طرح تولید الوار چوب

انتخاب چوب مناسب برای پروژه نجاری یا ساخت و ساز ممکن است کمی سخت باشد اما نه زمانی که اطلاعات کافی در این زمینه داشته باشید. با ما همراه باشید تا در ادامه به بررسی برخی از این اطلاعات پایه ای بپردازیم. از چوب در بسیاری از پروژه های نجاری، ساختمانی و … استفاده می شود و به دلیل همین کاربرد گسترده، چوب در قالب، اندازه، انواع و برش های مختلف فروخته می شود.
الوار قطعات بریده شده چوب است که کارخانجات چوب بری با بریدن کنده درختان در قطع مستطیلی با طول، عرض و ضخامت مشخص آن را تولید می کنند. همچنین در ایالات متحده و کانادا به آن Lumber می گویند. هر چوبی که بتوان آن را به ابعاد کوچک‌تر تبدیل کرد به عنوان الوار شناخته می‌شود. الوارها برای اهداف ساخت و ساز استفاده می‌شوند اما کاربردهای بسیار دیگری نیز دارد. چوب‌هایی که برای مصارف ساختمانی تولید شده‌اند، الوار هستند. الوار هزاران سال است که برای ساختن آتش، خانه، ابزار، اسلحه و مبلمان مورد استفاده قرار گرفته است و با توجه به اهمیت آن، تقاضای الوار همچنان رو به رشد است. تراکم، الگو، رنگ و بافت چوب همه از مواردی است که در انتخاب چوب یا الوار مناسب برای پروژه نجاری باید مد نظر قرار دهید.

تراکم

تراکم یا میزان چگالی چوب را بر اساس قدرت و وزن چوب می سنجند. با توجه به نوع پروژه نجاری باید چوبی با تراکم مناسب انتخاب کرد؛ برای مثال چوب متراکم در مبلمان سازی و ساختمان سازی و چوب با تراکم کمتر برای ساخت هواپیما یا کاغذ سازی استفاده می شود.

بافت

بافت چوب که مشخص کننده وضعیت ظاهری و دوام آن است از ویژگی های مهم است و نقش مهمی در تصمیم گیری در مورد نحوه پرداخت چوب ایفا می کند.

رنگ

رنگ شاخصه مهمی در تعیین نوع چوب است. برای مثال اگر برای کار خود رنگ قرمز نیاز دارید باید از چوب سدر قرمز و اگر چوب روشن می خواهید باید از کاج سفید استفاده کنید.

طرح

هر درخت دارای طرح خاص خود را دارد؛ بنابراین ظاهر دو الوار از یک گونه می تواند بسیار متفاوت باشد. طرح چوب جهتی است که الیاف سلول های چوب در آن سمت رشد می کند. این مغایرت در طرح می تواند تأثیر قابل توجهی روی پروژه شما داشته باشد.توجه به طرح و بافت چوب هنگام ساخت پروژه های ساختمانی یا پروژه های تزئینی مانند مبلمان و صنایع دستی، مهم است.
علاوه بر تعاریف پایه چوب، دو نوع چوب وجود دارد که می توانید در هنگام خرید انتخاب کنید: چوب سخت و چوب نرم. این اصطلاح تقریباً هیچ ارتباطی با سختی واقعی چوب ندارد. با ما همراه باشید تا در ادامه به معرفی چوب سخت و نرم بپردازیم.
چوب سخت، چوب درختان برگ ریز است که در پاییز برگ های خود را از دست می دهند. اگرچه درختان برگ ریز بسیاری وجود دارد اما تنها ۲۰۰ نوع از آن ها برای کارهای چوبی مناسب هستند. درختان جنگلی عموماً به آرامی رشد می کنند و چوب متراکم تری دارند. محبوبیت چوب سخت به خاطر الگوی بافت جالب آن است.
سطح چوب سخت هم مانند پوست انسان، حفره هایی میکروسکوپی دارند که اندازه این منافذ الگوی گره و بافت چوب را تعیین می کند. چوب سخت بر اساس اندازه حفره های موجود روی سطح چوب به صورت زیر طبقه بندی می شوند: چوب سخت با منافذ کوچک مانند گیلاس و افرا، چوب سخت با حلقه متخلخل یا منافذ بزرگ تر مانند بلوط، زبان گنجشک یا صنوبر.
چوب نرم از درختان مخروطی هستند که معمولاً به عنوان درختان همیشه سبز نامیده می شوند. فقط ۲۵ درصد از کل درختان مخروطی برای استفاده در کارهای چوبی مناسب هستند. چوب نرم دارای گره بسته (منافذ کوچک) است که پرداخت چوب را بسیار ساده می کند.چوب سدر، نراد، کاج و صنوبر از محبوب ترین انواع چوب نرم هستند. درختان با چوب نرم سریع تر و با گره های منظم رشد می کنند و برای طراحی، ساخت و ساز و پروژه های فضای باز بسیار مناسب هستند.

