طرح تولید روغن جوجوبا

«روغن جوجوبا» (Jojoba oil) روغنی مایع است که از دانه‌ی گیاهی به همین نام گرفته می‌شود. درختچه‌ی جوجوبا یا هوهوبا بومی مناطق جنوب آریزونا، جنوب کالیفرنیا و شمال غربی مکزیک است. این روغن از گذشته‌های بسیار دور توسط بومیان این مناطق مصرف دارویی داشته. سرخ‌پوستان آمریکا آن را به عنوان درمان زخم و کبودی استفاده می‌کردند. امروزه روغن جوجوبا تبدیل به یکی از رایج‌ترین روش‌های درمان آکنه، پسوریازیس، آفتاب‌سوختگی و زبری پوست شده است. برخی هم برای درمان ریزش مو از این روغن استفاده می‌کنند، چرا که می‌تواند رویش مو را تحریک کند. دانه‌های جوجوبا از نظر ظاهری، کمی شبیه به دانه‌های قهوه هستند؛ اما اغلب بزرگ‌ترند و همه شبیه به هم نیستند. ساختار روغن جوجوبا با دیگر روغن‌های گیاهی تفاوت دارد؛ چراکه این روغن در اصل نوعی موم اشباع‌نشده است. روغن جوجوبا به عنوان یک موم در محافظت، کنترل رطوبت و نرم کردن پوست و مو بسیار مفید است. به علت داشتن اسیدهای چرب اشباع‌نشده، این روغن در دمای اتاق کاملا به شکل مایع درمی‌آید و برخلاف روغن‌های دیگر عمر طولانی دارد و زود فاسد نمی‌شود. همین موضوع یکی از ویژگی‌هایی است که این روغن را تبدیل به گزینه‌ی خوبی برای استفاده در محصولات آرایشی و بهداشتی می‌کند. با استفاده از این روغن داروسازان نیازی به استفاده از مواد نگهدارنده‌ی شیمیایی به میزان زیاد نخواهند داشت.
همچنین، روغن جوجوبا منبع خوبی از مواد مغذی مورد نیاز بدن از جمله ویتامین E، ویتامین B کمپلکس، سیلیکون، کرومیوم، مس، و زینک است. این روغن ۸۲ درصد ید دارد و همین ماده است که روغن جوجوبا را به یک التیام‌بخش خوب تبدیل می‌کند. اسیدهای چرب این روغن هم شامل ۱۳.۶ درصد اسید اوره، ۷۱.۳ درصد اسید گادئولیک و ۱۱.۲ درصد اسید اولئیک می‌شود. این روغن را بر روی پوست سر یا لبهایتان اعمال کنید، راه حل خوبی خواهد بود. روغن جوجوبا در واقع برکت است، به این معنی که غنی از ویتامین ها و مواد معدنی مهم، مانند:ویتامین E و B ، روی، مس، سلنیوم، کروم و ید می باشد و برای انواع پوست مناسب می باشد. یک مایع بی بو است که از فشردن دانه های گیاه جوجوبا بدست می آید و جوجوبا یا هوهوبا در کالیفرنیا، آریزونا و مکزیک یافت می شود.
روغن جوجوبا را می توان به تنهایی یا در ترکیب با روغن های اساسی دیگر نیز استفاده کرد و از مزایای آن بهره برد. روغن جوجوبا مایع تولید شده در دانه گیاه جوجوبا (Jojoba) بوده، درختچه ای است که بومی جنوب آریزونا، جنوب کالیفرنیا و شمال غربی مکزیک است. حدودا نیمی از وزن درخت جوجوبا برای روغن ان است. اصطلاح “روغن ججوبا” و “موم ججوبا” اغلب به عنوان یک جایگزین استفاده می شود، زیرا موم به نظر می رسد یک روغن متحرک است، اما به عنوان یک موم آن تقریبا به طور کامل (~ ۹۷٪) از مونو استراسیدهای چرب بلند و الکل، همراه با تنها یک بخش کوچک از استرهای تری گلیسرید تشکیل شده است. این ترکیب پایداری بالا و مقاومت فوق‌العاده‌ای را در دماهای بالا، در مقایسه با سایر روغن‌های گیاهی دارد. این به راحتی اکسید نمی شود و در مقایسه با روغن های دیگر سبب تیره شدن نمی شود، زیرا بر خلاف بسیاری از روغن های گیاهی مانند روغن انگور و روغن نارگیل حاوی تری گلیسیرید نیست. در واقع یک موم گیاهی مایع است و برای بسیاری از بیماری ها در طب عامیانه مورد استفاده قرار گرفته است. بومیان آمریکایی از روغن ججوبه برای درمان زخم ها و کبودی استفاده می کنند. روغن جوجوبا به ندرت به شکل خالص فروخته می شود. کل مساحت کشت شده گیاهان ججوبه در ایالات متحده حدود ۴۵۰۰۰ هکتار است و سه سال طول می کشد تا بذر به یک گیاه تبدیل شود. نود و پنج درصد از آنها در مراقبت های شخصی یا محصولات بهداشتی، همراه با سایر مواد تشکیل دهنده استفاده می شوند. عمده این روغن در اسرائیل و آرژانتین کشت می شود و صادر می شود.

