طرح تولید نخ BCF

نخ BCF به عنوان یک نخ فیلامنتی حجیم بهترین گزینه جهت جایگزینی نخهای ریسیده شده اکریلیکی و یا پشمی در صنعت تولید کفپوشها (فرش ماشینی و موکت تافتینگ) می باشد
الیاف استفاده شده در تولید نخ فرش ماشینی در دو نوع کلی «جزئی» ( Staple ) و «پیوسته» ( BCF یا بی سی اف ) که کوتاه‌شده‌ی عبارت «Bulk Continuous Filament» است وجود دارند. تفاوت این دو نوع الیاف در طول آن‌ها است. استفاده از نخ تولید شده از الیاف BCF با عنوان نخ BCF در تولید فرش ماشینی سبب می‌شود محصول نهایی پرزدهی نداشته باشد. زیرا الیاف استفاده شده پیوسته هستند و خارج شدن آن از میان تار و پود فرش به آسانی ممکن نیست مورد استفاده در تولید فرش ماشینی و موکت ، به روش های تولید: CUT LOOP CUT /LOOP face to face انواع نخ های بی سی اف پلی پروپیلن بصورت هیت ست و فریز جهت مصرف در انواع فرش های ماشینی می باشد.

نخ های فیلامنتی یا همان نخ BCF به گونه ای از نخ های حجیم می گویند که کاربردهای بسیار خوبی هم دارند و می توان از آن ها در کارهای زیادی بهره برد ماده اولیه این نوع نخ پلی پروپیلن می باشد.
این گونه نخ ها برخلاف بسیاری از نخ های دیگر از حجم بالایی برخوردار هستند اما آن چه که باید در این مورد بگوییم آن است که این گونه نخ ها از خاصیت فنریت بهره ای نمی برند و کاربران نباید که از آن ها این انتظار را داشته باشند.

نخ BCF مخفف عبارت Bulk Continuous Filaments می باشد . همانطور که از نام آن مشخص است این نخ ها در طول های بسیار بلند و نامحدود تولید شده و در یکدیگر تنیده می شوند . محصول نهایی فرایند تولید نخ هایی است که در بافت فرش ماشینی کاربرد دارند . علت پرطرفدار بودن نخ BCF در تولید فرش های ماشینی ، عدم پرزدهی این الیاف در فرش است . پیوسته بودن این الیاف باعث می شود به آسانی از میام تار و پود فرش خارج نشوند . الیاف BCF همچنین قابلیت بازیافت دارند و در برابر مواد اسیدی و بازی مقاومت خوبی نشان می دهند .
نخ FDY جزو الیافی است که از آنها با عنوان الیاف پلی استر و یا POY یاد می شود . الیاف پلی استر در صنعت نساجی و تولید و تولید نخ های نیمه آرایش یافته کاربرد دارند . الیاف FDY نخ های کاملا کشیده شده می باشند ، که از طریق اعمال فرایند های ذوب ریسی و کشش ، جهت گیری و متبلور سازی روی الیاف POY به وجود می آید . نخ FDY هم به طور مستقیم در بافندگی کاربرد دارد و هم به عنوان ماده اولیه نخ های تابیده شده مورد استفاده قرار می گیرد . از این نخ در صنعت تولید پارچه مبلی ، پرده و پتوی راشل استفاده می شود .

