طرح تولید اتیلن اکساید

گاز اتیلن اکساید در دمای اتاق قابل اشتعال می باشد. بیشترین کاربرد این ماده در تهیه و ساخت سایر مواد شیمیایی از جمله ضد یخ ها مورد استفاده قرار می گیرد. در مقادیر کمتر ، این ترکیب به عنوان یک سموم دفع آفات و یک ماده ضدعفونی کننده استفاده می شود.ترکیب فوق به دلیل آسیب رساندن به DNA جز مواد سرطانزا طبقه بندی می گردد.

به دلیل اشتعال پذیری و خطر بالای این ترکیب سنتز این ماده باید با احتیاط صورت پذیرد. همچنین منازل مسکونی ای که در نزدیکی کارخانه های تولید اتیلن اکسید قرار دارند از خطرات این ماده در امان نخواهند بود

علاوه براین مردم عام با قرار گرفتن در معرض دود دخانیات و تجهیزات استریل شده با این ترکیب از جمله محصولات پزشکی ، آرایشی و تجهیزات زنبورداری در معرض خطرات اتیلن اکسید قرار می گیرند.

مشخصات فیزیکی اتیلن اکساید

فرمول شیمیایی این ماده C2H4O و وزن مولکولی آن ۴۴.۱ گرم در مول است.
فشار بخار برای ماده ی فوق ۱.۰۹۵ میلی متر جیوه در دمای ۲۰ درجه سانتیگراد است.
در دمای ۲۰ درجه ی سانتی گراد حلالیت در آب این ترکیب ۱ × ۱۰۶ mg/L می باشد و در الکل ، اتر ، استون و بنزن قابل حل است.
ماده ی فوق دارای آستانه بو ۷۸۷ میلی گرم در متر مکعب است.

کاربرد ها اتیلن اکساید
کاربرد های صنعتی اتیلن اکساید
  تقریبا می توان گفت تمام اتیلن اکساید تولیدی از پتروشیمی، به عنوان حد واسط در تولید سایر مواد شیمیایی که در تولید موادی مانند الیاف پلی استری برای ساخت لباس، ساخت وسایل خانه، فرش و… به کار برده می شوند مورد استفاده قرار می گیرد.

یکی از مهم ترین کاربرد های این ترکیب ساخت EG ها می باشد. این ترکیبات به عنوان ضد یخ مورد استفاده قرار می گیرند. اتیلن گلیکول همچنین در ساخت فایبرگلاس مورد استفاده در محصولاتی مانند جت اسکی ، وان حمام ، توپ بولینگ و همچنین رزین پلاستیکی پلی اتیلن ترفتالات (PET) که برای ساخت ظروف نوشیدنی و ظروف بسته بندی استفاده می شود ، مورد استفاده قرار می گیرد.

کاربرد های پزشکی اتیلن اکساید

این ماده به صورت مستقیم در استریل نمودن تجهیزات پزشکی ای که نمی توانند با فشار بخار بالا استریل شوند مورد استفاده قرار می گیرد. تجهیزات پزشکی الکترونیکی و یا تجهیزات حساس به گرما و پلاستیکی می توانند هنگام قرار گرفتن در برابر فشار بخار آسیب ببینند. در نتیجه بهترین ماده برای استریل نمودن این تجهیزات اتیلن اکسید می باشد

کاربرد کشاورزی اتیلن اکساید

مقدار کمی از این ماده (کمتر از ۱ درصد) برای کنترل حشرات در برخی محصولات کشاورزی برای کنترل حشرات موجود مورد استفاده قرار می گیرد.

کاربرد کشاورزی اتیلن اکساید

قابلیت نفوذ بسیار بالایی دارد ، به‌طوری‌که اجسام متخلخل را به راحتی استریل می‌کند. برای استریل کردن ابزارهایی که به رطوبت حساسیت نشان می دهند( وسایل فلزی ) ، مناسب می‌باشد.

معایب اتیلن اکساید

آلرژی زا و در غلظت ۷۰۰ پی پی ام نیز بدون بو می‌باشد.یعنی در صورت نشت در محیط ، توسط انسان قابل شناسایی نمی‌باشد. به تازگی یکی از عوامل سرطان زا محسوب شده و نیز مخرب لایه ازون می‌باشد. این گاز برای استریل کردن لوازمی که تحمل درجه حرارت ۵۰-۶۰ درجه سانتی گراد را دارند ، کاربرد دارد.

کد آیسیک مرتبط با صنعت تولید اتیلن اکساید

کد آیسیک مخفف International Standard Industrial Classification (سیستم بین المللی طبقه بندی استاندارد صنایع) است. کد گذاری به عنوان روش ساده و دقیق برای تعیین هویت کالا، قطعات ، مدارک و اموال ، سالها است که در سطح شرکت هاو زنجیره های تأمین مورد استفاده قرار می گیرد.