گونه های نرم چوب و سخت چوب

می توان چوب را به دو دسته اصلی نرم چوب و سخت چوب تقسیم بندی کرد. با این وجود، این اصطلاحات شاخص کاملی برای نشان دادن سختی نسبی چوب نیستند. چوب آلات نرم چوب، از برداشت درختان مخروطی (بازدانگان) به دست می آیند که بیشتر با نام درختان همیشه سبز شناخته می شوند.
معمولا این درختان دارای برگ های سوزنی شکل و مخروط هستند.
با توجه به این واقعیت که درختان نرم چوب نرخ رشد بیشتری نسبت به درختان سخت چوب دارند، الوار گونه های نرم چوب نسبت به الوار گونه های سخت چوب سبک تر هستند و جرم ویژه کمتری دارند.
نرخ بالای رشد به تولید فراوان کمک می کند.
بیشتر چوب آلات نجاری فرآوری شده از گونه های نرم چوب هستند. گونه های نرم چوب الیاف محکم تری دارند و این موضوع، این چوب ها را برای کاربرد به عنوان الوار قاب بندی های ساختمانی و سایر بخش های ساختمانی مانند درها و پنجره ها، به انتخاب مناسبی تبدیل می کند.

انواع الوار چوبی

الوارها را می‌توان به دو دسته الوارهای چوب سخت و الوار چوب نرم تقسیم کرد. در این دو دسته انواع مختلفی از چوب وجود دارد که به بررسی آن‌ها می‌پردازیم:

الوار چوب سخت

چوب سخت نوعی چوب است که از درختان همیشه سبز مانند درختان پهن برگ یا برگ ریز تهیه می‌شود. این چوب‌ها عمدتاً از تنه‌ها و شاخه‌های درختان گرفته شده و از لحاظ بصری کاملاً جذاب هستند. چوب سخت به دلیل داشتن ظاهر بدنی جذاب، دامنه‌های متنوع و کیفیت بسیار بالا، عمدتاً در ساخت مبلمان، کابینت، درب و کفپوش مورد استفاده قرار می‌گیرند.
در مقایسه با چوب نرم، چوب سخت از چگالی بالاتری برخوردار بوده، پرهزینه‌تر است و سرعت رشد پایینی دارد. بسیاری از شرکت‌های نجاری چوب‌های سخت را به دلیل پایداری و استحکام آن‌ها مورد استفاده قرار می‌دهند.
برخلاف انتظار، چوب سخت به هیچ وجه سخت نیست. در عوض، بافت نرمی دارد، مخصوصاً وقتی با چوب نرم مقایسه شود. چوب‌های سخت را می‌توانید در انواع مختلف پیدا کنید. برخی از آنها با جزئیات در زیر بحث شده است:

الوار چوب بالسا

چوب بالسا نرم‌ترین و سبک‌ترین نوع چوب سخت است که بطور طبیعی در جنگل‌های مرطوب بارانی رشد می‌کند. برای تولید بالسا، چوب به شرایط آب و هوایی گرم و دارای سیستم زه کشی مناسب و بارندگی فراوان احتیاج دارد؛ بنابراین، چوب بالسا در زمین‌های شیب دار بین رودخانه‌های گرمسیری پرورش می‌یابد.
درختان بالسا در تعداد کمی رشد می‌کنند و معمولاً در جنگل‌ها رواج دارند و به طور مجزا رشد می‌کنند، رشد آن‌ها سریع است و تا زمانی که آماده بریده شدن شوند فقط ۶ تا ۱۰ سال طول می‌کشد. این درختان تا ارتفاع ۶۰ تا ۹۰ پا ارتفاع دارند و قطر آن ۱۲ تا ۴۵ اینچ است. اگر به موقع قطع نشوند، این درختان سفت می‌شوند و شروع به پوسیدگی در مرکز می‌کنند.
گرچه بالسا سبک و نرم است، اما یک عایق کارآمد را در برابر گرما و صدا فراهم می‌کند. از این چوب می‌توان برای مصارف بسیار زیادی استفاده کرد.

