طرح تولید اکسیژن ساز خانگی

طرح تولید اکسیژن ساز خانگی

تغلیظ کننده اکسیژن یا همان دستگاه اکسیژن ساز یک وسیله برقی است برای فراهم کردن اکسیژن مورد نیاز بیماران با تغلیظ کردن هوای محیط به اکسیژن خالص. هوایی که ما تنفس میکنیم به طور عمده از نیتروژن (۷۸%) و اکسیژن (۲۱%) تشکیل شده است. این ماشین با کمپرس کردن هوای داخل اتاق نیتروژن آن را از بین برده و اکسیژن پزشکی بالای ۹۵% در اختیار بیمار قرار می­دهد.
براساس اصل جذب سطحی نوسانی در فشار مشخص این مدل دستگاه های تانسته اند به طور گسترده ای برای اکسِژت درمانی مخصوصا با این نکته حضور اکسیژن مایع و اکسیژن فشار بالا بسیار خطرناک می­باشد. اکسیژن ساز کاملا می­تواند جایگزین مناسبی برای کپسول اکسیژن باشد با این تفاوت که وابستگی بسیار زیادی به برق دارد. البته مدل هایی هم موجود است که با باطری کار می­کند ولی نوانایی خالص سازی کمتری دارد.

انواع دستگاه اکسیژن‌ ساز‌

۱ _ دستگاه اکسیژن‌ ساز‌ ثابت
۲ _ دستگاه اکسیژن‌ ساز‌ قابل حمل
۳ _ اکسیژن ساز خانگی یا ایستاده

دستگاه اکسیژن ساز از چه قسمت‌هایی تشکیل شده است؟
لیوان یا ظرف مرطوب کننده
فیلتر گرد‌گیر
محفظه اکسیژن
سوند نازال (یا دماغی) اکسیژن
ماسک اکسیژن
فیلتر اکسیژن ساز

دستگاه اکسیژن ساز یا همان تغلیظ کننده (غلیظ کننده) اکسیژن یکی از مهمترین و ضروری ترین وسایل پزشکی خانگی می باشد که اکسیژن مورد نیاز بیماران را (بیمارانی که سطح اکسیژن یا SPO2 خون شان پایین است) با تغلیظ کردن هوای محیط به اکسیژن خالص به طور مستمر تامین می کند. توجه به این نکته حایز اهمیت می باشد که استفاده از دستگاه اکسیژن ساز بسیار ساده بوده و نیاز به تخصص ویژه ندارد.
امروزه با توجه به پیشرفت روزافزون فن‌آور ها، تکنولوژی های جدیدی گوی سبقت را در اختیار دارند که دارای ویژگی‌های خاصی همچون نداشتن اثرات تخریبی زیست محیطی و انواع آلودگی ها باشند همچنین از نظر اقتصادی دارای ارزش افزوده بالاتر باشند. یکی از فن‌آوری های جدید در سیستم اکسیژن‌سازی روش (PSA(Pressure swing adsorption می باشد نقش اصلی را در این سیستم ، ترکیبی به نام زئولیت بازی می‌کند که دارای هزاران ویژگی منحصر به فرد می‌باشد.
دستگاه اکسیژن ساز خانگی یکی از مهمترین دستگاه های کمک تنفسی، برای بیماران تنفسی خصوصا بیماران مزمن ریوی در منزل می باشد. برای بیماران تنفسی توصیه می شود به جای سیلندر اکسیژن (کپسول) از اکسیژن طبی دستگاه اکسیژن ساز استفاده شود. اکسیژن ساز به وسیله تجزیه گازهای ترکیبی که در هوا موجود است و متمرکز کردن اکسیژن موجود در هوای محیط. و ذخیره آن در مخزن مخصوص اکسیژن غنی شده تولید می کند. که سازگار با بافت ریه می باشد و آسیب رسانی به بافت ریه را به حداقل میرساند.

