طرح تولید درب ضد حریق

درب های ضد حریق دارای دو نوع درب ضد حریق فلزی و درب ضد حریق چوبی یا دودبند می باشد. اینکه در هر ساختمانی از چه نوع درب ضد حریق باید استفاده کرد بستگی به استاندارد آتش نشانی درب ضد حریق دارد. درب ضد حریق همان طور که از اسمش پیداست ساختاری فلزی دارد و تمام مواد مورد استفاده در درب ضد حریق فلزی باید مورد تاییده آتش نشانی باشد.

درب ضد حریق باید از چوب خشک ساخته شده باشد اینکه نوع چوب چه چیزی باشد نیز بستگی به نظر و صلاحدید خانه آتش آتش نشانی دارد به دلیل اینکه هر ساله استاندارد های آتش نشانی اصلاح می شود تا امنیت جانی بیشتری را برای ساکنان ساختمان به ارمغان بباورد.

در ضد حریق چوبی

ضخامت درب ضد حریق چوبی باید ۱٫۵ سانتی متر بیشتر باشد این درب ضد حریق چوبی حتما این ضخامت را برای گرفتن تاییده پایان کار ساختمان و تاییده آتش نشانی داشته باشد. معمولا برای ساختمان های بالای ۲۳ متر از درب ضد حریق استفاده می شود که در حقیقت درب دودبند می باشد. درب ضد حریق چوبی دارای ضخامت بیشتر از ۱٫۵ و چوب خشک بدون هر گونه خطوط CNC می باشد. البته می توان ضخامت درب های را افزایش داد و برجستگی بر روی درب ایجاد کرد ولی نباید هیچ گونه کنده کاری بر روی درب ضد حریق جوبی انجام شود.

نوع دستگیره درب ضد حریق نیز مهم می باشد. ست های کامل یراق درب ضد حریق تک لنگه و درب ضد حریق دو لنگه در بازار موجود می باشد و بستگی به کیفیت و کشور سازنده می توان از برندهای مختلفی استفاده کرد.

نصب درب ضد حریق چوبی بر روی چهارچوب فلزی نیز می تواند صورت بگیرد و بستگی به نظز ساختمان ساز دارد. چهارچوب چوبی درب ضد حریق چوبی بدون رنگ می باشد که از چوب روس خشک شده استفاده می شود و می توان گفت در این صورت جنس درب و چهارچوب شبیه به یکدیگر می باشد.
درب ضدحریق نوع بخصوصی از درب های ساختمانی هستند که در برابر آتش و حرارت مقاوم بوده و برای مهار دود و آتش و همچنین خروج اضطراری در مواقع بحرانی استفاده می شوند. این نوع درب ها نقش مهمی را در بالا بردن ضریب امنیت ساختمان ایفا کرده و منجر به کاهش خسارات حاصل از آتش سوزی می شوند.

عمده استفاده ی درب های ضد حریق، در پله فرارمجتمع های تجاری و مسکونی، ورزشگاه ها، ادارات، راهروهای ارتباطی بیمارستان پالایشگاهها و نیروگاهها ، فرودگاه ها سالنهای همایش و بطورکلی تمام مکانهایی که علاوه بر امکان حریق ایمنی آن از اهمیت ویژه ای برخوردار است مورد استفاده قرار می گیرد.

درب ضد حریق یا درب مقاوم در برابر آتش علاوه بر مقاومت در برابر آتش سوزی و حرارت بالا، از انتشار آتش و دود نیز جلوگیری می کند. این نوع درب ها نسبتاً سنگین بوده و از موادی مانند شیشه ضد آتش یا فلز و یا سنگ گچ ساخته می شوند. در صورت نصب اصولی و استاندارد این درب ها، در یک بازه زمانی مشخص در صورت بروز یک آتش سوزی متوسط این نوع درب ها شعله ور نمی شوند و مقاومت بسیار بالایی از خود در برابر حریق نشان می دهند. عمده ی کاربرد این نوع درب ها، در ساختمان های تجاری و اداری می باشد ولی استفاده از آنها در ساختمان های مسکونی با تردد بالا (مانند خوابگاه) نیز ممکن می باشد.