الوار چوب بلوط

در ایالات متحده، چوب بلوط محبوب‌ترین نوع الوار است که در ساخت مبلمان سنتی و کف پوش استفاده می‌شود. استفاده عموم از آن به دلیل دوام و کیفیت بالای آن است. این چوب در انواع و رنگ‌های زیادی وجود دارد. به عنوان مثال، بلوط سفید تمایل به بژ یا قهوه‌ای روشن دارد، در حالی که بلوط قرمز دارای رنگ‌های صورتی تا قرمز است.
اگرچه این نوع چوب در بسیاری از رنگ‌ها به چشم می‌خورد، اما شناسایی چوب بلوط با الگوی دانه‌ای معمولی بسیار آسان است. آیا تعجب می‌کنید که چطور چوب بلوط می‌تواند در این تعداد زیاد ظاهر شود؟ دلیلش این است که فقط یک نوع درخت بلوط وجود ندارد. تحقیقات نشان می‌دهد که بیش از ۶۰ نوع درخت بلوط فقط در ایالات متحده وجود دارد.
همچنین شاهد هستیم که چوب بلوط به مرور زمان رنگ خود را تغییر می‌دهد و این به دلیل قرار گرفتن در معرض اکسیژن و نور آفتاب است. با این حال، برخی ممکن است متوجه این تغییر نباشند.
برخی از مصارف چوب بلوط برای ساخت مبلمان، کابینت، کفپوش، قایق، بشکه و وسایل آشپزخانه است. اگر برای مصارف خود می‌خواهید از چوب بلوط استفاده کنید، مواردی وجود دارد که باید آنها را در نظر بگیرید:
اصالت – آیا این یک درخت بلوط خالص است؟
ساخت – آیا این قطعه به دقت ساخته شده است؟
سازگار با محیط زیست – آیا چوب با دوام رشد می‌کند؟
دوام – آیا چوب کیفیت بالایی را ارائه می‌دهد؟

الوار چوب افرا

همانطور که عقل از اسم آن پیداست، چوب افرا از درخت افرا گرفته می‌شود که در آسیا، اروپا، آمریکای شمالی و آفریقای شمالی رشد می‌کند؛ مانند چوب بلوط، چوب افرا نیز به دلیل تغییر رنگ آن در طول زمان بدنام است. این بدان معنی است که با گذشت زمان، الوار چوب افرا به دلیل قرار گرفتن در معرض اکسیژن و نور خورشید، به رنگ تیره تبدیل می‌شود.
چوب افرا به دلیل ماندگاری و استحکام آن، در ساخت کابینت‌های کیفیت بالا، کفپوش ها، مبلمان و اتاق‌ها و لوازم جانبی آشپزخانه استفاده می‌شود. به منظور شناخت چوب افرا، به یاد داشته باشید که این نوع چوب از یک بافت ریز و حتی ریز با دانه‌های مستقیم یا کمی انحنا تشکیل شده است. بسیاری از مردم نمی‌دانند، اما چوب افرا در دو نوع عمده «افرا سخت» و «افرا نرم» قرار می‌گیرد.

