طرح تولید خاویار حلزون

همه گونه های حلزون موجود بر روی زمین خوراکی نیستند، اسکارگو یکی از گونه های خوراکی حلزون است. به همین خاطر خاویار حلزون به عنوان خاویار اسکارگو و یا مروارید های اسکارگو نیز شناخته می شود. خاویار حلزون از تخم تازه یا فرآوری شده حلزون های اسکارگو به دست می آید. در حالت طبیعی این تخم ها بی رنگ و یا سفید هستند اما بعد از پردازش، به رنگ های کرم و یا صورتی مایل به سفید در می آیند. قطر این تخم ها ۳ تا ۴ میلی متر است. البته برخی دیگر از تخم های حلزون ممکن است در قطر ۳ تا-۶ میلی متر نیز اندازه گیری شوند. به طور کلی بیشتر تأمین کنندگان خاویار حلزون در دنیا در مناطق آسیایی واقع شده اند. تأمین کنندگان برتر خاویار حلزون در کشورهای چین، کره جنوبی و انگلیس قرار دارند و به ترتیب ۵۸٪ ، ۵٪ و ۳٪ خاویار حلزون را تأمین می کنند.

خاویار حلزون که به آن خاویار اسکارگو(ت) یا مروارید اسکارگو نیز گفته می شود ، در واقع نوعی خاویار است که از تخم های تازه یا فرآوری شده حلزون های اسکارگو به دست می آید. این ماده علاوه بر اینکه یک غذای لذیذ و لوکس در کشورهایی نظیر فرانسه و لهستان است ، دارای خواص زیادی برای زیبایی پوست است. اگر علاقه مند به تولید خاویار حلزون هستید این مطلب را از دست ندهید. شما همچنین می توانید برای پرورش حلزون و همینطور تولید خاویار حلزون در دوره های آموزشی شرکت سپیدخوشه نقش جهان شرکت نمایید.

چگونه می توان تولید خاویار حلزون را شروع کرد؟

برای تولید خاویار حلزون با کیفیت ابتدا نیاز به پرورش حلزون اسکارگو در یک مزرعه ی مناسب دارید. برای پرورش حلزون باید به نکات خاصی توجه کنید که در یک مقاله به صورت جداگانه به آن پرداخته شده است. مثلا حلزون ها همواره باید در یک محیط تمیز ، تازه و مرطوب نگهداری شوند و غذای تازه و تمیز به آنها داده شود. پس از آن باید منتظر تولید مثل و تخم گذاری حلزون ها باشید.

حلزون ها چگونه تولید مثل می کنند؟

جالب است بدانید به غیر از حلزون سیب دیگر حلزون ها هم نر و هم ماده (هرمافرودیت) هستند. به عبارت دیگر هر دو اندام تولید مثل را دارند و می‌توانند در یک زمان هم تخم و هم اسپرم را تولید کنند. البته برای تلقیح و بارور کردن تخم ها به حیوان دیگری از همان گونه نیاز است. چرا که باید اسپرم‌ های خود را با یکدیگر مبادله کنند.

حلزون ها برای تولید مثل باید تقریبا ۸ ماهه باشند. آنها معمولا در طول شب هنگامی که درجه حرارت بالا و رطوبت محیط زیاد است ، جفت می شوند. مدت زمان رسیدن به بلوغ جنسی حلزون ها به نوع تغذیه و مراقبت از آنها بستگی دارد.

پرورش حلزون و تولید خاویار حلزون
نحوه تخم گذاری حلزون های اسکارگو

به طور معمول حدود ۱۰ روز پس از لقاح تخمک ها ، حلزون شروع به تخم گذاری می کند. برای این منظور به یک بستر نرم و رطوبت خاصی نیاز است که حلزون بتواند در آن یک تونل تقریباً ۴ سانتی متری حفر کند. تخم های حلزون تقریباً به طور کامل از طریق آن تونل دفن می شود و تخم گذاری شروع می گردد.

تخم ها کاملاً سفید و کروی هستند و قطری حدود ۳ تا ۴ میلی متر دارد. حلزون های اسکارگو برای هر کدام از تخم گذاری خود حدودا به ۵ تا ۲۰ دقیقه زمان نیاز دارند. این مرحله برای حیوان بسیار طولانی و طاقت فرسا است و گاهی اوقات برای تکمیل تخمگذاری به ۴۸ ساعت زمان نیاز دارد. متوسط ​​تخم گذاری یک Helix Aspersa حدود ۱۰۰ تخم خواهد بود. حلزون هنگامی که کار خود را به اتمام می رساند ، از طریق همان تونل عقب می رود و آن را با احتیاط پوشانده و سپس به جستجوی آب ، غذا و استراحت می پردازد.