یک درب ضد حریق چگونه هنگام آتش سوزی عمل می کند ؟

درب‌های ضد حریق، با کاهش سرعت انتشار دود و آتش به سایر قسمت‌های ساختمان به مقابله با آن کمک کرده و در صورتی که حجم آتش پایین باشد می‌توانند از انتشار آن به کل جلوگیری کنند. این درب ها علاوه بر این دود را نیز مهار کرده که به ایمنی ساکنان و احتمال نجات آنها از یک آتش سوزی کمک می کند و مانع بروز خفگی بر اثر استنشاق دود می شود. از دیگر خاصیت های این نوع درب، می توان به تسریع پروسه فرار ساکنین و کمک به آتش نشان ها برای یافتن مسیر ایمن اشاره کرد.

اجزای تشکیل دهنده درب ضد حریق

این درب‌ها می توانند از چوب ساخته شده و با استفاده از شیشه ضد حرارت روی آن ها پوشیده می شود. قاب و اطراف درب ها نیز، نیاز به درزگیری خاص خود را دارد. همچنین، برای ورق استفاده شده در چهارچوب درب از ورق های گالوانیزه و یا آهن استفاده می شود که ضخامت آن حدود ۱.۵ تا ۲ میلیمتر می باشد. برای ورق لنگه درب نیز بایستی از ورق فولاد گالوانیزه با ضخامت ۱-۲ میلیمتر استفاده شود. برای مواد پر کننده داخل این درب ها، معمولا از نوع خاصی از پنل از جنس پشم سنگ یا RockWool استفاده می شود. پشم سرامیک و پارچه های نسوز تفلونی نیز به عنوان پر کننده استفاده می شوند که تمامی این مواد، علاوه بر مقاومت بالا در برابر حرارت، در صورت آتش گرفتن، گازی از خود متصاعد نمی کنند. سپس درب و چهارچوب با استفاده از رنگ پودری کوره ای (رنگ کوره ای) و روش الکترواستاتیک رنگ آمیزی می شود تا به مقاومت دست یابد. یراق آلات، دستگیره، آرام بند و قفل مورد استفاده نیز، بایستی متناسب با استاندارد ها و کاربرد درب ضد حریق باشند.

انواع درب ضد حریق

درب های ضد حریق در انواع و متریال های مختلفی ارایه می شود که در این بخش به توضیحی از هرکدام از این درب ها می پردازیم:

۱. درب ضد حریق فلزی (آتش نشانی)

درب ضد حریق فلزی در ساختمان هایی که ارتفاع آنها کمتر از ۲۳ متر باشد باید مطابق با استانداردهای آتش نشانی و تاییدیه سازمان نظام مهندسی استفاده شود و برای ساختمان هایی با ارتفاع بالای ۲۳ متر باید مطابق با استاندارهای UL دار استفاده شود.

درب ضد حریق فلزی باید دارای دستگیره های بازشو از پشت به همراه آرام بند باشد.
درب ضد حریق فلزی دارای درب و چهارچوب فلزی می باشد.
روکش چهارچوب استفاده شده برای چهارچوب و درب از جنس ورق های گالوانیزه فولادی می باشد.
در داخل درب ضد حریق از ماده مهمی استفاده می شود که تا دمای ۸۵۰ درجه در مقابل حرارت و دما مقاومت نشان می دهد.
درب ضد حریق فلزی را می توان در رنگ های دلخواه یافت همچنین برای یراق آلات مورد استفاده در این درب ضد حریق نیز باید از متریالی استفاده شود که در برابر آتش مقاومت بالایی داشته باشد و درزگیر استفاده شده نیز باید مطابق با استاندارد ها باشد زیرا نقش بسیار مهم و بسزایی در جلوگیری از خروج دود و گازها سمی ناشی از آتش سوزی دارد.
درب های ضد حریق فلزی دارای ضخامت ۵.۵ سانتی متر می باشد و به دلیل ضخامت بالای درب امکان نصب درب فلزی بر روی چهارچوب چوبی وجود ندارد.

بر اساس استاندارهای آتش نشانی درب ضد حریق فلزی باید دارای وزن تقریبی ۱۰۰ کیلوگرم باشد.
ابعاد درب فلزی ضد حریق بر اساس استاندارد ها باید عرض بین ۱۱۰-۱۰۵ سانتی متر باشد.

