طرح کشت و پرورش پشن فروت

پشن فروت گیاه گرمسیری مغذی است معمولا بنفش است و شبیه یک گریپ فروت است. و داخل آن ، گوشتی آبدار و دانه های مختلف می باشد. بیش از ۵۰۰ نوع از این میوه موجود است که می توانند در اندازه و رنگ متفاوت باشند. اغلب انواع بنفش و زرد در دسترس هستند.
Passiflora edulis: میوه های کوچک گرد یا بیضی شکل با پوست بنفش هستند.
Passiflora flavicarpa: معمولا کمی بزرگتر از انواع بنفش است، اینها گرد یا بیضی شکل با پوست زرد هستند.
این میوه قطر ۴-۷.۵ سانتی متر است. میوه های بنفش کوچکتر است، حدود ۳۵ گرم وزن دارند، در حالی که میوه های زرد نزدیک به ۸۰ گرم می شوند.
پشن فروت یک نوع از میوه های استوایی است که در سراسر جهان رشد می کند.این میوه بومی جنوب برزیل است که از طریق پاراگوئه و شمال آرژانتین آمده است
پشن فروت که آن را میوه گل ساعتی نیز می نامند، درختی است بومی جنوب برزیل که ساقه های رونده دارد. عمر این درخت ۵ تا ۷ سال می باشد. گل های زرد رنگی دارد و گرده افشانی آن توسط زنبور های درودگر انجام می شود که بهترین نوع گرده افشانی را انجام می دهند.
نوع ارغوانی این گیاه بومی برزیل جنوبی می باشد. نوع طلایی آن بزرگتر از انواع ستاندارد می باشند. دارای ساقه های رونده است. برگ های همیشه سبز دارد. سطح روی برگ سبزپررنگ وصیغلی ،پایین برگ کم رنگتر است. دارای ساقه های رونده و محکم می باشد و نیاز به داربست دارند. عمر این درختان ۵ تا ۷ سال می باشد. دارای گل های زرد زنگ است و زنبورهای درودگر بهترین گرده افشانی را صورت می دهند. میوه ی درخت گرد و بیضی است و رشد سریعی دارد. بعد از رسیدن میوه، از درخت می افتد. پوست میوه چرم مانند می باشد. بوی این میوه ی شیرین شبیه گواوا است.
این میوه ترش و شیرین بوده و بوی بسیار مطبوعی دارد به همین جهت نیز یکی از محبوب ترین و در عین حال عجیب ترین میوه های تایلندی به شمار می آید.

 

شکل گل:

گلها منفرد، خوشبوودارای پهنا ۷ الی ۱۰ سانتیمتر می باشد، گلها روی گره های حاصل از شاخه های جدید تولید می شوند، شکوفه ها درون ۳ برگچه سبز زنده در آغوش گرفته می شوند. آنهاشامل ۵ کاسبرگ سبزسفید ،۵ گلبرگ سفید ویک کلاله چتر مانند مستقیم، نوک پره ها سفید، زمینه ارغوانی خوش رنگ هستند، آنها همچنین دارای ۵ پرچم با بساکهای درشت می باشند، تخمدان و خامه سه شاخه ای آن دارای ساختار برآمدگی مرکزی می باشد.

 

میوه:

تقریبا میوه به شکل بیضی و به رنگ زرد یا بنفش تیره در بلوغ، نرم، در قسمت داخلی آبدار و پر از دانه های متعدد است. قطر ۳ الی ۱۰ سانتیمتردارد، پوست آن چرم مانند که نرم و مومی شکل بوده و آرایش رنگ آن از ارغوانی تیره کمرنگ با خالهای سفید ریز تا زرد روشن یا رنگ کدو حلوایی می باشد.

زمان چیدن میوه پشن فروت:

گیاه پشن فروت یک سال یا یک سال و نیم بعد از کاشت میوه می‌دهد. هر زمان که گیاه میوه داد شما می‌توانید آن را چیده و میل نمایید. میوه پشن فروت بعد از رسیدن می افتد و در این زمان نیز قابل استفاده است. زمانی که میوه روی زمین می‌افتد صدمه ای نمی‌بیند اما شما باید بعد از افتادن میوه ها هرچه سریع تر آن ها را جمع کنید تا از بهترین کیفیت آن ها بهره مند شوید. اگر شما گونه ای از پشن فروت را کاشته اید که میوه های آن نمی‌افتند، زمانی که متوجه شدید پوست میوه ها شروع به چین و چروک خوردن کرد، آن ها را بچینید.

