طرح تولید دستگاه مولد بیوگاز

طرح تولید دستگاه مولد بیوگاز

بیوگاز چیست؟

بیوگاز به نام گاز مرداب نیز شهرت یافته با ترکیبی از متان ‎(CH4) و دی اکسیدکربن( ۲CO) و بوی قابل تشخیص مانند تخم مرغ گندیده . سبک تر از هوا می باشد و طبق مطالعات انجام گرفته در هندوستان آنالیز بیوگاز که میزان درصد گاز متان آن بستگی به دمای هاضم داشته و هر چه دمای هاضم پایین تر باشد درصد متان آن بیشتر و ارزش حرارتی بالاتری دارد ولی میزان گاز تولید شده کمتر است .

محصول طرح دستگاه مولد بیوگاز می باشد که برای تولید گاز سوختی مورد استفاده دارد . دستگاه های بیوگاز مولد تولید گاز سوختی است که این گاز می تواند در منازل ، کارگاه ها ، مرغداری ها و دامداریها برای تامین سوخت مورد نیاز جهت گرمایش فضاها ، تولید آبگرم و یا تولید برق مورد استفاده قرار گیرد. مواد اولیه یا به نوعی ورودی این دستگاه ها زائدات کشاورزی ، فضولات دامی و مرغداری، زباله های خانگی و کلیه اقلام دور ریز کشاورزی است. لذا استفاده از این دستگاه ها نه تنها سبب تامین سوخت رایگان برای مصرف کنندگان آن می گردد . همچنین ضایعات فوق الذکر نیز نیز در این دستگاه ها مورد استفاده قرار گرفته و بدینوسیله کاهش در آلودگی های زیست محیطی کاهش می یابد.

مواد اولیه بیوگاز پس مانده های الی زباله ، مواد زائد حیوانی، مواد زائد گیاهی ، فضولات انسانی و لجن فاضلاب می باشد . بیوگاز ها به دو دسته زیر تقسیم می شوند .
۱. بیوگازهای با بار آلی ورودی زیاد
۲. بیوگازهایی با بار آلی ورودی کم

دستگاه های فوق دارای تفاوتهایی در میزان گاز تولیدی ، زمان ماند و نحوه راهبری می باشند .

جدول ترکیبات بیوگاز
نام گازفرمولدرصد ترکیب
متانCH4۵۵ تا ۶۵ %
گازکربنیکCO2۳۵ تا ۴۵ %
نیتروژن (ازت)N2۰ تا ۳ %
هیدروژنH2۰ تا ۱ %
اکسیژنO2۰ تا ۱ %
هیدروژن سولفورهH2S۰ تا ۱ %

دمای احتراق بیوگاز حدود ۷۰۰ درجه سانتیگراد ( دمای احتراق گازوئیل ۳۵۰ درجه سانتیگراد و نفت و پروپان ۵۰۰ درجه سانتیگراد ) و دمای شعله حاصل از آن ۸۷۰ درجه سانتیگراد است . بیوگاز مانند سایر سوخت های گاز قابل احتراق بوده و با نسبت ۱-۲۰ با هوا مخلوط شده و سرعت اشتغال آن بالا می باشد .
ارزش حرارتی آن در حدود ۶ کیلووات ساعت بر مترمکعب است ( یعنی برابر ارزش حرارتی نیم لیتر سوخت گازوئیل ) فشار لازم و مطلوب برای پخت و پز با بیوگاز بین ۵ تا ۲۰ سانتیمتر ستون آب می باشد. ارزش حرارتی متان خالص در حدود ۹۰۰۰ کیلو کالری بر متر مکعب می باشد .

چگونگی تولید بیوگاز

دستگاه های بیوگاز در شکل کلی از دو حوضچه ورودی و خروجی و یک مخزن تخمیر( هاضم ) و یک مخزن گاز تشکیل شده اند که شرایطی از قبیل آب و هوا ، فرهنگ ، اقتصاد و تکنولوژی باعث وجود اشکال مختلف و مدلهای گوناگون گردیده است . در تمام این دستگاه ها آب و مواد اولیه در حوضچه ورودی مخلوط شده و از آنجا به مخزن تخمیر هدایت شده که پس از تخمیر و تولید گاز با اضافه کردن مواد اولیه به سوی مجرای خروجی و حوضچه خروجی هدایت می گردند .

