طرح تولید انواع دسر بر پایه شیر

محصولی است که در آن شیر یا فرآوردههای شیری به عنوان جزء اصلی در فرموالسیون وجود داشته باشند. بخش اعظم مواد تشکیلدهنده انواع دسرهای لبنی را فرآوردههای لبنی شامل خامه و کره تشکیل می دهند و افزودنیهای غیرلبنی مانند شکر، انواع رنگهای مجاز خوراکی، طعمدهندههای مجاز، پایدارکنندهها، اسانس یا مارماالد میوه بخش دیگر تشکیل دهنده این محصوالت میباشند. طبق تعریف استاندارد ملی ایران به شماره ۷۱۱۰ سال ۱۳۳۲ نیز، دسر لبنی به محصـولی اطالق میشـود که در تولید آن به طور معمول از شـیر و فرآوردههـای آن، میوهها و فرآوردههای آنها، غالت، مغزهای خوراکی و افزودنیهای مجاز استفاده شود و استفاده از هر گونه نگه دارنده در دسرهای شیری، غیر مجاز میباشد. این فرآورده در دمای یخچال نگهداری و در بسته بندی یکبار مصرف مجاز به بازار عرضه می گردد.
هدف از تولید دسرهای لبنی، ایجاد تنوع در سبد کاالی مردم، توسعه محصوالت لبنی و تولید محصولی لذتبخش است. مهم ترین ویژگی دسرها انرژی باالی دریافتی از آنها و احساس خوشایندی است که به واسطه نوع ترکیبات آن در مصرف کننده ایجاد می شود. دسرهای بر پایه لبنیات میتوانند همراه با یک وعده غذایی یا به تنهایی در هر زمانی در طول روز مصرف شوند محصوالت بر پایه شیر نقش مهم کمکی در حفظ رژیم روزانه بشر دارند چرا که منبع اصلی کلسیم، ویتامین D ،فسفر، پتاسیم، منگنز، ریبوفالوین و نایسین می باشند. به همین دلیل طیف وسیعی از دسرهای لبنی آماده مصرف با تنوع در بافت، طعم، ظاهر و با استفاده از انواع گوناگون ترکیبات ژل دهنده، تجهیزات متنوع و شرایط مختلف فرآوری به عنوان غذاهایی مغذی که برای بهبود سالمت استخوانها، کاهش ریسک بیماری های مزمن چون پوکی استخوان و حفظ سالمت عمومی ضروری می باشند، به بازار عرضه شده اند دسرهای لبنی به دلیل خصوصیات تغذیهای و حسی مطلوب خود، به طور وسیعی توسط گروههای زیادی از مصرف کنندهها به خصوص کودکان و یا افراد مسن، تقریبا به صورت روزانه مصرف میشود. خصوصیات رئولوژیکی و حسی این گروه از محصوالت به شدت تحت تاثیر ویژگیهای خاصی از ترکیبات اولیه چون محتوای چربی شیر، نوع نشاسته مصرفی، نوع و غلظت هیدروکلوئید مصرفی و برهم کنشهای این مواد با یکدیگر است امروزه تعداد زیادی از دسرهای لبنی آماده مصرف در دسترس است که گوناگونی زیادی از جهت بافت، طعم و ظاهر دارند.

تاریخچه انواع دسر بر پایه شیر

اولین دسرها آب‌نبات‌هایی بودند که از خرمای خشک و موم کندوی زنبور عسل ساخته شده بودند. قرون وسطی، زمانی که شکر برای اولین بار به صورت کلی تولید شد، مردم از طعم شیرینی‌ها لذت می‌بردند و شیرینی چیز جدیدی به حساب می‌آمد. اما چون شکر بسیار گران بود فقط افراد ثروتمند از شیرینی‌ها و دسرها بهره‌مند بودند.

دسر ساده و سریع با شیر معمولا با شیر معمولی، غلیظ شده یا شیر عسلی تهیه می شوند. در کل دسرهایی که می توان با شیر درست کرد، بسیار متنوع هستند.
در ترکیب با شیر می توان آرد، نشاسته، خامه و بسیاری از مواد دیگر را برای درست کردن دسر به کار برد.
علاوه بر خوشمزگی، این دسرها گزینه مناسبی برای پذیرایی در مهمانی، تولد یا دورهمی نیز هستند.