 

اندازه حد اکثر:

به صورت پیچک تا ارتفاع ۸ متر بالا میروند. هر سال باید انها را با داربستهای قوی هدایت و نگهداری کرد.

 

فصل گلدهی:

در اواخر تابستان و اوایل پاییز

 

برگ:

برگهای متناوب پشن فروت همیشه سبز هستند، وقتی که برگها به حد بلوغ رسیده وکاملا دندانه دارشدند سه قسمتی می شوند. برگهای پشن فروت ۸ تا ۲۰ سانتیمتر طول دارند، سطح روی برگ سبزپررنگ وصیقلی، پشت برگ کم رنگتر می باشد. ساقه ها جوان و پیچک دار با رنگهای قرمز یا ارغوانی هستند که بطور ویژه فرم زرد رنگ به خود می گیرند.

 

خاستگاه و موطن گیاه:

بومی کشورهای برزیل، پاراگوئه، شمال آرژانتین می باشد ولی در کل بعد آن در کشورهای جنوب آمریکا، آمریکای مرکزی، آسیای جنوبی، ویتنام، استرالیا، کره جنوبی ، هاووایی نیز راه پیدا کرده.

 

توضیحات در مورد گیاه و شرایط نگهداری آن:

این میوه که به صورت تجاری در مناطق گرم و مناطق عاری از یخبندان به خاطر میوه آن کشت میشود، به طور گسترده ای درکشورهای آرژانتین، استرالیا، بولیوی، برزیل، کارائیب، کلمبیا، کاستاریکا، جمهوری دومینیکن، شرق آفریقا، اکوادور، هائیتی، هاوایی، هند، اندونزی، اسرائیل، مکزیک، نیوزیلند، پرو، پرتغال، پورتوریکو، سریلانکا، آفریقای جنوبی، ایالات متحده (کالیفرنیا و فلوریدا)، ونزوئلا و فیلیپین گسترده شده است.
ساقه های رونده نسبتا زود رشد می باشند، بنابراین اهمیت دارد قبل از این که گیاه را بکاریم یک رشته فنس های حلقوی یا داربست های قوی قبل از کاشت در زمین نصب کنیم.
زنبورهای درودگر موثر ترین گرده افشان وبهتر از زنبور عسل عمل می کند، باد به علت سنگینی و چسبندگی گرده ها موثر نمیباشد. گلها را با دست نیز می شود گرده افشانی کرد
گل میوه گل ساعتی را گل ملی پاراگوئه است.
پشن فروت است “گیاه گل ساعتی” که ترجمه انگلیسی تحت اللفظی از نام جنس لاتین، Passiflora است از طرف مبلغان مسیحی به دلایل شباهت نام و نماد و نشانه یادآور شکنجه (مصائب passion) مسیح قبل از مصلوب شدن می باشد:
سه کلاله منعکس سه ناخن دست و پا عیسی است.
حاله خط خطی گل ساعتی شبیه تاج از خار.
پیچک تاک به شلاق تشبیه شده است.
پنج بساک به نمایندگی از پنج زخم.
ده گلبرگ و کاسبرگ یادآور رسولان (به جز یهودا و پیتر)

 

خاک مناسب:

ریشه های گیاه رونده پشن فروت در انواع خاک رشد می کنند اما مناسب ترین آن خاک سبک و شنی لومی با PH 5/7 تا ۵/۶ می باشد .

روشهای ازدیاد و تکثیر:
تکثیر با بذر:

معمولا تکثیر گیاه پشن فروت از بذر می باشد. بذوری که بلا فاصله پس از جدا شدن از میوه کاشته می شوند بذرها حدود ۱۰ تا ۲۰ روز بعد از کاشت جوانه می‌زنند. هرچه بذرها جوان تر باشند جوانه زنی زودتر انجام می‌شود. حتی گاهی اوقت جوانه زنی در عرض دو روز هم انجام شده است. اگر بذرها کهنه تر باشند ممکن است جوانه زنی تا یک ماه طول بکشد.چند راه برای سریع تر شدن جوانه زنی وجود دارد. مثلا می‌توان قبل از کاشت، بذرها را به مدت ۲۴ ساعت در آب گرم خیساند، بعضی بذرها را قبل از کاشت در سرکه یا اسید های ضعیف قرار می‌دهند. خاک های اسیدی هم برای جوانه زنی بذر گیاه پشن فروت مناسب هستند. زمانی که بذرها تازه باشند هیچ مشکلی برای جوانه زنی پیش نخواهد آمد. دمای مناسب برای جوانه زنی گیاه پشن فروت ۲۱ تا ۲۹ درجه سانتی گراد می‌باشد. بذور باید در عمق ۳ الی ۲ سانتیمتری بسترکاشته شوند و گیاهچه ها بهتر است زمانی که ۲۰ تا ۳۰ سانتیمتر ارتفاع دارند نشاکاری شوند.

تکثیر با قلمه:

با آبیاری مناسب و دمای معتدل میتوان قلمه ها را ریشه دار کرد.

 

خوابانیدن شاخه:

قابل تکثیر است

 

پیوند زدن:

پشن فروت طلایی به عنوان یک پایه پیوند برای نوع بنفش در استرالیا مورد استفاده قرار می گیرد.

 

نیاز های نوری:

این گیاه نورمستقیم خورشید را می پسندد. البته در منطقه ای که نور شدید باشد، بهتر در شرایط نیمه سایه باشد.

 

دما و آب و هوای ایده آل:

پشن فروت زرد طالب آب وهوای گرمسیری ویا نزدیک به گرمسیری بوده که حساسیت زیاد به سرما ویخبندان دارد.
سازگاری دما در پشن فروت ارغوانی و زرد متفاوت است. پشن فروت ارغوانی شرایط گرمسیر را دوست دارد ولی نمی تواند در گرمای شدید تابستان رشد کند همچنین این گونه می تواند سرما را نیز تحمل کند و در طول فصل زمستان ممکن است شاخه های آویزان کمی خسارت ببیند و اگر ریشه ها در قسمت انتهایی هم آسیب بزنند با گرم شدن هوا دوباره جوانه زده و رشد خود ر از سر می گیرند. ولی پشن فروت زرد، حساسیت زیادی به سرما و یخبندان دارد و شرایط گرمسیر را دوست دارد.

 

کاربردها:

اولین استفاده این گیاه زینتی بودن آن است.
این گیاه را همچنین می توان دراطراف آلاچیق های زیبا و خوش منظره پرورش یابد.
میوه پشن فروت هم به صورت تازه خوری و هم به صورت آبمیوه مصرف میشود.

 

کود دهی:

پیچک های رونده پشن فروت سریع الرشد هستند و لازم است به طور منظم کوددهی شوند. یک انتخاب خوب استفاده از ۲۰ – ۵ – ۱۰ NPK چهار بار در سال است. همچنین مصرف بیش از حد ازت باعث رویش زیادی شاخ وبرگ وتاخیر در گلدهی می شود. همیشه بایستی مواظب نقصان و کمبودهای ساقه های پشن فروت، مخصوصا پتاسیم و کلسیم و چیزهای کم اهمیت تر مثل منیزیم، باشیم.

 

هرس:

ساقه های رونده نسبتا زود رشد می باشند، بنابراین اهمیت دارد قبل از این که در آینده گیاه را بکاریم یک رشته فنس های حلقوی یا داربست های قوی قبل از کاشت در زمین نصب کنیم. این گیاه همچنین می تواند در آلاچیق های زیبا و جالب توجه پرورش یابد بنا براین هرس سالیانه منظم آن اهمیت زیادی دارد. رس باید بلافاصله بعد از برداشت انجام شود تا تولید شاخه های جدید با قدرت باروری بالا، افزایش یابد. در مناطقی که زمستان سرد دارند، هرس در بهار انجام می شود.

 

آبیاری:

هر چه آبیاری به طور منظم صورت گیرد، گلدهی و در نتیجه میوه دهی ایده آل تر خواهد بود. میوه این گیاه گوشتی و آبدار است بنابراین اگر خشکی رخ بدهد، میوه چروکیده می شود و از ساقه جدا می شود و می افتد.

