طرح تولید پلی آل

پلی ال، که اغلب با نام پلیول دیده می شود. یک ترکیب پلیمری با دو گروه هیدروکسیل است. این محصول، به سه گروه پل ال ­های پلی اتر، پلی ال های پلی استر و روغن های گیاهی حاوی هیدروکسیل طبقه بندی می شود. که یکی از مواد اصلی مورد نیاز جهت ساخت فوم پلی یورتان است. قرار گیری در معرض پلیول موجب سوزش پوست، چشم و در نهایت بر روی دستگاه تنفسی تاثیرگذار است.

تفاوت پلی ال و پلی استر

پلی استر در مقایسه با پلی ال ها چسبناک تر و پایدارتر در برابر هیدرولیز هستند.

خواص پلی ال

از آن جا که اصطلاح پلیول فقط از نامگذاری شیمیایی مشتق شده و فقط نشان دهنده وجود چندین گروه هیدروکسیل است. بنابراین نمی توان، هیچ خاصیت مشترکی را به تمام پلی ال ها اختصاص داد. با این حال، پلی اول ها معمولا در دمای اتاق، جامد و بسیار چسبناک (زمانی که دارای وزن مولکولی کم باشند) هستند. این بدین دلیل است که پیوند هیدروژنی بین مولکول های منفرد تشکیل شده است.

انواع پلی اول های پرکاربرد

*پلی اتر پلی ال

*پلی استر پلی ال

*پلی کربنات پلی ال

*پلی کاپرولاکتون پلی ال

پلی ال پلی اتر

در چند سال اخیر فناوری پلی اورتان ها گسترش و کاربرد یافته ‌است. به طور گسترده از پلی ال پلی اتر به عنوان پلی ال در تهیه فوم های مختلف اورتان استفاده می کنند. از مزایای اصلی این نوع پلی اورتان های حاصل از پلی اتر بر پایه پروپیلن اکساید و پلی اتیلن اکساید شامل ویسکوزیته پایین، انعطاف پذیری کافی و مقاومت بالا در برابر هیدرولیز است. اصلی ترین و مهم ترین مزیت این نوع پلی ال ها قیمت پایین آن است. در مقابل معایب این نوع از پلی اتر شامل مقاومت کم در برابر اکسیداسیون و حرارت و آتش زا بودن آن ها است.

پلی ال پلی استر

پلیول پلی استر، به گونه ای از پلی ال ها که دارای استر باشند اطلاق می شود. از پلی ال پلی استر (یکی از دو خانواده PPG (پلی پروپیلن گلایکول)) به عنوان پلی ال در تهیه فوم پلی یورتان استفاده می کنند. با این وجود، پلی استرهای پلی ال فقط در موارد خاص کاربرد دارند. پلیول های پلی استر برای فوم های یورتان و پلیمری شامل موارد زیر است.

پلی استرهای آلیفاتیک : این نوع از پلی اول ها توسط واکنش اسیدهای بی بیازیک مانند اسید چربی، اسید فتالیک، با گلیکول هایی مانند اتیلن گلیکول، پروپیلن گلیکول، دی اتیلن گلیکول تهیه می شوند.
پلی استرهای آلیفاتیک : این نوع از پلیول ها توسط فرآیند پلیمریزاسیون حلقه باز لاکتون تشکیل می شوند.
پلی استرهای آروماتیک : این نوع از پلی اول ها توسط فرآیند باقی مانده تقطیر دی متیل ترفتالیک تولید می شوند.

از پلی استرهای (۱) و (۲) کاربرد زیادی در تولید فوم های نرم، الاستومرها، روکش ها و چسب دارد. پلی استرهای (۳) در تولید فوم اورتان سخت و فوم های ایزوسیانات اصلاح شده از یورتان کاربرد دارند.

مزایای اصلی این نوع پلی اورتان های حاصل از پلی استر پلی آلیفاتیک شامل مقاومت بالا در برابر اکسیداسیون، مقاومت بالا در برابر شعله و خواص میکانیکی بالای آن ها است.

پلی ال آکریلیک

مزایای اصلی رزین های پلی یورتان حاصل از پلی استر پلی آلیفاتیک شامل مقاومت بالا در برابر اکسیداسیون و سختی بالای آن است. در مقابل معایب این پلی اول شامل قیمت بالا، ویسکوزیته بالا و انعطاف پذیری پایین آن می باشد.

پلی ال پلی کربنات

مزایای اصلی پلی ال های حاصل از پلی کربنات شامل مقاومت بالا در برابر هیدرولیز و اکسید شدن و همچنین خواص میکانیک بالایی دارند. اما ویسکوزیته و قیمت بالا از جمله معایب این دسته از پلی یورتان های حاصل از پلی کربنات به شمار می رود.

پلی ال پلی بوتادین

اصلی ترین و مهم ترین مزیت پلی اورتان های حاصل از پلی ال بوتادین انعطاف پذیری بالای آن است. در مقابل معایب این نوع از پلی اورتان ها مقاومت حرارتی پایین و قیمت بالای آن ها است.

