طرح تولید انواع پاور کامپیوتر (منبع تغذیه رایانه)

منبع تغذیه (به اصطلاح پاور) یا PSU (که مخفف Power Supply Unit است) قطعه ای سخت افزاری است که وظیفه تامین برق تمامی قطعات کامپیوتر را دارد. پاور، ورودی AC (که مخفف Alternating Current) با جریان متناوب و ولتاژ ۲۲۰ یا ۱۱۰ را توسط فرآیندی به جریان مستقیم با ولتاژ کمتر و البته ثبات بیشتر که قابل استفاده توسط قطعات کامپیوتری است تبدیل می‌کند. پاورها معمولا بر اساس میزان توان آنها بر حسب وات تقسیم بندی می شوند. منبع تغذیه در کامپیوتر همانند قلب در بدن فعالیت می کند همانطور که قلب خون کافی برای تامین انرژی مورد نیاز بافت های مختلف را به آنها می رساند ، منبع تغدیه نیز توان مورد نیاز برای قسمت های مختلف سیستم را تامین می کند. بدون وجود یک منبع تغذیه مناسب بهترین قطعات کامپیوتری هم کارایی مناسبی نخواهند داشت پس همیشه سعی کنید قلبی مناسب برای سیستم خود انتخاب کنید تا قطعات سیستم شما به طور کامل از انرژی کافی بهره مند شوند.
منبع تغذیه درست در قسمت پشت کیس نصب می‌شود. اگر کابل برق کامپیوتر را دنبال کنید متوجه می‌شوید که به پشت منبع تغذیه وصل شده است. قسمت پشت منبع تغذیه تنها بخشی از پاور کامپیوتر است که اکثر کاربران می‌توانند مشاهده کنند.
در پشت منبع تغذیه یک فن وجود دارد که هوا را از پشت سیستم به بیرون می‌فرستد. در قسمت پشت PSU که بیرون از کیس قرار دارد پورت هایی وجود دارد، یک پورت نر وجود دارد که کابل برق به آن متصل می‌شود، همچنین کلید برق (همان کلید ۰و ۱ یا on و off) و سوئیچ ولتاژ منبع تغذیه هم وجود دارد.
دسته‌های بزرگ سیم‌های رنگی وجود دارد. کانکتورهای انتهای سیم‌ها به قطعات مختلف داخل سیستم متصل می‌شود تا برق مورد نیاز آنها تامین شود. برخی از این کانکتورها برای اتصال به مادربرد طراحی شده‌اند در حالی که برهی دیگر دارای کانکنورهای سازکار با فن ها، هارددیسک ها، درایو نوری، و حتی برخی از کارت‌های ویدیو قدرتمند هستند.

۱. منبع تغذیه خطی

اساس عملکرد این منابع چنین است که پس از کم کردن دامنه برق متناوب ورودی، با یک ترانسفورماتور کاهنده، آن را با یک پل دیودی یکسو می کنند، و پس از حذف ریپل با یک فیلتر ساده ی خازنی، ولتاژ و جریان خروجی را به بار می دهد. البته می توان گفت از منبع تغذیه خطی برای تثبیت هر چه بهتر ولتاژ خروجی استفاده می شود. این منابع دارای محدودیت ذاتی زیادی هستند به همین دلیل از آنها برای تامین جریان های زیاد استفاده نمی شود، ولی در مدارهایی که به نویز حساس هستند، این منابع مورد استفاده قرار می گیرند.

۲. منبع تغذیه سوئیچینگ (قطع و وصل کردن جریان)

این منبع تغذیه به صورت الکترونیکی است که شامل یک تنظیم کننده جریان برای داشتن کارایی خیلی بالا در تغییر توان الکتریکی است.

مزایا و معایب منبع تغذیه سوئیچینگ

یکی از مهم ترین مزیت های این منبع، بازده بالای آن است. از آنجایی که این منبع فقط در ناحیه قطع و اشباع کار می کند، می توان گفت که توان مصرفی منبع سوئیچینگ ناچیز است و همین دلیل باعث افزایش بازده منبع تغذیه می شود.
از دیگر مزایای این منبع تغذیه می توان به حجم کم، وزن کم و تلفات آن که به صورت گرما نشتی می کند، اشاره کرد. معایب منبع سوئیچینگ عبارتنداز: پیچیدگی زیاد مدار، امکان تداخل الکترومغناطیسی، ایجاد موجک (ریپل) در فرکانس سوئیچینگ و هارمونیک ها آن.

