طرح تولید پارچه ابریشمی

ابریشم الیافی طبیعی از جنس پروتئین می باشد که از برخی از انواع آن می توان پارچه درست کرد.[۱] از نخ ابریشم، پارچه‌های ابریشمی می‌بافند که یکی از بهترین و نرمترین پارچه‌های دنیا به‌شمار می‌روند. به دلیل خاصیت براقی نخ ابریشم، پارچه‌های بافته شده از ابریشم همانند منشورهایی هستند که اگر از جهات مختلف به آن‌ها نگاه کنید رنگ‌های متفاوتی از آن می‌بینید.
در حدود ۲٬۷۰۰ سال پیش از میلاد مسیح نخستین بار ابریشم‌بافی در چین را انجام داد

انواع ابریشم
ابریشم خام

به ابریشمی گفته می‎شود که از روی پیله باز شده و هنوز صمغ یا سیرین آن کاملا گرفته نشده است. ممکن است که ابریشم از یک یا دو فیلامنت تشکیل شده باشد. برای تهیه آن پروانه را در داخل پیله می‌کنند و بدین ترتیب پروانه برای خارج شدن پیله را پاره نکرده و نخ یکسره خواهد بود. گاهی از روش فریز کردن برای کشتن پروانه‌ها استفاده می کنند که در این صورت پروانه به جای خفه شدن به خواب می‌رود. با فریز کردن سیرین ابریشم نیز با حرارت اضافی به ابریشم غیر طبیعی و تقلبی تغییر نخواهد کرد و ابریشمی مرغوب‌تر را با ضایعات کم می‌توان از روی پیله باز کرد. گاهی به نادرست به ابریشم خام ، ابریشم وحشی می‌گویند.

ابریشم چینی

پارچه ابریشمی با بافت ساده ، شفاف و سبک وزن است که در چین و ژاپن بافته می‌شود نخ‌های تاروپود آن یکنواخت و منظم و بسیار نرم هستند که رنگ می‌شوند و یا این که طرح را بر روی آن‌ها چاپ می‌کنند. اولین بار این پارچه در ۱۲۰۰ سال قبل از میلاد مسیح در چین با نخ ابریشم کرم بومبیکس بافته شد. امروزه این پارچه به طور کامل با الیاف مصنوعی بافته می‌شود.

ابریشم وحشی

به ابریشم طبیعی غیر پرورشی « ابریشم وحشی » گفته می‌شود. این نوع ابریشم در مقایسه با ابریشمی که از کرم پرورش یافته گرفته می‌شود یکنواختی کمتری داشته و خشن و زبر است. چین از بزرگ‌ترین تولید‌کنندگان نوعی ابریشم وحشی در جهان است.

پارچه ابریشم چیست؟

ابریشم یک نخ طبیعی است که از پیلهٔ کرم ابریشم گرفته می‌شود. عمده تشکیل دهنده آن پروتئین است. از نخ ابریشم، پارچه‌های ابریشمی می‌بافند که یکی از بهترین و نرم ترین پارچه‌ های دنیا به‌شمار می‌روند. به دلیل خاصیت براقی نخ ابریشم، پارچه‌های بافته شده از ابریشم همانند منشورهایی هستند که اگر از جهات مختلف به آن‌ها نگاه کنید رنگ‌های متفاوتی از آن می‌بینید.
در حدود ۲٬۷۰۰ سال پیش از میلاد انسان نخستین بار ابریشم‌بافی در چین را انجام داد. امروزه کشورهایی مانند چین، ژاپن، هندوستان، فرانسه، اسپانیا، روسیه و ایتالیا به عنوان کشور تولید کنندهٔ ابریشم شناخته شده‌اند. امروزه ابریشم ایتالیا به لحاظ زیبایی و کیفیت در جهان بهترین نوع ابریشم است.