۲. درب ضد حریق چوبی

درب ضد حریق چوبی که از اسم آن پیداست با چهار چوب چوبی ساخته می شود. این نوع درب ها در پایین درب یک قسمت متحرک موجود است که در زمان بسته شدن، قسمت محرک پایین می باشد که باعث می شود تا مانع از ورود دود شود. ضخامت درب چوبی ضد حریق متناسب با تایید آتش نشانی باید ۱.۵ سانتی متر باشد و باید طبق استاندارد های ساختمانی در ساختمانهای بالای ۲۳ متر از این درب ها که با اصطلاح به آنها دودبند نیز می گویند، نصب شود. مطابق استاندردها چوب این نوع درب ها باید از نوع خشک و بدون هیچ گونه کنده کاری و بر جستگی باشد.
درب چوبی ضد حریق تماماٌ چوبی که درب و چهارچوب از یک جنس و رنگ چوب می باشد از زیبایی خاص برخوردار است که موجب زیبایی محیط می شود. درب چوبی ضد حریق مقاومت بالایی در برابر حرارت دارد و به دلیل نوع متریال خاص مورد استفاده و نحوه تولید آن از قیمت بالاتری نسبت به سایر درب های ضد حریق دارد. درب های چوبی ضد حریق در دو نوع تک لنگه و دو لنگه در بازار موجود می باشد که نوع دستگیره و یراق آلات مورد استفاده در ساخت آن نیز باید ضد حریق و متناسب با استانداردهای آتش نشانی باشد.

مشخصات درب ضد حریق چوبی

درب و چهار چوب از جنس تمام چوب خشک باید باشد
ضخامت باید حداقل ۵۲ میلی متر و بدون هیچ برجستگی و کنده کاری باشد
نصب جک و آرام بند مرغوب
ضخامت لنگه درب ها ۵.۶ سانتی متر که از دو لایه ورق ۱.۵ میل بین ورق ها که بوسیله پشم سنگ با وزن ۱۲۰-۸۰ کیلوگرم باشد.
در اطراف چهار چوب دو گیر مناسب دود بند نصب می شود تا از ورود دود به سایر نقاط شود.

ابعاد استاندارد درب ضد حریق فلزی تک لنگه

بطور کلی خلاصه ابعاد ساب فریم مورد نیاز برای درب ضد حریق مورد تایید سازمان آتش نشانی به دو ابعاد تقسیم بندی می شود
۱. ۱۱۲*۲۱۱ سانتی متر ابعاد داخل به داخل ساب فریم ( فریم انتظار)
۲. ۱۰۷*۲۱۱ سانتی متر ابعاد داخل به داخل ساب فریم (فریم انتظار)
البته باید بیان شود که کارخانه قابلیت تولید درب های ضد حریق فلزی با ابعاد خاص را نیز دارد.
درب های ضد حریق فلزی دارای دستگیره آنتی پنیک از نمای درب ، دستگیره نسوز پشت و جک هیدرولیک آرام بند به همراه درزگیر پف شونده می باشد.

ابعاد استاندارد درب ضد حریق فلزی دو لنگه

بطور کلی و خلاصه می توان بیان کرد ابعاد ساب فریم یا فریم انتظار برای درب ضد حریق فلزی دو لنگه ۲۰۲*۲۱۱ سانتی متر می باشد.
درب های ضد حریق فلزی دو لنگه به انواع مختلف با یراق مختلف تقسیم بندی می شود.
۱. درب ضد حریق فلزی دولنگه باقابلیت بازشو فقط یک لنگه
۲. درب ضد حریق فلزی دو لنگه با قابلیت بازشو دو لنگه
نصب و حمل درب های ضد حریق فلزی دولنگه به مراتب از تک لنگه زمان برتر می باشد.
این نوع درب ها همانند درب های ضد حریق فلزی تک لنگه دارای دستگیره پنیک و دستگیره پشت نسوز و جک هیدرولیک آرام بند می باشد.