انواع دسر با شیر
نوشیدنی‌های گرم

نوشیدنی‌های گرم با شیر می‌تواند در وعده صبحانه و عصرانه شما جای ثابتی باز کند به خصوص در فصل‌های سرد سال.

شیرکاکائو:

اول از همه کاکائویی با برند مرغوب تهیه کنید تا ببینید یک شیرکاکائوی واقعی چه طعمی دارد!
شیر کاکائو را می‌توانید در یخچال نگهداری کنید و در تابستان به صورت سرد هم بنوشید.
بچه‌ها عاشق شیرکاکائو هستند و خوشبختانه امروز در اکثر سوپرمارکت‌ها شیرکاکائو با برندهای مرغوبی مثل کاله و ماهشام وجود دارد

شیرقهوه/شیرنسکافه:

این دو نوشیدنی را می‌توانید به صورت فوری هم تهیه کنید؛ به این صورت که پودر آماده آن را از سوپرمارکت‌ بخرید و با شیر گرم مخلوط کنید. اما اگر می‌خواهید یک شیرقهوه کاملا خانگی داشته باشید به قهوه جوش نیاز دارید. قهوه آسیاب شده را دم کنید و به آن شیر جوشیده اضافه کنید. اگر فوم‌ساز شیر دارید می‌توانید شیر را بزنید و شیرقهوه غلیظی تهیه و نوش جان کنید. برای شیرین کردن شیرقهوه می‌توانید سیروپ‌های طعم دهنده به کار ببرید یا همان شکر را استفاده کنید.

هات چاکلت:

این نوشیدنی غلیظ شکلاتی بهانه خوبی برای نوشیدن شیر است. شما می‌توانید از شکلات‌های خورده نشده در منزل یک نوشیدنی خوشمزه درست کنید. شکلات را به روش غیر مستقیم یا با بخار آب ذوب کنید و با شیر جوشیده مخلوط کنید. می‌توانید از وانیل یا هر طعم دهنده دیگری که دوست دارید استفاده کنید و اگر رژیم ندارید کمی خامه فرم گرفته هم روی آن بریزید و با پودر کاکائو تزئینش کنید.

شیرعسل:

ساده‌ترین و به نظر من خوشمزه‌ترین ترکیبی که می‌توانید با شیر درست کنید شیرعسل است. شیرعسل برای فصل زمستان بسیار مناسب است چون با خاصیت درمانی‌اش از سرماخوردگی پیشگیری می‌کند. برای تنوع می‌توانید مقداری ادویه ماسالا یا دارچین یا جوزهندی رنده شده هم به آن اضافه کنید.

نوشیدنی‌های سرد

نوشیدنی‌های سرد با شیر را می‌توانید در تابستان تهیه کنید و علاوه بر اینکه شیر می‌نوشید، کمبود آب بدن را هم جبران کنید.
انواع اسموتی، شیک و ترکیبات میوه را می‌توانید به عنوان دسر با شیر تهیه کنید.

اسموتی:

اسموتی نوشیدنی غلیظی است که از ترکیب میوه‌ها با شیر، خامه، بستنی یا ماست تهیه می‌شود. اسموتی‌ها ترکیبات متنوعی دارند و می‌توان با سلیقه خود میکسی از میوه‌های فصل را حتی به صورت یخ‌زده به اسموتی تبدیل کرد. برای تهیه این دسر با شیر به مخلوط کن نیاز دارید که همه مواد را یکدست کند تا قابل نوشیدن باشد. می‌توانید از تکه‌های یخ هم در نوشیدنی خود استفاده کنید. رنگ‌های زیبایی که از ترکیب میوه‌ها به دست می‌آید بسیار دوست داشتنی است. انبه، موز و آناناس که میوه‌های استوایی هستند در کنار پرتقال، اسموتی شما را نارنجی و زرد می‌کنند. کیوی، لیمو و نعنا به شما اسموتی سبز خواهد داد و با میوه‌های قرمزی مثل شاتوت، توت فرنگی و آلبالو اسموتی قرمز و صورتی خواهید داشت.