تاریخچه پارچه ابریشم در ایران

نوع اول دیبا بوده که به لباس ابریشمی ساده رنگی گفته می‌شده‌ است.
نوع دوم بر خلاف گفته لغتنامه دکتر معین پرنیان بود که به لباس ابریشمی چند رنگ و اغلب هفت رنگ اطلاق می‌شده که در بعضی موارد دارای طرح گل در میان پارچه هم بوده ‌است.
نوع سوم و کاملاً درباری ایرانی پرند بوده ‌است که به پارچه رنگین ابریشمی و دارای طرح‌های حاشیه‌ای گفته می‌شده و مخصوص خاندان امپراطوری ایرانی بوده‌است.
اولین کارخانه ابریشم کشی در ایران اولین بار اواسط قرن نوزدهم در دوران سلطنت ناصر الدین شاه به وسیلهٔ یکی از سرمایه داران گیلان به نام آقا محمد خان رشتی درقریه برکاده رشت بنا شد که فعالیت آن پس از مدت کوتاهی متوقف گردید. در آخرین سال سلطنت ناصرالدین شاه یکی دیگر از تجار معروف گیلان به نام حاج امین‌الضرب موفق شد درحد دانش فنی آن روز کارخانه ابریشم کشی مجهزی با استفاده از ماشین آلات فرانسوی درشهر رشت ایجاد کند، و با استفاده از مدیران بازرگانی دیبلت (debblet) فرانسوی انحصار تأسیس آن را به مدت ۲۰ سال به دست آورد.
این کارخانه با نیروی کارگران ایرانی چندین سال با موفقیت به ابریشم‌کشی و تولید محصول با کیفیت مورد قبول بازارهای بین‌المللی پرداخت ولی سرانجام مسائل اجتماعی و ناسازگاری‌های دو فرهنگ شرق و غرب آن را به تعطیلی کشاند. این مکان در حال حاضر به صورت یک باغ رها شده‌است و همچنین پناهگاه پرندگان مهاجر است که چند ساختمان قدیمی در آن وجود دارد. به استناد گزارش‌های تاریخی موجود، در گذشته بهترین نوع ابریشم و نوغان در رشت و اطراف آن به عمل می ‌آمده است.
ابریشم قویترین منسوج طبیعی جهان است. اخیرا قدرت این منسوج توسط آزمایشگاه زیست ماده مهندسی برتر تشخیص داده شده است، به همین دلیل هنوز هم قویترین پارچه از طریق فرآیندهای طبیعی تولید می گردد. ابریشم علیرغم استحکام کششی بالا، به دلایل دیگری نیز مورد توجه مصرف کنندگان قرار گرفته است. نرمی ابریشم باعث گردیده است تا این ماده در طول تاریخ به یک کالای با ارزش تبدیل گردد. این الیاف ساده سبب به وجود آوردن مسیرهای تجاری افسانه ای شده و فرهنگ ها را در سراسر جهان قدیمی با تغییراتی رو به رو کرده است.
ابریشم در مقایسه با الیاف پروتئینی طبیعی، عمدتا شامل فیبروئین (fibroin) است. فیبروئین نوعی پروتئین محسوب می شود که انواع خاصی از لاروهای حشرات برای ساخت پیله آن را ترشح می کنند. اگرچه حشرات دیگری نیز مواد شبیه به ابریشم را تولید می نمایند، اما بیشتر ابریشم جهان از طریق لاروهای بمبیکس موری (Bombyx mori) به دست می آید. این لاروها نوعی کرم هستند که فقط بر روی درخت توت زندگی می کنند.
ابریشم در شرایط خاص روشنایی یک جلوه نوری متناوب و ضعیف را تولید می کند که این موضوع به دلیل ساختار شبه هرمی مثلثی الیاف ابریشم به وجود می آید. این هرم ها، نور را در زوایای مختلف منعکس می نمایند و باعث تولید رنگین کمانی ظریف می شوند. همین مسئله ابریشم را بسیار مشهور کرده است.