نور مورد نیاز حلزون ها برای تخم گذاری

حلزون ها مانند سایر حیوانات در طبیعت برای تنظیم ریتم بیولوژیکی خود به چرخه نوری احتیاج دارند. این امر به ویژه در فصل تولید مثل آنها بسیار مهم است. چرا که اگر کمتر از ۶ ساعت نور در روز داشته باشند تخم نمی گذارند.

تغذیه مناسب حلزون برای تخم گذاری

در طبیعت ، حلزون ها از پوشش گیاهی اطراف خود تغذیه می کنند. در مزارع پرورش حلزون نیز ، تغذیه آنها از علوفه خواهد بود که بسته به اینکه در کدام مرحله از رشد هستند متفاوت است. برای رشد بهتر حلزون ها می توانید از میوه‌ها و سبزیجات تازه به خصوص وسط سیب و کاهو استفاده کنید.

چه رابطه ای بین تولید مثل و خواب زمستانی حلزون ها وجود دارد؟

در طول خواب زمستانی ، حلزون با دفن شدن در زمین استراحت می کند و تا پایان زمستان و تمام شدن سرما در آنجا باقی می ماند. بعد از آن طبیعتاً در جستجوی آب و غذا بیدار می شود و به سطح زمین می آید. این مرحله بهبودی می تواند هفته ها ادامه داشته باشد. هنگامی که بهبودی آن کامل شد و کاملاً حواس خود را به دست آورد ، مجدداً به جستجوی جفت خود و تخم گذاری می پردازد.

شایان ذکر است چرخه طبیعی زندگی حلزون مانند خواب زمستانی ، تولید مثل و تخم گذاری با توجه به آب و هوای منطقه خاصی که در آن واقع شده است متفاوت می باشد. بنابراین اگر حلزون ها را تحت شرایط کنترل شده محیطی پرورش دهید می توانید بر چرخه زندگی آن تأثیر بگذارید. برای دستیابی به این هدف ، از محوطه های محصور استفاده کنید که با استفاده از تجهیزات ، پارامترهای دما ، رطوبت و روشنایی آن کنترل می شوند.

به این ترتیب از آنجا که می توانید تهویه مطبوع متفاوتی برای حلزون ایجاد کنید ، می توانید مراحل مختلف رشد و تولید مثل آنها را کنترل کنید. بنابراین این نوع امکانات اجازه می دهد تا تخم گذاری حلزون ها حتی در فصل زمستان نیز ادامه یابد.

شباهت خاویار حلزون با دیگر خاویار ها چیست؟

خاویار حلزون را نمی توان با هیچ نوع خاویار دیگر مقایسه کرد. آنها محصولات کاملاً متفاوتی هستند ، شاید فقط به دلیل دقت و ظرافت لازم برای تولید و فرآوری کردن در برخی نقاط شباهت داشته باشند. اما از نظر ارگانولپتیک ، آنها هیچ شباهتی با هم ندارند زیرا اندازه ، رنگ ، بافت ، عطر و طعم آنها هیچ شباهتی ندارد.

چگونه باید تخم های حلزون را جمع آوری کرد؟
همانطور که اشاره شد حلزون ها معمولاً بعد از تخم گذاری تخمهایشان را در خاک دفن می کنند. یکی از روش های برداشت تخم حلزون شامل قرار دادن حلزون ها در جعبه هایی است که در آنها خاک و ماسه وجود دارد و در آن تخم ها جمع آوری می شوند.

پس از خروج حلزون از لانه ، می توانید تخم ها را از بسترشان جمع کنید. بسیاری از لایه ها به صورت خوشه ای هستند و برخی دیگر نیستند. تخم ها نباید در حین جمع آوری آسیب ببینند. بنابراین برای جمع آوری آنها نیاز به دقت و زمان کافی دارید. سپس آنها را با آب سرد بشویید و تخم های سفید و کاملا کروی شکل را برای تولید خاویار حلزون با کیفیت انتخاب کنید. البته شما می توانید خاویار حلزون را در بسته های مختلف با درجه کیفیت متفاوت بسته بندی کنید.