شیک (shake):

شیک یا میلک شیک نوشیدنی خوشمزه‌ای است که از ترکیب شیر یخ زده یا بستنی با شیرین کننده‌ها یا سیروپ‌های شکلاتی یا میوه‌ای درست می‌شود. این دسر با شیر با نام فراپه هم شناخته می‌شود. شما در خانه و با استفاده از مخلوط کن می‌توانید انواع شیک‌ها را آماده کنید. شیر موز نوعی شیک است و همان طور که از ظاهرش پیداست غلیظ است و شیرین. شیک‌های میوه‌ای با انبه، موز، توت فرنگی و حتی خرما به اضافه سیروپ‌های طعم‌دار کاراملی یا شکلاتی می‌تواند دسری برای مهمانی‌های شما هم باشد.

انواع دسر جامد با شیر

نوشیدنی‌های شیری که در بالا ذکر شد همگی می‌توانند به عنوان دسر در طول روز کاربرد داشته باشند اما دسرهای دیگری هم با شیر تهیه می‌شود و بسیاری از دسرهای ایرانی ترکیبی از شیر هستند مانند فرنی، یخ در بهشت، بستنی سنتی و شیربرنج. غیر از اینها انواع دسرها مانند پاناکوتا، پودینگ، ژله، انواع کرم‌ها و موس‌ها در ترکیب خود شیر دارند.
برای استفاده روزانه از شیر می‌توان از ترکیب‌های متنوع و جذاب انواع دسر با شیر هم استفاده کرد و از تمام مواد مغذی آن بهره برد. حتی بستنی‌ها هم می‌توانند جایگزین خوبی برای شیر باشند البته مقدار قند در بستنی نسبت به شیر بیشتر است و در رژیم لاغری توصیه نمی‌شود ولی می‌توانید در منزل انواع بستنی‌ها را در قالب‌های فانتزی درست کنید و کودکان را به استفاده از شیر عادت دهید.

کد آیسیک مرتبط با صنعت تولید انواع دسر بر پایه شیر

کد آیسیک مخفف International Standard Industrial Classification (سیستم بین المللی طبقه بندی استاندارد صنایع) است. کد گذاری به عنوان روش ساده و دقیق برای تعیین هویت کالا، قطعات ، مدارک و اموال ، سالها است که در سطح شرکت هاو زنجیره های تأمین مورد استفاده قرار می گیرد.

عنوان فارسیسریال کد
انواع دسر لبنی پاستوریزه۱۵۲۰۳۱۲۷۶۴
انواع  دسر لبنی  پاستوریزه آماده مصرف۱۵۲۰۴۱۲۷۶۵
انواع دسر لبنی استریلیزه۱۵۲۰۳۱۲۷۸۶
انواع دسر لبنی استریلیزه آماده مصرف۱۵۲۰۴۱۲۷۸۷

 

کد تعرفه گمرکی مرتبط با صنعت تولید انواع دسر بر پایه شیر

تعرفه یا به عبارت دیگری(TARIFF) یک نوع معیار رقمی و یا عددی می باشد برای شناسی و تعیین جایگاه کالا در ترخیص کالا .
تعرفه گمرکی میزان حقوق ورودی قابل پرداخت برای ورود کالا می باشد.تعرفه گمرکی در بستر تاریخ مبتنی بر سیستم و روش های خاصی از قبیل اداره گمرک،آمار،حمل و نقل،بیمه و غیره طراحی و مورد استفاده قرار می گیرد.

عنوان فارسیسریال کد
انواع دسر لبنی پاستوریزه۳۱۲۷۶۴
انواع  دسر لبنی  پاستوریزه آماده مصرف۱۵۲۰۴۱۲۷۶۵

 