طرح تولید اکسیژن ساز خانگی
استفاده از اکسیژن‌ ساز چه مزایایی دارد؟

استفاده از دستگاه اکسیژن‌ ساز برای بیمارانی که به آن نیاز دارند، مزایای زیادی دارد که در ادامه به آن ها اشاره می‌کنیم.
۱- خالص بودن اکسیژن حاصل از دستگاه
۲- تنظیم و تصفیه گردش خون
۳- کاهش بیماری‌های قلبی و عروقی و جلوگیری از بالا رفتن فشار خون و مقابله با بیماری‌های تنفسی مانند آسم
۴- خون رسانی بهتر به بافت‌های بدن
۵- شفافیت چهره و زدودن رنگ زرد بیماری از صورت بیمار
۶- جلوگیری از پیری زودرس و کند کردن روند آن
۷- کاهش استرس و تنش برای بیمار و اطرافیان
۸- مفید برای رشد و سلامت جنین در دوران بارداری
۹- افزایش طول عمر و بهبود بخشیدن به سیستم حافظه افراد
۱۰- بهبود عملکرد ریه‌های آسیب دیده
۱۱- تصفیه گردش خون در افراد سالخورده و کودکان
۱۲- تنظیم اکسیژن خون
۱۳- بهبود کارکرد ریه در افرادی که دخانیات مصرف می‌کنند.
۱۴- افزایش کیفیت جریان خون در سلول‌های پوست

طرح تولید اکسیژن ساز خانگی
دستگاه اکسیژن ساز از چه اجزایی تشکیل شده است؟
۱- فیلترها

فیلترهای ورودی دستگاه اکسیژن ساز ۲ نوع می باشد:
فیلتر اول از جنس پلی اورتان یا همان ابر صنعتی می باشد که وظیفه جذب گرد و غبار موجود در هوای ورودی را بر عهده داشته و قابل شستشو بوده و می باید هر هفته یکبار با آب معمولی بدون شوینده شسته و خشک شود .
فیلتر دوم یا همان فیلتر هپا (HEPA) از جنس کاغذی می باشد که اندازه و شکل های متفاوتی دارد که بستگی به مارک دستگاه اکسیژن ساز زمان تعویض متفاوتی دارند.
فیلتر خروجی از یک فیلتر آنتی باکتریال بوده که وظیفه حذف باکتری ها و ذرات میکرونی را دارد تا اکسیژن خروجی یک اکسیژن سالم و مدیکال جهت تنفس بیمار باشد.

۲- کمپرسور هوا

وظیفه کمپرسور مکش هوای محیط اطراف به درون دستگاه و کمپکت یا فشرده سازی آن می باشد.کمپرسور اکسیژن سازها اغلب پیستونی از نوع خشک یا Oil Free می باشند. هوا ی مکیده شده به درون دستگاه بعد از عبور از فیلترهای ورودی وارد کمپرسور شده و سپس تحت فشار مشخصی به درون سیلندرهای زئولیت هدایت می شود.
بیشترین میزان صدا و ارتعاش دستگاه های اکسیژن ساز به دلیل کارکرد کمپرسور می باشد به همین دلیل در ساخت دستگاه ها اغلب سعی می شود تا صدای کمپرسور کنترل شود و با روش هایی مثل درون باکس قرار دادن کمپرسور و یا سوار کردن آن بر روی فنر این کار را انجام می دهند. که روش دوم نسبت به روش اول برتر است زیرا قرار دادن کمپرسور درون جعبه به مرور زمان منجر به کاهش طول عمر آن می شود.

۳- شیر برقی یا دریچه متحرک

این دریچه یک دریچه چهار مسیره است. از یک طرف رابط بین کمپرسور و سیلندرهای زﺋولیت بوده از طرف دیگر خروجی اکسیژن می باشد. هوای ورودی را به سیلندر های زﺋولیت رسانده از طرف دیگر کار خارج کردن نیتروژن از سیلندرها و خارج نمودن آن از دستگاه را انجام می دهد. به دلیل اینکه مرتب بین دو سیلندر زﺋولیت در حال سوئیچ کردن است به آن دریچه متحرک می گوییم.

