طرح تولید بنزین پیرولیز

بنزین پیرولیز خام (پای گس) این محصول جانبی شکست حرارتی نفتا (Naphta) در کوره های پتروشیمی، بعد از جدا سازی محصولات اصلی است. ملکولهایی مانند بنزن، تولوئن، زایلن ها و دی این های دیگر وجود دارد. از این محصول میانی برای تولید محصولات دیگر پتروشیمی استفاده می شود. بنزین پیرولیز خام دارای حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد بنزن و ترکیبات آروماتیک دیگر است.

بنزین پیرولیز خام (پای گس) با نام تجاری D.P.G. Dry Pyrolysis Gasoline در تولید بنزین با روش هیدروآلکیلاسیون به عنوان سوخت اتومبیل کاربرد دارد.

دامنه توزیع بنزین پیرولیز

به نظر می رسد با توجه به ممنوعیت توزیع این فرآورده در تهران و سایر کلان شهرها، اگر تولید این محصول در حال حاضر نیز انجام پذیرد، قطعاٌ بهترین جا برای عرضه آن شهرهای کوچک و استان هایی است که کمترین حساسیت را نسبت به مسئله آلایندگی، بیماری زا بودن و سایر فاکتورهای مضر پس از توزیع و مصرف آن دارند و چه جایی بهتر از استان بوشهر و جاهایی مانند آن که در این مواقع فقط در موضع انفعال ایفای نقش پررنگی دارند.

کد آیسیک مرتبط با صنعت تولید بنزین پیرولیز

کد آیسیک مخفف International Standard Industrial Classification (سیستم بین المللی طبقه بندی استاندارد صنایع) است. کد گذاری به عنوان روش ساده و دقیق برای تعیین هویت کالا، قطعات ، مدارک و اموال ، سالها است که در سطح شرکت هاو زنجیره های تأمین مورد استفاده قرار می گیرد.

کد آیسیک بنزین پیرولیز  : ۲۳۲۰۴۱۲۳۰۲

کد تعرفه گمرکی مرتبط با صنعت تولید بنزین پیرولیز

تعرفه یا به عبارت دیگری(TARIFF) یک نوع معیار رقمی و یا عددی می باشد برای شناسی و تعیین جایگاه کالا در ترخیص کالا .
تعرفه گمرکی میزان حقوق ورودی قابل پرداخت برای ورود کالا می باشد.تعرفه گمرکی در بستر تاریخ مبتنی بر سیستم و روش های خاصی از قبیل اداره گمرک،آمار،حمل و نقل،بیمه و غیره طراحی و مورد استفاده قرار می گیرد.

کد تعرفه گمرکی بنزین پیرولیز : ۲۷۱۰۱۱۱۰

فرایند پیرولیز یا گرماکافت چیست؟

پیرولیز یک فرایند ترمو شیمیایی است که به صورت خیلی ساده عبارتست از “از هم پاشیدگی یک ترکیب به وسیله ی گرما”. این کلمه از لغت یونانیPyrبه معنی آتش و Lysis، به معنی شل شدن، گرفته شده و بنابراین به مفهوم گسستگی بر اثر گرما است.

وضعیت واحد های فعال تولید بنزین پیرولیز

در نمودار زیر تعداد و ظرفیت واحدهای فعال تولید بنزین پیرولیز در کشور به تفکیک استان آمده است .

 

وضعیت واردات و صادرات انواع بنزین پیرولیز

با جستجو در اطلاعات گمرک تا امروز تعرفه گمرکی اختصاصی به این محصول اختصاص نیافته لذا میزان واردات و صادرات آن نا مشخص میباشد.

نکات ایمنی
تماس با پوست، خوردن و یا استنشاق این ماده مضر است. تنفس بیش از اندازه این ماده سبب بی نظمی در ضربان قلب و بروز آثار تحریکات سیستم عصبی مرکزی مانند سرگیجه، سردرد، تهوع و … می شود که در شرایط حاد سبب مرگ خواهد گردید. استنشاق مکرر و بیش از اندازه آن عوارض خونی نظیر لوسمی (سرطان خون) و صدمه به کلیه ها و کبد را در پی دارد و حتی مقادیر کم آن سبب جراحات ریوی می شود.

