طرح تولید آهک (3)

طرح تولید آهک

آهک یا اکسید کلسیم از حرارت دادن سنگ آهک بدست می‌آید. آهک دولومیت یا خاکستری، با استفاده از سنگ آهک دارای ۴۱ ۳۱ درصد کربنات منیزیم تهیه می‌شود. آهک مرده یا آهک هیدراته همان هیدرات کلسیم می‌باشد که از ترکیب آب با آهک بدست می‌آید. فرآیند هیدراتاسیون آهک با آزاد شدن حرارت همراه است. به طوریکه به ازای هر گرم آهک ۲۸۱ کالری حرارت تولید می‌گردد. آهک هیدراته پودر خشک و سفید رنگی است که به عنوان قلیائی پایه در بسیاری از فرآیندهای شیمیائی مصرف می‌شود. حمل و بسته بندی این نوع آهک در کیسه‌های معمولی و تانک‌های بدون ایزولاسیون امکان پذیر می‌باشد.

موارد کاربرد طرح تولید آهک

کاربردهای آهک هیدراته نیز دارای طیف وسیع و متنوعی می‌باشد. از آن جمله تقریباً در تمام صنایع شیمیایی، دارویی، غذایی، بهداشتی و آرایشی، رنگ، پرکننده‌ها درصنایع مختلف کشاورزی، صنایع لبنیات و بالاخره صنایع محصولات شیمیایی می‌باشد. آهک هیدراته نسبت به آهک زنده دارای این مزیت است که میل ترکیبی چندانی با رطوبت و آب و دی اکسید کربن نیست در نتیجه حمل و نقل و نگهداری آن راحت‌تر انجام می‌گیرد.

معرفی کد آیسیک مرتبط با صنعت تولید آهک

۱. آهک هیدراته: ۲۶۹۴۱۲۱۴

طرح تولید آهک (4)

بررسی بازار جهانی آهک در ایران و جهان

آهک Lime در انواع مختلف آن یک ماده مهم در صنعت ساخت و ساز است. در صنایع شیمیایی از آهک استفاده شده و در صنایع متالورژی و تولید فلزات ، تولید شیشه و کاغذ سازی هم مصارف زیادی دارد. بزرگی بازار فروش آهک در انواع گوناگون آن نظیر آهک هیدراته ، آهک زنده ، آهک شکفته ، اهک شفته ، آهک پخته و … طی سال ۲۰۱۵ میلادی دارای حجمی برابر ۴۵ میلیارد دلار بوده است. پیش بینی می شود این رقم به چیزی در حدود ۷۶ میلیارد دلار تا سال ۲۰۲۴ افزایش یابد.

آهک زنده پرمصرف ترین نوع آهک

آهک انواع گوناگونی دارد. در این میان ، آهک زنده Quicklime که با اسامی آهک پخته ، آهک فعال یا آهک کلسینه هم شناخته می شود دارای نقش پر رنگ تر و سهمی شصت و پنج درصدی در بازار جهانی آهک است. پیش بینی های صورت گرفته از بازار آهک نیز تاکید بر غالب بودن آهک زنده به دلیل کاربرد گسترده آن در صنعت تولید فلزات نسبت به دیگر انواع آهک در طی سال های آتی دارد. اما در مورد آهک هیدراته Hydrated lime نیز پیش بینی می شود که کاربرد آن در صنعت ساختمانی و راه سازی و نیز صنایع خدماتی سبب گسترش تقاضا برای آن خواهد شد. فعالان بازار اعتقاد به رشد ۵ درصدی تقاضا برای آهک هیدراته تا سال ۲۰۲۴ دارند. بازار اهک را می توان بر اساس مصارف آن در زمینه های مواد شیمیایی ، ساختمانی ، متالوژی و خدماتی دسته بندی کرد. بر این اساس ، صنایع متالوژی و تولید فلزات با مصرف پنجاه درصد از کل آهک تولید شده در جهان ، در این زمینه پیشتاز هستند. پیش بینی ها نیز حاکی از ادامه حفظ بیشترین سهم بازار مصرف آهک توسط صنعت متالوژی در طی سالیان آینده می باشد. با این حال صنایع ساختمانی سودآور ترین بخش بازار آهک هستند و در نتیجه پیش بینی می شود که تا ۵ درصد بر سهم خود از تولیدات آینده آهک بیافزایند. دلیل اصلی آن نیز گسترش روزافزایش زندگی شهری و ساخت و ساز در مناطق آسیا پاسیفیک ، خاورمیانه و آفریقا است.

