طرح تولید خمیر کاغذ از باگاس

باگاس یکی از تولیدات جانبی نیشکر هست که حدوداً ۲۰ – ۳۰ درصد وزن آن را تشکیل می دهد. این محصول باقیمانده فیبری به جای مانده پس از عصاره گیری از شکر است که به صورت قطعات ریز تراشه چوب و به رنگ زرد کاهی میباشد.
یکی از مشکلات موجود برای استفاده از باگاس در تولید خمیر کاغذ خودسوز بودن آن خواهد بود که دپو و انبار کردن آن بدون اندیشیدن تدابیر لازم میتواند مشکلات فراوانی را به وجود آورد.

باگاس چیست

باگاس تفاله‌ای است که پس از استخراج شکر از نیشکر و سورگوم، حاصل می‌شود. این ماده به عنوان یک سوخت زیستی برای تولید گرما، انرژی، برق، تولید پالپ و مواد ساختمانی استفاده می شود.

استفاده از باگاس به‌ عنوان ماده اولیه تولید کاغذ نیازمند افزایش کیفیت کاغذ تولیدی و کاهش هزینه‌های تولید است؛ در حالی‌که کاغذ باگاس به طور معمول مقاومت پایینی دارد. برای تقویت کاغذ تولیدشده از باگاس معمولاً خمیر کاغذ وارداتی به آن اضافه می‌شود.

باگاس تولیدشده در کشور از مزارع نیشکر می‌تواند نیاز به واردات کاغذ را بسیار محدود کند.

مراحل مختلف تولید خمیر کاغذ در کارخانه‌های احداث شده

خرد کردن
آماده‌سازی
پخت
آسیاب انبار کردن خمیر
آبگیری
شکل‌دهی
خشک کردن
تولید خمیر کاغذ با ضایعات در دیگر کشورها
در بسیاری از کشور‌ها استفاده از کاه برای تولید خمیر کاغذ پیشرفت چشمگیری داشته است. در کشور‌های دانمارک، یونان، هلند، مجارستان، ایتالیا، رومانی، اسپانیا و یوگسلاوی که منابع تأمین چوب‌شان محدود است و بیشتر به واردات اتکا دارد، این صنعت رواج بسیاری یافته است.به گزارش دریک، همچنین برخی کشور‌های دیگر مانند: آرژانتین، چین، مصر، هند، اندونزی، مکزیک، پاکستان، سریلانکا و ترکیه به دلیل محدودیت منابع چوبی به استفاده از بقایای محصولات کشاورزی به‌ویژه کاه روی آورده و نتایج مثبتی گرفته‌اند.

مصارف کاغذ

مصرف کاغذ با اختراع آن همراه بوده‌است که گفته می‌شود مصریان پیشقدم در این اختراع بوده‌اند و از بسیاری جهات نشانگر سطح رشد علمی و فرهنگی جامعه می‌باشد. با پیشرفت اطلاعات و معلومات بشر از دانش رنگ، کاغذهای رنگی برای جلب توجه و زیبایی و مقوا و کارتن های رنگ آمیزی شده برای بسته‌بندی و بالاخره جعبه‌های شیرینی و شکلات برای مصرف خانگی و نظایر اینها همه دلیل بر دانش برتر و استفاده بشر از این صنعت و اختراع است که روز به روز رو به توسعه و تکامل می‌باشد و در تاریخ از آن یاد شده‌است.

کاغذ یکی از مهمترین مواد اولیه در فرآیند چاپ است.
کاربرد کاغذ در عکاسی
بانک
مدارس
مرغداری
خیاطی
قنادی
و…

اهمیت کاغذ

ایران کشوری رو به توسعه محسوب می‌شود و توسعه صنعت از ارکان اساسی آن است. با توجه به اهمیت مسائل آموزشی و فرهنگی، دولت در سال‌های اخیر توزیع کاغذ را به عهده گرفته و پس از اعمال سوبسید به تعرفه کاغذ، آن را بین مصرف‌کنندگان توزیع می‌کند. از این رو اهمیت «خمیر کاغذ» به‌عنوان یک کالای واسطه‌ای در تهیه کاغذ و مقوا معلوم می‌شود، به همین دلیل اگرچه خمیر کاغذ جزو کالاهای استراتژیک نیست اما کالایی پرمصرف است.