بنزین پیرولیز پتروشیمی مارون و سی او پالایش نفت آبادان در رینگ داخلی بورس انرژی عرضه می شود.

امروز کالاهای آیزوریسایکل، آیزوفید، بلندینگ نفتا حلال ۴۱۰، حلال ۴۰۴ و نفتای سنگین تصفیه نشده پالایش نفت شیراز، برش سنگین، گاز پروپان صنعتی و گاز مایع صنعتی پتروشیمی بندر امام، بنزین پیرولیز پتروشیمی مارون و سی او پالایش نفت آبادان در رینگ داخلی بورس انرژی عرضه می شود.

تولید بنزین پیرولیز در ایران

در سال ۸۸ زمزمه‌هایی در‌باره آماده شدن طرحی در سنای امریکا شنیده شد که بر اساس آن، هیچ کشوری حق صادرات بنزین به ایران را ندارد؛ دولت وقت با طرحی که محمدرضا نعمت‌زاده، مدیرعامل وقت شرکت ملی پالایش و پخش و وزیر فعلی صنعت، معدن و تجارت از پیش آماده کرد، جایگزین کردن بنزین پتروشیمی‌ها برای بنزین وارداتی را به صورت خاموش در دستور کار قرار داد، به طوری که نعمت‌زاده بارها از ابتکار جدید ایران برای تأمین بنزین مورد‌ نیاز خود خبر می‌داد تا اینکه وی برکنار شد و مدیرعامل جدید شرکت ملی پالایش و پخش، ایده نعمت‌زاده را اعلام و اجرای آن را با حضور وزیر نفت آغاز کرد. (سایت جوان آنلاین)

از زمانی که تولید و توزیع این بنزین در کشورمان شروع شد تا نیمه های سال ۸۹ فردی به نام فریبرز پناهی با رسانه ها گفت‌وگو کرد و خود را مبدع این شیوه تولید بنزین نامید، روند آلودگی هوا در کشورمان افزایشی چشمگیر را تجربه کرد تا جایی که کیفیت هوا جز در کلان شهرها، در شهرهای کم جمعیت تر نیز افت محسوسی نشان داد و زمینه ساز پذیرش سخنان بعدی پناهی شد که یکسال بعد گفت: «روند اجرایی تولید بنزین در مجتمع های پتروشیمی بدون استفاده از روند اصلاح و بهسازی بود. طرح بنده این نبود که استفاده کردند. در واقع همان چیزی که در پتروشیمی ها تولید می‌شد را بدون هیچ گونه روند اصلاحی و رساندن آن به استانداردهای روز تحویل پالایشگاه ها می‌دادند.»(سایت خبری تابناک)

درخواست خدمات مشاوره سرمایه گذاری

برای تحقق یک ایده به کسب وکار موفق باید آن را از ابعاد گوناگون مانند بازار، توجیه اقتصادی، شرایط سرمایه گذاری، مدل سازی کسب وکار، زیرساخت های فنی و فرآیند های تولید مورد مطالعه قرار گیرد.
در صورت تمایل به دریافت خدمات (مطالعه فرصت سرمایه گذاری، تحقیقات بازار، طراحی مدل کسب و کار و سیستم سازی کسب و کار) می توانید پرسشنامه درخواست خدمات مشاوره را تکمیل نمایئد و یا با دفتر شرکت تماس حاصل فرمائید.

درخواست تهیه طرح توجیهی

این طرح صرفا به عنوان یک ایده سرمایه گذاری مطرح می شود. جداول و نمودارها تقریبی است.

امکان سرمایه گذاری با ظرفیتهای مختلف و به تبع آن سطح سرمایه گذاری کمتر و بیشتر از میزان اعلام شده نیز وجود دارد.

درصورت نیاز به تدوین طرح توجیهی می توانید با شرکت تماس حاصل فرمایید یا فرم اولیه سفارش طرح را تکمیل نمائید.

 

 


درصورت تمایل به این مطلب امتیاز دهید:

۳.۵/۵ - (۲ امتیاز)