طرح تولید آرد بروش CMS

آرد، یکی از اجزای مهم در تهیه ی انواع غذاها است. ماده ی پودر مانندی است که از دانه ی غلات یا سایر مواد نشاسته ای بدست می آید. معمولاً آرد را از آسیاب نمودن دانه ی گندم تهیه می کنند؛ اما از دانه ی ذرت، گندم سیاه یا (چاودار)، جو، نخود و برنج هم آرد تهیه می شود.
اساس آرد را نشاسته تشکیل می دهد که خود، یکی از پیچیده ترین انواع هیدرات کربن می باشد. معمولاً وقتی سخن از آرد به میان می آید، منظور آرد گندم است، چون این نوع آرد بخش عمده ی آرد لازم برای تهیه ی نان و پاستا را شامل می شود. دلیل استفاده وسیع از آرد گندم خواص آن می باشد. وقتی این آرد را با آب مخلوط می کنیم، نوعی پروتئین پیچیده به نام گلوتن ایجاد می شود. وجود گلوتن به خمیر خاصیت ارتجاعی می دهد و می توان آن را به هر شکلی در آورد. همین خاصیت گلوتن، سبب می شود که گازهای حاصله درون خمیر باقی بمانند و وجود این گازهاست که سبب تردی و حالت اسفنجی محصول نهایی می گردد. این خاصیت آرد گندم در تهیه ی انواع نان و کیک بسیار حائز اهمیت می باشد.
درسطح جهان آسیابهای بزرگی که در تولید آرد غلات متمرکز هستند ، عموماً توسط سیستمهای بیسیار پیچیده آسیاب های غلطکی کار می کنند. این تکنولوژی در کشورهای صنعتی تایید شده است ، اما بویژه در نواحی دور دست کشورهای در حال توسعه ، سیستمهای پیچیده غلطکی پرسنل را تحت فشار زیادی قرار می دهد و این امر منابع زیرساختاری وفنی زیادی طلب می کند. جهت رفع نیازهای ویژه این کشورها ، سیستمهای آسیاب مسیر کوتاه (فرآیند آسیاب تنها در ۲ الی ۳ مرحله صورت میپذیرد) در سال ۱۹۸۲ توسعه یافتند و از آن زمان تابحال بصورت مستمر پیشرفت و بهبود داشته اند.

معرقی سیستم تولید آرد بروش CMS

آسیابهای کمپکت CMS، در چارچوبهای کانتینری استاندارد ۲۰ فوتی جا سازی شده اند که باعث سهولت حمل و نقل و کاهش هزینه های نصب و راه اندازی می گردد. به استثنای چندین قطعه جانبی فرعی که در محل نصب اضافه می شوند.

مدلهای پنجگانه CMS ظرفیتهای از ۸ تن تا ۸۶ تن در۲۴ ساعت شبانروز را شامل می شوند. با توجه به ماژولار بودن سیستمهای CMS و با توجه به نیاز مشتریان، در صورت تقاضای بازار، سیستمهای کوچکتر می توانند به سیستمهای بزرگتر ارتقا داده شوند.

با استفاده از سیستمهای CMS، در فضای کل کارخانه صرفه جویی می شود. این به معنی نیاز به حداقل فضا، با بیشترین بازدهی است. آسیابهای کمپکت CMS به آسانی بوسیله کامیون یا کشتی قابل حمل بوده و برای صنایع غذایی توزیع یافته نیز مناسب می باشند. آسانی نصب و همچنین سهولت جمع آوری و انتقال به مکانهای دیگر در صورت لزوم، سیستمهای کمپکت CMS را به یک راه حل ایده آل برای تعاونی های روستایی نیز بدل نموده است. آسیابهای کمپکت CMS بصورت کاملا مونتاژ شده، تست شده و آماده به کار تحویل مشتری می شوند و به همین دلیل هزینه های نصب و راه اندازی به حداقل می رسد.

پروسه ابداعی ساده، سریع و کوتاه CMS، تضمین کننده کیفیت عالی محصول خروجی است. آسیاب تحقیقاتی واقع در شرکت CMS نیز تضمینی دیگر برای کیفیت می باشد که به برتری کیفی مشتریان ما می انجامد.