۴- سیلندرهای زﺋولیت

در دستگاه اکسیژن ساز دو سیلندر که از گرانول های زﺋولیت پر شده اند که وظیفه تخلیص گاز اکسیژن را بر اساس روش نوسانات جذب سطحی بر عهده دارند و عملکرد آن بدین گونه است که گاز نیتروژن را جذب کرده و گاز اکسیژن را از بین تخلخل های خود عبور می دهد. بعد از اینکه گرانول ها از گاز نیتروژن اشباع شدند تخلیص اکسیژن در این ستون متوقف و در ستون دیگر آغاز می شود و دستگاه شروع به خارج نمودن گاز نیتروژن از ستون می کند و مجددا فرایند تخلیص از نو آغاز می شود.
زئولیت( Zeolite ) یک ماده معدنی است که عمدتاً از آلومینوسیلیکات تشکیل شده و کاربرد تجاری عمده آن در صنایع به عنوان جاذب سطحی است. واژه زئولیت در اصل در سال ۱۷۵۶ توسط کانی شناس سوئدی اکسل فردریک کرونستد (Axel Fredrik Cronstedt) ابداع شد. نام زئولیت از ترکیب دو واژه یونانی ζέω (zéo) ، به معنی «جوش» وλίθος (lithos)، به معنای «سنگ» تشکیل شده‌است.

۵- مخزن اکسیژن

بعد از تخلیص گاز اکسیژن و خارج شدن آن از سیلندرها گاز اکسیژن در یک مخزنی به نام مخزن اکسیژن ذخیره می شود و در اینجا میزان فشار اکسیژن توسط یک رگلاتور تنظیم و به سمت خروجی دستگاه هدایت می شود.

۶- فلومتر

فلومتر شبیه به یک خط کش مدرج است که بر حسب لیتر بر دقیقه درجه بندی شده و وظیفه تنظیم گاز اکسیژن خروجی را بر حسب لیتر بر دقیقه (LPM) بر عهده دارد. فلومتر در قسمت خارجی دستگاه قرار دارد و کاربر می تواند با چرخاندن یک شیر آن را به راحتی تنظیم کند نکته بسیار مهم که قابل توجه هست اینکه در موقع کار دستگاه اکسیژن ساز شیر چرخان فلومتر را نباید آنقدر باز کرد که توپک داخل آن از خط قرمز بالای درجه بندی عبور کند.

۷- لیوان مرطوب کننده

در قسمت خروجی دستگاه اکسیژن ساز، لیوان مرطوب کننده می باشد که اکسیژن خروجی از داخل آن عبور کرده و مرطوب می گردد . مقدار آب مورد نیاز لیوان مرطوب کننده اکسیژن ساز بر روی آن مشخص شده و نباید کمتر یا بیشتر از این مقدار آب در لیوان ریخت. آب مورد استفاده داخل لیوان مرطوب ساز بایستی فقط آب مقطر (یا آبی که از دستگاه تصفیه آب خانگی بدست می آید) ریخته شود و هر هفته یکبار سوراخهای نازل شلنگ داخل لیوان ،جرم زدایی شده (سرکه سفید) و یا توسط سوزن ، سوراخهای آن باز گردد.

نکته:

برای استفاده بهینه از لیوان مرطوب کننده اکسیژن ساز و حفظ بهداشت باید آب لیوان هر روز و یا دو روز یکبار به صورت کامل تعویض شود.

طرح تولید اکسیژن ساز خانگی
دستگاه اکسیژن ساز چگونه کار می کند ؟
۱- هوای اطراف (هوای اتاق) در ورودی دستگاه ابتدا از فیلتر گرد و غبار و سپس فیلتر هپا عبور کرده و وارد کمپرسور پیستونی می شود. کمپرسور هوای ورودی را فشرده ساخته و به سمت سیلندر های زئولیت هدایت می کند.

۲- هوای وارد شده به ستون های زئولیت توسط گرانول های زئولیت به ترتیبی که گفته شد تجزیه می شود. مولکول های کوچک گاز اکسیژن از تخلخل ها عبور کرده و مولکول های بزرگتر نیتروژن جذب گرانول ها می شود. گاز اکسیژن خالص شده به سمت خروجی ستون هدایت می شود و گاز نیتروژن از طریق ورودی ستون برگشته و تخلیه می شود. کمپرسور ابتدا هوا را وارد یک ستون می کند تا کار تخلیص اکسیژن را انجام دهد. کمپرسور تا زمانی این کار را انجام می دهد که دانه های زئولیت این ستون از گاز نیتروزن اشباع شوند.
در این مرحله کمپرسور به سمت ستون دیگر سوئیچ کرده و هوا را وارد ستون بعدی می کند. در طی این فاصله که کمپرسور هوا را به ستون دوم می فرستد نیتروژن ستون اول از قسمت ورودی ستون تخلیه می شود تا ستون مجددا آماده دریافت هوا و خالص سازی اکسیژن شود و به این ترتیب این سیکل در دستگاه ادامه می یابد.