اگر دستگاه بیوگاز با دقت کافی و در محل استقرارش درست به کار گرفته شود و بتواند نیازهای انرژی و کود غنی برای کشاورزی تولید کند صاحب آن از داشتن چنین دستگاهی خوشحال می شود ولی از نظر نوع و چگونگی کارکرد ، دستگاههای متفاوتی در جهان ساخته شده و مورد بهره برداری قرار گرفته است ولی چهار نوع کلی آن که بیشترین طرفدار و بیشترین مصرف کننده را به خود اختصاص داده ، مورد بحث قرار می دهیم و بدیهی است روش کار و فعالیت بقیه دستگاه ها نیز مشابه اینها می باشد .

۱. دستگاه بیوگاز با سرپوش شناور که به مدل هندی معروف است . این دستگاه که در هند طرفدار زیادی داشته و هزاران دستگاه از این نوع در هندوستان در حال تولید بیوگاز می باشند .
مواد اولیه از حوضچه ورودی پس از مخلوط با آب به داخل مخزن تخمیر که در داخل زمین قرار دارد هدایت شده و پس از تولید گاز مواد تخمیر شده به طرف حوضچه خروجی که در راستای حوضچه ورودی قرار گرفته حرکت کرده و گاز تولیدی در داخل محفظه فلزی گاز که به صورت معکوس روی دهانه مخزن تخمیر قرار گرفته ، جمع آوری می شود .

۲. دستگاه بیوگاز با مخزن مشترک و ثابت که به مدل چینی شهرت یافته است . به صورت مخزن گنبدی شکل و در عمق زمین ساخته می شود . مخزن گاز و تخمیر مشترک می باشد و به علت جای گیری دستگاه در عمق زمین از نظر صرفه جویی در مکان و فضای مورد نیاز و تثبیت حرارت و مقاومت دستگاه در مناطق سردسیری باعث شده که به اهمیت و کارآیی آن افزوده شود .

۳. دستگاه بیوگاز با نسبت طول به عرض زیاد که به مدل تایوانی شهرت یافته اند . این دستگاه می تواند ار جنسهای مختلفی همچون فلزات PVC و فایبرگلاس ساخته شود . نسبت طول به عرض در این سیستم زیاد می باشد. نوع جریان در آن Plug Flow می باشد و زمان ماند میکروبی و هیدرولیکی آن به دلیل نداشتن لجن برگشتی با یکدیگر برابر می باشد و حدود ۰۶ روز است .

‏۴.‏ کمپوست بی هوازی ‏

طرح تولید دستگاه مولد بیوگاز

کاربرد محصول

بیوگاز را به عنوان منبع عالی و ممتاز انرژی های تجدید پذیر برای جانشینی گاز طبیعی ، و دیگر سوخت های فسیلی قرار داده است. امروزه از بیوگاز در گرم کردن دیگ های بخار کارخانه ها ، موتور ژنراتورها برای تولید برق ، گرم کردن خانه ها و پخت و پز استفاده می شود .

کشور های عمده تولید کننده مولد خانگی بیوگاز :

کشورهای اروپای غربی ، جنوب شرقی آسیا و به ویژه چین و هندوستان این فناوری بسیار قابل توجه است . سوئد یکی از بهترین مصرف کنندگان بیوگاز در صنعت حمل و نقل است .

فرایند تولید دستگاه مولد بیوگاز

ساخت دستگاه مولد بیوگاز بسیار آسان است و از بخش های زیر تشکیل شده است :

• تانک تخمیر

تانک تخمیربخش اصلی دستگاه بیوگاز است ، که معمولاً به شکل استوانه و از جنس آجر و یا بتون ساخته می شود . این تانک را می توان یا به صورت کامل درون زمین و یا بخشی از آن را در روی زمین ساخت . مواد زاید آلی پس از ورود به تانک به مدت یک تا دو ماه در آن نگهداری می شوند .