مشخصات فنی درب های ضد حریق با تایید آتش نشانی

۱. درب های ضد حریق فلزی با تاییده آتش نشانی دارای درب به همراه چهارچوب فلزی می باشد و ضخامت چهارچوب فلزی دو میلیمتر از ورق های هیدروکربن می باشد که تمام این موارد توسط خانه آتش سازمان آتش نشانی مورد تاییده قرار گرفته است.
۲. ورق های فلزی در داخل لنگه درب نیز از PLATE هیدروکرین با ضخامت یک و شش دهم میل ساخته می شود. در داخل لنگه فلزی نیز استراکچر خاصی وجود دارد به این ترتیب که در قسمت هایی از درب که یرآق آلات و لولای درب ضد حریق فلزی نصب می شود شبکه فلزی داخلی تقویت می شود. البته باید بیان شود که در شبکه داخلی ورق های هیدروکربن علاوه بر بحث مقاومت ، موضوع نگهداری و ثابت نگه داشتن مواد داخل درب ضد حریق نیز مطرح می باشد که این مواد از قبیل پشم سنگ می باشد.
۳. مهمترین ماده در داخل درب ضد حریق فلزی ، پشم سنگ استاندارد بدون مواد مضر می باشد که دانسیته ۸۰ دارد و تا دمای هشت صد و پنجاه درجه در برابر گرما مقاومت دارد. این پشم سنگ علاوه بر داشتن سرتیفیکت استاندارد از سازمان استاندارد ایران دارای درجه آ استاندارد نیز می باشد.
۴. رنگ رویه درب و چهارچوب از EPOXY POLYSTER که بصورت رنگ پاشی قطب های منفی و مثبت جریان الکتریکی بر روی ورق هیدروکربن صورت می گیرد.
۵. از یراق مورد استفاده می توان از دستگیره Anti panic و لولای مخصوص درب های ضد حریق نام برد که همه ی این موارد توسط سازمان آتش نشانی مورد تایید قرار گرفته است. درزگیر دور لنگه درب نیز نقش بسزایی در جلوگیری از خروج گازهای سمی و دود در ساختمان مشتعل دارد و علاوه بر این بدلیل جلوگیری از ورود اکسیژن به محیط باعث کند شدن پروسه اشتعال می شود.

کد آیسیک مرتبط با صنعت تولید درب ضد حریق

کد آیسیک مخفف International Standard Industrial Classification (سیستم بین المللی طبقه بندی استاندارد صنایع) است. کد گذاری به عنوان روش ساده و دقیق برای تعیین هویت کالا، قطعات ، مدارک و اموال ، سالها است که در سطح شرکت هاو زنجیره های تأمین مورد استفاده قرار می گیرد.

کد آیسیک درب چوبی ضد حریق : ۲۰۲۲۵۱۲۳۰۹

کد تعرفه گمرکی مرتبط با صنعت تولید درب ضد حریق

تعرفه یا به عبارت دیگری(TARIFF) یک نوع معیار رقمی و یا عددی می باشد برای شناسی و تعیین جایگاه کالا در ترخیص کالا .
تعرفه گمرکی میزان حقوق ورودی قابل پرداخت برای ورود کالا می باشد.تعرفه گمرکی در بستر تاریخ مبتنی بر سیستم و روش های خاصی از قبیل اداره گمرک،آمار،حمل و نقل،بیمه و غیره طراحی و مورد استفاده قرار می گیرد.

کد تعرفه گمرکی درب چوبی ضد حریق : ۴۴۱۸۲۰

وضعیت واحد های فعال تولید درب ضد حریق

در نمودار زیر تعداد و ظرفیت واحدهای فعال تولید درب ضد حریق در کشور به تفکیک استان آمده است .

وضعیت واردات و صادرات درب ضد حریق

نمودار واردات و صادرات درب ضد حریق در کشور به تفکیک سال در شکل زیر آمده است.

بورس درب ضد حریق

درب ضد حریق همانند درب ضد سرقت دارای بورس می باشد و شما می توانید به بورس این دربها مراجعه کنید و درب را از بورس ارائه دهنده درب ضد حریق خریداری کنید به عبارت دیگر برخی از دفاتر درب ضد سرقت درب ضد حریق را نیز ارائه می دهند.

