استفاده قرار می گیرد.
کد آیسیک پروفیل چوب پلاستیک ۲۰۲۱۴۱۲۳۴۳

کد تعرفه گمرکی مرتبط با صنعت تولید پروفیل چوب پلاستیک

با جستجو در اطلاعات گمرک تا امروز تعرفه گمرکی اختصاصی به این محصول اختصاص نیافته لذا میزان واردات و صادرات آن نا مشخص میباشد.

بررسی اجمالی تکنولوژی و روش های تولید و عرضه محصول در کشور و مقایسه آن با دیگر کشورها

همانطور که در مبحث ماشین آلات بدان اشاره شد، فرآیند تولید پروفیل های پلیوود در سه بخش اصلی انجام میگیرد به طوری که با عبور مواد از این سه بخش، در نهایت پروفیل های پلیوود با اشکال مختلف حاصل میگردد که این امر نیز به قالب های مورد استفاده بستگی دارد. بنابراین تنوع تولیدات این کارخانه بسیار زیاد میباشد به طوری که با هر قالب، میتوان پروفیل هایی با اشکال مختلف و کاربرد متفاوت تولید نمود. از این رو در اینجا فرآیند کلی تولید پروفیل پلیوود، مستقل از نوع و نام محصول خروجی تشریح گردیده است.
شرایط خاص سیالیت مواد مذاب در هر روش فرم دهی میبایست با توجه به فرمولاسیون مواد مشخص گردد. در بکارگیری و فرآیند مذاب معمولا از پلیمرها به صورت الگومرات (کلوخه)، گرانول (دانه) و پودر استفاده میشود ولی در این فرآیند به دلیل نوع ماشین آلات (اکسترودر جفت حلزونی) میبایست پلیمر به صورت پودر استفاده گردد. امروزه بکارگیری اکسترودرها به عنوان دستگاههای فرم دهنده، خصوصا در بخش تولیدات PP ،PVC و PE از موارد معمول و ضروری محسوب میشود و با بهبود خواص و کیفیت مواد مذکور و نحوه طراحی مناسب اکسترودرها، خصوصا از جهت دستیابی به کیفیت مطلوب قطعات ساخته شده، امکان استفاده بیشتر از پودر PP ،PVC و PE فراهم گردیده است. بنابراین میبایست مواد اولیه به صورت پودر با یکدیگر مخلوط گردند. از این رو در ابتدای فرآیند تولید بخشی تحت عنوان فرآوری چوب در نظر گرفته شده است که وظیفه اش تبدیل الیاف طبیعی مورد مصرف در فرآیند به دانه های (مشبندی) مورد نظر و مناسب برای فرایند تولید میباشد. از ابتدا الیاف طبیعی مورد نظر که در اندازههای مختلف خریداری و در انبار نگهداری میشوند، به این بخش از فرآیند ارسال میگردند. در این بخش ابتدا الیاف طبیعی وارد دستگاه Crusher میشود و به اندازه های کوچکتر تبدیل میگردند سپس وارد دستگاه Grinder شده و دانهبندی آن زیرتر میشود و به نحوی که به مش مورد نظر نزدیکتر شود. پس از آن نوبت به دستگاه mill Flower میرسد که در این دستگاه مواد نهایی با مش بندی مورد نظر به دست میآید. بدان معنی که دانه های خرد و آسیاب شده در این بخش میبایست با مش بندی متناسب با فرمولاسیون محصول مطابقت داشته باشد.
از آنجایی که مواد اولیه تهیه شده از خارج کارخانه، در اندازهها و اشکال متفاوت تهیه میگردد بنابراین اولا دارای رطوبت یکسان نمیباشند و ثانیا میبایست رطوبت آنها در حدی باشد که در فرمولاسیون مشخص گردیده است بنابراین وارد دستگاهی بنام Dryer میشوند تا رطوبت آنها در حد مطلوب و استاندارد قرار گیرد. پس از این مرحله، جهت اطمینان از دانه بندیهای تولیدی، مواد وارد الک نهایی میشوند و در آنجا با مواد اضافی موجود در پودر حاصله و یا دانههای بزرگتر گرفته میشود، پودر یکنواخت حاصل گردد. پس از آنکه الیاف طبیعی با مش بندی مناسب تولید گردید، آنها را در اتاقک مخصوصی دپو کرده و آماده مصرف در فرآیند میشوند.
