طرح تولید ترموستات الكترونيكي (6)

طرح تولید ترموستات الکترونیکی

ترموستات کنترل کننده الکتریکی خودکاری است برای تنظیم دما در فضای بسته، معمولاً آن را به دستگاه‌های گرم یا سرد ساز متصل می‌کنند؛ تا با قطع و وصل دستگاه، آن فضا را در دمای تنظیم شده ثابت نگه دارد. هنگامی که دما به نقطه تنظیم برسد، ترموستات مدار برقی دستگاه را قطع می‌کند و وقتی دما ۳ الی ۵ درجه از نقطه تنظیم پایین‌تر رود، دوباره مدار را وصل می‌کند و دستگاه روشن می‌شود. ترموستات ممکن است به روش‌های مختلفی ساخته شود و ممکن است از انواع سنسور‌ها برای سنجش دما استفاده کند.

انواع ترموستات

ترموستات‌ها از نظر محل نصب، نوع عملکرد، فصل سالی، نوع سنسور، رنج کاری، تعداد مراحل کار و از نظر حرارت به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند. از نظرمحل نصب: به انواع اتاقی، کانالی، مستغرق و جداری تقسیم می‌شوند. از نظر نوع عملکرد: به انواع قطع و وصلی و تدریجی تقسیم می‌شوند. از نظر حرارت: به انواع حرارتی و برودتی تقسیم می‌گردند. از نظر رنج: به زیر صفر و بالای صفر تقسیم می‌شوند. از نظر تعداد مراحل کار: به یک مرحله ای، دو مرحله‌ای و پله‌ای (استپ کنترل) تقسیم می‌گردند. از نظر نوع سنسور: به بیمتالی، فانوسه ای، رئوستا و دیافراگمی تقسیم می‌شوند. از نظر فصلی: به سه نوع تابستانی، زمستانی و دو فصلی تقسیم می‌شوند.

قیمت تولید داخلی و جهانی ترموستات الکترونیکی

جهت تعیین قیمت هر کالا بایستی بازارهای تعیین کننده قیمت آنرا مورد بررسی قرار داد. در کشور ما بازارهای تعیین کننده قیمت شامل ارگانهای ذیل می باشد. سازمان بورس فلزات و… بازارهای غیر رسمی مانند اصناف و بازاریان لازم به ذکر است که قیمت اغلب کالاهای اساسـی کـه در سـبد کـالای مصـرفی خـانواده قـرار دارد و یـا جـزو کالاهـای استراتژیکی و حساس محسوب میشوند توسط ارگانهای رسمی تعیین میشود و سایر کالاها مانند کالای مورد بررسـی در این طرح توسط بازار های غیر رسمی و فروشندگان و واسطه ها تعیین میگردد.

طرح تولید ترموستات الکترونیکی (5)

کاربرد ترموستات الکترونیکی

ترموستاتها کلید های خودکاری هستند که جهت تنظیم درجه حرارت بکار می روند. در واقع دستگاه خودکار می باشد که برای تنظیم دما در فضای بسته بکار میرود. معمولا آن را به دستگاه های گرم یا سرد ساز متصل میکنند تا با قطع یا وصل آنها دمای معینی محفوظ بماند. به طور کلی ترموستاتها به دو دسته کلی ترموستات الکترومکانیکی و ترموستات الکترونیکی تقسیم میشود.

ترموستات الکترومکانیکی
این نوع ترموستات با استفاده از فرمان سنسور حرارتی توسط یکسری رابط مکانیکی به میکرو سوئیچ سبب قطع و وصل مدار الکتریکی میشود. محصول این نوع تکنولوژی دارای عمر طولانی می باشد.

ترموستات الکترونیکی
این نوع ترموستات فرمان دریافت شده از سنسور حرارتی را توسط جریان الکترونیکی به یک رله مینیاتوری منتقل و سبب قطع و وصل جریان الکتریکی میگردد. ضمنا دارای دقت بسیار خوبی بوده و سرعت عمل آن بسیار بیشتر از ترموستات الکترومکانیکی است. علاوه بر آن تولید بسیار بالایی را با روشهای نیمه اتوماتیک ایجاد کرده و از قیمت تمام شده مناسبی برخوردار می باشد. لازم به ذکر است ترموستاتها دارای شیوه های عمل متفاوتی هستند که از آنجمله میتوان به ترموستات بی متالی و ترموستات گازی اشاره نمود که شیوه کارکرد آنها در ادامه آمده است.

