طرح تولید دستگاه نمونه گیری حفاری

به منظور انجام حفاری ژئوتکنیک روش های مختلفی وجود دارد. یکی از روش ها، مغزه گیری است که با استفاده از دستگاه نمونه گیری حفاری انجام می شود.
روش مغزه گیری چه برای حفاری و چه برای نمونه برداری، روشی است که به طور همزمان یک کور بارل یا یک مغزه گیر روی دستگاه نصب می شود. در واقع با قرار دادن کور بارل در انتهای میله حفاری و با جایگزینی سرمته دورانی، می توان فرآیند حفاری را انجام داد.
به زبان واضح، وقتی صحبت از ماشین یا دستگاه حفاری مغزه گیر می شود، عموما با تعویض مته طرف هستیم. البته باید بخاطر داشت که به منظور حفاری های تخصصی لازم است که از دستگاه هایی مخصوص برای این کار استفاده شود و فقط نمی توان به تعویض مته اکتفا کرد.
از دستگاه های کرگیر در نمونه برداری از لایه های زیر سطحی زمین استفاده می شود. این لایه ها در واقع شامل سنگ و توده خاک هستند. برای شناسایی، آنالیز و بررسی سنگ و خاک، این روش با استفاده از دستگاه حفاری هیدرولیک بسیار پر کاربرد است.
به طور کلی نمونه های حاصله از روش مغزه گیری با استفاده از دستگاه حفاری مغزه گیری هیدرولیک شامل دو شکل پودری و میله ای است.
دستگاه مغزه گیر یا کرگیر که عملیات نمونه گیری میله ای را انجام می دهد به دو شیوه می تواند در نمونه گیری عمل کند: نمونه گیری متریک و نموه گیری وایر لاین. باید توجه داشت که این دو شیوه به منظور آزمایش های تجزیه و تحلیل در سطوح مختلف قابل استفاده هستند که به شناسایی دقیق تر لایه های زمین کمک می کنند.

چگونگی انجام عملیات با دستگاه نمونه گیری حفاری

برای انجام حفاری و نمونه برداری در روش مغزه گیری با استفاده از دستگاه حفاری مغزه گیری هیدرولیک به طور همزمان از یک کور بارل یا مغزه در انتهای میله حفاری و یک سرمته دورانی استفاده می شود.
چرخش مغزه گیر همزمان با حرکت به سمت پایین، در حالی است که سرمته یک مقطع یا قسمت حلقه ای از خاک یا سنگ را دچار برش می کند. در واقع قسمت یا مقطعی که دچار برش شده است، مغزه نامیده می شود.
مغزه بر اساس فرآیندی به داخل محفظه داخلی دستگاه حرکت می کند و این حرکت تا زمانی ادامه دارد که محفظه مغزه گیر پر شده باشد. بعد از پر شدن، حفاری متوقف می شود و محفظه مغزه گیر از داخل گمانه بیرون می آید. در انتها با باز کردن محفظه، یک نمونه پیوسته از سنگ یا خاک در اختیار خواهد بود.

اجزای تشکیل دهنده دستگاه های نمونه گیری حفاری

دستگاه حفاری مغزه گیری هیدرولیک به طور کلی دارای بخش های مختلفی است که این بخش شامل موارد زیر است:
مجموعه اجزای زیر بندی در دستگاه در دو مدل اسکی دار و چرخ دار رایج است
مجموعه اجزای دکل حفاری
مجموعه اجزای روتیشن یا امکان دوران در دستگاه
مجموعه اجزای کنترل دستگاه در قالب پنل کنترل
مجموعه اجزای مکانیزم پیشروی در دستگاه
مجموعه اجزای مرتبط با منبع و تزریق آب
یکی از ویژگی های جالب دستگاه های نمونه گیری حفاری در این است که این دستگاه دارای دو درجه آزادی هستند. این دو درجه آزادی در محورهای افقی و عمودی دستگاه کاربرد دارد.

استاندارد عملکرد

استاندارد لازم برای نمونه گیری با انجام عملیات حفاری با استفاده از کربارل، دستگاه حفاری و متعلقات آن و به کارگیری دستورالعمل نمونه گیری و اخذ نمونه ها با بازیابی ۹۰ درصد شامل مراحل:
۱ –آماده سازی نمونه گیر
۲ –مغزه گیری
۳ -چیدن مغزه ها در جعبه نمونه
۴ -اجرای دستورالعمل های RQD,CR
۵-نمونه گیری از مغزه ها میباشد.

کربارل

عبارت است از محفظه ای که به درون گمانه فرستاده میشود و مغزه های حفاری شده را درون خود نگه داشته و به سطح زمین منتقل میکند.
دستگاه های حفاری نمونه گیری جهت انتقال مغزه های حفاری شده به سطح زمین از تجهیزات کربارل استفاده میکنند.
کربارل از قسمت های اصلی زیر تشکیل شده است:
۱ -لوله خارجی (outer tube)
در قسمت بیرونی تجهیزات درون چاهی قرار میگیرد و تماس با لوله داخلی میباشد ضمنا سرمته به این لوله متصل میشود.
۲ -لوله داخلی (inner tube)
در داخل لوله خارجی قرار دارد و مغزه های حفاری در درون آن جمع و نگهداری میشوند.
۳ -مجموعه کله قندی (head assembly)
که بر روی لوله داخلی قرار میگیرد و ۲ وظیفه را بر عهده دارد.
هدایت لوله داخلی در داخل گمانه و جدایش مغزه از زمین پس از پر شدن لوله داخلی
انتقال لوله داخلی پس از اتصال به اورشات به سطح زمین جهت تخلیه نمونه
۴ -اورشات (overshot)
مجموعه تجهیزاتی است که پس از پر شدن لوله داخلی از مغزه ها از سطح زمین به داخل گمانه فرستاده میشود و با اتصال به مجموعه کله قندی وظیفه انتقال مغزه ها به سطح زمین را انجام میدهد.

