طرح پرورش و بسته بندی میکروگرین

میکروگرین ها microgreen یا micro green اَشکال کوچکی از انواع گیاهان خوراکی شامل سبزیجات، گیاهان دارویی و نظایر آنها می باشند. میکروگرین ها را بعنوان تقویت کنندهٔ طعم غذاها در رستوران‌های ممتاز بکار می گیرند تا علاوه بر لذیذ ساختن غذاها به آنان ظاهری مطلوب و دلپذیر ببخشند. میکروگرین ها مازاد بر اینکه دارای طعم مطبوع و ظاهر دلنشین هستند، غالباً سرشار از عناصر غذایی گوناگون می باشند.
بدون هیچگونه علت و دلایل نوظهوری باید اذعان داشت که میکروگرین ها طی ۱۵ سال اخیر از مقبولیت ویژه ای در آمریکا و اروپا برخوردار شده اند بطوریکه جزء اصلی بسیاری از غذاهای اعیانی و مهمانی های اشرافی را تشکیل می دهند و مایه مباهات آشپزخانه ها و رستوران‌های مجلل گردیده اند آنگونه که هر مدت یکبار بر معرفی واریته های دیگری از گیاهان بعنوان میکروگرین های جدید و ابتکاری اقدام می گردد
میکروگرین ها (microgreens) مرحله گیاهچه ای سبزیجاتی نظیر: “کلم گل” یا کلم بروکلی و ریحان هستند که حتی جوان تر از گیاهچه هایی برداشت می شوند که در سالاد سبزیجات تازه (mesclun salad) مصرف می شوند.
میکروگرین ها منتسب به گیاهان کاملی هستند که در مرحله گیاهچه ای جوان (young seedling) و بعد از اینکه چندین برگ حقیقی متعاقب ظهور برگ های لپه ای پدیدار گردیدند، برداشت و بزودی مصرف می شوند. آنها از نوساقه ها (sprouts) کاملاً متمایزند زیرا نوساقه ها بسیار جوان هستند و درون آب و در شرایط تاریکی پرورش می یابند یعنی نوساقه ها به جوانه زنی خویش پس از بازشدن لپه ها در بستری از آب ادامه می دهند درحالیکه ریشه دار شده اند و همچنان به دانه ها متصل هستند.
طرح-پرورش-و-بسته-بندی-میکروگرین

تاریخچه میکروگرین

درحالیکه سالاد سبزیجات تازه در سفره های شام آمریکائیان از سال های ۱۹۸۰ میلادی رواج داشتند ولیکن میکروگرین ها که در مراحل اولیه رشد سبزیجات برداشت می گردند، دارای سابقه مصرف بسیار کمی در بین افراد متجدد می باشند.
پرورش میکروگرین ها برای اولین دفعه از کالیفرنیای جنوبی آغاز گردید بطوریکه از اواسط دهه ۱۹۹۰ میلادی در ایالات متحده آمریکا رواج یافتند.
اولین کاربرد واژهٔ میکروگرین به مستندات سال های ۱۹۹۸ میلادی بر می گردد لذا واژه ای بسیار جدید و نوپا محسوب می شود. البته محصولی که امروزه بنام میکروگرین خوانده می شود، از زمان های بسیار دورتر توسط کشاورزان بویژه همراه با نهار به مصرف می رسیدند و موسوم به گیاهچه های جوان بودند
امروزه میکروگرین ها را در بسیاری از نقاط آمریکا پرورش می دهند و برای این منظور از شمار زیادی واریته های گیاهی استفاده می گردد. یک نوع از میکروگرین ها را در مادهٔ رشد مخصوصی از جنس پالپ های سلولزی یا کاغذی پرورش می دهند و بفروش می رسانند. این نوع میکروگرین از سال ۲۰۰۲ میلادی در اروپا رواج یافته است.
پیشرفت روزافزون علوم در عرصه های مختلف و به تبع آن در حوزه های مختلف علوم کشاورزی بخصوص در بخش علوم باغبانی از یک طرف و همچنین زندگی جوامع بشری در اقصی نقاط جهان موجب شده است که شیوه های جدیدی درکشت سبزیها به وجود بیاید تا بدین طریق نیازهای روزمره بشر تامین شود. یکی از این شیوه های جدید میکروگرین ها هستند. میکرو گرین ها اشکال کوچکی از انواع گیاهان خوراکی شامل سبزی ها، گیاهان دارویی و نظایر آنهاست، که میتوانند به عنوان تقویت کننده طعم غذا مورد استفاده قرار گیرند. همچنین سرشار از عناصر غذایی هستند. مکرو گرین ها در طی ۱۵ سال اخیر در اروپا و آمریکا مقبولیت زیادی یافته اند و همواره جزئی جدایی ناپذیر از برنامه غذایی آنان به شمار می آید و هر از چندی اقدام به معرفی نمونه های جدیدی از این گروه از سبزی ها می نمایند.
طرح-پرورش-و-بسته-بندی-میکروگرین-3
اینک میکروگرین ها از مطلوبیت ویژه ای در بین عموم برخوردارند زیرا باور بر این است که آنها از مقادیر بالای عناصر غذایی برخوردارند و توانایی مبارزه با سرطان ها را دارند. این ادعا سرانجام توسط مطالعه ای که بوسیله مؤسسه “علوم خوراک و تغذیه” (DNFS) وابسته به دانشگاه مریلند انجام گرفت، به اثبات رسید و منجر به مقبولیت سریع میکروگرین ها در بین آحاد جامعه شد تا جائیکه در حال حاضر مطالب زیادی در مورد چگونگی پرورش میکروگرین ها بصورت ” online ” درشبکه جهانی اینترنت موجود می باشند که دوستداران آنرا در این جهت یاری می رسانند.
امروزه بسیاری از افرادی که میکروگرین ها را در فضاهای خانگی نظیر حیاط های پشتی خانه ها پرورش می دهند، نسبت بفروش آنها در مغازه های عرضه محصولات کشاورزی و رستوران‌ها اقدام می ورزند. اغلب چنین پرورش دهندگانی ممکن است رعایت برنامه های امنیت غذایی را رعایت نکنند لذا گاهاً ائتلافی از مزارع کوچک ارگانیک شکل می گیرند تا بگونه ای از رعایت مقررات ایمنی تولید مواد غذایی در مقیاس کوچک معاف گردند و تاکنون در این رابطه به موفقیت هایی نیز دست یافته اند.
طرح پرورش و بسته بندی میکروگرین