۳- گاز اکسیژن از خروجی ستون زئولیت خارج شده و از طریق دریچه های یک طرفه به سمت تانک اکسیژن که ذخیره کننده گاز اکسیژن است هدایت می شود در این تانک میزان فشار اکسیژن از طریق رگلاتورهای فشار تنظیم شده و مجددا از میان یک فیلتر عبور می کند و به سمت سنسور خلوص اکسیژن و فلومتر تنظیم جریان هدایت می شود.

۴- گاز اکسیژن رسیده به فلومتر تنظیم جریان پس از تنظیم جریان توسط کاربر به سمت خروجی دستگاه و لیوان مرطوب کننده و سپس نازل اکسیژن هدایت شده و توسط بیمار تنفس می شود.

کد آیسیک مرتبط با طرح تولید اکسیژن ساز خانگی

کد آیسیک مخفف International Standard Industrial Classification (سیستم بین المللی طبقه بندی استاندارد صنایع) است. کد گذاری به عنوان روش ساده و دقیق برای تعیین هویت کالا، قطعات ، مدارک و اموال ، سالها است که در سطح شرکت ها و زنجیره های تأمین مورد استفاده قرار می گیرد.
با توجه به بررسی های انجام شده کد آیسیک طرح تولید اکسیژن ساز خانگی به شرح جدول ذیل می باشد.

نام محصول
Product Name
کد آیسیک
دستگاه اکسیژن ساز پرتابل پزشکی

Oxygen maker portable

۳۳۱۱۵۱۲۴۳۹

 

کد تعرفه گمرکی مرتبط با طرح تولید اکسیژن ساز خانگی

تعرفه یا به عبارت دیگری(TARIFF) یک نوع معیار رقمی و یا عددی می باشد برای شناسی و تعیین جایگاه کالا در ترخیص کالا .
تعرفه گمرکی میزان حقوق ورودی قابل پرداخت برای ورود کالا می باشد.تعرفه گمرکی در بستر تاریخ مبتنی بر سیستم و روش های خاصی از قبیل اداره گمرک،آمار،حمل و نقل،بیمه و غیره طراحی و مورد استفاده قرار می گیرد.

نام محصول
Product Name
کد تعرفه گمرکی
دستگاه اکسیژن ساز پرتابل پزشکی

Oxygen maker portable

۹۰۱۹۲۰۰۰_۹۰۲۰۰۰۰۰

 

وضعیت واحد های فعال طرح تولید اکسیژن ساز خانگی

در نمودار زیر تعداد و ظرفیت واحدهای فعال طرح تولید اکسیژن ساز خانگی در کشور به تفکیک استان آمده است .

طرح تولید اکسیژن ساز خانگی
وضعیت واحد های فعال طرح تولید اکسیژن ساز خانگی

در جدول زیر تعداد و ظرفیت واحدهای فعال طرح تولید اکسیژن ساز خانگی در کشور به تفکیک استان آمده است .

طرح تولید اکسیژن ساز خانگی

پیش بینی وضعیت سرمایه گذاری طرح تولید اکسیژن ساز خانگی

ظرفیت : ۴۰۰۰ دستگاه
نرخ برابری دلار : ۲۶۰۰۰ تومان
مساحت زمین موردنیاز : ۴۰۰۰ مترمربع
زیربنای کل : ۱۵۰۰ مترمربع
تعداد نیروی انسانی مورد نیاز : ۵۰ نفر
میزان سرمایه گذاری ثابت :۲۱ میلیارد تومان (بدون احتساب هزینه زمین)
ارزش ماشین آلات و تجهیزات : ۸.۵ میلیارد تومان
نرخ بازده داخلی در سال مبنا : ۳۵ درصد



درصورت تمایل به این مطلب امتیاز دهید:

۵/۵ - (۱ امتیاز)