الوار چوب گردو

چوب گردو به دلیل رنگ قهوه‌ای یا شکلاتی آن معروف است. علاوه رنگ‌های تیره که در وسط چوب قرار دارد (چوب قلب)، این چوب بخش‌های روشنی نیز دارند. به عنوان مثال، می‌توان آن را در رنگ‌های روشن قهوه‌ای، بنفش، خاکستری و نوک انگشت یافت. قسمت بیرونی درخت که به درخت چوب معروف است، معمولاً در سایه کم رنگ زرد یا بلوند قرار دارد. از این رو، این چوب از نظر طبیعت چند تن است.
برخلاف چوب بلوط و چوب افرا، چوب گردو هرچه بزرگ‌تر می‌شود رنگ آن روشن‌تر به نظر می‌رسد. با این حال، تغییر آن چندان هم چشمگیر نیست و با مالیدن روغن به سطح آن می‌توان رنگ اصلی را حفظ کرد. نجارها، از چوب گردو برای ساخت کف پوش، کابینت و مبلمان استفاده می‌کنند.
قبل از سرمایه گذاری در الوار چوب گردو، از اصل بودن آن اطمینان حاصل کنید زیرا شکل خالص آن از دانه‌های مستقیم به همراه برخی از منحنی‌ها تشکیل شده است. همچنین، اطمینان حاصل کنید که این چوب را از فروشگاه‌ها یا تولیدکنندگان معتبر چوب، خریداری کرده‌اید.

الوار چوب زبان گنجشک

چوب زبان گنجشک به رنگ سفید مایل به زرد و قهوه‌ای و با دانه‌های مستقیم وجود دارد. این نوع چوب سخت بومی ساحل شرقی و برخی مناطق کانادا است. الوار چوب زبان گنجشک به دلیل رنگ بی نظیری که دارد یکی از جذاب‌ترین الوارها است، به همین دلیل گزینه‌ای عالی برای مبلمان رده بالا در خانه‌ها، ادارات و رستوران‌ها است.
این چوب نه تنها از نظر جسمی جذاب است بلکه دارای بسیاری از خصوصیات دیگر مانند دوام، سبک بودن، جذب لکه و غیره است. تعدادی از انواع درختان زبان گنجشک به طور گسترده در آمریکای شمالی رواج دارد اما رایج‌ترین آنها زبان گنجشک سفید و زبان گنجشک سبز است.

الوار چوب صنوبر

همچنین به عنوان صنوبر لاله و صنوبر زرد نیز شناخته می‌شود، این چوب به رنگ خامه‌ای روشن تا قهوه‌ای مایل به زرد بوده و دارای رگه‌هایی روشن از رنگ سبز و خاکستری است.
صنوبر دارای دانه‌های مستقیم با بافت های براق است. چوب صنوبر مانند بسیاری دیگر از انواع چوب‌های سخت، با قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور، تمایل دارد رنگ خود را با گذشت زمان تغییر دهد. در حالی که این تغییر ظاهر چشمگیر نیست، از چوب صنوبر به دلیل تراکم پایین و سطح صاف، برای ساخت پالت، جعبه و قاب استفاده می‌شود.

الوار چوب ماهون

ماهون یک چوب با کیفیت بالا است وتقریباً در هر قاره ای رشد می کند. چوب ماهون در صنعت چوب و مبلمان و کابینت بسیار مورد استفاده قرار می گیرد و آن را به تخته چندلا و انواع تزئینات تبدیل می کنند. این چوب یکی از نرم ترین چوبهای سخت است که الوار آن مورد استفاده قرار می گیرد و دارای درخشش طبیعی متوسط است. رنگ چوب چوب ماهون با افزایش سن تیره می شود و بافت آن متوسط و یکنواخت است. قیمت این نوع الوار در حد متوسط است.

الوار چوب نرم

اصطلاح چوب نرم برای نامیدن چوب یا الوار درختان سوزنی برگ استفاده می‌شود. این درختان معمولاً همیشه در تمام فصل های سال سبز بوده و انواع کاج، سرو، چوب سرخ، نراد و سدر را شامل می‌شوند. ۸۰ درصد الوارهایی که در جهان وجود دارد، از درختان نرم چوب تولید شده است. این چوب‌ها لزوماً از چوب‌های سخت نرم‌تر نیستند، البته در بیشتر موارد این گونه است. چوب نرم همچنین انتخابی رایج در میان تولید کنندگان الوار، سازندگان مبلمان، کابینت سازان و نجاران است زیرا این محصول بسیار قوی و بادوام بوده و کار با آن آسان است. در زیر چند مورد از محبوب‌ترین انواع الوار چوب نرم را که در سراسر دنیا پرورش یافته‌اند را بررسی می‌کنیم:

الوار چوب کاج

چوب کاج، یک چوب مقاوم در برابر ضربه بوده و انتخاب رایج در بین نجاران برای ساخت مبلمان است. این چوب فوق العاده قوی و سفت است به همین دلیل می‌تواند در برابر فشار زیاد مقاومت کند. چوب کاج دارای بافتی روشن و سایه‌های سفید یا زرد خامه‌ای می‌باشد. آنچه چوب کاج را از سایرین متمایز می‌کند، دانه‌های گرد قابل مشاهده‌ای است که نسبت به خود چوب تیره‌تر هستند.
مقایسه با چوب‌های سخت، چوب کاج مقرون به صرفه است و نیاز به نگهداری کمتری دارد، به همین دلیل بدون هیچ مشکلی خریداری و فروخته می‌شود. یکی دیگر از خصوصیات مهم چوب کاج این است که درختان کاج به سرعت رشد می‌کنند بنابراین درختان قطع شده به زودی با رشد درختان جدید جایگزین می‌شوند. آن‌ها به طور معمول در کشتزارها و مزارع به خوبی رشد می‌کنند. بسیاری از الوارهای چوبی به مرور زمان کوچک می‌شوند و متورم می‌شوند، اما در مورد الوار چوب کاج اینگونه نیست. این نوع چوب در برابر تغییر شرایط هوایی حتی در شرایط مرطوب یا شدید، مقاوم است.

الوار چوب نراد

این نوع الوار بسیار مورد توجه سازندگان خانه‌ها و ساختمان‌های تجاری و مسکونی قرار می‌گیرد. به دلیل استحکام و سفتی آن، از الوار چوب نراد برای ساخت سازه‌های پیچیده مانند پل‌ها استفاده می‌شود. چوب نراد بومی شمال غربی اقیانوس آرام است. با این حال، امروزه در مناطق مختلف جهان پرورش می‌یابد.

الوار چوب سرخ (سکویا)

چوب این درخت که همچنین به عنوان سکویا، درخت ماموت و درخت غول نیز شناخته می‌شود، از یک رنگ قهوه‌ای مایل به صورتی روشن تا قهوه‌ای مایل به قرمز متغیر است. با گذشت زمان، چوب سرخ به طور طبیعی به رنگ خاکستری نقره‌ای تغییر می‌کند. به منظور حفظ رنگ اصلی چوب، نجاری باید در اولین نصب، چوب را رنگ بزند و سپس هر چند سال یک بار مجدداً این کار را تکرار کند.
در حالی که بسیاری از الوارهای ارزان قیمت به مرور زمان پوسیده می‌شوند، الوار چوب سرخ متفاوت است زیرا بسیار بادوام و مقاوم در برابر پوسیدگی است. با توجه به اندازه و وزن قابل کنترل آن، کار با این چوب با ابزار و ماشین آلات دستی ساده بسیار آسان است. توجه داشته باشید که هنگام کار با این چوب، ممکن است رایحه‌ای معطر را از خود بیرون دهد.
برخی از متداول‌ترین اهداف استفاده از الوار چوب سرخ شامل ساخت دکل، تیر، عرشه، مبلمان و آلات موسیقی است.

الوار چوب سدر

این درخت عمدتاً در مناطق مرطوب رشد می‌کند، تولید چوب سدر از منطقه‌ای به منطقه دیگر متفاوت است. به عنوان مثال، یافتن سدر سفید در ایالات متحده سخت‌تر است. با این حال، سدر قرمز غربی در سواحل غربی ایالات متحده شکوفا می‌شود.
چوب سدر به دلیل داشتن رایحه‌ای دلپذیر و مشهور شناخته شده است، به همین دلیل ماده مهمی در عطرها، ادکلن ها، روغن‌های ضروری، صابون‌های معطر و مواد شستشوی بدن و غیره است. سه نوع محبوب از چوب سدر وجود دارد که به شرح زیر است:

سدر قرمز غربی

همانطور که از این نام پیداست، سدر قرمز غربی به رنگ صورتی مایل به رنگ قرمز است که با رنگ‌های مختلفی مانند زرد، کرم و قهوه‌ای ترکیب می‌شود. از آنجایی که این چوب دارای دانه‌های مستقیم است، ممکن است این دانه‌ها به رنگ زرد تغییر کنند و چوب را به صورت موج دار را نشان دهند.
برش سدر قرمز غربی بسیار آسان است به طوری که با هر ابزار چوبی قابل انجام است. به همین علت، این چوب به دلیل داشتن بافت نرم ممکن است به راحتی خراشیده شود.