وضعیت بازار محصول

این محصول یک کالای واسطه می‌باشد و به عنوان ماده اولیه مورد استفاده کارخانجات تولید مقوا، بسته بندی، کاغذ فلوتینگ و کاغذ از ضایعات کشاورزی قرار گیرد.
بنابراین بازار این محصول گسترده می‌باشد. و به دلیل مصرف بالای کاغذ می‌توان به منظور مصرف داخل استفاده شود و نیز طبق آمار می‌توان به بازار مصرف کشورهای عراق و افغانستان نیز اشاره کرد.

کد آیسیک مرتبط با صنعت تولید خمیر کاغذ از باگاس

کد آیسیک مخفف International Standard Industrial Classification (سیستم بین المللی طبقه بندی استاندارد صنایع) است. کد گذاری به عنوان روش ساده و دقیق برای تعیین هویت کالا، قطعات ، مدارک و اموال ، سالها است که در سطح شرکت هاو زنجیره های تأمین مورد استفاده قرار می گیرد.

شرح محصولکد آیسیک
خمیر کاغذ از باگاس۲۱۰۱۴۱۲۳۰۶
کاغذ روزنامه از باگاس۲۱۰۱۵۱۲۳۱۱
کاغذ چاپ و تحریر از باگاس۲۱۰۱۵۱۲۳۱۵
کاغذ و مقوای بسته بندی از باگاس۲۱۰۱۴۱۲۳۷۱
کد تعرفه گمرکی مرتبط با صنعت تولید خمیر کاغذ از باگاس

تعرفه یا به عبارت دیگری(TARIFF) یک نوع معیار رقمی و یا عددی می باشد برای شناسی و تعیین جایگاه کالا در ترخیص کالا .
تعرفه گمرکی میزان حقوق ورودی قابل پرداخت برای ورود کالا می باشد.تعرفه گمرکی در بستر تاریخ مبتنی بر سیستم و روش های خاصی از قبیل اداره گمرک،آمار،حمل و نقل،بیمه و غیره طراحی و مورد استفاده قرار می گیرد.

شرح محصولکد تعرفه گمرکی
خمیر کاغذ از باگاس۴۷۰۶۳۰۰۰
کاغذ روزنامه از باگاس۴۸۰۱۰۰۰۰
کاغذ چاپ و تحریر از باگاس۴۸۰۲

 

تولید خمیر کاغذ

خمیر کاغذ که یک توده لیفی می‌باشد، که بعنوان مهمترین ماده اولیه صنایع کاغذ محسوب می‌شوند که از درختان جنگلی، ضایعات کشاورزی و کاغذهای باطله بازیافتی قابل تأمین است.

الیاف گیاهی غیر چوبی به کار رفته در تولید خمیر کاغذ به سه دسته اصلی تقسیم می شوند:

ضایعات صنعتی کشاورزی و پس مانده های کشاورزی مانند کاه گندم، برنج و باگاس نیشکر
گیاهان خودرو شامل بامبو، نی، اسبر، قو …
محصول الیاف گیاهی شامل الیاف برگی مانند کنف درخت صباره و الیاف پوست یا ساقه مانند کنف هندی کنف بنگالی، الیاف کتان و دیگر محصولات زائد آن ها فرآیند تولید خمیر کاغذ با ضایعات و از الیاف غیر‌چوبی مشابه تولید این خمیر از چوب است که بر مبنای نوع روش‌ها به فرآیندهای شیمیایی و شیمیایی-مکانیکی دسته‌بندی می‌شود. انتخاب این فرآیند برای تولید خمیر کاغذ به شرایط اقلیمی و عوامل فنی-اقتصادی بستگی دارد که این شرایط با جغرافیای منطقه مورد نظر تغییر می‌کند. نوع مواد شیمیایی به کار رفته و میزان انرژی صرف شده برای فرآورش خمیر کاغذ مبنای اقتصادی فرآیند را تشکیل می‌دهد.