انسان ها در اصل برای تولید پارچه های اولیه، ابریشم را مورد استفاده قرار داده اند. هر چند که کرم های ابریشم در بخشی از حیات وحش چین، هند و اروپا موجود هستند، اما میزان تولید ابریشم توسط این حشره هیچگاه به اندازه ای نبوده است که تمام نیازهای تولید منسوجات را برآورده کند.
کشت ابریشم اهلی از چین نشأت می گیرد. یکی از اشیاء کشف شده از طریق باستان شناسی نشان می دهد که استفاده از منسوجات ابریشمی در چین به ۶۵۰۰ سال قبل از میلاد بر می گردد و یقینا چینی های باستان زودتر از ۳۶۰۰ سال پیش از میلاد از ابریشم استفاده نموده اند. اگرچه سوابق تاریخی خاصی در مورد منشأ تولید ابریشم در چین وجود ندارد، اما افسانه های چینی معتقد هستند که توسعه پرورش کرم ابریشم که هنر تولید کردن ابریشم به شمار می آید توسط امپراطور لئیتسو (Leizu) گسترش داده شده است. در اوایل در فرهنگ چین مرسوم بود که فقط اشراف لباس ابریشمی را بپوشند، اما با توسعه تمدن چین و ثروتمندتر شدن جامعه این کشور، افراد عادی نیز شروع به پوشیدن این پارچه نرم و با دوام کردند.
قبل از به وجود آمدن صنعت، تولید ابریشم در چین منجر به توسعه مسیرهای تجاری برتر گردید. جاده ابریشم از چین تا غرب اروپا امتداد پیدا کرد و تجار چینی برای مبادله کردن ابریشم با کالاهای سایر کشورها به رفت و آمد از طریق این مسیر تجاری مشغول بودند. رازهای مربوط به پرورش دادن کرم ابریشم برای قرنها مورد توجه و محافظت بخشی از نجیب زادگان چینی بود، اما سرانجام اطلاعاتی در مورد نحوه تولید ابریشم تصفیه شده به کره و هند در طول اولین دهه های میلادی سرایت کرد. هند، تایلند و دیگر کشورهای آسیایی در آن زمان در مورد فرآیندهای پرورش کرم ابریشم که به صورت عالی توسعه داده می شد، دانش کافی را داشتند، اما روش تولید ابریشم چین هنوز هم برتر در نظر گرفته می شد.
براساس افسانه ها و سوابق تاریخی محدود، ابریشم ممکن است در طول دهه های گذشته در غرب نیز تولید شده باشد. صرف نظر از اینکه این موضوع درست باشد یا خیر، می توان محبوبیت بالای ابریشم را در نزد غربیان به دوران امپراطوری رم نسبت داد و محبوبیت این ماده کمیاب و اسرارآمیز فقط در طول قرن وسطی رشد پیدا کرده است.
تولید ابریشم در قرن ۱۱ میلادی در سراسر اروپا رواج پیدا کرد. بسیاری از شهرهای ایتالیا نظیر لوکا (Lucca)، ونیز و فلورانس در طول قرون وسطی از نظر اقتصادی به شدت بر روی تولید ابریشم وابسته بودند. صنعت ابریشم به تدریج به فرانسه و اسپانیا نیز گسترش یافت. امپراطور جیمز یکم (King James I) باعث معرفی تولید ابریشم به دنیای جدید در قرن هفدهم گردید و ایالات های آمریکا همچون کنتیکت (Connecticut) و ماساچوست (Massachusetts) به سرعت به قطب تولید ابریشم تبدیل گردیدند. جنگ جهانی دوم، ارتباط آمریکا با ابریشم آسیا را قطع نمود و در نتیجه شرکت های آمریکایی، جایگزین های مصنوعی مانند نایلون را توسعه دادند.