 

اجزای داخلی منبع تغذیه
Line Filter یا EMI :

این قطعه از ورود و خروج فرکانس های اضافی جلوگیری می کند. این جریانات ناخواسته در زمان سوئیچینگ ها و یا چرخش موتورهای الکتریکی به وجود می آیند.

Input Capacitor:

این قطعه سطح ولتاژ ورودی و خروجی را تنظیم و کنترل می کند.

Power switching:

این بخش هنگامی که سیستم شروع به کار می کند و یا خاموش می شود، ولتاژ خروجی را کنترل می کند.

Transformer:

همانطور که گفته شد، خروجی های مختلفی برای کار بخش های رایانه مورد نیاز است. تغییر سطح ولتاژ توسط این قطعه انجام می گیرد.

Output Diodes:

همانطور که از نام این قطعه پیداست، آن یک دیود است که وظیفه آن یکسوسازی جریان برق است. همچنین در برخی از اوقات جریان برق را قطع می کند.

Output Filter:

این قطعه در زمان روشن بودن سیستم به ذخیره انرژی می پردازد و زمانی که سیستم خاموش می شود، آن را به ترانزیستورها انتقال می دهد

Heat Sink:

همانطور که گفتیم در زمان روشن بودن منبع تغذیه انرژی زیادی تبدیل به گرما می شود. دفع این گرما به وسیله فن و سینک های گرمایی صورت می گیرد.

واحد اندازه گیری در منبع تغذیه

وات (Wat) اصلی ترین واحد سنجش کارکرد یک پاور است. هر کدام از قطعات دیگر رایانه مقدار مشخصی از انرژی را مصرف می کنند که این مقدار بر حسب وات بیان می شود. در زیر فهرستی از برخی از این موارد را برای شما ارائه کرده ایم.
پردازنده ها: بین ۸۰ تا ۱۱۰ وات؛
ماژول های رم: بین ۱۰ تا ۱۵ وات (یا بیشتر در رم های جدید)؛
مادربرد یا شاسی: بین ۵۰ تا ۱۵۰ وات (و در سرورها بیشتر)؛
فن ها و سایر تجهیزات جانبی: ۳ تا ۱۰ وات؛
هارد دیسک: ۱۵ تا ۳۰ وات؛
درایورهای نوری و یا دی وی دی رایترها: ۲۰ تا ۳۰ وات؛
اسلات های توسعه : ۵ تا ۱۵۰ وات (البته بسته به نوع سخت افزار نصب شده در این اسلات ها دارد)؛
در اینجا باید به یک نکته دقت کرد. در ماژول های رم معمول، رم ها مصرف انرژی زیادی ندارند اما هنگامی ه از رم های با باس بسیار بالا استفاده می شود و یا آنکه از تعداد بیشتر رم استفاده می کنیم (این موارد در رایانه های شخصی تا ۴ اسلات و در سرورها می تواند تا ۹۶ اسلات رم برسد)، مقدار انرژی مصرفی در رم ها بسیار جدی مطرح می شوند.
برخی دیگر از قطعات هم جریان های مختلفی را در شرایط متفاوت طلب می کنند. برای مثال فن ها در زمانی که رایانه و سرور در شرایط نرمال کار میکند انرژی کمی را مصرف می کند اما در زمان افزایش بار کاری و گرمتر شدن رایانه برق بیشتری را مصرف می کنند و کار بیشتری را انجام می دهند.

منبع تغذیه دوبل چیست؟

منبع تغذیه دوبل در واقع به معنای استفاده کردن از دو منبع تغذیه به صورت همزمان در یک سرور است. این شکل استفاده که به آن Redundant هم گفته می شود، این مزیت را دارد که در صورتی که پاور اصلی از مدار خارج شد، منبع تغذیه جایگزین وارد مدار شده و سرور بدون مشکل به کار خود ادامه میدهد. تعداد پاور میتواند دو تا هشت مورد بسته به نوع سرور و شرایط کاری باشد.

 

پاور غیر ماژولار

راه شناخت پاور غیرماژولار از انواع پاور کامپیوتر بسیار آسان است. پاورهایی که در پشت آن‌ها تعداد زیادی کابل وجود داشته باشد که در انتهای خود کانکتور داشته باشند به طراحی پاور کامپیوتر غیرماژولار معروف هستند.