در صنعت تولید کفپوشها مخصوصاً فرش ماشینی با توجه به محدودیت تامین الیاف طبیعی نظیر پشم نزدیک به نیم قرن است که استفاده از الیاف اکریلیک رایج گشته است، اما در طی ۲۰ سال گذشته با افزایش قیمت بسیار زیاد الیاف اکریلیک، مشکلات بهداشتی استفاده از آن جهت مصرف کنندگان نهایی و همچنین کاهش شرکتهای عرضه کننده این الیاف، تولید صنعتی نخهای فیلامنتی حجیم (Bulk Continuous Filament) که اختصاراً به نام BCF شناخته می شوند در صنعت کفپوش بسیار رایج گردیده است.
هرچند که جهت تولید نخهای BCF می توان از انواع مختلف مواد پلیمری نظیر پلی پروپیلن، پلی آمید (نایلون)، پلی استر و … استفاده نمود، اما در ایران نخهای BCF پلی پروپیلنی همواره به عنوان یک نخ ارزانقیمت مورد توجه قرار گرفت.
نظر به اینکه در آمریکا و سایر کشورهای اروپایی مساله بازیافت مخصوصاً بازیافت کفپوشها از اهمیت ویژه ای برخوردار است تولید نخهای BCF پلی استری در این کشورها مخصوصاٌ با استفاده از مواد اولیه بازیافتی (پرک شسته شده بطری PET) در طی چند سال گذشته جایگاه ویژه ای پیدا نموده است.
به همین دلیل این شرکت برای اولین بار در ایران و خاورمیانه اقدام به واردات ماشین آلات ذوب ریسی نخ با قابلیت منحصر به فرد تغذیه مستقیم مواد پلی استری (PET) بدون نیاز به خشک کن با ظرفیت ۴۵۰۰ تن در سال نمود تا علاوه بر تولید نخهای BCF پلی پروپیلنی امکان عرضه نخ ساچ را نیز داشته باشد.
علاوه بر این به منظور ایجاد ارزش افزوده و ارتقای کیفیت محصول نهایی جهت بافندگان فرش ماشینی و موکت تافتینگ؛ ماشین آلات تابندگی، کابله کردن (قیطان) و تثبیت حرارتی نیز همگی از آلمان وارد و در کارخانه نصب گردید.

فیلامنت ها را در همه ساختار صنعت نساجی باید یکی از اصلی ترین گونه الیاف به حساب آورد. به این علت که یک ویژگی بسیار عالی در آنها به چشم می خورد و آن ویژگی نیز طول بسیار مناسب الیاف و در نهایت
مقاومت افزایش یافته لیف است. به این علت که این مولکول ها در نوع ساختاری که دارند هر اندازه طول بیشتری داشته باشد آن ساختار مولکولی بلند تر می شود و در نهایت این موارد سبب خواهند شد مقاومت
لیف افزایش چشم گیری داشته باشد. و این مورد را باید همان نکته ویژه ای به حساب آورد که سبب می شود الیاف فیلامنت از دیگر الیاف ها برتری پیدا کند و در صنعت نساجی به طور معمول کوشش های زیادی
می شود تا ساخت نخ فیلامنت با کیفیت ایده آل تری صورت پذیرد.

کاربرد نخ BCF

صنایع تولید فرش ماشینی
انواع زیر انداز
روفرشی
رومبلی
موکت
کفپوش
گلیم فرش
خامه فرش
نخ کاموا

الیاف استفاده شده در تولید نخ فرش ماشینی در دو نوع کلی وجود دارند:

«جزئی» ( Staple )
«پیوسته» ( BCF یا بی سی اف ) که کوتاه‌شده‌ی عبارت «Bulk Continuous Filament» است.
تفاوت این دو نوع الیاف در طول آن‌ها است. استفاده از نخ BCF در تولید فرش ماشینی سبب می‌شود محصول نهایی پرزدهی نداشته باشد. زیرا الیاف استفاده شده پیوسته هستند و خارج شدن آن از میان تار و پود فرش به آسانی ممکن نیست.انواع نخ های بی سی اف پلی پروپیلن بصورت هیت ست و فریز جهت مصرف در انواع فرش های ماشینی می باشد.چون نخ بی سی اف دارای حجم زیاد بوده و از خاصیت فنریت برخوردار نمی باشد

کد آیسیک مرتبط با صنعت تولید نخ BCF

کد آیسیک مخفف International Standard Industrial Classification (سیستم بین المللی طبقه بندی استاندارد صنایع) است. کد گذاری به عنوان روش ساده و دقیق برای تعیین هویت کالا، قطعات ، مدارک و اموال ، سالها است که در سطح شرکت هاو زنجیره های تأمین مورد استفاده قرار می گیرد.
کد آیسیک نخ BCF پلی پروپیلن ۱۷۱۱۶۱۲۳۶۹
کد آیسیک نخ BCF پلی استر ۱۷۱۱۶۱۲۳۶۷