ساختار الیاف ابریشم

ابریشم خام همان‌طور که گفته شد، مرکب از دو فیلامنت و سریسین و سایر مواد است و حدود ۷۵ درصد هر لیف ابریشم خالص به فرمول شیمیایی پارچه تشکیل می‌دهد. مولکول ابریشم که ترکیبی از کربن، هیدروژن، ازت و اکسیژن است، در آب غیر محلول بوده و در آب جوش استقامتی بیش از پشم دارد؛ ولی چنانچه مدت طولانی جوشانده شود، استحکامش را از دست می‌دهد.

مواد تشکیل دهنده ابریشم

ابریشم الیافی بسیار محکمی است که قوام آن معمولاً در حدود ۳٫۵ تا ۵ گرم بر دنیر است و استحکام کشش مرطوب آن به ۷۵ تا ۸۵ درصد می‌رسد. توان اضافه شدن به طول نخ تا رسیدن به حد پارگی در شرایط معمولی حدود ۲۰–۲۵ درصد می‌باشد.
بازگشت الاستیکی و قابلیت ارتجاع لیف ابریشم ریسیده شده از پنبه و ریون بیشتر و از پشم کمتر است و صمغ‌گیری شدهٔ آن وزن مخصوصی معادل ۱٫۲۵ دارد که در مقایسه با وزن مخصوص پنبه، کنف و پشم، کم است. به همین جهت غالباً الیاف ابریشمی به وسیلهٔ نمک‌های فلزی، وزن داده می‌شوند که این کار علاوه بر آنکه باعث افزایش چگالی ابریشم می‌شود.
خواص افتادگی آن را نیز بهبود می‌بخشد.ابریشم در مقابل مواد اکسیدکننده حساس است، از این رو در موقع عمل با سفید کننده‌ها و به ویژه آب اکسیژنه باید دقت کافی شود. اسیدهای غلیظ باعث متلاشی شدن ابریشم می‌شود ولی اسیدهای رقیق در شرایط معمولی اثری بر روی ابریشم نمی‌گذارد. فقط به سرعت جذب ابریشم می‌شوند که زدودن آن‌ها به سادگی انجام پذیر نیست.

ویژگی های الیاف ابریشم

آسیب‌پذیری ابریشم در برابر قلیایی‌ها به مراتب کمتر از آسیب‌پذیری پشم می‌باشد و اثری که قلیایی‌های ضعف نظیر صابون، براکس و آمونیاک بر روی ابریشم باقی می‌گذارند، بسیار ناچیز و تقریباً غیر محسوس است و قلیایی‌های با غلظت بیشتر مانند محلول رقیق هیدروکسید سدیم یا سود سوزآور باعث کاهش استحکام و شفافیت رنگ ابریشم می‌شود و محلول غلیظ سود سوزآور قادر به حل ابریشم در خود می‌باشد. در شرایط معمولی، ابریشم در برابر حلال‌های آبی مقاوم و آسیب‌پذیری آن ناچیز است.
تشخیص نوع و کیفیت ابریشم با چشم غیرمسلح حتی برای کارشناسان هم دشوار است و برای این کار به ذره بین نیاز دارند. احتملاً تاکنون موقع خرید لباس با تنوع زیاد انواع پارچه ابریشم مواجه شده اید. علاوه بر کرم ابریشم، جانورانی چون عنکبوت و صدف دوکپه ای ابریشم می سازند.
ابریشم عنکبوت، بهترین نوع است که از فولاد هم قوی تر بوده و کاربرد آن در صنعت هنوز به طورکامل کشف نشده است. دسته بندی انواع پارچه ابریشمی برمبنای فاکتورهای بسیاری صورت می گیرد. ما دراینجا تاکیدمان بر روی شکل ظاهری پارچه و کاربرد ابریشم درساخت پارچه، لباس و اکسسوری های مختلف است. همچنین فقط ابریشم های بدست آمده از کرم ابریشم را مورد بررسی قرار می دهیم.