در طول این مدت، مواد زاید آلی درشرایط بی هوازی و براثر فعالیت باکتری ها تجزیه می شوند . نتیجه این تجزیه، تولید بیوگاز و مقداری بیوماس است ، که با تخلیه مرتب بیوماس و اضافه کردن مواد زاید جدید در تمام روزهای سال ، می تواند ادامه داشته باشد .

• محفظه گاز

این محفظه به صورت سرپوشی شناور یا ثابت ، از جنس فلزی یا بتونی در روی بخش فوقانی تانک تخمیر، قرار می گیرد . گازهای تولیدی در تانک تخمیر در بخش زیر این سرپوش جمع می شود ، که از طریق لوله کشی می توان آن را به نقطه مصرف انتقال داد . نکته مهم در باره این محفظه این است ، که از افزایش فشار گاز در این محفظه جلوگیری شود ؛ بنابراین با نصب فشار سن دراین محفظه می توان فشار گاز را کنترل کرد .

• لوله های ورودی و خروجی

هدف از لوله های ورودی و خروجی در دستگاه بیوگاز، ورود مواد خام و تخلیه بیوماس از تانک تخمیر است . جنس لوله ها را می توان از نوع پلاستیکی یا بتونی انتخاب کرد . در مناطق روستایی هرخانوار می تواند ، به طور انفرادی یک دستگاه بیوگاز داشته باشد ، و یا چند خانوار ساکن در کنار هم می توانند به طور اشتراکی یک دستگاه بیوگاز بسازند. براساس محاسبات انجام شده ، کود حاصل از سه راس گاو و یا چند راس گوسفند ، پاسخ گوی تولید گاز مصرفی هر خانوار در طول سال است .

که این میزان تولید گاز، حدود ۵۶۶ لیتر به ازای هر کیلوگرم فضولات تجزیه شده است . بهره برداری و نگهداری از دستگاه بیوگاز به مهارت خاصی نیاز ندارد ، و هرکس به راحتی می تواند از آن استفاده کند . با توجه به موارد یادشده ، لزوم برنامه ریزی ، برای گسترش منابع انرژی غیرنفتی و استفاده از انرژی های نو در کشورمان ، به خوبی احساس می شود .

مزایا تولید دستگاه مولد بیوگاز

با انجام مطالعات و تحقیقات و مشارکت در ساخت دستگاه های بیوگاز در مناطق روستایی ، می توان در مصرف سوخت های نفتی به شدت صرفه جویی کرد . در یک نتیجه گیری کلی استفاده از بیوگاز در زندگی روزمره می تواند ، فایده های زیر را به دنبال داشته باشد.

– بیوگاز به عنوان یک منبع انرژی محلی و تجدید شونده

– بهبود وضعیت ایمنی صنعتی و خانگی ، همچنین سودآور بودن آن

– بهبود وضعیت کیفیت هوا و کاهش بوهای نامطبوع

– کاهش انتشارگازهای گلخانه ای دشمن لایه ازون

– رشد اقتصادی و تضمین منبع انرژی

– جمع آوری مواد زاید و حیوانی در یک نقطه و جلوگیری از پراکندگی آنها در محیط اطراف

– استفاده از بیوماس تولیدی به عنوان کود سالم و مطمئن در کشاورزی

منابع زیست توده

با نگاهى به وضعیت استفاده از انرژی‌هاى تجدیدپذیر، در مى‌یابیم که در میان این منابع، انرژى زیست-توده Biomass حدود ۷/۷۹% کل کاربرد جهانی را به خود اختصاص داده است. بر مبناى آخرین آمار ارائه شده در سال ۲۰۰۹ میلادی، برترین کشورهاى تولیدکننده انرژى از منابع زیست توده عبارتند از: آمریکا، برزیل، فیلیپین، آلمان، سوئد و فنلاند.
منابع زیست-توده‌ی قابل استحصالِ بیوگاز به پنج گروه عمده تقسیم می‌شود که عبارتند از :
– ضایعات و پسماندهای کشاورزی و صنایع وابسته
– پسماندهای جامد شهری
– پساب شهری
– فضولات دامی
– ضایعات و زائدات جامد و مایع فسادپذیر صنعتی (لجن صنعتی)