تاریخچه روغن جوجوبا

اولین کشت تجاری جوجوبا در مناطق کویری نگب و مناطق دریای مرده ی اسرائیل بود. روغن جوجوبا در دهه ۱۹۷۰ برای تولید لوازم آرایشی بسیار مهم شد؛ بخصوص وقتی شکار نهنگ ممنوع شد و روغن اسپرم نهنگ دیگر در دسترس نبود. روغن جوجوبا جایگزین مناسبی برای روغن اسپرم وال تلقی شد و از آن در محصولات آرایشی و بهداشتی در سراسر ایالات متحده استفاده می شد. تا سال ۲۰۰۰، شورای بین المللی صادرات جوجوبا انتظار داشت که تولید جهانی جوجوبا طی یک دوره ۵ ساله ۱۵ درصد افزایش یافته و با محبوبیت دستور العمل های DIY و مراقبت از پوست در این روزها، روغن جوجوبا همچنان به رسمیت شناخته می شود.
از روغن جوجوبا می توان به عنوان یک آفت کش طبیعی و بی خطر استفاده کرد. امروزه، این مورد برای کنترل مگس های سفید بر روی همه محصولات زراعی و کپک پودری که روی انگور ایجاد می شود، استفاده می شود. این ماده بر روی سطح محصول مانعی فیزیکی ایجاد می کند و حشره را از آن دور نگه می دارد. این جایگزین بسیار خوبی برای بسیاری از سموم دفع آفات تجاری است؛ زیرا این ماده غیر سمی است و خطراتی برای موجودات دیگر در محیط ایجاد نمی کند.

کد آیسیک مرتبط با صنعت تولید روغن جوجوبا

کد آیسیک مخفف International Standard Industrial Classification (سیستم بین المللی طبقه بندی استاندارد صنایع) است. کد گذاری به عنوان روش ساده و دقیق برای تعیین هویت کالا، قطعات ، مدارک و اموال ، سالها است که در سطح شرکت هاو زنجیره های تأمین مورد استفاده قرار می گیرد.
کد آیسیک روغن جوجوبا ۱۵۱۴۵۱۲۳۶۹

کد تعرفه گمرکی مرتبط با صنعت تولید روغن جوجوبا

تعرفه یا به عبارت دیگری(TARIFF) یک نوع معیار رقمی و یا عددی می باشد برای شناسی و تعیین جایگاه کالا در ترخیص کالا .
تعرفه گمرکی میزان حقوق ورودی قابل پرداخت برای ورود کالا می باشد.تعرفه گمرکی در بستر تاریخ مبتنی بر سیستم و روش های خاصی از قبیل اداره گمرک،آمار،حمل و نقل،بیمه و غیره طراحی و مورد استفاده قرار می گیرد.
کد تعرفه گمرکی روغن جوجوبا ۱۵۱۵۹۰۹۰ میباشد.

وضعیت واحد های فعال تولید روغن جوجوبا

در نمودار زیر تعداد و ظرفیت واحدهای تولید روغن جوجوبا در کشور به تفکیک استان آمده است .

جدول واحد های فعال تولید روغن جوجوبا

در جدول زیر تعداد و ظرفیت واحدهای تولید روغن جوجوبا در کشور به تفکیک استان آمده است .

وضعیت واردات و صادرات روغن جوجوبا

نمودار واردات و صادرات روغن جوجوبا در کشور به تفکیک سال در شکل زیر آمده است.

پیش بینی وضعیت سرمایه گذاری طرح تولید روغن جوجوبا

ظرفیت تولید سالیانه : ۵۰ تن
نرخ برابری دلار : ۲۵۰۰۰ تومان
مساحت زمین موردنیاز : ۱۵۰۰ مترمربع
زیربنای کل : ۵۰۰ مترمربع
تعداد نیروی انسانی مورد نیاز : ۱۴ نفر
میزان سرمایه گذاری ثابت : ۳.۵ میلیارد تومان (بدون احتساب هزینه زمین)
ارزش ماشین آلات و تجهیزات : ۱.۲ میلیارد تومان
نرخ بازده داخلی در سال مبنا : ۳۵ درصد

درخواست تهیه طرح توجیهی

این طرح صرفا به عنوان یک ایده سرمایه گذاری مطرح می شود. جداول و نمودارها تقریبی است.

امکان سرمایه گذاری با ظرفیتهای مختلف و به تبع آن سطح سرمایه گذاری کمتر و بیشتر از میزان اعلام شده نیز وجود دارد.

درصورت نیاز به تدوین طرح توجیهی می توانید با شرکت تماس حاصل فرمایید یا فرم اولیه سفارش طرح را تکمیل نمائید.

درخواست خدمات مشاوره سرمایه گذاری

برای تحقق یک ایده به کسب وکار موفق باید آن را از ابعاد گوناگون مانند بازار، توجیه اقتصادی، شرایط سرمایه گذاری، مدل سازی کسب وکار، زیرساخت های فنی و فرآیند های تولید مورد مطالعه قرار گیرد.
در صورت تمایل به دریافت خدمات (مطالعه فرصت سرمایه گذاری، تحقیقات بازار، طراحی مدل کسب و کار و سیستم سازی کسب و کار) می توانید پرسشنامه درخواست خدمات مشاوره را تکمیل نمایئد و یا با دفتر شرکت تماس حاصل فرمائید. کارشناسان گروه ایطرح آمادگی دارند پیشنهادهایی شامل شرح خدمات متناسب با نیاز کسب و کار شما را تنظیم نموده و با قیمت رقابتی جهت تصمیم‌گیری در اختیار تیم‌های راه انداز، استارتاپ‌ها و مدیران کسب و کارها قرار دهند.

 

 


درصورت تمایل به این مطلب امتیاز دهید:

۳/۵ - (۲ امتیاز)