طرح تولید دستگاه نمونه گیری حفاری

یکی از دستگاه های نمونه گیر در چاه های نفت دستگاه نمودار گیر می باشد.در واقع این دستگاه از مشخصات و کیفیت چاه های نفت سنگ مخزن نمونه برداری و کیفیت آنها را مشخص می سازد.تجهیزات نمودارگیری از چاه های نفت و گاز یکی از بخشهای بسیار پیچیده فنی و مهندسی است که در تفسیر و تجزیه و تحلیل اطلاعات میادین نفت و گاز نقش بسیار ارزنده ای را ایفا می نمایند.
شناخت سنگ مخزن و سیال موجود در مخزن و کسب اطلاع بیشتر از لایه های تولید کننده در جهت بهسازی،توسعه بهره برداری و افزایش راندمان تولید تاثیر بسیاری خواهد داشت.یکی از روشهای متداول برای جمع اوری اطلاعات لازم نمودارگیری(Logging) از داخل چاهها می باشد. این نمودارها به وسیله ابزاری بخصوص که تحت کنترل و توسط سیم رابط به داخل چاه فرستاده می شوند تهیه می گردند.بدیهی است هر یک از نمودارها کاربری خاصی داشته و قسمتی از مجهولات را روشن می نماید.لذا به منظور تجزیه و تحلیل کامل سنگ مخزن و لایه تولیدی و بعضی مشخصات سیال موجود در لایه،لازم است که در درون چاه نمونه هایی گرفته و نمودارهای مختلف تهیه گردند.

اهمیت استراتژیک طرح تولید دستگاه نمونه گیری حفاری

با بهره گیری از دستگاه ها و تجهیزات پیشرفته،خطاهای انسانی به حداقل رسیده و آسیب های احتمالی وارده به ابزار و کابل نمودارگیری که ارزش آنها چند میلیون دلار است به پایین ترین میزان می رسد و این امر از مهمترین مسائل مرتبط با حفاری در کشورهای پیشرفته می باشد.

کد آیسیک مرتبط با طرح تولید دستگاه نمونه گیری حفاری

کد آیسیک مخفف International Standard Industrial Classification (سیستم بین المللی طبقه بندی استاندارد صنایع) است. کد گذاری به عنوان روش ساده و دقیق برای تعیین هویت کالا، قطعات ، مدارک و اموال ، سالها است که در سطح شرکت ها و زنجیره های تأمین مورد استفاده قرار می گیرد.
با توجه به بررسی های انجام شده کد آیسیک طرح تولید دستگاه نمونه گیری حفاری به شرح جدول ذیل می باشد.

نام محصول
Product Name
کد آیسیک
کابین و تجهیزات نمونه برداری از گل حفاری نفت

Rig monitoring and mud logging system

۲۹۲۹۴۱۲۴۴۲
تجهیزات و سیستم های نمونه برداری

sampling system

۳۳۱۲۳۱۲۶۰۸
تجهیزات نمونه برداری و اندازه گیری صنایع نفت و گاز
Sampling and measuring equipment of oil and gas industry
۳۳۱۲۳۱۲۷۲۴

 

کد تعرفه گمرکی مرتبط با طرح تولید دستگاه نمونه گیری حفاری

تعرفه یا به عبارت دیگری(TARIFF) یک نوع معیار رقمی و یا عددی می باشد برای شناسی و تعیین جایگاه کالا در ترخیص کالا .
تعرفه گمرکی میزان حقوق ورودی قابل پرداخت برای ورود کالا می باشد.تعرفه گمرکی در بستر تاریخ مبتنی بر سیستم و روش های خاصی از قبیل اداره گمرک،آمار،حمل و نقل،بیمه و غیره طراحی و مورد استفاده قرار می گیرد.
با جستجو در اطلاعات گمرک تا امروز تعرفه گمرکی اختصاصی به این محصول اختصاص نیافته لذا میزان واردات و صادرات آن نا مشخص میباشد.

وضعیت واحد های فعال طرح تولید دستگاه نمونه گیری حفاری

در نمودار زیر تعداد و ظرفیت واحدهای فعال طرح تولید دستگاه نمونه گیری حفاری در کشور به تفکیک استان آمده است .

طرح تولید دستگاه نمونه گیری حفاری
وضعیت واحد های فعال طرح تولید دستگاه نمونه گیری حفاری

در جدول زیر تعداد و ظرفیت واحدهای فعال طرح تولید دستگاه نمونه گیری حفاری در کشور به تفکیک استان آمده است .

طرح تولید دستگاه نمونه گیری حفاری
پیش بینی وضعیت سرمایه گذاری طرح تولید دستگاه نمونه گیری حفاری

ظرفیت : ۲ دستگاه
نرخ برابری دلار : ۲۶۰۰۰ تومان
مساحت زمین موردنیاز : ۲۰۰۰ مترمربع
زیربنای کل : ۷۰۰ مترمربع
تعداد نیروی انسانی مورد نیاز : ۹ نفر
میزان سرمایه گذاری ثابت : ۲ میلیارد تومان (بدون احتساب هزینه زمین)
ارزش ماشین آلات و تجهیزات : ۳۰۰ میلیارد تومان
نرخ بازده داخلی در سال مبنا : ۲۴ درصد



درصورت تمایل به این مطلب امتیاز دهید:

۵/۵ - (۱ امتیاز)