مراحل مختلف تولید خمیر کاغذ در کارخانه‌های احداث شده

خرد کردن
آماده‌سازی
پخت
آسیاب انبار کردن خمیر
آبگیری
شکل‌دهی
خشک کردن
تولید خمیر کاغذ با ضایعات در دیگر کشورها
در بسیاری از کشور‌ها استفاده از کاه برای تولید خمیر کاغذ پیشرفت چشمگیری داشته است. در کشور‌های دانمارک، یونان، هلند، مجارستان، ایتالیا، رومانی، اسپانیا و یوگسلاوی که منابع تأمین چوب‌شان محدود است و بیشتر به واردات اتکا دارد، این صنعت رواج بسیاری یافته است.به گزارش دریک، همچنین برخی کشور‌های دیگر مانند: آرژانتین، چین، مصر، هند، اندونزی، مکزیک، پاکستان، سریلانکا و ترکیه به دلیل محدودیت منابع چوبی به استفاده از بقایای محصولات کشاورزی به‌ویژه کاه روی آورده و نتایج مثبتی گرفته‌اند.

وضعیت واحد های فعال تولید خمیر کاغذ از باگاس

در نمودار زیر تعداد و ظرفیت واحدهای فعال تولید خمیر کاغذ از باگاس در کشور به تفکیک استان آمده است .

وضعیت واردات و صادرات خمیر کاغذ از باگاس

نمودار واردات و صادرات خمیر کاغذ از باگاس در کشور به تفکیک سال در شکل زیر آمده است.

نتیجه گیری تولید خمیر کاغذ از باگاس

اگر تولید کاغذ از باگاس به شیوه جدید (نانوالیاف) عملیاتی شود، هم کیفیت کاغذ بالاتر می‌رود و هم نیاز به واردات بسیار محدود خواهد شد.
اگر سرمایه‌گذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌های مسئولان به این سمت سوق یابد، برای همگان سودمند خواهد بود؛ زیرا این بخش می‌تواند ارزش افزوده زیادی تولید کند؛ با توجه به این موضوع تقویت این رشته از نظر افزایش تعداد کارشناس و بودجه تحقیقاتی نیز باید مدنظر قرار گیرد؛ زیرا تجهیزات نانو بسیار گران‌قیمت است اما از سوی دیگر با استفاده از این فناوری می‌توانیم ضمن کاهش هزینه‌های تولید، کیفیت کاغذ را نیز بالا ببریم.

خلاصه بررسی فنی، مالی و بازار تولید کاغذ از باگاس

ظرفیت تولید سالیانه : ۳۳ هزار تن
نرخ برابری دلار : ۲۰۰۰۰ تومان
مساحت زمین موردنیاز : ۲۵۰۰۰ مترمربع
زیر بنا : ۷۰۰۰ مترمربع
تعداد نیروی انسانی مورد نیاز : ۱۲۰ نفر
میزان سرمایه گذاری ثابت : ۱۵۰ میلیارد تومان
ارزش ماشین آلات و تجهیزات : ۱۲۰ میلیارد تومان
نرخ بازده داخلی : ۴۲ درصد

درخواست خدمات مشاوره سرمایه گذاری

برای تحقق یک ایده به کسب وکار موفق باید آن را از ابعاد گوناگون مانند بازار، توجیه اقتصادی، شرایط سرمایه گذاری، مدل سازی کسب وکار، زیرساخت های فنی و فرآیند های تولید مورد مطالعه قرار گیرد.
در صورت تمایل به دریافت خدمات (مطالعه فرصت سرمایه گذاری، تحقیقات بازار، طراحی مدل کسب و کار و سیستم سازی کسب و کار) می توانید پرسشنامه درخواست خدمات مشاوره را تکمیل نمایئد و یا با دفتر شرکت تماس حاصل فرمائید.

درخواست تهیه طرح توجیهی

این طرح صرفا به عنوان یک ایده سرمایه گذاری مطرح می شود. جداول و نمودارها تقریبی است.

امکان سرمایه گذاری با ظرفیتهای مختلف و به تبع آن سطح سرمایه گذاری کمتر و بیشتر از میزان اعلام شده نیز وجود دارد.

درصورت نیاز به تدوین طرح توجیهی می توانید با شرکت تماس حاصل فرمایید یا فرم اولیه سفارش طرح را تکمیل نمائید.

 

 


درصورت تمایل به این مطلب امتیاز دهید:

۵/۵ - (۱ امتیاز)