ترموستات بی متالی
می دانیم در اثر گرما فلزات منبسط می شوند و این انبساط برای فلزات مختلف متفاوت است هر گاه دوقطعه فلز مختلف که دارای ضریب انبساط حرارتی متفاوت هستند را به هم جوش دهیم وآن را در نزدیکی منبع حرارتی مورد نظر و درمسیر جریان برق قرار دهیم هر دو فلز گرم می شوند و طول آن ها زیاد میشود ولی چون ازدیاد طول یکی از فلزات بیشتر از دیگری است لذا دو فلز به یک طرف خم می شوند این حرکت مستقیما” ویا بوسیله اهرم هایی به یک کنتاکت منتقل شده و مدار را قطع یا وصل می کند. از این وسیله در فیوزها، سماور برقی، اتوی برقی و بالاخره در اکثر وسایل برقی که در آن ها یک المان حرارتی وجود دارد استفاده می شود. همچنین برای حفاظت موتور ها نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

طرح تولید ترموستات الکترونیکی (4)

ترموستات گازی
این ترموستات با انبساط و انقباض گازهای حساس نظیر اتر و یا جیوه کار می کند. گاز مذکور در محفظه ای بنام بلو و لوله مویی همراه آن قرار دارد و در نزدیکی منبع حرارت قرار می گیرد. بطور خلاصه انبساط گاز درون بلو از طریق لوله مویی به فانوسک مخزن گاز و نهایتا” به پلاتین های قطع و وصل جریان فشار وارد کرده وباعث قطع جریان میشود. با سرد شدن محیط اطراف بلو قضیه بر عکس می شود. از ترموستات های گازی در رادیاتور، آبگرم کن ها و یخچال ها استفاده می شود. نمونه ساده تری از ترموستات گازی در رادیاتور خودرو استفاده می شود. با توجه به نوع وسیله ای که در آنها از ترموستات استفاده میشود این محصول در دماهای مختلفی فعال می باشد که از آن جمله میتوان به ترموستات اطو (۶٠ تا ١۶۵ درجه سانتیگراد)، ترموستات صنعتی (صفر تا ۶٠٠ درجه سانتیگراد)، ترموستات دیگ شوفاژ ( صفر تا ٩٠ درجه سانتیگراد) و ترموستات سماور برقی (صفر تا ١٠٠ درجه سانتیگراد) اشاره نمود.

بررسی اهمیت استراتژیکی کالا در دنیای امروز

با توجه به کاربردهای فراوان ترموستات الکترونیکی که در بخشهای قبلی ذکر شد و اهمیت این محصول در لوازم برقی و الکترونیکی میتوان اذعان نمود که این کالا در دنیای امروز دارای اهمیت زیادی میباشد. در واقع به دلیل اینکه برخی وسایل و لوازم برقی میبایستی در بازه دمایی معینی کار کنند و در صورت خروج از این دما مشکلاتی نظیر خرابی وسیله برقی و یا حتی انفجار آن رخ میدهد لذا وجود کنترل کننده دما در آنها لازم و ضروری است و این خود نشانگر اهمیت ترموستات الکترونیکی میباشد.

فرآیند تولید ترموستات الکترونیکی

طرح تولید ترموستات الکترونیکی (1)

کشورهای عمده تولید کننده ترموستات الکترونیکی

کشورهای عمده تولید کننده و مصرف کننده این محصول تعدادی از کشورهای صنعتی شامل آمریکا، چین، ایتالیا، آلمان، کره و انگلستان می باشند. کشورهای آلمان، ایتالیا، چین، دانمارک و کره از کشورهایی میباشند که بخش عمده این کالا را به کشورمان صادر میکنند.

پیش بینی عرضه در بازار آینده کشور ترموستات الکترونیکی

عرضه محصول تولیدی این طرح در آینده پیش بینی میشود از طریق تولید واحدهای فعـال و راه انـدازی طـرح هـای در حال ایجاد و همچنین واردات انجام گیرد که در ادامه به بررسی هر یک پرداخته میشود.

یش بینی تولید داخل واحدهای فعال

ظرفیت نصب شده کشور در زمینه تولید ترموستات الکترونیکی در سنوات گذشته ارائه شد. همچنین در تولید واقعی این محصول برآورد گردید از اینرو با در نظر گرفتن ظرفیت و تولید واقعی انجام شده در سالهای گذشته عرضه این واحدها در آینده سالانه ١۴٧٧ هزار عدد پیش بینی شده است.

معرفی کد آیسیک مرتبط با صنعت تولید ترموستات الکترونیکی

۱. ترموستات : ۳۳۱۲۵۱۲۴۸۶

وضعیت واردات و صادرات ترموستات الکترونیکی

در نمودار زیر وضعیت واردات و صادرات ترموستات الکترونیکی در کشور به تفکیک سال آمده است .

طرح تولید ترموستات الکترونیکی (2)

وضعیت واحد های فعال تولید ترموستات الکترونیکی

در نمودار زیر تعداد و ظرفیت واحدهای تولید کننده ترموستات الکترونیکی در کشور به تفکیک استان آمده است .

طرح تولید ترموستات الکترونیکی (3)

تهیه طرح توجیهی بر اساس آخرین دستورالعملهای سازمانی و بانکی.

در صورتیکه نیاز به طرح توجیهی دارید کارشناسان ما طرح مدنظرتان را بر اساس آخرین ضوابط و بر اساس داده‌های روز و مشخصات و مختصات مدنظرتان، تهیه می‌نمایند. جهت کسب اطلاعات بیشتر اینجا کلیک نمائید.

امتیاز