مزایای پاور غیر ماژولار

این پاورها قیمت بسیار پایین‌تری نسبت به دو مدل دیگر دارند درنتیجه بسیار مقرون‌به‌صرفه تر است. اگر کاربری حرفه‌ای با سیستم خود ندارید بهتر است از این نوع پاور استفاده نمایید که در هزینه‌های خرید رایانه خود نیز صرفه‌جویی کرده باشید.

معایب پاور غیر ماژولار

تمامی کابل‌ها به منبع تغذیه متصل هستند و مهم‌ترین ایراد آن این است که درصورتی‌که کاربر به‌تمامی خروجی‌ها نیاز نداشته باشد، کابل‌های متعدد در کیس باقی‌مانده و مدیریت اسمبل را با مشکلاتی مواجه می‌سازند. در این مدل، کابل‌ها در جلوی فن‌ها قرار دارند درنتیجه ممکن است از عبور جریان هوا کمی جلوگیری کنند و درنتیجه موجب افزایش دما شوند. دمای بالا، هم بر طول عمر و هم بر عملکرد رایانه تأثیر می‌گذارد.درواقع این نوع پاور همان چیزی هست که می‌بینید نه بیشتر و نه کمتر!

پاور ماژولار

بزرگ‌ترین مزیت این نوع طراحی پاور کامپیوتر این است که به‌راحتی می‌توانید کابلی را که نیاز ندارید از دستگاه جدا کنید که این موضوع منجر به مدیریت بهتر کابل‌ها شده است. کابل‌کشی یک Power computer در کیفیت اسمبل، تهویه و زیبایی کیس اهمیت بسیاری دارد.

مزایای پاور ماژولار

تعداد کابل‌های کمتر، جریان هوای بیشتری را به دنبال دارد که عملکرد بهتر دستگاه را به همراه خواهد داشت. از طرفی دیگر باکم شدن کابل‌های درهم‌برهم کمک زیادی به زیبایی دستگاه می‌شود همچنین قادر هستید با جدا کردن کابل‌ها دستگاه را تمیز کنید.
در صورت خراب شدن کابل می‌توانید کابل آسیب‌دیده را تعویض نمایید اما در پاور غیر ماژولار این امکان وجود ندارد.

معایب پاور ماژولار

به دلیل اتصال و جدا شدن مداوم کابل‌ها به دستگاه این امکان وجود دارد که کابل‌ها سریع‌تر از حالت معمول دچار آسیب و یا خرابی شوند. متصل نبودن کابل‌ها به این معناست که شما مجبورید همه‌چیز را به تنهایی وصل کنید.
اگر شما به‌تازگی رایانه خود را خریداری کرده باشید و آشنایی کامل با رایانه خود نداشته باشید در هنگام متصل کردن کابل‌ها با مشکل مواجه خواهید شد.

پاور نیمه ماژولار

این نوع از طراحی پاور کامپیوتر ترکیبی از دو نوع قبلی است. در این نوع پاور یکی از بزرگ ترین مشکلات ثابت بودن طول کابل پاور است. برخی از کابل هایی که احتمال استفاده از آن ها در یک کامپیوتر بسیار زیاد و ضروری هستند به ‌صورت ثابت در منبع تغذیه نصب شده اند. برخی دیگر نیز مانند تغذیه اسلات های PCI، به‌صورت ماژولار و اختیاری نصب‌شده‌اند تا کاربران بنابر نیاز خود از آن‌ها استفاده نمایند. بر روی پاور نیمه ماژولار کابل ۲۴ پین مادربرد و EPS سی پی یو از قبل نصب‌شده است.
اما سایر کابل‌ها به صورت جداگانه‌ داخل جعبه هستند و روی پاور، جای کانکتور دارند و می توانید هرکدام که می خواهید را استفاده نمایید. (پس یعنی به‌جز کابل‌های ۲۴ پین مادربرد و EPS سی پی یو بقیه کابل‌ها قابلیت جداسازی دارند)