فشردگی (کمپکت بودن) هزینه های حمل را نیز کاهش داده، و با توجه به نیاز به فضای کوچکتر و عدم نیاز به ساختمان چند طبقه، هزینه های ساخت و ساز و راه اندازی نیز به طرز چشمگیری کاهش خواهد یافت.

ماژولار بودن سیستمهای CMS، باعث کاهش هزینه ها و به حداقل رساندن ریسک سرمایه گذاری می شود: استارت با ظرفیت تولید کمتر، و سپس افزایش ظرفیت در صورت تقاضای بازار.

سیستم ” نصب فوری و شروع تولید” تضمین کننده نصب مطمئن، و کاهش هزینه های راه اندازی است.

کاربری آسان، عدم نیاز به نیروی کار ماهر و همچنین آموزش کامل کارکنان توسط شرکت CMS، سبب به حداقل رسیدن هزینه های پرسنلی می گردد.

کیفیت برتر اتریشی و برچسب CE موجب به حداقل رسیدن هزینه های تعمیرات و نگهداری تجهیزات CMS می شود.

سالها تجربه ، دانش فنی اندوخته شده و نوآوری های فنی مستمر، همگی در واحد های آسیاب کمپکت CMS در یکجا جمع شده اند.

از ابتدای کار و خدمات پس از فروش، تا مشاوره های فنی کامل برای پروژه های توسعه و تکمیل ظرفیت در آینده، شرکت CMS بهترین پشتیبانی و دقیق ترین طراحی های فنی را برای مشتریان فراهم می آورد.

در شرایطی که کارخانجات آرد سنتی نیاز به نیروی کار بسیار ماهر و گرانقیمت جهت اپراتوری و تعمیرات نیاز دارند، سیستمهای کمپکت CMS توسط کاربران معمولی که دوره های کوتاه اپراتوری، سرویس و ایمنی را می گذرانند به بهره برداری می رسند.

با توجه به سهولت تغییر برنامه تولید مثلا از گندم به گندم سیاه، در هزینه ها و زمان کار صرفه جویی قابل ملاحظه ای انجام می گیرد.

در نتیجه این قابلیت، مشتریان CMS از سرمایه گذاری برای خط تولید جدید بی نیاز گشته و صد در صد صرفه جویی حاصل می شود.

به اعتقاد شرکت CMS، مشتریان این شرکت به دنبال یک سرمایه گذاری بلند مدت می باشند. کیفیت عالی در سطح جهانی، بهترین تضمین این شرکت برای مشتریان است.

انواع غلات از سرتاسر جهان از قبیل گندم، چاودار، ذرت، برنج و یا سورغوم به آسانی توسط آسیابهای CMS به آرد تبدیل می گردند. پژوهش بر روی سایر غلات نیز همواره در آسیاب تحقیقاتی CMS در حال انجام است.

بوسیله سیستم ویژه آسیاب CMS آنزیم های موجود در جنین گندم شکسته شده و چربی واقع در هسته دانه ها، بدون از بین بردن ویتامین های آن، غیر فعال می گردد. در نتیجه این روش در دستگاههای CMS، جوانه ارزشمند گندم که از نظر غذایی بسیار سودمند است، به هدر نرفته و همچنین زمان ماندگاری آرد حاصله، به حداقل نه ماه افزایش می یابد.

صرفه جویی در هزینه ها با سیستمهای CMS

صرفه جویی در هزینه ها و زمان راه اندازی

آسیابهای CMS قبل از حمل در کشور اتریش بصورت کامل تست شده و بصورت آماده به کار تحویل مشتری می گردند.

صرفه جویی تا میزان %۷۰

صرفه جویی در هزینه ها و زمان تلف شده برای تغییر برنامه تولید

در حالی که در سیستمهای سنتی و غلطکی، برای تغییر برنامه تولید نیاز به کار پیچیده و زمان بری وجود دارد، بعنوان مثال تغییر برنامه تولید از گندم به گندم سیاه، در سیستمهای CMS این تغییر به آسانی انجام می پذیرد.

صرفه جویی تا میزان %۷۰

صرفه جویی در عدم نیاز به خط تولید جدید

در سیستمهای سنتی و غلطکی، آسیابهای جداگانه ای برای ذرت، ارزن و یا سورغوم لازم است در حالی که در سیستمهای CMS، آسیاب گندم، گندم سیاه، جو، ذرت، ارزن و غیره بوسیله همان ماشین آلات قابل انجام است.