کد تعرفه گمرکی مرتبط با صنعت تولید نخ BCF

تعرفه یا به عبارت دیگری(TARIFF) یک نوع معیار رقمی و یا عددی می باشد برای شناسی و تعیین جایگاه کالا در ترخیص کالا .
تعرفه گمرکی میزان حقوق ورودی قابل پرداخت برای ورود کالا می باشد.تعرفه گمرکی در بستر تاریخ مبتنی بر سیستم و روش های خاصی از قبیل اداره گمرک،آمار،حمل و نقل،بیمه و غیره طراحی و مورد استفاده قرار می گیرد.
کد تعرفه گمرکی نخ BCF پلی پروپیلن ۵۴۰۲۳۴۰۰
کد تعرفه گمرکی نخ BCF پلی استر ۵۴۰۲۳۳۰۰

شرح فرایند تولید

یکی از روش‌های تکسچریزاینگ‌ متداول و پرکاربرد روش BCF است که برای dpf‌های متوسط و ضخیم همچون نخ نایلون و پلی‌پروپیلن(PP) و پلی استر با دنیرهای متوسط مورداستفاده قرار می‌گیرد. در این روش الیاف بلافاصله بعد از ذوب ریسی، وارد محفظه داغ می‌شود و از آن طرف، به صورت تاب‌دار از محفظه خارج می‌شوند. همین امر، یعنی ذوب‌ریسی و تکسچرایزینگ همزمان از جمله مزایای این روش محسوب می‌گردد. این روش برای نخ‌های مورداستفاده در فرش نیز کاربرد دارد ولی هنوز برای پوشاک و dpf‌های پایین یا فیلامنت ظریف متداول نشده؛ به این دلیل که ماشین و هزینه تولید نخ گران درمی‌آید. دنیرهای هر فیلامنت(dpf) بین ۷ تا ۱۵ ولی برای بحث پوشاک صحبت از dpf ۳، ۵/۱ و غیره است. در خطوط BCF همواره از PP و گاهی اوقات پلی‌استر استفاده می‌شود. در آمریکا بیشتر از نایلون استفاده می‌شود و در نهایت نخ تولید شده دارای خاصیت الاستیک می‌باشد و کریمپ دارد. نخ آن مثل نخ ریسیده شده نیست و از حالت ارتجاعی و فنری برخوردار است. فرآیند تولید نخ BCF بسیار مشابه نخ CF می‌باشد. تفاوت اصلی این دو وجود مرحله تکسچرایزینگ، در تولید نخ BCF است. در قسمت تکسچرایزینگ، نخها در محفظه استوانه‌ای فشرده شده و تکسچره میشوند. در گذشته نخهای فرش به صورت مکانیکی و توسط غلتکهایی فشرده میشدند که باعث ایجاد موج در دو بعد میگردید. امروزه از روش جعبه تراکمی هوای فشرده داغ استفاده میشود که در آن فشرده شدن نخها توسط هوای داغ یا بخار انجام میپذیرد. این جتها باعث ایجاد موج در سه بعد میگردند. تکسچرایزینگ نخهای BCF تا سرعت ۳۰۰۰(m/min) امکانپذیر است. مراحل کشش و تکسچرایزینگ، پیوسته بوده و نخها قبل از تغییر فرم داده شدن کشیده میشوند.
این عمل سبب میشود مولکولها به ماکزیم آرایش یافتگی خود در جهت طولی فیلامنتها دست یابند. با استفاده از نسبت کشش(۳/۲ تا ۳/۴) سرعت تکسچرایزینگ به ١٨٠٠ تا ٣۴٠٠ متر بر دقیقه با نمره فیلامنت مناسب برای استفاده در نخ‌های فرش ماشینی میرسد. هوای فشرده داغ از ورودی وارد جت شده و در کانال جریان پیدا میکند. بطوریکه دمش هوا باعث میشود نخ از قسمت ورودی کانال به داخل کانال کشیده شده و به طرف محفظه انبساط رانده شود. محفظه انبساط استوانه‌ای است که اطراف آن صفحه‌ها قرار گرفته‌اند. برخورد شدید فیلامنتها به جداره صفحه‌ها در محفظه انبساط باعث انباشته شدن و تاخوردگی آنها میشود. پر شدن محفظه انبساط و فشار ناشی از آن موجب حرکت فیلامنتهای تکسچره شده به خارج از محفظه فوق میگردد جتها و محفظه تکسچرایزینگ اخیراً به صورت دو تکه باز شونده ساخته میشوند. در این جت ها، نیمی از آن میتواند باز شده و پساز نخ کشی با استفاده از تفنگ مکش، دوباره بسته شود. هوای فشرده داغ از ورودی(c) وارد کانال تنظیم کننده مقدار هوای ورودی به کانال اصلی جت(d) میگردد. دمش هوای فشرده، نخ را از ورودی آن(a) به طرف محفظه تکسچرایزینگ(g) میراند. نخ در محفظه تکسچرایزینگ موجدار شده و از خروجی آن(f) خارج میگردد.همچنین هوای دمیده شده به محفظه تکسچرایزینگ از خروجی هوا(e) به بیرون رانده می‌شود. توسط فشار هوای فشرده، جعبه تراکم کاملا پر از نخ میگردد. فیلامنتها به صورت انباشته(plug) تغییر حالت داده و به شکل سه بعدی موجدار می‌شوند. میزان موجدار شدن تحت تأثیر موارد ذیل می‌باشد:
– دمای ورودی نخ به محفظه تکسچرایزینگ
– اندازه جعبه تراکم
– دما و فشار هوای فشرده