حال نوبت به بخش دوم فرآیند میرسد که در این بخش کلیه مواد اولیه بر اساس فرمولاسیون تعیین شده با یکدیگر ترکیب میشوند. به نحوی که پلیمر مورد نظر (پلی پروپیلن)، الیاف طبیعی مورد نظر (باگاس یا خاک اره) و همچنین مواد افزودنی مورد استفاده در محصول مورد نظر، در مخزن دستگاه Mixing-Drying ریخته میشود تا یک پودر ترکیبی از مخلوط آنها حاصل گردد.
لازم به ذکر است که در حین تهیه پودر ترکیبی، آزمایشات و نمونه گیریهای لازم انجام میگیرد تا ترکیب مورد نظر مناسب و مطابق فرمول تعیین شده باشد.
سپس پودر ترکیبی به دست آمده از دستگاه System Mixing-Drying به بخش سوم فرآیند که همان اکستروژن است ارسال میگردد تا در آنجا وارد مخزن اکسترودر شود و به حالت خمیری تبدیل گردد. سپس توسط ابزار اکسترودر که نازل نامیده میشود، شکل مناسب و دلخواه را به خود میگیرد. جسم اکسترود شده در دستگاهی دیگر که قابل کالیبره است، ابعاد لازم را به خود میگیرد. ضمن سرد شدن، بخشی از انرژی (حرارت) انتقالی به پروفیل شکل گرفته، مجددا دفع میشود. ابزار اکستروژن و تجهیزات کالیبره کننده در واقع ابعاد قطعه نیمه ساخته را به وجود می آورند.
همچنین دمای موجود و الاستیسیته ماده مذاب و نیز ابعاد، ضخامت و مقاومت جسم اکسترود شده از مشخصات مهم در فرآیند کالیبری و خنک کنندگی محسوب میشود. پس از کالیبره کردن جسم خروجی از اکسترود، نوبت به عملیات خنک کنندگی نهایی میرسد. این عملیات از طریق سیستم خنک کنندهای که در دستگاه کالیبره نصب میشود، انجام میگیرد. در ادامه سیستم کشش این وظیفه را دارد که با نیروی لازم و به حالت یکنواخت پروفیل را از دستگاه کالیبره و خنک کننده بیرون بکشد. در اینجا لازم به ذکر است که عمل کالیبره کردن به معنی شکل دهی کامل نوار به صورت پروفیل مورد نظر میباشد که میبایست موارد ذیل در آن رعایت گردد.
سطح مقطع پروفیل می بایست مقداری جزئی بزرگتر از سطح مقطع دستگاه کالیبره باشد. سپس پروفیل آماده در مرحله بعد، توسط اره رومیزی که به صورت اریب در کنار اکسترودر قرار دارد، بریده میشود و به اندازه های مورد نظر تبدیل میگردد.
در اینجا لازم به ذکر است که در کنار دستگاه اکسترودر، دستگاهی به نامه Laminate وجود دارد که برخی از پروفیل های تولیدی بنا به درخواست مشتری، میبایست لمینیت شوند، از این رو در صورت نیاز، پروفیلهیا برش خورده به دستگاه فوق ارسال و در آنجا توسط فیلم های PVC که از سوی مشتری ارایه میشود، لمینیت میشوند. شایان ذکر است که پس از تولید پروفیل های مورد نظر، آنها را به بخش کنترل کیفیت میفرستند تا تست های لازم که از قبیل تستهای ضربه، حرارت و نور میباشند بر روی آنها انجام گیرد. پس از تائید تست های مذکور، پروفیلهای تولیدی توسط ابزاری که در انتهای خط اکسترودر قرار دارند به بخش بستهبندی ارسال میگردند تا ابتدا به صورت جداگانه و توسط دستگاه Shirink ،شیرینک شوند و سپس به صورت گروهی و توسط دستگاه تسمه کش، بسته بندی گردند و سپس در انبار محصول، دپو و در نهایت برای مشتری ارسال گردند. و اما در صورت عدم تائید تستهای مذکور، محصولات تولید به بخش آسیاب فرستاده شده تا خرد و به صورت پودر تبدیل گردند به نحوی که مجددا پودرهای تولیدی در فرآیند تولید پروفیل استفاده گردند.