صرفه جویی تا میزان %۱۰۰

صرفه جویی ناشی از کیفیت عالی ماشین آلات

آسیابهای CMS با سطح کیفی برتر اتریشی و با برچسب CE می باشند. در نتیجه نیاز به تعمیرات اندکی دارند.

صرفه جویی تا میزان %۷۰

صرفه جویی ناشی از کیفیت عالی تجهیزات الکتریکی

آسیابهای CMS مجهز به سیستم الکتریکی با سطح کیفی برتر اتریشی و با برچسب CE می باشند. در نتیجه نیاز به تعمیرات و نگهداری اندکی دارند.

صرفه جویی تا میزان %۷۰

بازدهی (درصد استخراج) بالا با توجه به استخراج بهینه آرد نسبت به سیستمهای آسیاب سنتی و غلطکی

بعنوان مثال در طرفیت تولید ۴۰۰۰ تن در سال، ۵ درصد استخراج بیشتر به ۲۰۰ تن آرد بیشتر در سال می انجامد.

صرفه جویی در عدم نیاز به احداث ساختمان طبقاتی

در مقایسه با سیستمهای سنتی غلطکی که به ساختمانهای طبقاتی نیازمند هستند، سیستمهای CMS در یک ساختمان (سوله) مسطح با سطوح شیبدار نصب می شوند.

صرفه جویی تا میزان %۵۰

صرفه جویی در هزینه های نصب و تاسیسات الکتریکی

با توجه به اینکه سیستمهای CMS به صورت راه اندازی شده و آماده به کار تحویل مشتریان می گردند، تنها هزینه های بسیار اندکی جهت اتصالات صرف می گردد.

صرفه جویی تا میزان %۹۰

صرفه جویی در هزینه های تعمیرات و نگهداری

آسیابهای CMS دارای کاربری بسیار آسان بوده و ماشین آلات CMS غالبا بدون نیاز به تعمیرات و نگهداری می باشند.

صرفه جویی تا میزان %۴۰

صرفه جویی در آموزش کارکنان

با توجه به عملکرد آسان و طراحی فنی سر راست و بهینه، تنها چند هفته آموزش برای کارکنان کفایت می کند ( در مقایسه با سیستمهای آسیاب سنتی و غلطکی که سالها آموزش و تجربه اندوزی برای کارکنان لازم است).

صرفه جویی تا میزان %۷۰

صرفه جویی در هزینه های پرسنلی

در سیستمهای CMS نیازی به آسیابانان بسیار ماهر وجود ندارد. کارکنان با درجه مهارت متوسط در حین کار آموزش های لازم را دریافت می کنند و در نتیجه از کارکنان محلی نیز می توان استفاده کرد.

صرفه جویی تا میزان %۵۰

صرفه جویی در هزینه ها و خسارات ناشی از خطاهای انسانی و کاربری ناصحیح سیستمها

با توجه به کاربری آسان آسیابهای CMS، خطر کاربری ناصحیح تقریبا از بین می رود.

صرفه جویی تا میزان %۷۰

تولید آرد بروش cms پروسه ابداعی ساده، سریع و کوتاهی است، که تضمین کننده کیفیت عالی محصول خروجی است. در سیستمهای cms دو بخش اساسی در عملیات آسیاب غلات عبارتند از:

بخش بوجاری و بخش آسیاب بخش بوجاری برای پاک کردن غله و همچنین نم زنی غله پاک شده، و بخش آسیاب برای تولید آرد با کیفیت بالا با درصد استخراج و درصد خاکستر مطابق با استاندارد Mohs.
آسیابهای کمپکتCMS، در چارچوبهای کانتینری استاندارد ۲۰ فوتی جا سازی شده اند که باعث سهولت حمل و نقل و کاهش هزینه های نصب و راه اندازی می گردد. به استثنای چندین قطعه جانبی فرعی که در محل نصب اضافه می شوند، سیستم بصورت کامل در اتریش راه اندازی شده، تست شده و بصورت آماده به کار تحویل مشتری می گردد.
هدف تولید آرد با کیفیت و رسیدن به یک میزان استخراج بهینه بود که ، بوسیله ابداع و نوآوری سیستمهای آسیاب کامپکت یا CMS عملی شد.
اغلب آردهایی که امروزه مورد استفاده قرار می گیرند، از گندم تهیه شده اند.
از آنجا که گندم در یک مقطع خاص از سال تولید و در یک دوره یکساله به مصرف می رسد، لازم است که مخازن و انبار هایی برای نگهداری آن طی سال وجود داشته باشد. هر کشاورز در فصل برداشت غلات، مقدار زیادی گندم برداشت مینماید که قسمتی از آن را به مصرف تغذیه سالیانه خود رسانده و مازاد بر احتیاج سالانه اش را به طرق مختلف به فروش می رساند. یکی از طرق فروش مازاد محصول، واگذاری آن به اداره غله منطقه میباشد. گندم هایی که بدین ترتیب خریداری می گردند به تدریج به سیلوهای شهرستان ها فرستاده شده و در آنجا ذخیره میشوند.