سدر سفید شمالی

در مقایسه با سدر قرمز، سدر سفید شمالی نرمتر است. اگرچه این چوب عمدتاً از رنگ سفید تشکیل شده است، اما سایه‌های این چوب ممکن است از سفید تا قهوه‌ای متفاوت باشد. دانه‌های آن معمولاً مستقیم با گره خوردگی‌های کوچک و گرد است که ممکن است شبیه به چوب درخت افرا باشد.
مانند سدر قرمز غربی، سدر سفید شمالی نیز به راحتی قابل به کار بردن و برش است. به همین دلیل، نجارها سرمایه گذاری روی سدر سفید با کیفیت بالا را بیشتر ترجیح می‌دهند.

سدر معطر

در حالی که این نوع چوب از نظر ظاهری شبیه سدر قرمز است اما از نظر بافت کاملاً متفاوت بوده و نسبت به سدر سفید یا قرمز دارای دانه‌های ریزتر و محکم‌تر است.
از بین انواع چوب‌های نرم، سدر معطر، سخت‌ترین چوب با ۹۰۰ عیار در مقیاس ژانکا است. به همین دلیل، این نوع چوب نمونه‌ای ایده آل از چوب مقاوم در برابر ضربه است. علاوه بر آن، این چوب به مقاوم بالا در برابر پوسیدگی و حشرات نیز مشهور است.
به دلیل داشتن رنگهای جذاب آن مانند بنفش و قهوه‌ای با نشان‌های زرد، برخی این نوع چوب را برجسته‌ترین نوع چوب سدر می‌دانند. سدر معطر اغلب بوی طبیعی شیرینی را به اطراف خود می‌بخشد و با توجه به رایحه و عطر آن، گزینه مناسبی برای کمدها و قفسه‌ها محسوب می‌شود.

الوار درخت شوکران

چوب شوکران در دو نوع اصلی عرضه می‌شود که به شرح زیر است:

شوکران شرقی

شوکران شرقی که همچنین به عنوان شوکران کانادایی شناخته می‌شود، به طور گسترده‌ای در شرق آمریکای شمالی یافت می‌شود. چوب قلب آن رنگ‌های صورتی یا قرمز مایل به قهوه‌ای دارد. بافت شوکران شرقی معمولاً مستقیم همراه با مارپیچهای ناهموار روی آن است.
کار با الوار چوب شوکران شرقی اصلاً آسان نیست زیرا معمولاً در هنگام کار، چوب خرد می‌شود. از این رو هنگام برش این نوع چوب باید توجه بیشتری شود. برخی از چیزهای رایجی که شما می‌توانید با این نوع الوار بسازید شامل پالت، صندوق، جعبه، تخته چندلا، قاب‌ها و غیره می‌باشند.

شوکران غربی

شوکران غربی نوع دیگری از الوارهای چوب شوکران است که در سواحل شمال غربی آمریکای شمالی یافت می‌شود. همانند شوکران شرقی، چوب قلب شوکران غربی به رنگ قرمز مایل به قهوه‌ای است.
دانه‌های این چوب معمولاً دارای بافت ناهموار و مستقیم است. سطح کارآیی کلی این چوب از نوع شرقی آن بهتر است. به خاطر داشته باشید که شوکران غربی نوعی چوبی است که ممکن است باعث حساسیت پوستی، آبریزش بینی یا مشکلات تنفسی شود. مصارف این نوع چوب شبیه به همان شوکران شرقی است زیرا می‌تواند در ساخت پالت، صندوق، جعبه، تخته چندلا، قاب‌ها و غیره مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اهمیت بازیافت و استفاده از ضایعات چوب و الوار می تواند نقشی اساسی داشته باشد.

در زمان تراش و کار با چوب و پس از انجام پروژه، مقدار زیادی چوب، تخته، پوشال، خاک اره و…. باقی می ماند. برخی این ضایعات را سوزانده و فقط از گرمای آن بهره مند می شوند. برخی پوشال حاصله از رندیدن چوب را به مرغدارها می فروشند. برخی از خاک اره چوب برای تمیز کردن قالب های صنعتی خود استفاده می کنند.
اما کاربرد ضایعات الوار به این موارد محدود نمی شود. ضایعات چوب می تواند خود به صنعتی جذاب تبدیل شده و از آن برای مصارف کاربردی و مهم استفاده شود.