 

نخ
فرایند تولید نخ BCF و FDY :

فرایند تولید نخ FDY یا نخ کاملا کشیده شده مشابه الیاف POY می باشد ، با این تفاوت که الیاف FDY تحت اعمال کشش و حرارت به طور کامل آرایش یافته می شود . مراحل تولید این نخ در دو بخش زیر انجام می شود :
1. کریستالیزلسون و خشک کردن چیپس :
در این مرحله چیپس های پلی استر با ۵ % رطوبت به داخل یک سیلوی تغذیه مواد ریخته شده و از آنجا توسط جریان هوا و از طریق لوله های مخصوص ، به داخل مخزن یا سیلوی ثانویه منتقل می شود . سپس مواد از سیلوی ثانویه به داخل یک سیستم پیوسته خشک کن منتقل می شوند ، که در آنجا چیپس ها توسط هوای گرم حرارت داده شده و بطور همزمان بشدت به هم زده می شوند ، تا از به هم چسببیدن چیپس ها جلوگیری گردد . به دنبال آن چیپس های خشک شده در خشک کن با میزان رطوبت کمتر از ۳ پی‌ .پی .ام ، در اثر نیروی وزن خود به داخل اکسترودر ریخته می شوند . برای جذب رطوبت هوای مورد نیاز سیستم خشک کن از یک سیستم رطوبت گیر سیلیکاژل استفاده می شود . سپس بعد از طی مدت معینی جریان هوا از یک مخزن به مخزن دیگر منتقل شده و همزمان هوای گرم از مسیر جداگانه دیگری بداخل مخزن اول فرستاده می شود تا سیلیکاژل موجود در آن احیاء گردد .
2 . مرحله پلیمریزاسیون واکسترودر و ریسندگی نخ
نقطه آغازین این مرحله ، اکسترودر می باشد که از یک مارپیچ و یک محفظه لوله ای شکل که با کمک المنت الکتریکی گرم می شود ، تشکیل یافته است . اکسترودر وظیفه ی اعمال فرآیند ذوب ریسی عمل ذوب کردن گرانول ها ، یکنواخت کردن مذاب و تامین دمای مورد نیاز آن را تا تغذیه تحت فشار به پمپ ریسندگی را دارد .
اساس فرایند تولید نخ BCF نیز مشابه با فرایند تولید سایر نخ های پلی استر می باشد و به شرح زیر است :
ابتدا مواد اولیه از سیلوها به سمت خشک کن انتقال می یابند . سپس در خشک کن گرانول مواد اولیه خشک شده و از آنجا به سمت اکسترودر منتقل می شوند . در اکسترودر ، گرانول یا چیپس مواد ذوب شده و جریان مذاب ، از منی فولد و پمپ ریسندگی عبور کرده و جریان مذاب به رشته های پلیمری لیف مانند تبدیل می شوند . در مرحله بعد الیاف پلیمری خنک و جامد شده و کشیده می گردند . سپس الیاف بدست آمده تکسچره می شود و نخ BCF تولیدی بر روی بوبین پیچیده می شود . سپس بسته به نوع محصول نخ تابدار در ماشین تابندگی ، نخ چند لا در ماشین کابلینگ ، نخ Straight یا نخ Frieze در ماشین تثبیت تولید شده و به فروش می رسد و یا نخ خام BCF به صورت مستقیم به بازار عرضه می گردد .