آفات و بیماریها و عوارض:

مهمترین آفات پشن فروت نماتد ها هستند.
به پوسیدگی ریشه حاصل از آبیاری بیش از حد حساس است.
تحمل آن در برابر سرمای شدید کم است.
گیاهانی که به وسیله یخبندان دچار صدمه و خسارت شده اند بایستی وقتی هوا در حال گرم شدن است ازتغذیه و کوددهی مناسب و پر مایه برخوردار شوند.

 

انواع گونه ها:

ارقام مختلف مشخص از میوه پشن فروت با ظاهر بیرونی متفاوت وجود دارد. نوع زرد روشن آن به نامGolden Passion Fruit پشن فروت طلایی شناخته شده است، می تواند به اندازه یک گریپ فروت رشد کند. پوست این گونه صاف، براق، شاداب است و به عنوان یک پایه پیوند برای نوع بنفش در استرالیا مورد استفاده قرار می گیرد. انواع بنفش یا ارغوانی تیره کوچکتر از یک لیمو است، ترشی آن کمتر از نوع زرد است و از لحاظ عطر و طعم مورد پسند تر می باشد.

 

ارزش غذایی

کالری: ۱۷
فیبر: ۲ گرم
ویتامین C: حدود ۹٪ از نیاز روزانه بدن (DV)
ویتامین A: حدود ۸٪ از نیاز روزانه بدن (DV)
آهن: حدود ۲٪ از نیاز روزانه بدن (DV)
پتاسیم: حدود ۲٪ از نیاز روزانه بدن (DV)
اگرچه این اعداد ممکن است از دید شما کم به نظر برسند، اما به یاد داشته باشید که این اعداد تنها برای یک میوه کوچک است که تنها ۱۷ کالری دارد. این میوه منبع خوبی از فیبر، ویتامین C و ویتامین A است.
همچنین غنی از ترکیبات گیاهی مفید، از جمله کاروتنوئیدها و پلی فنل ها است

 

کاهش عملکرد گیاه پشن فروت

اگر شما گیاه پشن فروت را برای تولید میوه پرورش می‌دهید، گیاه ممکن است طول عمر کمتری داشته باشد. زمانی که سن گیاه بیشتر می‌شود، چوب های مرده بیشتری در گیاه به وجود می‌آیند که محصولی تولید نمی‌کنند، در این صورت عملکرد گیاه کاهش می‌یابد و تولید میوه نیز کمتر می‌شود. در شرایط تجاری، کشاورزان گیاهان پشن فروت را هر سه یا پنج سال جایگزین می‌کنند. اگر شما گیاه پشن فروت را به صورت زینتی و برای گل های آن پرورش می‌دهید طول عمر گیاه بسیار بیشتر می‌شود.

 

خواص دارویی و درمانی پشن فروت:

این گیاه در کشور پاراگوئه دارای اهمیت خاصی بوده و در ۳۵۰۰ سال پیش این گیاه بعنوان یک دارو استفاده می شده است.
دارای خاصیت تب بری و خواب آوری دارد.
انواع بنفش از پشن فروت وجود دارند که حاوی آثار گلیکوزیدهای سیانوژنیک در پوست خود هستند.
پشن فروت تازه دارای بتا کاروتن، پتاسیم و فیبر است. آب میوه گل ساعتی منبع خوبی از اسید اسکوربیک ویتامین (C)، و برای افرادی که فشار خون بالادارند بسیار مناسب است. بعضی از تحقیقات نشان می دهد که پوست پشن فروت بنفش ممکن است به کنترل علائم آسم کمک کند ومیوه آن حاوی لیکوپن در پوسته بالغ و نابالغ خود می باشد.
ویتامین A موجود در میوه پشن فروت به بدن کمک می کند تا رادیکال های آزاد که به پوست و بافت آسیب می رساند را از بین ببرد، علاوه بر آن قدرت دید را تقویت می کند.

 

دیگر خواص پشن فروت
۱- منبعی غنی از آنتی اکسیدان

آنتی اکسیدان‌ها بدن شما را از رادیکال‌های آزاد، مولکول‌های ناپایدار که زیاد شدن تعداد آن‌ها می‌تواند به سلول‌های شما آسیب برساند، محافظت می‌کنند. پشن فروت همچنین منبع غنی از ویتامین C، بتا کاروتن و پلی فنول است. پلی فنول‌ها ترکیبات گیاهی هستند که دارای اثرات ضدالتهابی هستند. این بدان معنی است که آنها می‌توانند از التهابات مزمن و مشکلاتی مانند بیماری‌های قلبی و سرطان‌ها محافظت کنند.