تولید تخته فشرده

یکی از مصارف کاربردی ضایعات الوار تولید تخته فشرده است. الوارهای چوبی که استفاده نمی شوند را به چیپس های بسیار ریز تبدیل کرده و آن ها را با مواد شیمیایی و چسب های مخصوص بصورت فشرده در آورده و به تخته تبدیل می کنند. از این تخته ها در صنایع ام دی اف و کابینت سازی استفاده می شود.

تولید زغال فعال

زغال فعال یکی دیگر از محصولاتی است که از ضایعات الوار به دست می آید. از آن برای تصفیه آب، بازیافت طلا، بهبود رنگ و طعم در نوشیدنی ها و آب میوه ها استفاده می شود.

ساخت الیاف کربن

لینگین نوعی پلیمر طبیعی است که در دیواره سلولی گیاهان وجود دارد و همراه با سلولز باعث سفتی گیاهان می شود. از این ماره در صنعت کاغذسازی و تولید اتانول استفاده می شود. در حال حاضر از سوزاندن این ماده برای تولید بخار برای کارخانه ها استفاده می شود. محققان در پژوهش های خود متوجه شده اند که این ماده در تولید الیاف کربن کاربرد دارد.

کامپوزیت چوب پلاست

کامپوزیت چوب پلاستیک صفحات و الوارهای است که از پلاستیک بازیافت شده و ذرات کوچک چوب یا الیاف ساخته می‌شود. کامپوزیت چوب پلاستیک چند سالی است به بازار ایران وارد شده و علاقه‌مندان و استفاده کنندگان مخصوص به خود را دارد.

کد آیسیک مرتبط با صنعت تولید الوار چوب

کد آیسیک مخفف International Standard Industrial Classification (سیستم بین المللی طبقه بندی استاندارد صنایع) است. کد گذاری به عنوان روش ساده و دقیق برای تعیین هویت کالا، قطعات ، مدارک و اموال ، سالها است که در سطح شرکت هاو زنجیره های تأمین مورد استفاده قرار می گیرد.
کد آیسیک الوار ۲۰۱۰۴۱۲۳۲۶

کد تعرفه گمرکی مرتبط با صنعت تولید الوار چوب

تعرفه یا به عبارت دیگری(TARIFF) یک نوع معیار رقمی و یا عددی می باشد برای شناسی و تعیین جایگاه کالا در ترخیص کالا .
تعرفه گمرکی میزان حقوق ورودی قابل پرداخت برای ورود کالا می باشد.تعرفه گمرکی در بستر تاریخ مبتنی بر سیستم و روش های خاصی از قبیل اداره گمرک،آمار،حمل و نقل،بیمه و غیره طراحی و مورد استفاده قرار می گیرد.
کد تعرفه گمرکی الوار ۴۴۰۷ میباشد.

انتخاب درخت ، تبدیل آن به الوار و خشک کردن

در تولید خانه چوب، از آغاز تا پایان، تکیه بر رعایت استاندارد کاریِ بالا است. برای تهیه و انتخاب چوب کارشناسان با تجربه ی خانه چوب به جنگل های تحت نظارت جنگل بانی می روند و مناسب ترین گرده بینه (تنه ی بریده شده ی درخت) ها را تک به تک انتخاب می کنند. گرده بینه های انتخاب شده به کارگاه چوب بری ، محلی که در آنجا تنه درخت به صورت الوار بریده می شود انتقال داده میشوند. در این زمان بنا بر کالاهایی که بناست با هر محموله چوب ساخته شوند ضخامت الوار ها برای برش مشخص می شود. مقصد بعدی برای درخت هایی که حالا به الوار تبدیل شده اند انبار نگهداری چوب است. قبل از ورود به انبار تک تک الوار ها آفت زدایی می شوند تا از رویش آفت های چوب بطور کامل جلو گیری شود. جریان هوا و دما و رطوبت در این انبار ها کنترل می شود به شکلی که تمامی الوار ها یکسان و کامل خشک شوند. روش چینش الوار ها بروی یک دیگر و وضعیت قرار گرفتن بافت چوب نسبت به جریان هوای جاری در این انبار ها اهمیت ویژه ای دارد. در این بخش از کار الوار ها بنا بر ضخامت و گونه ی چوب بین ۲ تا ۴ سال نگهداری می شوند تا کاملا خشک شوند.