به یاد داشته باشید که میزان تولید خاویار حلزون در مقایسه با تولید خاویار ماهی بسیار کمتر است. تخم ها پس از جمع آوری به طور کامل شستشو شده سپس فرآوری می شوند. این عمل آلودگی های احتمالی حاصل از مزرعه را از بین می برد. پس از اتمام شستشو ، برای تهیه تخم های حلزون فرآوری شده ممکن است آنها در یک آب نمک فرو ببرند. این آب نمک همچنین دوام و طراوت محصول خاویار حلزون را حفظ می کند. البته هر شرکت برای فرآوری و بسته بندی خاویار حلزون از دستورالعمل های دقیق خود استفاده می کند که معمولا نکات کلیدی آن به صورت راز باقی می ماند.

معمولا برای بسیاری از افراد، خاویار حلزون محصولی ناشناخته محسوب می شود. چرا که در حال حاضر رایج ترین نتیجه گیری که هنگام شنیدن کلمه خاویار به ذهن شما می رسد، خاویار ماهی است. معمولاً خاویارها در سراسر جهان محصولی لوکس به شمار می آیند. خاویار حلزون نیز از این قاعده مستثنی نیست و هر ۵۰ گرم آن به مبلغ ۱۱۵ دلار به فروش می رسد. خاویار حلزون در بسیاری از کشورهای اروپایی نظیر فرانسه و ایتالیا از محبوبیت زیادی برخوردار است و به عنوان یک غذای گران قیمت و لذیذ در رستوران های معروف جهان سرو می گردد. علاوه بر این از آن در تهیه محصولات آرایشی بهداشتی نظیر لوسیون ها و کرم های مراقبت از پوست نیز استفاده می شود.

ارزش غذایی آشنایی با خاویار حلزونپ

ارزش غذایی در هر ۱۰۰ گرم
انرژی ۱۱۹ کیلوکالری
چربی ۱٫۸ گرم
کربوهیدرات ۱٫۵ گرم
پروتئین ۲۴٫۳۰ گرم
سدیم ۹۱ میلی گرم
کلسیم ۱۷ میلی گرم
آهن ۱٫۶ میلی گرم
فسفر ۴۰٫۲ میلی گرم
منیزیم ۱۰ میلی گرم
ویتامین A ۱۴۰ میکروگرم
ویتامین B3 ۷٫۱۰ میلی گرم
ویتامین B12 ۱۰ میکروگرم

پرورش گونه حلزون خوراکی در فضای بازآشنایی با خاویار حلزون

پرورش این گونه از حلزون ها در فضای باز دشوار است زیرا کنترل دما، رطوبت و تغذیه آنها کار سختی است. در یک مزرعه پرورش حلزون در فضای باز، آب و هوا کنترل نمی شود، بنابراین چرخه های طبیعی حلزون مانند خواب زمستانی، تخریب و تولید مثل نتیجه تقویم طبیعی منطقه خاصی است که مزرعه در آن واقع شده است. در نتیجه رشد و تخم گذاری آنها به طرز قابل توجهی کندتر از زمانی است که با استفاده از انواع امکانات از آنها نگهداری می شود. بنابراین می توان نتیجه گرفت پرورش حلزون در فضای باز نیازمند ارزان ترین و کمترین مراقبت هاست اما کمترین تولید را خواهد داشت.

پرورش حلزون در فضای بسته (فضایی شبیه به گلخانه)

نوع دوم مزرعه برای پرورش حلزون، استفاده از فضای بسته یا گلخانه ای است که در آن حلزون تحت شرایط کنترل شده محیطی که بر چرخه زندگی آن تأثیر می گذارد، پرورش می یابد. برای دستیابی به این هدف، از محوطه های محصور شده استفاده می شود که به وسیله تجهیزات و همچنین پارامترهای دما، رطوبت و روشنایی کنترل می شوند. این نوع مزرعه نیاز به سرمایه گذاری بیشتر و مراقبت زیاد و دائمی دارد. اما این امر تولید خاویار حلزون را در مواقعی که به طور طبیعی امکان پذیر نیست هم فراهم می سازد.

آشنایی با خاویار حلزون شباهت خاویار حلزون با دیگر خاویارها در چیست؟

خاویار حلزون با هیچ خاویار دیگری قابل مقایسه نیست. آنها محصولات کاملاً متفاوتی هستند، شاید فقط به دلیل ظاهر و برداشت دستی در برخی جهات به هم شباهت داشته باشند. اما از نظر ارگانولپتیک، هیچ شباهتی ندارند زیرا اندازه، رنگ، بافت، عطر و طعم آنها هیچ شباهتی با یکدیگر ندارد.