نکات امنیتی در پاور

پاور های امروزی هر روز قوی تر می شوند و این قوی تر شدن نیاز به توجه بیشتری برای امنیت سیستم دارد زیرا کوچکترین خطا در تنظیم ولتاژ و عدم قطع جریان های نادرست می تواند باعث بروز مشکلات اساسی در قطعات سخت افزاری شود به همین علت شرکت های سازنده ی پاور هر روزه تکنولوژی های جدیدی را در ساختار منابع تغذیه خود قرار می دهند تا باعث افزایش امنیت آنها شوند . یکی از این نکات که بدون نیاز به هیچ تخصص خاصی قابل درک است توجه به تفکیک سازی کابل های برق پاور است به طوری که با کمی توجه به پاور های قدرتمند خواهید دید که روی کابل های خروجی آنها به تفکیک کارایی کابل ها یک لایه جدا کننده کشیده شده است این عامل باعث افزایش امنیت منبع تغذیه می شود زیرا توان خروجی روی هر شاخه در منبع تغذیه های امروزی بالاست و در صورت عدم وجود این امکانات ، امکان بروز مشکلاتی در پاور وجود دارد همچنین توجه به طراحی مناسب کانکتور های پاور هم در امنیت آن نقش دارد زیرا عدم نصب درست این کانکتور ها روی قطعات می تواند باعث بروز ایراداتی در قطعات و حتی مشکل تامین انرژی مورد نیاز سیستم شود .
PFC : امروزه دیگر روی اکثر پاور های موجود در بازار گزینه ی PFC نوشته شده است ، در واقع PFC یا Power Factor Correction قسمتی در پاور است که با تنظیم و هماهنگی ولتاژ ورودی برق باعث استفاده بهینه از ولتاژ ورودی و کاهش مقدار برق مصرفی توسط پاور می شود . این فاکتور امروزه در تمام پاور های حرفه ای به عنوان یکی از فاکتور های استاندارد برای فروش شناخته می شود زیرا با وجود این فاکتور مصرف برق توسط پاور های کامپیوتر به مقدار چشمگیری کاهش می یابد .

توان پاور

تنها معیار انتخاب پاور توسط اکثر کاربران، توان است. توان پاور اگرچه معیار مهمی در انتخاب پاور است اما همه چیز نیست و چه بسا معیارهای دیگر موجب تغییر انتخاب و اولویت ما شوند. در این بخش می‌خواهیم با بررسی این مورد به این نتیجه برسیم که چرا نباید برای انتخاب پاور فقط به توان آن توجه کرد.
پاورها بر اساس حداکثر توانی که دارند دسته‌بندی می‌شوند. مشکل اصلی اینجاست که این حداکثر توان در اکثر موارد فقط به صورت تئوری قابل دستیابی و در عمل توان پاور پایین‌تر از عددی است که روی برچسب پاور چاپ شده است. اما چرا در عمل نمی توان به این حداکثر توان رسید؟
به دلایل ذیل:
توان چاپ شده روی پاور، حداکثر توان ممکن است و پاور فقط برای چند ثانیه (و در بعضی موارد زیر یک ثانیه) می تواند در این توان کار کند.
توان چاپ شده روی پاور، در شرایط آزمایشگاهی اندازه‌گیری شده است. دمایی که معمولا پاورها در آن آزمایش می‌شوند ۲۵ درجه سلسیوس است و دمای عادی داخل کیس حداقل ۳۵ درجه است. در اجسام نیمه‌رسانا(Semiconductor) و سلف‌ها (Inductors) پدیده‌ای به نام دیریتینگ (de-rating) وجود دارد. در این پدیده مقدار جریان عبوری از اجسام فوق با افزایش دما کاهش پیدا می‌کند. بنابراین با افزایش دما در کیس به توانی که در آزمایشگاه اندازه‌گیری شده است نمی‌شود دست پیدا کرد.
توان چاپ شده روی پاور، دروغ است. به همین سادگی. البته این مورد بیشتر در پاورهای ارزان قیمت دیده می‌شود.
برای تشریح بیشتر و روشن شدن پدیده دیریتینگ و چگونگی تاثیر آن بروی توان پاور قطعه‌ای مانند ترانزیستور مدل FQA24N50 را مورد بررسی قرار می‌دهیم. در شکل زیر نمودار دیریتینگ این ترانزیستور را مشاهده می‌کنید. همان‌طور که در شکل پیداست، این ترانزیستور می‌تواند در دمای ۲۵ درجه سانتی‌گراد ۲۴ آمپر را از درون خود عبور دهد. ولی اگر این ترانزیستور در محیطی با دمای ۱۰۰ درجه کار کند توانایی عبور جریان آن به ۱۵ آمپر کاهش پیدا می‌کند. این یعنی ۳۷% کارایی این قطعه بر اثر افزایش دما از ۲۵ به ۱۰۰ درجه کاهش پیدا کرده است. توان که برحسب وات بیان می‌شود – و حاصل ضرب ولتاژ در جریان است – در این قطعه از ۲۸۸ وات (۱۲V×۲۴A) به ۱۸۰ وات (۱۲V×۱۵A) کاهش پیدا کرده است.