۲- افزایش ایمنی بدن

یکی از دلایلی که پشن فروت از دوران باستان تا کنون استفاده قرار گرفته، خاصیت تقویت‌کننده ایمنی بدن ما می‌باشد. این گیاه به ما کمک می‌کند تا از بسیاری از عفونت‌ها و ویروس‌ها برای داشتن یک زندگی سالم دور بمانیم. ویتامین C موجود در این میوه گلبول‌های سفید خون و سیستم ایمنی بدن را برای محافظت از باکتری‌ها تحریک می‌کند.

۳- بهبود هضم از خواص پشن فروت

یکی دیگر از دلایل مهم برای افزودن میوه پشن فروت در رژیم غذایی شما این است که منبع خوبی از فیبر است. فیبر به حفظ سلامت روده و جلوگیری از یبوست کمک می‌کند، در حالی که اکثر مردم به اندازه کافی از آن مصرف نمی‌کنند. فیبر محلول می‌تواند هضم غذا را بهبود ببخشد، که همین امر خود می‌تواند موجب کاهش قند خون شود. همان‌طور که گفته شد این میوه ملین بسیار خوبی است و به همین دلیل موجب جلوگیری از سرطان کولون نیز می‌شود.

۴- کاهش کلسترول بد

کلسترول بد نه تنها موجب نوسان فشار خون می‌شود، بلکه موجب انسداد شریان‌ها می‌شود و فشار را بر روی قلب شما افزایش می دهد. یکی از مهم‌ترین خواص پشن فروت کاهش این کلسترول است. از این رو، اگر شما می‌خواهید سطح کلسترول خود را به میزان معمول کاهش دهید، جایی برای این میوه خوشمزه در رژیم غذایی خود باز کنید.

۵- مفید برای سلامت استخوان‌ها

بسیار خب؛ همه ما می‌دانیم که پشن فروت منبع بزرگی از مواد معدنی مانند منیزیم، مس، آهن و فسفر است که همه آن‌ها برای افزایش تراکم استخوان مهم و البته ضروری هستند. این محتوای مواد معدنی پشن فروت همچنین باعث افزایش سلامتی استخوان‌ها و محافظت از ما در برابر بسیاری از اختلالات می‌شود. به همین علت، میوه پشن فروت برای درمان التهاب و دردهای استخوانی و مفصلی نظیر پوکی استخوان مصرف می‌شود.

کاشت گیاه پشن فروت:

برای سریع‌تر جوانه زدن گیاه پشن فروت توسط بذر می‌توان آن‌ها را به مدت ۲۴ ساعت درون آب گرم خیساند و یا بذرها را درون ظرفی سرکه قرارداد. استفاده از خاک‌های اسیدی نیز می‌تواند در سریع‌تر جوانه زدن این گیاه کمک کند. دمای مناسب جهت جوانه زدن این گیاهان بین ۲۱ الی ۲۹ درجه سانتی‌گراد است.
در ابتدا بذرها را درون ظرف‌های ۱ متری بکارید و پس از جوانه زدن و رسیدن به‌اندازه‌ی مناسب به خاک زمین انتقال دهید.
درون ظرف‌ها را به‌اندازه‌ی ۱۰ سانتی‌متر ترکیبی از کمپوست، شن، ماسه و خاک ریخته و سپس چندین بذر را بافاصله ۱ سانتی‌متری درون خاک قرار داده و با لایه‌ی نازکی خاک روی آن‌ها را بپوشانید و پس از کاشت بذرها خاک آن‌ها را مرطوب کنید. خاک بذرها نباید خشک شوند و باید به‌طور مرتب با اسپری آن‌ها را آب‌پاشی کرد. هنگامی‌که نهال‌ها به ۲۰ الی ۲۵ سانتی‌متر رسید می‌توانید آن‌ها را درون گلدان‌های بزرگ و یا خاک زمین انتقال دهید.
نهال‌ها را باید در قسمتی که نور آفتاب کامل وجود دارد کاشت همچنین در کنار این درختان نباید درختی کاشته شود تا ریشه این گیاه بتواند مواد مغذی موردنیاز خود را تأمین کند. فاصله هر نهال پشن فروت باید حدود ۲ متر باشد.
اگر بخواهید نهال موجود در گلدان را به خاک زمین انتقال دهید ابتدا باید در خاک حفره‌ای به‌اندازه آن گلدان بکنید سپس نهال را با خاک موجود در گلدان به خاک انتقال دهید و همچنین باید توجه داشته باشد که به ریشه‌ی گیاه در هنگام جابه‌جایی آسیب وارد نشود.
پس از کاشت نهال می‌توانید از مالچ استفاده کنید زیرا باعث می‌شود تا خاک مرطوب بماند و همچنین از رشد علف‌های هرز نیز جلوگیری می‌کند. به‌طورکلی باید گفت که سیستم ریشه‌ی این گیاه به مالچ و کود نیاز دارد و باید آن‌ها را به‌آرامی در اطراف پایه‌ی گیاه ریخته و پس از اتمام کار می‌توان گیاه را آبیاری کرد.
زمان مناسب برای کود دهی این گیاه در فصل بهار ۱ بار و در فصل تابستان هر چهار هفته ۱ بار به پشن فروت کود داد و در فصل اواسط فصل پاییز تغذیه نهایی صورت می‌گیرد.
ا را باید از سال دوم هرس نمود و این هرس کردن باید قبل از گل‌دهی این گیاهان صورت بگیرد و اگر پس از گل‌دهی گیاه را هرس نمود باعث ضعیف شدن گیاه و همچنین عملکرد آن را نیز محدود می‌کند.