هزینه درب ضد حریق

درب‌های مقاوم در برابر آتش یا درب های ضد حریق قیمت نسبتاً بالایی داشته و قیمت نهایی آن‌ها به عوامل مختلفی بستگی دارد. قبل از هر چیز نوع مواد اولیه به کار رفته در ساخت درب عاملی تعیین کننده برای قیمت می باشد. درب ضد حریق معمولا از فلز، چوب، شیشه و یا ترکیبی از آن‌ها ساخته می‌شود که هر یک از آن‌ها قیمت خاص خود را دارد. عامل بعدی ضخامت و اندازه درب هاست. واضح است که هر چه ابعاد و ضخامت درب بیشتر باشد قیمت آن نیز بیشتر خواهد بود. جنس لولای درب یا دستگیره‌ها نیز در قیمت گذاری تاثیر دارد.

سخن پایانی

احداث واحد تولیدی درب های ضد حریق و تولید این محصول با توجه به بازار خاص و تقاضای نسبتا بالا، می‌تواند یک سرمایه گذاری مناسب باشد. البته بایستی توجه داشت که ورود به این حوزه، نیاز به تجربه و تخصص بالایی داشته و حجم نسبتاً بالایی از سرمایه را درگیر خواهد داشت. با این حال در صورت ورود به این حوزه با اطلاعات جامع و کافی و شناخت، این طرح می تواند از بازدهی و سوددهی بالایی در بلند مدت برخوردار باشد. با توجه به خاص بودن نوع محصول، میتوان بازار صادراتی مناسبی نیز در کشور های همسایه، برای آن متصور بود.

درب‌های ضد حریق از نظر اقتصادی نیز به صرفه بوده و ارزش سرمایه گذاری دارند زیرا به کمک این نوع درب‌ها هنگام بروز حادثه و آتش سوزی آسیب وارد شده به ملک به حداقل میزان ممکن می‌رسد.

به لحاظ استاندارد های ایمنی، درب اضطراری خروج بایستی قادر به تحمل ۱۱۰۰ درجه سانتی گراد در طی مدت زمان حداقل ۶۰ دقیقه باشد.

خلاصه بررسی فنی، مالی و بازار طرح تولید درب ضد حریق

ظرفیت تولید سالیانه : ۱۲ هزار عدد در سال
نرخ برابری دلار : ۲۳۰۰۰ تومان
مساحت زمین موردنیاز : ۲۵۰۰ مترمربع
زیربنای کل : ۷۰۰ مترمربع
تعداد نیروی انسانی مورد نیاز : ۱۸ نفر
میزان سرمایه گذاری ثابت : ۳.۵ میلیارد تومان
ارزش ماشین آلات و تجهیزات : ۱.۵ میلیارد تومان
نرخ بازده داخلی : ۳۷ درصد

درخواست خدمات مشاوره سرمایه گذاری

برای تحقق یک ایده به کسب وکار موفق باید آن را از ابعاد گوناگون مانند بازار، توجیه اقتصادی، شرایط سرمایه گذاری، مدل سازی کسب وکار، زیرساخت های فنی و فرآیند های تولید مورد مطالعه قرار گیرد.
در صورت تمایل به دریافت خدمات (مطالعه فرصت سرمایه گذاری، تحقیقات بازار، طراحی مدل کسب و کار و سیستم سازی کسب و کار) می توانید پرسشنامه درخواست خدمات مشاوره را تکمیل نمایئد و یا با دفتر شرکت تماس حاصل فرمائید.

درخواست تهیه طرح توجیهی

این طرح صرفا به عنوان یک ایده سرمایه گذاری مطرح می شود. جداول و نمودارها تقریبی است.

امکان سرمایه گذاری با ظرفیتهای مختلف و به تبع آن سطح سرمایه گذاری کمتر و بیشتر از میزان اعلام شده نیز وجود دارد.

درصورت نیاز به تدوین طرح توجیهی می توانید با شرکت تماس حاصل فرمایید یا فرم اولیه سفارش طرح را تکمیل نمائید.

 

 


درصورت تمایل به این مطلب امتیاز دهید:

۴/۵ - (۲ امتیاز)