 

بررسی و ارائه استاندارد ملی یا بین الملی

از آنجایی که محصولات تولیدی این طرح که پروفیل های پلی وود می باشد در داخل کشور تولید نمی گردند لذا به تبع استاندارد داخلی در خصوص آنها موجود نمی باشد. بنابراین جهت بررسی و تطبیق محصولات با استاندارد می بایست از استانداردهای موجود در خارج کشور استفاده نمود.
لازم به ذکر است که معیارها و استانداردها در حال تعیین و تشخیص مقاومت و دوامئ (Composite Plastic Wood (WPC مشخص شده باشد. و بسته به نوع فرمول محصول یا موضوع مورد تحقیق استانداردهای مختلفی برای آزمایش این کامپوزیت ها مورد استفاده قرار میگیرند. برای مثال انجمن آزمایش و مواد آمریکا (ASTM (یک راهکار دو بخشی را برای بهبود استانداردهای WPC) کامپوزیت چوب – پلاستیک) برای پروفیل های ساختمانی ایجاد کرده است.
استاندارد الوارهای پلاستیکی ASTM محصولات تولید شده ای را تحت پوشش قرار می دهد که شامل بیش از ۵۰ درصد رزین باشند.
حال جهت آشنایی و بررسی بیشتر در ذیل به تعدادی از استانداردهای فوق الذکر اشاره شده است:
¾ ASTM D256
¾ ASTM D790
¾ ASTM D955
¾ ASTM 648
¾ ASTM 1238
¾ ASTM D1413

کشور های عمده تولید کننده و مصرف کننده

عمده تولید کننده پلی وود در دنیا کشور ایالات متحده امریکا می باشد که در واقع مبدع و بزرگترین تولید کننده این محصول در دنیا می باشد. البته لازم بذکر است که در دهه های اخیر کشورهای اروپائی نیز به تولید ایم محصول روی آورده اند لیکن کشور آمریکا همچنان پیشتاز می باشد.
همچنین شایان ذکر است که کشور آمریکا علاوه بر این که بزرگترین تولید کننده این محصول می باشد, بزرگترین مصرف کننده آن نیز می باشد و البته در سایر نقاط دنیا از جمله کشورهای اروپائی نیز مورد مصرف قرار گرفته است.

فروش محصولاز آنجائیکه محصول تولیدی در برابر شرایط جوی کاملا مقاوم می باشد, لذا قابلیت اسـتفاده در تمام نقاط کشور را دارا می باشد. بنابراین کلیه استانهای کشور جهت احداث واحـد تولیـدی مـذکور مناسب می باشد .

وضعیت واحد های فعال تولید پروفیل چوب پلاستیک

در نمودار زیر تعداد و ظرفیت واحدهای تولید پروفیل چوب پلاستیک در کشور به تفکیک استان آمده است .

 

خلاصه بررسی فنی، مالی و بازار طرح تولید پروفیل چوب پلاستیک

ظرفیت تولید سالیانه : ۲۳۰۰ متر مربع
نرخ برابری دلار : ۱۷۰۰۰ تومان
مساحت زمین موردنیاز : ۸۵۰۰ مترمربع
زیربنای کل : ۲۷۰۰ مترمربع
تعداد نیروی انسانی مورد نیاز : ۴۵ نفر
میزان سرمایه گذاری ثابت : ۳ میلیارد تومان
ارزش ماشین آلات و تجهیزات : ۱.۸۰ میلیارد تومان
نرخ بازده داخلی : ۳۹ درصد

درخواست خدمات مشاوره سرمایه گذاری

برای تحقق یک ایده به کسب وکار موفق باید آن را از ابعاد گوناگون مانند بازار، توجیه اقتصادی، شرایط سرمایه گذاری، مدل سازی کسب وکار، زیرساخت های فنی و فرآیند های تولید مورد مطالعه قرار گیرد.
در صورت تمایل به دریافت خدمات (مطالعه فرصت سرمایه گذاری، تحقیقات بازار، طراحی مدل کسب و کار و سیستم سازی کسب و کار) می توانید پرسشنامه درخواست خدمات مشاوره را تکمیل نمایئد و یا با دفتر شرکت تماس حاصل فرمائید.

درخواست تهیه طرح توجیهی

این طرح صرفا به عنوان یک ایده سرمایه گذاری مطرح می شود. جداول و نمودارها تقریبی است.

امکان سرمایه گذاری با ظرفیتهای مختلف و به تبع آن سطح سرمایه گذاری کمتر و بیشتر از میزان اعلام شده نیز وجود دارد.

درصورت نیاز به تدوین طرح توجیهی می توانید با شرکت تماس حاصل فرمایید یا فرم اولیه سفارش طرح را تکمیل نمائید.

 

 


درصورت تمایل به این مطلب امتیاز دهید:

۵/۵ - (۱ امتیاز)