تولید دسر لبنی

به منظور تولید دسر لبنی ژلهای، ابتدا پودر جوانهی گندم خام و فرآیند شده در سطوح ۵/۲ ،۵ ،۵/۷و۱۰ %به یک سوم میزان شیر موجود در فرموالسیون اضافه شد و به مدت ۲ ساعت در یخچال در دمای C˚۳ نگهداری شدند تا پروتئینها کامال هیدراته شوند و جوانه به خوبی در شیر حل شود. در این فاصله زمانی، دوسوم شیر باقیمانده را در حمام آب گرم با دمایC˚ ۹۵ حرارت داده شد تا به دمای مناسب برای حل شدن ژالتین )C˚۵۵-۵۰ )برسد. با افزودن ژالتین، مخلوط به طور پیوسته هم زده شد تا از کلوخهای شدن ژالتین در شیر جلوگیری شود. سپس ضمن اعمال حرارت، شکر به نمونه افزوده شد تا به خوبی در شیرحل شود. با رسیدن دما به C˚۶۰-۶۵ ،هموژنازسیون با کمک همزن با دور باال به مدت ۱۰ دقیقه انجام گرفت. در نهایت پاستوریزاسیون با رسیدن به دمای C˚۳۵ ،به مدت ۱۵ دقیقه صورت گرفت. باقیمانده شیر حاوی جوانه از یخچال خارج و به نمونه افزوده شد و بعد از هموژن نمودن توسط هم زن برای مدت ۵ دقیقه در دمایC˚۳۵ هم زده شد و در نهایت به ظرفهای پالستیکی یکبار مصرف کوچک مناسب دسر ریخته و ظروف در بندی شده و به یخچال با دمای C˚۳ منتقل ۲ شدند. بخشی از نمونه نیز در قالبهای نگهدارنده ژل ریخته شد و همراه با نمونههای دیگر به یخچال منتقل گردید تا ضمن نگهداری مورد آزمونهای مختلف قرار گیرند.

بازار دسر لبنی

انتظار می رود که بازار دسر لبنیات تا سال ۲۰۲۴ درآمد ۱.۵ میلیارد دلاری را با ۲.۹ درصد CAGR کسب کند.
تقاضای فزاینده برای دسرهای بدون لبنیات احتمالاً مهار اصلی در بازار جهانی دسرهای لبنی است.
بخش بستنی بیشترین سهم را در بازار جهانی دسر لبنیات دارد و احتمالاً بیشترین میزان رشد را در طول دوره پیش بینی از خود نشان خواهد داد.

وضعیت واحد های فعال تولید انواع دسر بر پایه شیر
در نمودار زیر تعداد و ظرفیت واحدهای تولید انواع دسر بر پایه شیر در کشور به تفکیک استان آمده است .

خلاصه بررسی فنی، مالی و بازار طرح تولید انواع دسر بر پایه شیر

ظرفیت تولید سالیانه : ۳۰۰ تن
نرخ برابری دلار : ۲۶۰۰۰ تومان
مساحت زمین موردنیاز : ۴۰۰۰ مترمربع
زیربنای کل : ۱۸۰۰ مترمربع
تعداد نیروی انسانی مورد نیاز : ۲۸ نفر
میزان سرمایه گذاری ثابت : ۹.۱ میلیارد تومان
ارزش ماشین آلات و تجهیزات : ۴.۵ میلیارد تومان
نرخ بازده داخلی : ۴۰ درصد

درخواست خدمات مشاوره سرمایه گذاری

برای تحقق یک ایده به کسب وکار موفق باید آن را از ابعاد گوناگون مانند بازار، توجیه اقتصادی، شرایط سرمایه گذاری، مدل سازی کسب وکار، زیرساخت های فنی و فرآیند های تولید مورد مطالعه قرار گیرد.
در صورت تمایل به دریافت خدمات (مطالعه فرصت سرمایه گذاری، تحقیقات بازار، طراحی مدل کسب و کار و سیستم سازی کسب و کار) می توانید پرسشنامه درخواست خدمات مشاوره را تکمیل نمایئد و یا با دفتر شرکت تماس حاصل فرمائید.

درخواست تهیه طرح توجیهی

این طرح صرفا به عنوان یک ایده سرمایه گذاری مطرح می شود. جداول و نمودارها تقریبی است.

امکان سرمایه گذاری با ظرفیتهای مختلف و به تبع آن سطح سرمایه گذاری کمتر و بیشتر از میزان اعلام شده نیز وجود دارد.

درصورت نیاز به تدوین طرح توجیهی می توانید با شرکت تماس حاصل فرمایید یا فرم اولیه سفارش طرح را تکمیل نمائید.

 

 


درصورت تمایل به این مطلب امتیاز دهید:

۳.۸/۵ - (۵ امتیاز)