طرح تولید الیاف شیشه

طرح تولید الیاف شیشه

الیاف تولید شده از مذاب شیشه به صورت رشته های پیوسته است که معمولاً برای مسلح کننده، تیشو یا بافته ها بکار میرود. الیاف شیشه مشهورترین تقویت کننده مورد استفاده در صنعت کامپوزیت میباشد و انواع مختلفی از آن بصورت تجاری وجود دارند.ترکیبات شیمیایی این الیاف با هم متفاوت است و هر کدام برای کاربرد خاصی مناسب است. ۹۰ درصد الیاف مورد استفاده در کامپوزیتهای مهندسی الیاف شیشه میباشد. الیاف شیشه استحکام و سختی مناسبی دارد، خواص مکانیکی خود را در دماهای بالا حفظ میکنند، مقاومت رطوبت و خوردگی مناسبی دارد و نسبتاً ارزان هستند.
الیاف شیشه ای از ترکیبات ویژه ای که در برابر شرایط جوی مقاوم هستند، ساخته می شوند. سطح بسیار زیاد این الیاف سبب می شود تا آنها نسبت به همه رطوبت موجود در هوا آسیب پذیر باشند. مقدار سیلیس حدود % ۵۵ و قلیایی موجود در این شیشه پایین است. الیاف شیشه مشهورترین تقویت کننده مورد استفاده در صنعت کامپوزیت می باشد و انواع مختلفی از آن بصورت تجاری وجود دارند ترکیبات شیمیایی این الیاف با هم متفاوت است و هر کدام برای کاربرد خاصی مناسب است.

کالاهای جایگزین و مکمل الیاف شیشه

الیاف کربن به عنوان جایگزینی مناسب برای الیاف شیشه معرفی شده است و تحقیقات نشان میدهد که با استفاده از الیاف کربن میتوان مشکلات ذاتی الیاف شیشه از جمله دارا بودن مدول پایین و همچنین چگالی بالا را برطرف نمود. البته تولید الیاف کربن نیازمند استفاده از فناوری بالاتر و سرمایه گذاری بیشتر است.

موارد کاربرد الیاف شیشه

امروزه یکی از پر کاربرد ترین مواد در صنایع هوایی، فضایی، صنایع خودرویی و حمل و نقل، تجهیزات و ۹۰ درصد از وسایل ورزشی، قطعات ماشین آلات و ابزارها، صنایع شیمیایی، پزشکی و وسایل خانگی میباشد .تقریباً الیاف شیشه جهت تقویت ماتریسهای گوناگون به کار میرود. منظور از ماتریس عبارت است از گچ، سیمان، پلاستیک های ترموست و ترموپلاستیک رزین و بیتومن، تولید قطعات فایبرگلاس و FRP بیشترین طیف کاربرد فرآورده های الیاف شیشه را تشکیل میدهد. سایر موارد کاربرد الیاف شیشه عبارت است از فیلتراسیون، ساخت پارچه های نسوز و ساخت مدارهای چاپی.

کد آیسیک مرتبط با صنعت تولید الیاف شیشه

کد آیسیک مخفف International Standard Industrial Classification (سیستم بین المللی طبقه بندی استاندارد صنایع) است. کد گذاری به عنوان روش ساده و دقیق برای تعیین هویت کالا، قطعات ، مدارک و اموال ، سالها است که در سطح شرکت هاو زنجیره های تأمین مورد استفاده قرار می گیرد.

نام محصولکد آیسیک
الیاف شیشه۲۶۱۰۴۱۲۳۱۵
کد تعرفه گمرکی مرتبط با صنعت تولید الیاف شیشه

تعرفه یا به عبارت دیگری(TARIFF) یک نوع معیار رقمی و یا عددی می باشد برای شناسی و تعیین جایگاه کالا در ترخیص کالا .
تعرفه گمرکی میزان حقوق ورودی قابل پرداخت برای ورود کالا می باشد.تعرفه گمرکی در بستر تاریخ مبتنی بر سیستم و روش های خاصی از قبیل اداره گمرک،آمار،حمل و نقل،بیمه و غیره طراحی و مورد استفاده قرار می گیرد.