سایر پلی ال

امروزه کاربرد روغن های گیاهی حاوی هیدروکسیل برای تولید فوم های نیمه نرم در مرحله اولیه صنعت فوم اورتان کاهش یافته است. به طور کلی، هر کدام از این مواد جهت کاربرد خاصی استفاده می شوند. به طور عمده این مواد، در کل دنیا در صنایع زیره کفش کاربرد دارند.

خواص فیزیکی و شیمیایی پلی آل

برخی خواص فیزیکی و شیمیایی پلیول در جدول زیر آورده شده است.

نام محصول پلیول، پلی یول، پلی اول، پلی ال
نام انگلیسی مادهPolyol
شکل ظاهریمایعی بی رنگ، شفاف و ویسکوز
حالت فیزیکیمایع
کاربرد پلی ال ها

پلیول ها به طور گسترده در ساخت فوم پلی یورتان به کار برده می شود. سایر کاربردهای این ماده ی تجاری به سه دسته ی زیر تقسیم می شود

پلیول های پلیمری
پلیول های با وزن مولکولی کم
فناوری نانو

پلی ال های پلیمری
پلیول های پلیمری، به طور گسترده در ساخت تشک، صندلی های منزل و اتومبیل، کفش ها، چسپ، فوم های عایق برای یخچال ها و فریزها استفاده می شوند.

پلی ال های با وزن مولکولی کم
پل ال های با وزن مولکولی کم به طور گسترده در شیمی پلیمر مورد استفاده قرار می گیرند، آن ها به عنوان عوامل اتصال دهنده عمل می کنند. پلی اول، در رزین آلکید در رنگ ها و قالب های ریخته گری کاربرد دارد. تقریبا سالانه ۲۰۰۰۰۰ تن رزین آلکید تولید می شود. پلیول های مورد استفاده در تولید رزین های آلکیدی تجاری شامل گلیسرول، تری متیل پروپان و پنتا اریتریتول هستند.

فناوری نانو
معمولا جهت تهیه ی نانو ذرات فلزی از “روش پلیول” استفاده می کنند. در چنین مواردی، پلی ال معمولاً یک دیول زنجیره ای طولانی (مانند هگزا دکانول ((CH2) 16 (OH) 2)) است. چنین دیول هایی به عنوان مواد تقلیل کننده و محافظ سطح در نانوذرات عمل می کنند.

پلی ال ها در روکش
روکش های ساخته شده بر اساس پلیول های پلی استر از خاصیت کششی بالا و مقاومت در برابر سایش برخوردار هستند. این روکش ها نسبت به اکسیداسیون و تخریب اشعه ماوراء بنفش حساسیت کمتری دارند. به طور کلی، پلیول ها جهت بهبود روکش ها استفاده می شوند.

معمولا در تولید پلی یورتان‌ها از چهار نوع پلی‌ال کلّی زیر استفاده می‌شود:

۱- پلی‌اتر پلی‌ ال
این مواد از واکنش اپوکسیدهایی مانند اتیلن اکسید یا پروپیلن اکسید در حضور یک کاتالیست بدست می‌آیند. این کاتالیست معمولا یک باز قوی مانند پتاسیم هیدروکسید است. پلی‌اتیلن گلایکول و پلی‌پروپیلن گلایکول از دسته پلی‌اتر دی‌ال‌ها هستند. تری‌ال‌هایی با جرم مولکولی پایین نیز موجود می‌باشند که بر پایه گلیسرین هستند و از پروپیلن دی‌اکسید و یا اتیلن دی‌اکسید و یا ترکیبی از هر دو تشکیل شده‌اند.

۲- پلی‌استر پلی‌ ال
پلی‌استرها از واکنش دی‌ال‌ها و دی‌کربوکسیلیک اسیدها تشیل می‌شوند. به عنوان مثال می‌توان واکنش میان فتالیک اسید و دی‌اتیلن گلایکول را نام برد. همچنین الکل‌های گیاهی اغلب دارای گروه های استری می‌باشند.

۳- پلی‌کربنات پلی‌ ال
پلی کربنات‌ها دسته‌ای از پلیمرهای ترموپلاستیک هستند که در ساختارشان گروه کربنات دارند. پلی‌کربنات‎ها به عنوان موادی مقاوم و مستحکم در فرایندهای مهندسی به کار برده می‌شوند. همچنین در برخی موارد بسیار شفّاف هستند. ماده اصلی پلی کربنات‌ها از واکنش میان بیس فنول نوع A و فسژن (COCl2) تولید می‌شود. واکنش کلّی را می‌توان به صورت زیر نمایش داد:

واکنش تشکیل پلی‌کربنات‌ها

همچنین امروزه پوشش‌های پلی‌کربنات به شدت مورد استفاده قرار گرفته‌اند. از جمله مزیت‌های پوشش پلی‌کربنات به جای شیشه هزینه کمتر و نیز وزن سبک‌تر آن می‌باشد، همچنین مقاومت بالای آن نسبت به پلاستیک باعث تقاضای روزافزون آن به عنوان پوشش در صنعت گلخانه گردیده است. پوشش پلی‌کربنات اغلب جهت پوشش قسمت‌های جلو، عقب و نیم دایره‌های مربوطه و یا کناره‌ها و سقف گلخانه درصورت تقاضای مشتری درنظرگرفته می‌شود. ورق‌های پلی‌کربنات جایگزین مناسبی برای شیشه بوده و باعث صرفه جویی در انرژی می‌شوند. بطوری‌که در تابستان از ورود گرما به داخل جلوگیری کرده و در زمستان مانع خروج و هدر رفتن گرمای داخل می‌شوند.

به طور خلاصه می‌توان سایر کاربردهای آن را به صورت زیر مطرح کرد:

ساختمان سازی – صنعت حمل و نقل – کاربردهای شیشه – عملکرد شیشه ایمنی – پنجره سقفی- گنبدهای تزیینی و اتاقک سازی – استادیوم‌های فضای باز یا بسته – پوشش استخر – پوشش گلخانه – پوشش نورگیری انبارها و …

کد آیسیک مرتبط با صنعت تولید پلی آل

کد آیسیک مخفف International Standard Industrial Classification (سیستم بین المللی طبقه بندی استاندارد صنایع) است. کد گذاری به عنوان روش ساده و دقیق برای تعیین هویت کالا، قطعات ، مدارک و اموال ، سالها است که در سطح شرکت هاو زنجیره های تأمین مورد استفاده قرار می گیرد.

کد آیسیک پلی استر پلی ال : ۲۴۱۳۴۱۲۳۷۱

کد آیسیک پلی اتر پلی ال : ۲۴۱۳۴۱۲۳۷۲

کد تعرفه گمرکی مرتبط با صنعت تولید پلی آل

تعرفه یا به عبارت دیگری(TARIFF) یک نوع معیار رقمی و یا عددی می باشد برای شناسی و تعیین جایگاه کالا در ترخیص کالا .
تعرفه گمرکی میزان حقوق ورودی قابل پرداخت برای ورود کالا می باشد.تعرفه گمرکی در بستر تاریخ مبتنی بر سیستم و روش های خاصی از قبیل اداره گمرک،آمار،حمل و نقل،بیمه و غیره طراحی و مورد استفاده قرار می گیرد.

وضعیت واحد های فعال تولید پلی آل

در نمودار زیر تعداد و ظرفیت واحدهای فعال تولید پلی آل در کشور به تفکیک استان آمده است .

 

مراحل اخذ جواز تاسیس و پروانه بهره برداری واحد تولید پلی آل

برای مشاهده مراحل اخذ جواز تاسیس و پروانه بهره برداری واحد تولید پلی آل اینجا کلیک کنید

 

خلاصه بررسی فنی، مالی و بازار طرح تولید پلی آل

ظرفیت تولید سالیانه : ۵۴۰۰ تن
نرخ برابری دلار : ۲۵۰۰۰ تومان
مساحت زمین موردنیاز : ۲۵۰۰۰ مترمربع
زیربنای کل : ۷۰۰۰ مترمربع
تعداد نیروی انسانی مورد نیاز : ۷۲ نفر
میزان سرمایه گذاری ثابت : ۳۸۰ میلیارد تومان
ارزش ماشین آلات و تجهیزات :۱۹۰ میلیارد تومان
نرخ بازده داخلی : ۳۶ درصد

درخواست خدمات مشاوره سرمایه گذاری

 برای تحقق یک ایده به کسب وکار موفق باید آن را از ابعاد گوناگون مانند بازار، توجیه اقتصادی، شرایط سرمایه گذاری، مدل سازی کسب وکار، زیرساخت های فنی و فرآیند های تولید مورد مطالعه قرار گیرد.
در صورت تمایل به دریافت خدمات (مطالعه فرصت سرمایه گذاری، تحقیقات بازار، طراحی مدل کسب و کار و سیستم سازی کسب و کار) می توانید پرسشنامه درخواست خدمات مشاوره را تکمیل نمایئد و یا با دفتر شرکت تماس حاصل فرمائید.

نکته مهم

این طرح صرفا به عنوان یک ایده سرمایه گذاری مطرح می شود. جداول و نمودارها تقریبی است.

امکان سرمایه گذاری با ظرفیتهای مختلف و به تبع آن سطح سرمایه گذاری کمتر و بیشتر از میزان اعلام شده نیز وجود دارد.

درصورت نیاز به تدوین طرح توجیهی می توانید با شرکت تماس حاصل فرمایید یا فرم اولیه سفارش طرح را تکمیل نمائید.

 

 


درصورت تمایل به این مطلب امتیاز دهید:

۵/۵ - (۲ امتیاز)