طرح تولید تابلو برق GIS

GIS مخفف کلمه (GAS INSULATED SWITCH) به معنی کلید عایق‌بندی شده با گاز می باشد. در تابلو برق GIS از گاز SF6 به عنوان عایق پیرامون باسبارها استفاده می‌گردد. تجهیزات کلیدزنی آن می‌تواند در محیط گازی قرار بگیرند. این تابلوها به‌صورت یکپارچه هستند.
باتوجه به عایق بودن و کمپکت بودن این تابلوها، هنگام قطع و وصل هیچ‌گونه آرکی زده نمی‌شود، به همین دلیل در شرایط آب و هوایی مرطوب، محیط‌هایی با آلودگی صنعتی بالا و در فضاهای محدود، از این تابلوها استفاده می‌گردد.
این تابلوها نسبت به تابلوهای AIS تا ۵۰ درصد کمپکت‌تر و و مقرون به‌صرفه‌تر هستند. در این تابلوها گاز SF6 درون محفظه وکیوم شده است، از این‌رو می‌توان فاصله شینه‌های فازی را تا دو سوم کاهش داد، در نتیجه تجهیزات نیز با فاصله کمتری به‌هم نصب می‌شوند، به عبارت دیگر تابلو کوچک‌تر شده و فضای کمتری را اشغال می‌کند. تابلوهای GIS یکی از پرمصرفترین تابلوهای برق هستند. تابلوهای فشار متوسط و فشار قوی GIS با ابعاد کوچکتر، امنیت و ماندگاری بیشتر، یکی از نوآوری‌های مهم در صنعت برق به شمار می رود.

انواع مختلف تابلو‌ برق GIS به دو دسته تقسیم می‌شوند

تابلو برق GIS – فشار قوی
تابلو برق ۸DN8
تابلو برق ۸DN9
تابلو برق ۸DQ1
تابلو برق HIS 8DQ1

تابلو برق GIS – فشار متوسط
تابلو برق ۸DA10
تابلو برق ۸DB10
تابلو برق NX PLUS
تابلو برق NX PLUS C

تفاوت اساسی میان تابلو برق های AIS و GIS

همان طور که می دانید تفاوت های میان ایستگاه ها و تابلو برق های فشار قوی با عایق بندی هوا و تابلو برق های فشار متوسط گازی GIS بسیار گسترده و وسیع هستند. در این جا سعی شده است تا به بررسی ۵ مورد از اساسی ترین تفاوت های موجود در این زمینه پرداخته شود: ساختار، نصب، عملکرد، تعمیر و نگهداری و نیز مجموع هزینه های مالکیت. در زیر به بررسی هریک از این موارد بطورجداگانه پرداخته شده است.

 

 

ساختار

تابلو برق های فشار متوسط گازی GIS، از گاز هگزا فلوراید سولفور برای عایق بندی استفاده می کنند، در حالیکه AIS از عایق هوا در سیستم های metal-clad استفاده می کنند. هگزا فلوراید سولفور پنج برابر قوی تر از هوا می باشد و در هنگام خاموش سازی رفتار بسیار بهتری را ارائه می دهد. یکی دیگر از تفاوت های ساختاری میان این دو دستگاه در آن است که AIS از قطع کننده ی سه منظوره (روشن، خاموش و تست) استفاده می کند حال آنکه سیستم های GIS از مدارهای قطع کننده های ثابت و نصب شده استفاده می کنند. به قطع کننده ی مورد استفاده در سیستم های GIS به اصطلاح “مهر و موم” شده می گویند زیرا در هنگام تعمیر و رفع خرابی این قطع کننده ها شما امکان این را نخواهید داشت که این قطعه را جدا کنید در حالیکه قطع کننده مورد استفاده در تابلو برق AIS را به راحتی می توانید با قطعه ی جدیدی جایگزین کنید.

کد آیسیک مرتبط با صنعت تولید تولید تابلو برق GIS

کد آیسیک مخفف International Standard Industrial Classification (سیستم بین المللی طبقه بندی استاندارد صنایع) است. کد گذاری به عنوان روش ساده و دقیق برای تعیین هویت کالا، قطعات ، مدارک و اموال ، سالها است که در سطه شرکت هاو زنجیره های تأمین مورد استفاده قرار می گیرد.

انواع تابلو برق : ۳۱۲۰۴۱۲۴۲۳ ۸۵۳۷

تابلو برق فشار قوی : ۳۱۲۰۵۱۲۴۲۵ ۸۵۳۷۲۰

تابلو برق فشارمتوسط : ۳۱۲۰۵۱۲۴۲۶ ۸۵۳۷۲۰۲۰

کد تعرفه گمرکی مرتبط با صنعت­ تولید تابلو برق GIS

تعرفه یا به عبارت دیگری(TARIFF) یک نوع معیار رقمی و یا عددی می باشد برای شناسی و تعیین جایگاه کالا در ترخیص کالا .
تعرفه گمرکی میزان حقوق ورودی قابل پرداخت برای ورود کالا می باشد.تعرفه گمرکی در بستر تاریخ مبتنی بر سیستم و روش های خاصی از قبیل اداره گمرک،آمار،حمل و نقل،بیمه و غیره طراحی و مورد استفاده قرار می گیرد.