نام محصولکد تعرفه گمرکی
الیاف شیشه۷۰۱۹
معرفی بازار هدف الیاف شیشه

همانطور که در بخش کاربردها اشاره شد، در صنایع وسیعی از صنعت ساختمان تا صنعت هوا فضا از الیاف شیشه استفاده میشود. با توجه به حجم محدود تولیدات داخلی، بازار داخل کشور اولین بازار هدف طرح جاری محسوب می گردد. در مرحله بعد تأمین نیاز بازارهای خارجی از جمله کشورهای حاشیه خلیج فارس، عراق و کشورهای آسیای میانه را نیز میتوان هدف گذاری نمود.
الیاف شیشه یکی از مهمترین الیاف مورد استفاده در ساخت سازه های مختلف کامپوزیتی است که ویژگیهای مکانیکی و قیمت مناسب آن، باعث شده است تا در مقایسه با الیاف گوناگون کربن، آرامید و بازالت که کاربری آنها محدود به کاربردهای بسیار ویژه است، بیشترین میزان مصرف را داشتهباشد. بخش اعظمی از صنایع مختلف، از صنایع رده بالایی همچون تولید پره های توربین بادی و وسایل نقلیه هوافضایی تا صنایع رده پایینی همچون تولید وان و سینک ظرفشویی از ردههای گوناگون این الیاف مشتمل بر مت، رووینگ، پارچه های تک یا چند جهته و… در تولید محصولات خود بهره میجویند.
تأمین الیاف شیشه موردنیاز صنعت کامپوزیت ایران تنها متکی بر واردات از کشورهای ترکیه، چین، تایوان و… است در حالی که منابع غنی معدنی سیلیس به عنوان عنصر پایه تشکیل دهنده این الیاف، در داخل کشور به وفور یافت میشوند. بدون شک، تولید الیاف شیشه در داخل کشور علاوه بر ایجاد ارزش افزوده مناسب و استفاده از ذخایر کشور، نتایج دیگری همچون کارآفرینی، قطع وابستگی در تامین مواد در این حوزه و همچنین تحقق صادرات به عنوان یک آرمان بلند مدت را در پی خواهد داشت.

لیست تجهیزات مورد نیاز جهت تولید الیاف شیشه به شرح زیر است:

سیلو ۸ متر مکعب
سیلو ۲۰ متر مکعب
کمپرسور ۶ بار
کمپرسور ۰.۶ بار
تسمه نقاله
سیلو خوراک دهنده کوره
باسکول توزین
رآکتور
مخلوط کن
تانک آنکلانژ
کوره ذوب شیشه
تانک ذخیره ۳ متر مکعب
ماشین فیبراژ
تانک ذخیره ۰.۵ مترمکعب
تانک ذخیره ۵ متر مکعب
تونل حرارتی
تانک ذخیره ۲۵ مترمکعب
گیوتین
دستگاه رول کن
ماشین آلات و تجهیزات تعمیرگاه و آزمایشگاه
کمپرسور ۴ بار
سایر موارد غیر مذکور (۵ درصدموارد فوق)

 

وضعیت واحد های فعال واحد تولید الیاف شیشه

در نمودار زیر تعداد و ظرفیت واحدهای فعال تولید طرح تولید الیاف شیشه در کشور به تفکیک استان آمده است .

طرح تولید الیاف شیشهجدول واحد های فعال واحد تولید الیاف شیشه

در جدول زیر تعداد و ظرفیت واحدهای فعال تولید طرح تولید الیاف شیشه در کشور به تفکیک استان آمده است .

طرح تولید الیاف شیشهخلاصه بررسی فنی، مالی و بازار طرح تولید الیاف شیشه

ظرفیت تولید سالیانه : ۷۰۰۰ تن
نرخ برابری دلار : ۲۸۰۰۰ تومان
مساحت زمین موردنیاز : ۵۰۰۰ مترمربع
زیربنای کل : ۲۲۰۰ مترمربع
تعداد نیروی انسانی مورد نیاز : ۲۰ نفر
میزان سرمایه گذاری ثابت :۴۳.۴ میلیارد تومان
ارزش ماشین آلات و تجهیزات : ۱۸ میلیارد تومان
نرخ بازده داخلی : ۳۷ درصد

درخواست تهیه طرح توجیهی

این طرح صرفا به عنوان یک ایده سرمایه گذاری مطرح می شود. جداول و نمودارها تقریبی است.

امکان سرمایه گذاری با ظرفیتهای مختلف و به تبع آن سطح سرمایه گذاری کمتر و بیشتر از میزان اعلام شده نیز وجود دارد.

درصورت نیاز به تدوین طرح توجیهی می توانید با شرکت تماس حاصل فرمایید یا فرم اولیه سفارش طرح را تکمیل نمائید.

 

 


درصورت تمایل به این مطلب امتیاز دهید:

۵/۵ - (۲ امتیاز)