پارچه ابریشم چه کاربردی دارد ؟

ابریشم را می توان در هزاران روش مختلف مورد استفاده قرار داد. ما اهداف بالقوه این پارچه را به دسته بندی های مصرفی و صنعتی تقسیم خواهیم کرد:

مصرفی

بیشتر کاربردهای متداول ابریشم مصرفی به تولید پوشاک مربوط می شود. ابریشم به دلیل نرمی و دوام پذیری برای هزاران سال محبوب بوده است و امروزه مصرف کنندگان، ابریشم واقعی را بیش از جایگزین های مصنوعی آن ترجیح می دهند. از نمونه های لباس ساخته شده از ابریشم می توان به روسری، پیراهن، بلوز و لباس مهمانی شبانه اشاره کرد. ابریشم به دلیل ویژگی های وزن سبک و نرمی، برای لباس زیر مردان محبوب گردیده است. ابریشم در خانه ممکن است برای تولید بالش های دکوری، پرده و تزئینات دیواری از ابریشم استفاده شود.

صنعتی

هر چند که جایگزین های مصنوعی برای این کاربرد وجود دارد، اما بسیاری از تولید کنندگان چتر نجات به دلیل کاربردهای دوام پذیری و وزن سبک ابریشم، هنوز هم برای تولید محصولاتشان از این ماده استفاده می کنند. علاوه بر این، پزشکان و جراحان برای به هم متصل کردن زخم ها و جای عمل های جراحی از بخیه های جراحی ابریشمی استفاده می نمایند. این الیاف خیلی نازک است و ویژگی های ضد باکتری آن باعث گردیده است تا برای این کاربردها ایده آل باشد.

 

راه‌های تشخیص ابریشم اصل از مصنوعی
سوزاندن پارچه

یکی از راه‌هایی که سریعاً به جواب میرسد و هر کسی می تواند این امتحان را انجام دهد سوزاندن قسمتی از پارچه است. به این صورت که نخی از پارچه را جدا کنید و مطمئن شوید که نخ دوخت نباشد و از خود تار و پود پارچه باشد. با یک فندک یا کبریت زیر نخ روشن کنید و سعی در سوزاندن نخ کنید. هنگام سوزاندن نخ باید به موارد زیادی توجه کنید از جمله نحوه سوختن نخ، بوی حاصل از سوختن و خاکستر باقی مانده از نخ سوخته شده.
اگر نخ هنگام سوختن جمع شد و به حالت گلوله درآمد یعنی پارچه ابریشم مصنوعی است زیرا ابریشم طبیعی در هنگام سوختن آهسته می‌سوزد و به حالت پودر در می‌آید. بوی حاصل از سوختن ابریشم طبیعی مانند بوی موی سوخته می‌باشد اما ابریشم مصنوعی مانند بوی کاغذ سوخته می‌دهد.

ظرافت پارچه

پارچه ابریشم اصل ظرافتی دارد که با یک امتحان ساده می‌توان آن را تشخیص داد. به طور مثال می‌توان پارچه ابریشم را از یک حلقه کوچک مانند حلقه ازدواج عبور داد اگر به راحتی پارچه از حلقه رد شد یعنی ابریشم اصل می‌باشد اما اگر با فشردگی و کمی سختی عبور کرد ابریشم مصنوعی است.

لمس پارچه

یک راه ساده دیگر که می‌توان پارچه ابریشم اصل را تشخیص داد لمس پارچه می‌باشد پارچه ابریشم پس از کمی لمس کردن از خود گرما تولید می‌کند و باعث می‌شود کف دست گرم شود اما ابریشم مصنوعی این خاصیت را ندارد.