کد آیسیک گاز اتیلن اکساید : ۲۴۱۱۴۱۲۳۲۸

تولید اتیلن اکساید

ماده ی فوق را می توان با واکنش اکسیژن (O2) و اتیلن (C2H4) در دمای ۲۰۰ تا ۳۰۰ درجه سانتیگراد و فشارهای ۱۰ – ۲۰ بار تولید کرد. بازده ی این واکنش چیزی در حدود ۸۰ الی ۹۰٪ است.

کد تعرفه گمرکی مرتبط با صنعت تولید اتیلن اکساید

تعرفه یا به عبارت دیگری(TARIFF) یک نوع معیار رقمی و یا عددی می باشد برای شناسایی و تعیین جایگاه کالا در ترخیص کالا .
تعرفه گمرکی میزان حقوق ورودی قابل پرداخت برای ورود کالا می باشد.تعرفه گمرکی در بستر تاریخ مبتنی بر سیستم و روش های خاصی از قبیل اداره گمرک،آمار،حمل و نقل،بیمه و غیره طراحی و مورد استفاده قرار می گیرد.

کد تعرفه گمرکی گاز اتیلن اکساید : ۲۸۰۴۶۹۰۰

وضعیت واحد های فعال تولید اتیلن اکساید

در نمودار زیر تعداد واحدهای در دست بهره برداری تولید گاز اتیلن اکساید در کشور به تفکیک استان آمده است .

وضعیت واردات و صادرات اتیلن اکساید

جدول واردات و صادرات گاز اتیلن اکساید در کشور به تفکیک سال در شکل زیر آمده است.

خطرات گاز اتیلن اکساید که فرد را تهدید میکند؟

این ماده که ترکیبی سرطانزا به شمار می رود می تواند سرطان هایی از جمله لنفوم و لوسمی را به وجود آورد . با این حال سرطان معده و سینه نیز برای کارگرانی که با این ماده سر و کار دارند گزارش شده است. علاوه بر مشکلات فوق این ماده می تواند موجب درد چشم و گلو درد ، تنگی نفس و تاری دید ، سرگیجه ، حالت تهوع ، سردرد ، تشنج ، تاول و سرفه نیز شود.

با توجه به مشکلات فوق اداره ی ایمنی و بهداشت کار محدودیت هایی را برای کارگرانی که با این ماده کار می کنند تنظیم نموده است.مقدار مجاز این ماده در هوا ۱ppm برای ۸ ساعت کاری گزارش شده است. افرادی که به صورت کوتاه مدت در معرض این ماده قرار دارند نباید با بیش از ۵ ppm از این ماده به مدت ۱۵ دقیقه سر و کار داشته باشند.

 

خلاصه بررسی فنی، مالی و بازار تولید اتیلن اکساید

ظرفیت تولید سالیانه : ۱۱۳ هزار تن
نرخ برابری دلار : ۲۷۰۰۰ تومان
مساحت زمین موردنیاز : ۴۰۰۰۰ مترمربع
زیربنای کل : ۹۰۰۰ مترمربع
تعداد نیروی انسانی مورد نیاز : ۱۴۰ نفر
میزان سرمایه گذاری ثابت : ۳۲۰ میلیون دلار
ارزش ماشین آلات و تجهیزات : ۲۹۰ میلیون دلار
نرخ بازده داخلی : ۳۷ درصد

درخواست خدمات مشاوره سرمایه گذاری

 برای تحقق یک ایده به کسب وکار موفق باید آن را از ابعاد گوناگون مانند بازار، توجیه اقتصادی، شرایط سرمایه گذاری، مدل سازی کسب وکار، زیرساخت های فنی و فرآیند های تولید مورد مطالعه قرار گیرد.
در صورت تمایل به دریافت خدمات (مطالعه فرصت سرمایه گذاری، تحقیقات بازار، طراحی مدل کسب و کار و سیستم سازی کسب و کار) می توانید پرسشنامه درخواست خدمات مشاوره را تکمیل نمایئد و یا با دفتر شرکت تماس حاصل فرمائید.

نکته مهم

این طرح صرفا به عنوان یک ایده سرمایه گذاری مطرح می شود. جداول و نمودارها تقریبی است.

امکان سرمایه گذاری با ظرفیتهای مختلف و به تبع آن سطح سرمایه گذاری کمتر و بیشتر از میزان اعلام شده نیز وجود دارد.

درصورت نیاز به تدوین طرح توجیهی می توانید با شرکت تماس حاصل فرمایید یا فرم اولیه سفارش طرح را تکمیل نمائید.

 

 


درصورت تمایل به این مطلب امتیاز دهید:

۵/۵ - (۱ امتیاز)