واردات و ترخیص چوب از گمرک

همانطور که گفتیم امروزه بحث واردات و ترخیص چوب از گمرک، یکی از مباحث داغ عرصه تجارت در کشور ما است. اما برای واردات چوب به کشور باید از زیر ذره بین گمرک جمهوری اسلامی ایران رد شوید. یعنی ورود و خروج چوب از کشور باید از دروازه گمرک انجام بگیرد.
طبق آمار رسمی، گمرک بندر انزلی، گمرک آستارا، گمرک نوشهر و گمرک بازرگان بیشترین سهم را در امر ترخیص چوب از گمرک دارند. یعنی اکثر تجار و بازرگانان ایرانی برای واردات چوب به کشور از طریق گمرک های نامبرده عمل می کنند. این نکته نیز می تواند برای شما به عنوانی فردی که مایل است در زمینه واردات و ترخیص چوب از گمرک فعالیت کند؛ حائز اهمیت باشد.

تجارت و بازرگانی الوار

بیشتر الوار های وارداتی به کشور از کشور های اروپایی و آمریکایی می باشد

وضعیت واحد های فعال تولید الوار چوب

در نمودار زیر تعداد و ظرفیت واحدهای تولید الوار چوب در کشور به تفکیک استان آمده است .

وضعیت واردات و صادرات الوار چوب

نمودار واردات و صادرات الوار چوب در کشور به تفکیک سال در شکل زیر آمده است.

پیش بینی وضعیت سرمایه گذاری طرح تولید الوار چوب

ظرفیت تولید سالیانه : ۲۵۰۰ تن
نرخ برابری دلار : ۲۲۰۰۰ تومان
مساحت زمین موردنیاز : ۵۰۰۰ مترمربع
زیربنای کل : ۷۰۰ مترمربع
تعداد نیروی انسانی مورد نیاز : ۲۲ نفر
میزان سرمایه گذاری ثابت : ۳.۵ میلیارد تومان (بدون احتساب هزینه زمین)
ارزش ماشین آلات و تجهیزات : ۱ میلیارد تومان
نرخ بازده داخلی در سال مبنا : ۳۳ درصد

درخواست خدمات مشاوره سرمایه گذاری

برای تحقق یک ایده به کسب وکار موفق باید آن را از ابعاد گوناگون مانند بازار، توجیه اقتصادی، شرایط سرمایه گذاری، مدل سازی کسب وکار، زیرساخت های فنی و فرآیند های تولید مورد مطالعه قرار گیرد.
در صورت تمایل به دریافت خدمات (مطالعه فرصت سرمایه گذاری، تحقیقات بازار، طراحی مدل کسب و کار و سیستم سازی کسب و کار) می توانید پرسشنامه درخواست خدمات مشاوره را تکمیل نمایئد و یا با دفتر شرکت تماس حاصل فرمائید. کارشناسان گروه ایطرح آمادگی دارند پیشنهادهایی شامل شرح خدمات متناسب با نیاز کسب و کار شما را تنظیم نموده و با قیمت رقابتی جهت تصمیم‌گیری در اختیار تیم‌های راه انداز، استارتاپ‌ها و مدیران کسب و کارها قرار دهند.

درخواست تهیه طرح توجیهی

این طرح صرفا به عنوان یک ایده سرمایه گذاری مطرح می شود. جداول و نمودارها تقریبی است.

امکان سرمایه گذاری با ظرفیتهای مختلف و به تبع آن سطح سرمایه گذاری کمتر و بیشتر از میزان اعلام شده نیز وجود دارد.

درصورت نیاز به تدوین طرح توجیهی می توانید با شرکت تماس حاصل فرمایید یا فرم اولیه سفارش طرح را تکمیل نمائید.

 

 


درصورت تمایل به این مطلب امتیاز دهید:

۵/۵ - (۱ امتیاز)