طرح تولید آهک (5)

وضعیت بازار آهک در ایران

ایران نیز مانند دیگر کشور های خاورمیانه ، یک کشور صنعتی محسوب نمی شود بنابراین سهم غالب بازار فروش آهک در صنعت متالوژی و تولید فلزات نیست. با توجه به افزایش شهر نشینی در کشور و گسترش روزافزون ساخت و ساز ، بیشترین میزان فروش آهک به این صنعت اختصاص یافته و پیش بینی می شود با افزایش جمعیت و نیاز به تولید بیشتر ساختمان ها و جاده ها ، مصرف آهک در ایران طی سال های آینده افزایش یابد. آهک در صنعت ساختمانی هم به عنوان ملات کاربرد دارد و هم می تواند از آهک زنده و آهک هیدراته برای تولید مصالح ساختمانی مانند سیمان و آجر و بلوک استفاده نمود.

معرفی بازار هدف تولید آهک

با توجه به کاربردهای ذکر شده می‌توان دریافت که بیشترین استفاده از آهک معمولی در صنایع فولاد و بتن و ملات می‌باشد. میزان آهک مصرفی صنایع شیمیایی نسبت به صنایع مذکور درصد کمتری را تشکیل می‌دهد.

وضعیت واردات و صادرات آهک

در نمودار زیر وضعیت واردات و صادرات آهک در کشور به تفکیک سال آمده است .

طرح تولید آهک (2)

وضعیت صادرات آهک و سنگ آهک ایران

صادرات سنگ آهک ایران طی ده سال گذشته بسیار محدود بوده و تولید سنگ آهک کشور در داخل به فرآوری و مصرف رسیده و این در حالی است که ارزش صادرات آهک فرآوری شده عمدتاً روند صعودی طی نموده است . مهمترین بازارهای هدف صادراتی این محصول کشور های همسایه می باشند.

وضعیت واحد های فعال تولید آهک

در نمودار زیر تعداد و ظرفیت واحدهای تولید کننده آهک در کشور به تفکیک استان آمده است .

طرح تولید آهک (1)

لیست تجهیزات مورد نیاز جهت طرح تولید آهک

هاپر سنگ شکن
خوراک دهنده شاتونی
سنگ شکن فکی
نوار نقاله ۵ کیلووات
سرند لرزشی
خوراک دهنده لرزشی
سیستم برق و کنترل
کوره عمودی دوار
نوارنقاله ۱ کیلووات
سیلوی فلزی

قیمت خط تولید طرح تولید آهک

قیمت تجهیزات مورد نیاز خط تولید به ازای هر یورو ۴۱۱۱۱ ریال، برابر با ۸۳۲۱ میلیون ریال است.

میزان سرمایه مورد نیاز واحد تولید آهک

بودجه: بین ۱۵ تا ۲۰ میلیارد تومان
ظرفیت تولید سالیانه: ۱۰۰ هزار تن
مساحت زمین مورد نیاز: ۲۵۰۰۰ مترمربع
مساحت سالن تولید: ۶۵۰۰ مترمربع
میزان نیروی انسانی مورد نیاز طرح به تفکیک:
تعداد نیروی کار ماهر مستقیم مورد نیاز: ۲۲ نفر
تعداد نیروی کار غیر ماهر مستقیم مورد نیاز:۵۱ نفر
تعداد نیروی متخصص مستقیم مورد نیاز: ۱۰ نفر
تعداد سال ساخت: ۱ سال
سرمایه ثابت: ۱۶ میلیارد تومان
سرمایه در گردش: ۳ میلیارد تومان
سرمایه کل: ۱۹ میلیارد تومان
نرخ بازده داخلی: ۳۳%

تهیه طرح توجیهی بر اساس آخرین دستورالعملهای سازمانی و بانکی.

در صورتیکه نیاز به طرح توجیهی دارید کارشناسان ما طرح مدنظرتان را بر اساس آخرین ضوابط و بر اساس داده‌های روز و مشخصات و مختصات مدنظرتان، تهیه می‌نمایند. جهت کسب اطلاعات بیشتر اینجا کلیک نمائید.

۲.۳/۵ - (۳ امتیاز)