دلایل پرورش میکروگرین ها

برخی از مهمترین مزایای میکروگرین ها بشرح زیر می باشند:
سالم بودن
میکروگرین ها سرشار از آنزیم‌های حیاتی، ویتامین ها، عناصر معدنی و کلروفیل هستند امّا آنها از جمله غذاهای تازه ای نیستند که شما غالباً به میزان زیادی روزانه مصرف می کنید.
سهولت پرورش
میکروگرین ها را می توان با شیوه هیدروپونیک و بدون هیچگونه نیازمندی ویژه ای پرورش داد. آنها را می توان با استفاده از یک بشقاب کوچک در داخل و یا خارج از محیط خانه ها پرورش داد. میکروگرین ها فضای بسیار کمی لازم دارند و ظاهری نظیر باغچهٔ کوچک را متجلّی می سازند.
تفریح و سرگرمی
میکروگرین های پرورشی نه تن‌ها سالم و خوشمزه هستند بلکه بعنوان نوعی مبارزه طلبی، تفریح و سرگرمی نیز مطرح می باشند.
خوشمزه بودن
بدین طریق می توانید از انواع طعم ها و مزه ها برخوردار شوید زیرا گیاهان حداکثر طعم و مزه خویش را در اولین مراحل رشد یعنی دوره میکروگرینی بروز می دهند.

طرح پرورش و بسته بندی میکروگرین

مشتریان میکروگرین ها

میکروگرین ها را میتوان به رستورانها، هتل ها، رستورانهای غذای سالم و گیاهی، فست فودها و کافی شاپها فروخت و از نیز از طریق فروشگاههای مواد غذایی و سوپر مارکت ها و هایپر مارکتها جهت استفاده عموم عرضه نمود.

میزان سرمایه مورد نیاز جهت پرورش و بسته بندی میکروگرین

جهت سرمایه گذاری در حوزه تولید و بسته بندی میکروگرین ها با توجه به سطح زیر کشت موراد زیر قابل ذکر میباشد :
نرخ برابری دلار: ۳۰۰۰۰ تومان
مدت زمان ساخت: کمتر از ۶ ماه
سطح زیر کشت : ۵۰۰ مترمربع
سرمایه ثابت: ۲۸۰ میلیون تومان
سرمایه در گردش: ۶۰ میلیون تومان
نرخ بازدهی داخلی : ۴۲ درصد

نکته مهم:
امکان سرمایه گذاری با ظرفیتهای مختلف و به تبع آن سطح سرمایه گذاری کمتر و بیشتر از میزان اعلام شده نیز وجود دارد.

۴.۴/۵ - (۵ امتیاز)