 

کد آیسیک مرتبط با صنعت تولید آرد بروش CMS

کد آیسیک مخفف International Standard Industrial Classification (سیستم بین المللی طبقه بندی استاندارد صنایع) است. کد گذاری به عنوان روش ساده و دقیق برای تعیین هویت کالا، قطعات ، مدارک و اموال ، سالها است که در سطه شرکت هاو زنجیره های تأمین مورد استفاده قرار می گیرد.

عنوان فارسیکد آیسیک
آرد سمولینا۱۵۳۱۴۱۲۳۸۰
آرد گندم۱۵۳۱۴۱۲۳۸۱
آرد ستاره ( دو صفر )۱۵۳۱۴۱۲۳۸۲
آرد سبوس گرفته از ۷درصد تا ۲۵ درصد۱۵۳۱۴۱۲۳۸۳
آرد جو۱۵۳۱۴۱۲۳۸۴
آرد چاودار۱۵۳۱۴۱۲۳۸۵
آرد جو دو سر۱۵۳۱۴۱۲۳۸۶
آرد ذرت۱۵۳۱۴۱۲۳۸۷
آرد برنج۱۵۳۱۴۱۲۳۸۹
انواع آرد گندم۱۵۳۱۴۱۲۳۹۱
انواع آرد غنی شده۱۵۳۱۴۱۲۳۹۳
کد تعرفه گمرکی مرتبط با صنعت تولید آرد بروش CMS

تعرفه یا به عبارت دیگری(TARIFF) یک نوع معیار رقمی و یا عددی می باشد برای شناسی و تعیین جایگاه کالا در ترخیص کالا .
تعرفه گمرکی میزان حقوق ورودی قابل پرداخت برای ورود کالا می باشد.تعرفه گمرکی در بستر تاریخ مبتنی بر سیستم و روش های خاصی از قبیل اداره گمرک،آمار،حمل و نقل،بیمه و غیره طراحی و مورد استفاده قرار می گیرد.

عنوان فارسیکد تعرفه گمرکی
آرد سمولینا۱۱۰۱۰۰۰۰
آرد گندم۱۱۰۱۰۰۰۰
آرد ستاره ( دو صفر )۱۱۰۱۰۰۰۰
آرد سبوس گرفته از ۷درصد تا ۲۵ درصد۱۱۰۱۰۰۰۰
آرد جو۱۱۰۲۹۰۹۰
آرد چاودار۱۱۰۲۱۰۰۰
آرد جو دو سر۱۱۰۲۹۰۹۰
آرد ذرت۱۱۰۲۲۰۰۰
آرد برنج۱۱۰۲۹۰۱۰
انواع آرد گندم۱۱۰۱۰۰۰۰
فرآیند تولید آرد