کد آیسیک مرتبط با صنعت تولید انواع پاور کامپیوتر (منبع تغذیه رایانه)

کد آیسیک مخفف International Standard Industrial Classification (سیستم بین المللی طبقه بندی استاندارد صنایع) است. کد گذاری به عنوان روش ساده و دقیق برای تعیین هویت کالا، قطعات ، مدارک و اموال ، سالها است که در سطح شرکت هاو زنجیره های تأمین مورد استفاده قرار می گیرد.
کد آیسیک منبع تغذیه رایانه ۳۱۱۰۵۱۲۳۹۵

کد تعرفه گمرکی مرتبط با صنعت تولید انواع پاور کامپیوتر (منبع تغذیه رایانه)

تعرفه یا به عبارت دیگری(TARIFF) یک نوع معیار رقمی و یا عددی می باشد برای شناسی و تعیین جایگاه کالا در ترخیص کالا .
تعرفه گمرکی میزان حقوق ورودی قابل پرداخت برای ورود کالا می باشد.تعرفه گمرکی در بستر تاریخ مبتنی بر سیستم و روش های خاصی از قبیل اداره گمرک،آمار،حمل و نقل،بیمه و غیره طراحی و مورد استفاده قرار می گیرد.
کد تعرفه گمرکی منبع تغذیه رایانه ۸۵۰۴۴۰۳۰ میباشد.

وضعیت واحد های فعال تولید انواع پاور کامپیوتر (منبع تغذیه رایانه)

در نمودار زیر تعداد و ظرفیت واحدهای تولید انواع پاور کامپیوتر (منبع تغذیه رایانه) در کشور به تفکیک استان آمده است .

وضعیت واردات و صادرات انواع پاور کامپیوتر (منبع تغذیه رایانه)

نمودار واردات و صادرات انواع پاور کامپیوتر (منبع تغذیه رایانه) در کشور به تفکیک سال در شکل زیر آمده است.

 

خلاصه بررسی فنی، مالی و بازار طرح تولید انواع پاور کامپیوتر (منبع تغذیه رایانه)

ظرفیت تولید سالیانه : ۱۴۰.۰۰۰ دستگاه
نرخ برابری دلار : ۲۵۰۰۰ تومان
مساحت زمین موردنیاز : ۳۰۰۰ مترمربع
زیربنای کل : ۱۳۰۰ مترمربع
تعداد نیروی انسانی مورد نیاز : ۴۲ نفر
میزان سرمایه گذاری ثابت : ۱۴.۵ میلیارد تومان
ارزش ماشین آلات و تجهیزات : ۸ میلیارد تومان
نرخ بازده داخلی : ۴۲ درصد

درخواست خدمات مشاوره سرمایه گذاری

 برای تحقق یک ایده به کسب وکار موفق باید آن را از ابعاد گوناگون مانند بازار، توجیه اقتصادی، شرایط سرمایه گذاری، مدل سازی کسب وکار، زیرساخت های فنی و فرآیند های تولید مورد مطالعه قرار گیرد.
در صورت تمایل به دریافت خدمات (مطالعه فرصت سرمایه گذاری، تحقیقات بازار، طراحی مدل کسب و کار و سیستم سازی کسب و کار) می توانید پرسشنامه درخواست خدمات مشاوره را تکمیل نمایئد و یا با دفتر شرکت تماس حاصل فرمائید.

نکته مهم

این طرح صرفا به عنوان یک ایده سرمایه گذاری مطرح می شود. جداول و نمودارها تقریبی است.

امکان سرمایه گذاری با ظرفیتهای مختلف و به تبع آن سطح سرمایه گذاری کمتر و بیشتر از میزان اعلام شده نیز وجود دارد.

درصورت نیاز به تدوین طرح توجیهی می توانید با شرکت تماس حاصل فرمایید یا فرم اولیه سفارش طرح را تکمیل نمائید.

 

 


درصورت تمایل به این مطلب امتیاز دهید:

۵/۵ - (۲ امتیاز)