تولید نخ BCF پلی پروپیلن

با توجه به اطلاعات داده شده در سایت خبرگزاری تسنیم در سال ۹۵ میزان تولید نخ بی سی اف ۲۱۰ هزار تن در کشور بوده، است. همچنین در سال ۹۶ میزان تولید ۲۲۰ هزار تن در سال بوده است که میتوان گفت میزان تولید افزایش پیدا کرده است.

مطالعات بازار نخ BCF پلی پروپیلن

پلی پروپیلن در سال ۱۹۸۰ وارد بازار شد. نخ پلی پروپیلن در کنار مزایای زیاد و خصوصیات فنی خوبی که دارد معایبی هم دارد که مهمترین آن رنگ‌پذیری ضعیف آن است. اما به دلیل فرآیند آسان تولید و قیمت ارزان آن روز به روز روند مصرف آن در بازار افزایش می‌یابد و تمایل به مصرف آن بالاتر است و به نظر می‌رسد پلی آمیدها حضور پررنگ خود در بازار را از دست خواهند داد. پلی آمیدها در سال ۱۹۴۵ وارد بازار شدند و بعد از آن پلی‌استر در سال ۱۹۶۰ وارد بازار شد. هر چند که پلی آمیدها دارای خصوصیات خوبی مانند رنگ‌پذیری بالا، مقاومت سایشی و استحکام بسیار بالا، ضد آب بودن و… هستند. اما به دلیل بالا بودن قیمت آنها در تنها چند کشور محدود استفاده می‌شوند. نمی‌توان گفت که پلی آمیدها کلاً از بازار خارج می‌شوند، چون نیاز به این نوع کفپوش‌ها وجود دارد. مثلاً در برخی از اماکن شما مجبور هستید از این نوع کفپوش‌های پلی آمید مصرف کنید مانند هتل‌ها و مکان‌های پر رفت و آمد. بازار همواره به پلی آمید نیاز دارد اما این میزان زیاد نخواهد بود و میزان مصرف آن رو به کاهش بوده و پلی‌استر و پلی پروپیلن جای آنرا پر کرده‌اند. امروزه انواع مختلفی از پلی‌استرها وارد بازار شدند که دارای مزایایی از قبیل رنگ‌پذیری بالاتر از انواع قبلی خود هستند و بازار خوبی را برای خود پیدا کرده‌اند. شاید به نظر برسد به دلیل خصوصیات ضعیف، پلی پروپیلن نباید مورد مصرف قرار بگیرد اما قیمت در بازار امروز، بسیار مهم است و قیمت پائین پلی پروپیلن عامل گسترش مصرف آن است. به ویژه کشور ایران در بخش تولید نخ BCF و مواد اولیه آن دارای مزیت‌های بسیار زیادی است. به خاطر وجود انرژی و نفت- که ترکیه کاملاً فاقد آن است- ایران شانس بزرگی برای تبدیل شدن به یک کشور قدرتمند در این زمینه دارد. تولید نخ BCF در ترکیه نزدیک به ۱۰۰۰ تن در روز است. ما در سال چیزی در حدود ۳۵۰۰۰۰ تن نخ BCF تولید می‌کنیم در حالی که این عدد در ایران نزدیک به ۸۰ تن در روز است. ایران مجبور به افزایش ظرفیت تولید خواهد بود. امروز ما مشتریان زیادی از تمام نقاط دنیا مانند برزیل و مراکش و… داریم که از اروپا و ترکیه نخ وارد می‌کنند. اما این کشورها مواد اولیه کافی در اختیار ندارند و انرژی در آنها گران است و شرایط رقابت آنها سخت خواهد بود. نخ BCF به عنوان یک نخ فیلامنتی حجیم بهترین گزینه جهت جایگزینی نخهای ریسیده شده اکریلیکی و یا پشمی در صنعت تولید کفپوشها(فرش ماشینی و موکت تافتینگ) می‌باشد. با توجه به تکنولوژی بسیار بالای ماشین آلات این شرکت، امکان تولید و عرضه انواع مختلف نخ فیلامنتی حجیم(BCF) در انواع پلی پروپیلنی، پلی‌استری(نو) و پلی‌استری(بازیافتی) در رنگها و نمرات مختلف(بر حسب سفارش) را دارد. همچنین علاوه بر نخهای تک لا، امکان تولید نخهای تابیده شده، کابله(۳ لا) و تثبیت شده نیز میسر می‌باشد. در کنار تولید نخ BCF با همکاری بخش بازرگانی، این شرکت امکان عرضه الیاف پلی‌استر استیپل(PSF) در انوع مختلف نظیر نوع پنبه ای(مناسب جهت ریسندگی الیاف کوتاه)، نوع پشمی(مناسب جهت ریسندگی الیاف بلند)، نوع بی بافت(Nonwoven) و نوع توخالی(Hollow جهت صنایع تولید کالای خواب، مبلمان و عروسک‌سازی) را نیز دارد.