مهمترین بخش در فرایند تبدیل گندم به آرد فرایند آسیاب می باشد با این حال دیگر مراحل چرخه تولید آرد از اهمیت خاص خود بر خوردار می باشند. اولین مرحله در چرخه تولید آرد انتقال گندم به کارخانه و انجام نمونه برداری از آن می باشد. در یک کارخانه آرد ابتدا گندمها توسط کامیونها و تریلرهای حمل گندم به کارخانه منتقل شده. سپس برای تعیین کیفیت، گندم ورودی با استفاده از بمبو که میله ای بلند توخالی برای نمونه گیری از غلات است نمونه برداری شده و بعد از تایید کیفیت توسط آزمایشگاه کنترل کیفیت کارخانه، به کامیونها و تریلرهای موجود اجازه تخلیه داده می شود.گندمها برروی بخش دریافت که به صورت توری فلزی با منافذ درشت هستند و بر روی زمین قرار دارند ریخته می شوند و با عبور از توری و آهن گیر و الکهایی با منافذ درشت ناخالصی های درشت و فلزات آن جدا می گردد. گندم پیش بوجاری شده توسط نقاله و الواتور به سیلوها برده شده و ذخیره می شود و سپس توسط نقاله به سالن تولید هدایت می گردد تا مراحل بوجاری و آسیاب برروی آن انجام شود. در سالن تولید مراحل بوجاری شامل : آهن گیر، الکهای سپراتور، شن گیر، کانالهای هوا، نخ گیر، تریور، پوست گیر، نم زن می باشد و سپس گندم مخلوط و یکنواخت می گردد و به مرحله نم زنی وارد می شود؛ گندم در دو مرحله نم زنی و به مدت ۲۴ تا ۳۲ ساعت داخل سیلو می ماند تا رطوبت در لایه های مختلف گندم نفوذ کند و در نهایت گندم با رطوبت مطلوب وارد مراحل آسیاب می شود. آسیابها معمولاً به جز تعداد محدودی که چکشی هستند از والسهای مختلف تشکیل شده اند و گندم در این قسمت مرحله به مرحله آسیاب و خرد می گردد و پوسته آن نیز به تدریج از آرد جدا می شود.
بر اساس درصد سبوس باقی مانده در آرد و نیز اندازه ذرات آن، آردهای مختلفی تولید میشود که شامل آرد نول، ستاره، و آرد بدون سبوس میباشد. آردهای تولیدی توسط نیروی باد به سیلوهای ذخیره محصول منتقل می گردد و جهت کیسه گیری به این قسمت منتقل شده و کارگران آنجا به کمک قیفی که مجهز به سنسور اندازه گیرنده وزن آرد می باشد، کیسه های ۲۰ کیلویی را پر می کنند و سپس درب کیسه ها دوخته شده و تاریخ می خورند و توسط کانالی به بخش انبار هدایت می شوند و همچنین امکان دارد که آرد به صورت فله عرضه گردد در این صورت آرد از سیلو ها به بونکرهای مخصوص حمل آرد منتقل شده و به مقصد مورد نظر حمل می گردند.

غنی سازی آرد در ایران

طی سالیان متمادی در کشورهای پیشرفته مانند آمریکا و کانادا و … غنی سازی به صورت همگانی صورت گرفته است که نتایج مثبتی به همراه داشته است. برای اولین بار در کشور ایران در شهر اصفهان، طرح پایلوت غنی سازی آرد مصرفی با آهن، با حمایت سازمان بهداشت جهانی و صندوق کودکان ملل متحد انجام شد که نتایج آن زمینه ساز تحقیقات و بررسیهای بعدی گردیده است.

 

وضعیت واحد های فعال تولید آرد بروش CMS

در نمودار زیر تعداد و ظرفیت واحدهای تولید آرد بروش CMS در کشور به تفکیک استان آمده است .

وضعیت واردات و صادرات تولید آرد بروش CMS

نمودار واردات و صادرات مواد ضدعفونی کننده در کشور به تفکیک سال در شکل زیر آمده است.

خلاصه بررسی فنی، مالی و بازار طرح تولید آرد بروش CMS

ظرفیت تولید سالیانه : ۶ هزار تن
نرخ برابری دلار : ۱۶۰۰۰ تومان
مساحت زمین موردنیاز : ۵۰۰۰ مترمربع
زیربنای کل : ۱۶۰۰ مترمربع
تعداد نیروی انسانی مورد نیاز : ۱۸ نفر
میزان سرمایه گذاری ثابت : ۱۴ میلیارد تومان
ارزش ماشین آلات و تجهیزات : ۹ میلیارد تومان
نرخ بازده داخلی : ۳۳ درصد

نکته مهم

این طرح صرفا به عنوان یک ایده سرمایه گذاری مطرح می شود. جداول و نمودارها تقریبی است.

امکان سرمایه گذاری با ظرفیتهای مختلف و به تبع آن سطح سرمایه گذاری کمتر و بیشتر از میزان اعلام شده نیز وجود دارد.

درصورت نیاز به تدوین طرح توجیهی می توانید با شرکت تماس حاصل فرمایید یا فرم اولیه سفارش طرح را تکمیل نمائید.

۴.۷/۵ - (۴ امتیاز)