کد آیسیک مرتبط با صنعت تولید پارچه ابریشمی

کد آیسیک مخفف International Standard Industrial Classification (سیستم بین المللی طبقه بندی استاندارد صنایع) است. کد گذاری به عنوان روش ساده و دقیق برای تعیین هویت کالا، قطعات ، مدارک و اموال ، سالها است که در سطح شرکت هاو زنجیره های تأمین مورد استفاده قرار می گیرد.
کد آیسیک پارچه ابریشمی ۱۷۱۱۴۱۲۳۷۷

کد تعرفه گمرکی مرتبط با صنعت تولید پارچه ابریشمی

تعرفه یا به عبارت دیگری(TARIFF) یک نوع معیار رقمی و یا عددی می باشد برای شناسی و تعیین جایگاه کالا در ترخیص کالا .
تعرفه گمرکی میزان حقوق ورودی قابل پرداخت برای ورود کالا می باشد.تعرفه گمرکی در بستر تاریخ مبتنی بر سیستم و روش های خاصی از قبیل اداره گمرک،آمار،حمل و نقل،بیمه و غیره طراحی و مورد استفاده قرار می گیرد.
کد تعرفه گمرکی پارچه ابریشمی ۵۰۰۷ / ۵۰۰۷۱۰۰۰ / ۵۰۰۷۲۰۰۰ / ۵۰۰۷۹۰۰۰ میباشد

پارچه ابریشم چگونه تولید می شود؟

هر چند که صنعت ابریشم در طول قرن گذشته به شدت توسعه پیدا کرده است، اما فرآیندهای استفاده شده برای تولید این پارچه هنوز هم همان روش هایی است که در دنیای باستان به کار می رفت. وقتی پرورش دهندگان کرم ابریشم به برداشت پیله های این حشره اقدام می کنند، معمولا برای جلوگیری از بالغ شدن کرم ها، آنها را معرض حرارت بالایی قرار می دهند. بعضی از انجمن های مدافع حقوق حیوانات برای جلوگیری از این روش، فعالیت هایی انجام داده اند؛ آنها عنوان کرده اند که برداشت ابریشم بدون کشتن کرمها امکان پذیر است، اما تولید گنندگان برای این گفته ارزش زیادی قائل نیستند.
بعد از اینکه پیله کرم ابریشم حرارت داده شد، تولید کنندگان با دقت به باز کردن رشته هایی که کرم های ابریشم با وسواس در جای خود قرار داده اند، مشغول می شوند. برای انجام این کار، پیله های ابریشم ممکن است برای حذف مقداری از سریسین (ماده چسبانکی است که کرم های ابریشم برای شکل دادن به محفظه های خودشان در طول دگردیسی از بدن دفع می کنند) موجود در پیله ها کمی جوشانده شود.
پیله ها از طریق یک رشته بلند از الیاف توسط کرم های ابریشم به وجود می آیند، یعنی یک پیله کاملا از هم باز شده منجر به یک رشته تکی از ابریشم می گردد. برای باز کردن پیله، یک کارگر یا دستگاه خودکار برای یافتن یک انتهای شل و سست، پیله را برس خواهد زد و آن را از طریق روزنه یک ظرف سرامیکی بر روی ماسوره بارگیری می کند تا رشته ابریشم از هم باز گردد.
وقتی رشته های ابریشم بر روی ماسوره بارگیری شد، برای ایجاد یک رشته پیوسته به صورت خودکار به رشته دیگر نخ متصل می گردد. سریسین موجود در رشته ابریشم به بهم پیوستن رشته ها کمک می کند. سپس تولید کنندگان ابریشم این رشته های طویل را برای تولید نخ به هم دیگر می پیچانند.
تولید کنندگان ابریشم برای تولید نخ ابریشمی که ویژگی های خاص مورد نیاز را داشته باشد، ممکن است طیف مختلفی از فرآیندهای پس از تولید را اعمال نمایند. سپس برای یکنواخت تر شدن نخ ابریشم از یک غلتک استفاده می گردد. نخ در این مرحله برای بافته شدن به پوشاک و انواع دیگری از منسوجات آماده است. بیشتر تولید کنندگان منسوجات ابریشمی قبل از اینکه نخ بافته شود، آنها را رنگ آمیزی می کنند و ممکن است از روش هایی برای سفید کردن آنها نیز بهره بگیرند. تولید کنندگان برای دستیابی به ویژگی های مطلوب شاید ابریشم را سفت یا بخار نیز نمایند.
در مجموع فرآیند تولید پارچه ابریشم را می توان به صورت زیر خلاصه نمود:
حرارت دادن به پیله ها: وقتی پیله های کرم ابریشم برداشت می شوند، برای جلوگیری از پدیدار شدن کرم های بالغ، آنها را در معرض حرارت قرار می دهند.
باز کردن رشته های پیله: یک کارگر یا دستگاه خودکار برای یافتن یک انتهای شل و سست، پیله را برس خواهد زد و آن را از طریق روزنه یک ظرف سرامیکی بر روی ماسوره بارگیری می کند تا رشته ابریشم از هم باز گردد.
بارگیری نمودن: وقتی رشته های ابریشم بر روی ماسوره بارگیری شدند، برای ایجاد یک رشته پیوسته به صورت خودکار به رشته دیگری متصل می شوند.
پیچیدن: در ادامه تولید کنندگان ابریشم این رشته های بلند را برای تولید نخ به هم دیگر می پیچانند.
غلتک زدن: برای تولید ظاهری یکنواخت تر از نخ ابریشم می توان از غلتک استفاده کرد.
رنگ زنی: تولید کنندگان منسوجات ابریشمی، نخ هایشان را رنگ آمیزی می کنند و ممکن است آنها را سفید نمایند.
بافتن: نخ برای بافته شدن به پوشاک یا دیگر انواع منسوج آماده است.