بررسی موارد استفاده از خاویار حلزون

علاوه بر مصارف خوراکی خاویار حلزون که بیشتر در کشورهای خارجی مرسوم است، این محصول از کاربرد پزشکی نیز برخوردار است. برای مثال محصولات مراقبت از پوست حاوی خاویار حلزون یکی دیگر از پرکاربردترین موارد استفاده از این نوع خاویار هستند. تاثیرات خاویار حلزون بر روی پوست شامل جوان سازی و افزایش مقاومت پوست، تغذیه سلول های پوست و تسریع روند ترمیم پوست می شود. علاوه بر این محصولات حاوی خاویار حلزون دارای کلاژن هستند و با اکسیژن رسانی به پوست از ایجاد چین و چروک های جدید و تیرگی در پوست جلوگیری می کنند. اگر از خود خاویار حلزون برای مراقبت از پوست خود استفاده می کنید کافی است به وسیله یک سوزن ضد عفونی شده بر روی آن چندین سوراخ ایجاد کنید و مواد موجود در آن را بر روی پوست خود قرار دهید. لازم به ذکر است این خاویارها یک بار مصرف هستند و هرکدام را باید برای یک قسمت از صورت استفاده کرد. برای دریافت نتایج بهتر توصیه می شود در هفته سه بار از خاویار حلزون بر روی پوست خود استفاده نمایید.

بازار اقتصادی حلزون
حلزون در ایران مصارف مشخصی ندارد و بازار هدف در ایران را باید پیدا بکنید. برای صادرات تقریبا بیشتر کشورها خواهان آن هستند یا خودتان یک نوع مصرف را ایجاد کنید. مثلاً: مصرف برای خوراک زالو برای پرورش دهنده های زالو، برای ترمیم و جوان سازی پوست استفاده در آرایشگاه ها و مطب های طب سنتی، فروش به عنوان حیوان خانگی، استحصال مواد تولیدی توسط حلزون و…

استفاده از حلزون برای زیبایی در اروپا رایج نیست اما به نظر می رسد زیبایی پسندان اروپایی هم بزودی از قافله عقب نمانند.این جانور را می توان تازه، یخ زده و یا پخته شده در ظروف به فروش برسانید. بازار اصلی هتل ها و رستوران ها هستند. مصرف خوراکی در انگلستان طی دهه گذشته بطور قابل توجهی افزایش یافته و بیشتر آنها وارد کشور شده اند. صادرکنندگان اصلی حلزون کشورهای لهستان، الجزایر، یونان و ترکیه هستند.

توجیه اقتصادی پرورش حلزون

حلزون به دلیل مزایایی ازجمله مقاومت در برابر بیماری‌ها و نیاز به تجهیزات و امکانات محدود برای نگهداری، سبب شده که پرورش‌دهنده از پایین بودن هزینه در جهت اهداف اقتصادی و درآمدزایی بالا بهره ببرد.بدین ترتیب طرح حاضر از منظر پرورش محدود و یا در سطح وسیع و صنعتی کاملاً از جنبه‌ی اقتصادی مطلوبی برخوردار است.

درخواست خدمات مشاوره سرمایه گذاری

 برای تحقق یک ایده به کسب وکار موفق باید آن را از ابعاد گوناگون مانند بازار، توجیه اقتصادی، شرایط سرمایه گذاری، مدل سازی کسب وکار، زیرساخت های فنی و فرآیند های تولید مورد مطالعه قرار گیرد.
در صورت تمایل به دریافت خدمات (مطالعه فرصت سرمایه گذاری، تحقیقات بازار، طراحی مدل کسب و کار و سیستم سازی کسب و کار) می توانید پرسشنامه درخواست خدمات مشاوره را تکمیل نمایئد و یا با دفتر شرکت تماس حاصل فرمائید.

نکته مهم

این طرح صرفا به عنوان یک ایده سرمایه گذاری مطرح می شود. جداول و نمودارها تقریبی است.

امکان سرمایه گذاری با ظرفیتهای مختلف و به تبع آن سطح سرمایه گذاری کمتر و بیشتر از میزان اعلام شده نیز وجود دارد.

درصورت نیاز به تدوین طرح توجیهی می توانید با شرکت تماس حاصل فرمایید یا فرم اولیه سفارش طرح را تکمیل نمائید.

 

 


درصورت تمایل به این مطلب امتیاز دهید:

۴/۵ - (۴ امتیاز)