انواع تابلو برق : ۸۵۳۷

تابلو برق فشار قوی : ۸۵۳۷۲۰

تابلو برق فشارمتوسط : ۸۵۳۷۲۰۲۰

فرآیند ساخت یک تابلو برق

فرآیند ساخت یک تابلو برق دارای مراحل مختلفی بوده و تخصص های مختلفی برای ساخت یک تابلو برق نیاز می باشد.در فرآیند ساخت تابلو نخست طرح اصلی با توجه به سفارش و نحوه ی کاربرد با استفاده از نرم افزارهای مربوطه ترسیم می شود و سپس بر اساس همین طرح خود تابلو و قطعات تابلو و سیم کشی تابلو انجام می شود.اجزاء تشکیل دهنده ی یک تابلو عبارتند از:سینی تابلو مقره ها،شین های مسی،کنتاکتور ها،ترموستات ها،ترمینالها،سیم ها،تایمر ها،فیوز ها، کلید های قطع کننده و کنترل کننده های منطقی برنامه پذیر(PLCها)،کنترل کننده های ولتاژ و توان ،لامپ سیگنال،میکرو سویچ ها ،ابزار های اندازه گیری،ترانس ها و … البته تنوع استفاده از این ابزار با توجه به هر کاربرد متفاوت می باشد.تابلو برق ها برای توانهای کوچک(کیلو وات) تا توان های خیلی بزرگ(چند صد کیلو وات)ساخته می شوند.

وضعیت واحدهای فعال تولید تابلو برق GIS

نمودار واحدهای فعال تولید تابلو برق GISبه تفکیک سال در شکل زیر آمده است.

 

 

وضعیت واردات و صادرات تابلو برق GIS

نمودار واردات و صادرات تابلو برق GIS به تفکیک سال در شکل زیر آمده است.

 

 

اهمیت ساخت تابلوهای برق

امروزه ساخت تابلو برق و اهمیت تابلو برق در صنعت برق و صنایع مختلف انکار ناپذیر است.تقریبا در همه ی تاسسیات الکتریکی،تابلو برق نقش اصلی را ایفا می کند.تنوع تابلو برق ها بسیار گسترده بوده و با توجه به نوع کاربرد و نوع صنعت،دارای ویژگی های متفاوتی بوده ولی در تمام موارد،تابلو برق نقش توزیع و کنترل یک شبکه ی الکتریکی را بر عهده دارد.

بازار

در اوایل دوران صنعت برق، سیستم های توزیع و تابلوهای فشار قوی و فشار ضعیف جزء نیروگاه بودند. طراحی آنها، اگر بتوان چنین نامید، تقریبا در تمام موارد به صورت تعجیلی و کاربردی انجام می گرفت. و امروزه با توجه به افزایش تقاضا و مصرف کننده هرکدام به صورت یک بخش جداگانه درآمده اند که با پیشرفت علم و تکنولوژی در تمام صنایع و بخش ها تابلوهای برق هم از این امر مستثناء نبوده اند. با توجه به اینکه صنعت برق دنیا رو به الکترونیک نهاده است و تابلوهای مانند PLC جایگزین اغلب تابلوهای برق شده اند اما تابلوهای فشار قوی و فشار ضعیف با اندکی تغییرات نسبت به گذشته در حفاظت و ایمنی آنها، هنوز هم که مدت های زیادی از تولید برق در دنیا می گذرد در ورودی هر کارخانه بزرگ تولیدی، پوشاک، ریسندگی و بافندگی، صنایع داخلی و کشاورزی، مناطق مسکونی و شهرک ها … وجود دارد و بدلیل قدرت مورد استفاده کارخانه دیگر مراکز احتیاج به آن در ابتدا و انتهای خطوط تولید برق ضروری به نظر می رسد.

خلاصه بررسی فنی، مالی و بازار طرح تولید تابلو برق GIS

ظرفیت تولید سالیانه : ۵۰۰ سلول در سال
نرخ برابری دلار : ۱۷۰۰۰ تومان
مساحت زمین موردنیاز : ۵۰۰۰ مترمربع
زیربنای کل : ۲۰۰۰ مترمربع
تعداد نیروی انسانی مورد نیاز : ۲۴ نفر
میزان سرمایه گذاری ثابت : ۸.۵ میلیارد تومان
ارزش ماشین آلات و تجهیزات : ۴.۵ میلیارد تومان
نرخ بازده داخلی : ۴۲ درصد

نکته مهم

این طرح صرفا به عنوان یک ایده سرمایه گذاری مطرح می شود. جداول و نمودارها تقریبی است.

امکان سرمایه گذاری با ظرفیتهای مختلف و به تبع آن سطح سرمایه گذاری کمتر و بیشتر از میزان اعلام شده نیز وجود دارد.

درصورت نیاز به تدوین طرح توجیهی می توانید با شرکت تماس حاصل فرمایید یا فرم اولیه سفارش طرح را تکمیل نمائید.

۵/۵ - (۱ امتیاز)