همگی منابع زیست توده نام برده شده طى فرآیندهاى مختلف بیوشیمیایى و ترموشیمیایى، قابلیت تولید انرژى به سه شکل برق، گرما و سوخت زیستى را دارند و در بخش‌هاى مختلف مصارف خانگى، صنعتى و حمل و نقل به‌کار گرفته مى‌شوند.
برای نمونه با فشرده کردن متان موجود در بیوگاز از آن می‌توان به‌طور مستقیم به‌عنوان گاز شهری و سوخت خانگی برای پخت و پز و گرما استفاده کرد یا به عنوان سوخت CNG در وسایل نقلیه گازسوز مورد استفاده قرار داد. همچنین می‌توان از آن برق تولید کرد. در صورت استفاده از بیوگاز در صنعت حمل و نقل، میزان آلاینده دی‌اکسیدکربن که سبب افزایش گازهای گلخانه‌ای جهان می‌شود تا حدود ۶۵ تا ۸۵ درصد کاهش می یابد.

کد آیسیک مرتبط با طرح تولید دستگاه مولد بیوگاز

کد آیسیک مخفف International Standard Industrial Classification (سیستم بین المللی طبقه بندی استاندارد صنایع) است. کد گذاری به عنوان روش ساده و دقیق برای تعیین هویت کالا، قطعات ، مدارک و اموال ، سالها است که در سطح شرکت ها و زنجیره های تأمین مورد استفاده قرار می گیرد.با توجه به بررسی های انجام شده کد آیسیک مرتبط یافت نشد و نزدیک ترین کد به دستگاه مولد بیوگاز به شرح جدول ذیل می باشد.

نام محصول
Product Name
کد آیسیک
تولید برق با فرآیند هضم غیر هوازی

Electricity produced by anaerobic digestion process

۴۰۱۰۵۱۲۳۰۴

 

کد تعرفه گمرکی مرتبط با طرح تولید دستگاه مولد بیوگاز

تعرفه یا به عبارت دیگری(TARIFF) یک نوع معیار رقمی و یا عددی می باشد برای شناسی و تعیین جایگاه کالا در ترخیص کالا .
تعرفه گمرکی میزان حقوق ورودی قابل پرداخت برای ورود کالا می باشد.تعرفه گمرکی در بستر تاریخ مبتنی بر سیستم و روش های خاصی از قبیل اداره گمرک،آمار،حمل و نقل،بیمه و غیره طراحی و مورد استفاده قرار می گیرد.
با جستجو در اطلاعات گمرک تا امروز تعرفه گمرکی اختصاصی به این محصول اختصاص نیافته است.

وضعیت واحد های فعال طرح تولید دستگاه مولد بیوگاز

در نمودار زیر تعداد و ظرفیت واحدهای فعال طرح تولید دستگاه مولد بیوگاز در کشور به تفکیک استان آمده است .

طرح تولید دستگاه مولد بیوگاز

وضعیت واحد های فعال طرح تولید دستگاه مولد بیوگاز

در جدول زیر تعداد و ظرفیت واحدهای فعال طرح تولید دستگاه مولد بیوگاز در کشور به تفکیک استان آمده است .

طرح تولید دستگاه مولد بیوگاز

پیش بینی وضعیت سرمایه گذاری طرح تولید دستگاه مولد بیوگاز

ظرفیت تولید سالیانه : ۵۰۰ دستگاه
نرخ برابری دلار : ۲۶۰۰۰ تومان
مساحت زمین موردنیاز : ۳۰۰۰ مترمربع
زیربنای کل : ۱۴۰۰ مترمربع
تعداد نیروی انسانی مورد نیاز : ۲۳ نفر
میزان سرمایه گذاری ثابت : ۱۱ میلیارد تومان (بدون احتساب هزینه زمین)
ارزش ماشین آلات و تجهیزات : ۴.۵ میلیارد تومان
نرخ بازده داخلی در سال مبنا : ۳۵ درصد

درصورت تمایل به این مطلب امتیاز دهید:

۵/۵ - (۱ امتیاز)