وضعیت واحد های فعال تولید نخ BCF

در نمودار زیر تعداد و ظرفیت واحدهای تولید نخ BCF در کشور به تفکیک استان آمده است .

 

وضعیت واردات و صادرات نخ BCF

نمودار واردات و صادرات نخ BCF در کشور به تفکیک سال در شکل زیر آمده است.

 

خلاصه بررسی فنی، مالی و بازار طرح تولید نخ BCF

ظرفیت تولید سالیانه : ۵۰۰۰ تن
نرخ برابری دلار : ۱۷۰۰۰ تومان
مساحت زمین موردنیاز : ۲۰۰۰۰ مترمربع
زیربنای کل : ۷۰۰۰ مترمربع
تعداد نیروی انسانی مورد نیاز : ۶۴ نفر
میزان سرمایه گذاری ثابت : ۴۵ میلیارد تومان
ارزش ماشین آلات و تجهیزات : ۲۷ میلیارد تومان
نرخ بازده داخلی : ۳۵ درصد

درخواست خدمات مشاوره سرمایه گذاری

برای تحقق یک ایده به کسب وکار موفق باید آن را از ابعاد گوناگون مانند بازار، توجیه اقتصادی، شرایط سرمایه گذاری، مدل سازی کسب وکار، زیرساخت های فنی و فرآیند های تولید مورد مطالعه قرار گیرد.
در صورت تمایل به دریافت خدمات (مطالعه فرصت سرمایه گذاری، تحقیقات بازار، طراحی مدل کسب و کار و سیستم سازی کسب و کار) می توانید پرسشنامه درخواست خدمات مشاوره را تکمیل نمایئد و یا با دفتر شرکت تماس حاصل فرمائید.

درخواست تهیه طرح توجیهی

این طرح صرفا به عنوان یک ایده سرمایه گذاری مطرح می شود. جداول و نمودارها تقریبی است.

امکان سرمایه گذاری با ظرفیتهای مختلف و به تبع آن سطح سرمایه گذاری کمتر و بیشتر از میزان اعلام شده نیز وجود دارد.

درصورت نیاز به تدوین طرح توجیهی می توانید با شرکت تماس حاصل فرمایید یا فرم اولیه سفارش طرح را تکمیل نمائید.

 

 


درصورت تمایل به این مطلب امتیاز دهید:

۴.۵/۵ - (۲ امتیاز)