وضعیت واحد های فعال تولید پارچه ابریشمی

در نمودار زیر تعداد و ظرفیت واحدهای تولید پارچه ابریشمی در کشور به تفکیک استان آمده است .

وضعیت واردات و صادرات پارچه ابریشمی

نمودار واردات و صادرات پارچه ابریشمی در کشور به تفکیک سال در شکل زیر آمده است.

 

خلاصه بررسی فنی، مالی و بازار طرح تولید پارچه ابریشمی

ظرفیت تولید سالیانه : ۲۰۰ تن
نرخ برابری دلار : ۲۷۰۰۰ تومان
مساحت زمین موردنیاز : ۲۰۰۰۰ مترمربع
زیربنای کل : ۴۵۰۰ مترمربع
تعداد نیروی انسانی مورد نیاز : ۲۴۰ نفر
میزان سرمایه گذاری ثابت : ۲۴۰ میلیارد تومان
ارزش ماشین آلات و تجهیزات : ۲۰۰ میلیارد تومان
نرخ بازده داخلی : ۳۸ درصد

درخواست خدمات مشاوره سرمایه گذاری

 برای تحقق یک ایده به کسب وکار موفق باید آن را از ابعاد گوناگون مانند بازار، توجیه اقتصادی، شرایط سرمایه گذاری، مدل سازی کسب وکار، زیرساخت های فنی و فرآیند های تولید مورد مطالعه قرار گیرد.
در صورت تمایل به دریافت خدمات (مطالعه فرصت سرمایه گذاری، تحقیقات بازار، طراحی مدل کسب و کار و سیستم سازی کسب و کار) می توانید پرسشنامه درخواست خدمات مشاوره را تکمیل نمایئد و یا با دفتر شرکت تماس حاصل فرمائید.

نکته مهم

این طرح صرفا به عنوان یک ایده سرمایه گذاری مطرح می شود. جداول و نمودارها تقریبی است.

امکان سرمایه گذاری با ظرفیتهای مختلف و به تبع آن سطح سرمایه گذاری کمتر و بیشتر از میزان اعلام شده نیز وجود دارد.

درصورت نیاز به تدوین طرح توجیهی می توانید با شرکت تماس حاصل فرمایید یا فرم اولیه سفارش طرح را تکمیل نمائید.

 

 


درصورت تمایل به این مطلب امتیاز دهید:

۵/۵ - (۱ امتیاز)