 

مراقبت از گیاه پشن فروت از آفات:

اگر گیاه آفت‌زده شد می‌توانید از حشره‌کش‌ها استفاده کنید اما بهتر است از آفت‌کش‌های طبیعی استفاده کرد، زیرا آفت‌کش‌های شیمیایی امکان دارد به میوه‌های گیاه آسیب رسانده و دیگر نمی‌توان از میوه‌های آن استفاده کرد.
لاروسک ها و شته‌ها از مهم‌ترین نوع آفت این گیاه می‌باشند و برای جلوگیری از این آفات می‌توانید فلفل قرمز را در اطراف پایه این گیاه بریزید.
شن فروت امکان دارد که به پوسیدگی و یا بیماری‌های ویروسی دچار شوند و برای جلوگیری از این مشکل باید خاک زهکشی مناسبی داشته باشد و اگر گیاه با این مشکل روبرو شد باید آن‌ها را قطع نمود تا دیگر گیاهان آسیب نبینند.
پشن فروت ها پس از گذشت ۱ الی ۱ سال و نیم پس از کاشت تولید میوه می‌کنند.

 

بازار فروش نهال درخت میوه پشن فروت

از آنجا که درخت میوه پشن فروت از درختان میوه کمیاب در ایران میباشد ، لذا نهال این درخت را تنها میتوان از تولیدکنندگان و کشاورزانی که انواع نهال های درختان میوه های کمیاب را تولید میکنند تهیه کرد

 

خلاصه بررسی فنی، مالی و بازار طرح کشت و پرورش پشن فروت

ظرفیت تولید سالیانه : ۱۵ تن در هکتار (عملکرد پشن فوروت در هکتار)
نرخ برابری دلار : ۱۶۰۰۰ تومان
مساحت زمین موردنیاز : ۱۰۰۰۰ مترمربع
زیربنای کل : — مترمربع
تعداد نیروی انسانی مورد نیاز : ۲ نفر
میزان سرمایه گذاری ثابت : ۶۵ میلیون تومان
ارزش ماشین آلات و تجهیزات : — میلیون تومان
نرخ بازده داخلی : ۳۴ درصد

 

نکته مهم

این طرح صرفا به عنوان یک ایده سرمایه گذاری مطرح می شود. جداول و نمودارها تقریبی است.

امکان سرمایه گذاری با ظرفیتهای مختلف و به تبع آن سطح سرمایه گذاری کمتر و بیشتر از میزان اعلام شده نیز وجود دارد.

درصورت نیاز به تدوین طرح توجیهی می توانید با شرکت تماس حاصل فرمایید یا فرم اولیه سفارش طرح را تکمیل نمائید.

 

۵/۵ - (۲ امتیاز)