طرح تولید آنزیم های پانکراتیت جهت تولید چرم

آنزیم ها مولکول های طبیعی هستند که قادر به انجام واکنش های مختلف در طبیعت می باشند. آنزیم ها را بر اساس نوع عمل آن ها تقسیم بندی و به آن ها نام مناسب آن فرآیند را می دهند. مثلا آنزیم های هضم کننده پروتئین ها را پروتئاز ها می نامند و بسته به نوع هیدرولیز آن ها را به شاخه های کوچک تر و طبقه های خاصی تقسیم بندی می نمایند. بعضی از آنزیم ها توان بالایی برای عملکرد خود در مقایسه با آنزیم های دیگر می باشند که از آن ها بطور مستقیم و یا بعد از یک سری فرآینده های آماده سازی استفاده می گردد. از جمله این آنزیم ها، آنزیم های گوارشی حیوانات و باکتری می باشد. این آنزیم ها به دلیل در تماس بودن با انواع مختلف مواد و همچنین مقدار متفاوت آنها در طول عمر یک موجود دارای توانایی بالایی می باشند. از موارد مصرف دیگر و مناسب آنزیم در تولید پشم با کیفیت بالاست. به خاطر جلوگیری از وارد آمدن خسارت به پشم با کیفیت بالا که می توان آن را به صورت نخ پشمی ارزشمندی درآورد، فراوری روی پوست گوسفند آهسته تر انجام می شود. پروتئازهای مایع از قبیل شیره های حاوی تریپسین و آیموتریپسین لوزالمعده، درقسمت بشره پوست گوسفند استفاده می شوند. پروتئازها تارهای پشمی را با کمترین خسارت جدا می کنند. در حال حاضر انواع مختلف آنزیم های پروتئاز شامل پروتئاز های از گروه سرین پروتئاز ها و پروتئازهای غیر اختصاصی استفاده می گردد. آنزیم پانکراتیک با نام های مختلف مانند آنزیم چرم Mehrazym f، Mehrazym FW، Pyrase و نام های تجاری دیگر در کشور ارائه می شود.

موارد مصرف و کاربرد طرح تولید آنزیم های پانکراتیت جهت تولید چرم

آنزیم های پروتئاز در فرایند تبدیل پوست به چرم، به ویژه برای حذف مو و پشم و افزایش نرمی چرم (bating) کاربرد فراوانی دارند. برای حذف مو از پوست گاو در روش شیمیایی قدیمی، از هیدروکسید کلسیم (آهک) و برای نرم کردن پوست از سولفید سدیم استفاده می گردید. این روش با وجودی که موثر و ارزان می باشد، بدلیل تولید گاز سمی سولفید هیدروژن در طول فرایند، دارای خطرات انسانی و زیست محیطی فراوانی در طول استفاده می باشد. در فرآیند های امروزی سولفید را می توان با آنزیم پروتئاز جایگزین کرد. این آنزیم با تجزیه پروتئین کراتین موجود در مو، حذف مو را آسان می کند و با تاثیر اختصاصی خود بر بخش های دیگر تاثیری نمی گذارد و از طرفی باعث افزایش کیفیت محصول نهایی می گردد. دباغی و پرداخت (bating) چرم به منظور قابل استفاده نمودن و نرم کردن بیشتر آن، از ٧٠ سال پیش با استفاده از کود گاوی یا اسبی که محتوی چندین پروتئاز لوزالمعده ای از قبیل تریپسین و کیموتریپسین می باشد، انجام می شد. چنین کاری با وجود خطر بالای آلودگی، نامطبوع و مخاطرآمیز بود. پی بردن به منشاء آنزیم های موجود در کود منجر به ایجاد روش کنونی استخراج مستقیم آنزیم ها از لوزالمعده خوک ها و گاوهای مرده گردید.

اهمیت طرح تولید آنزیم های پانکراتیت جهت تولید چرم

آنزیم های مورد استفاده برای چرم و پوست علاوه بر کاهش آلودگی های زیست محیطی بر افزایش کیفیت چرم تولیدی نیز اثر می گذارد. امروزه برای افزایش کیفیت چرم با انواع کاربرد با کمک آنزیم های مختلف ارزش افزوده چرم تولیدی را افزایش می دهند. از زمان استفاده این آنزیم ها در صنعت چرم ارزش چرم های تولیدی افزایش یافته و تنوع را به این بازار آورده است.

طرح تولید آنزیم های پانکراتیت جهت تولید چرم

تجهیزات و ماشین آلات طرح تولید آنزیم های پانکراتیت جهت تولید چرم

مخازن نگهداری ۱ تنی
اسپری دایر
هم زن
سانتریفیوژ مداوم
فیلتر های صنعتی
دیگ ۱۰۰۰ لیتری
PH متر

قیمت خط تولید آنزیم های پانکراتیت جهت تولید چرم

قیمت کل تجهیزات مورد نیاز خط تولید بر پایه استعلام قیمت از شرکت‌های تأمین کننده خط تولید آنزیم های پانکراتیت جهت تولید چرم برابر با ۲۴۸۰ میلیون ریال برآورد شده است.

میزان سرمایه مورد نیاز واحد ساخت آنزیم های پانکراتیت جهت تولید چرم

بودجه: زیر ۱ میلیارد تومان
ظرفیت تولید سالیانه: ۵۰۰ تن
مساحت زمین مورد نیاز: ۲۰۰۰ مترمربع
مساحت سالن تولید: ۵۰۰ مترمربع
میزان اشتغال طرح: ۴۲ نفر
طول دوره ساخت پروژه: ۱ سال
سرمایه ثابت: ۸۶۶۰ میلیون ریال

نکته مهم:
امکان سرمایه گذاری با ظرفیتهای مختلف و به تبع آن سطح سرمایه گذاری کمتر و بیشتر از میزان اعلام شده نیز وجود دارد.

۵/۵ - (۱ امتیاز)