طرح تولید متیلن کلراید

متیلن کلراید (دی کلرو متان) مایعی بی رنگ با بوی شیرین ، نافذ و اتر مانند با فرمول شیمیایی (CH۲Cl۲) است. متیلن کلراید که دی کلرو متان یا DCM نیز نامیده می شود یک حلال آلی فعال است که در دمای اتاق غیر قابل اشتعال می باشد.متیلن کلراید کاربرد گسترده ای در صنایع مختلف دارد ولی بیشتر به عنوان حلال ، تولید رنگ های نقاشی ، حذف کافئین از قهوه و چای و جهت استخراج ترکیبات مختلف در آزمایشگاه و صنعت مورد استفاده قرار می گیرد. بخارات این ماده در غلظت بالا مانند مخدر عمل می کنند و به عنوان یک ترکیب شیمیایی سرطانزا شناخته می شود.دی کلرو متان به صورت تجاری در حجم بالا با کلرینه کردن مستقیم متان یا متیل کلرید تولید می شود. این ماده برای تولید فیلم های عکاسی ، الیاف مصنوعی ، چسب ، جوهر و تابلوهای مدار چاپی استفاده می شود. متیلن کلراید به عنوان ماده دمنده برای فوم های پلی اورتان و ماده محرک برای تولید حشره کش ها و همچنین خوشبو کننده هوا مورد استفاده قرار می گیرد. در ادامه مقاله در نشریه جهان شیمی فیزیک توضیحات بیشتری در این رابطه ارائه می گردد لطفا همراه ما باشید.

کاربردهای متیلن کلراید

متیلن کلراید در درجه اول به عنوان یک حلال صنعتی و همچنین به عنوان یک رنگ بر قوی و تینر رنگ استفاده می شود. این ماده به عنوان رقیق کننده مواد افزودنی رنگ ها و جوهرها برای علامت گذاری میوه ها و سبزیجات استفاده می شود.این ماده شیمیایی یکی از برجسته ترین مواد شیمیایی مورد استفاده در صنایع شیمیایی ، دارویی و غذایی است. این ماده علاوه بر کاربرد در فرآوری مواد غذایی و نوشیدنی هایی مانند چای و قهوه ، در پردازش ادویه ها و سایر طعم دهنده های غذایی مورد استفاده قرار می گیرد.
از متیلن کلراید می توان برای حذف گریس از سطوح و قطعات فلزی مانند قطعات هواپیما و مسیرهای ریلی و تجهیزات کارخانه ای استفاده کرد. این ماده برای روغن کاری و چربی زدایی در محصولات خودرو ، به عنوان مثال در برداشت واشرها و آماده سازی قطعات فلزی برای واشر جدید مورد استفاده قرار می گیرد.متخصصان خودرو از بخار این ماده شیمیایی برای از بین بردن روغن و گریس از قطعات ترانزیستور خودرو ، موتورهای دیزلی و اجزای هواپیما و فضاپیما استفاده می کنند. این تکنیک باعث می شود قطعات فلزی در سیستم های حمل و نقل به سرعت و با خیال راحت تمیز شوند.
متیلن کلراید یک ماده شیمیایی پرکاربرد برای استخراج ترکیبات گوناگون از گیاهان یا مواد غذایی برای تهیه داروهایی مانند استروئید ها، آنتی بیوتیک ها و ویتامین ها است . متیلن کلراید را می توان برای ضدعفونی و تمیرکردن تجهیزات پزشکی بدون اینکه باعث خوردگی و آسیب دیدن قطعات حساس به حرارت شود، بکار برد. این ماده شیمیایی برای دکافئینه کردن قهوه ، استخراج عصاره رازک و بسیاری از ادویه ها مورد استفاده قرار می گیرد.

کد آیسیک مرتبط با صنعت تولید متیلن کلراید

کد آیسیک مخفف International Standard Industrial Classification (سیستم بین المللی طبقه بندی استاندارد صنایع) است. کد گذاری به عنوان روش ساده و دقیق برای تعیین هویت کالا، قطعات ، مدارک و اموال ، سالها است که در سطح شرکت هاو زنجیره های تأمین مورد استفاده قرار می گیرد.
باتوجه به جستجو های انجام شده در اطلاعات کد آیسیک اختصاصی صنعت تولید متیلن کلراید یافت نشد لذا میزان واحد های فعال آن نامشخص میباشد.

کد تعرفه گمرکی مرتبط با صنعت تولید متیلن کلراید

تعرفه یا به عبارت دیگری(TARIFF) یک نوع معیار رقمی و یا عددی می باشد برای شناسی و تعیین جایگاه کالا در ترخیص کالا .
تعرفه گمرکی میزان حقوق ورودی قابل پرداخت برای ورود کالا می باشد.تعرفه گمرکی در بستر تاریخ مبتنی بر سیستم و روش های خاصی از قبیل اداره گمرک،آمار،حمل و نقل،بیمه و غیره طراحی و مورد استفاده قرار می گیرد.
باتوجه به جستجو های انجام شده در اطلاعات گمرکی کد تعرفه گمرکی اختصاصی صنعت تولید متیلن کلراید یافت نشد لذا میزان واردات و صادرات آن نامشخص میباشد.

فرآیند تولید متیلن کراید

متیلن کلراید اولین بار در سال ۱۸۳۹ توسط شیمی دان هنری فرانسوی ویکتور رگنا فرموله شد. وی برای بدست آوردن متیلن کلراید ابتدا کلر و متیل کلراید را مخلوط کرده و سپس در معرض نور خورشید قرار داد. روش اصلی تولید دی کلرومتان این است که در مرحله اول ،در اثر واکنش کلرید هیدروژن با متانول ، متیل کلرید تولید می شود. متیل کلراید با کلر اضافی مخلوط شده و موجب تولید متیلن کلراید ، کلروفرم و تتراکلرید کربن به عنوان محصول نهایی می شود.
متیلن کلراید در صنعت با استفاده از کلرومتان یا با واکنش متان با گاز کلر در دمای ۴۰۰ تا ۵۰۰ درجه سانتی گراد تولید می شود. در این دما ، متان و کلرومتان تحت یک سری واکنش ها قرار می گیرند تا کلر را با درصد بالاتری تولید کنند. در سال ۱۹۹۳ ، ۴۰۰۰۰۰ تن متیلن کلراید در ایالات متحده ، اروپا و ژاپن تولید شد. واکنش های تولید دی کلرومتان در زیر آورده شده است:
CH 4 + Cl 2 -> CH 3 Cl + HCl
CH 3 Cl + Cl 2 -> CH 2 Cl 2 + HCl
CH 2 Cl 2 + Cl 2 -> CHCl 3 + HCl
CH 3 Cl + Cl 2 -> CCl 4 + HCl
خروجی این فرآیندها ترکیبی از کلرومتان ، دی کلرومتان (متیلن کلراید) ، کلروفرم و تتراکلرید کربن است. این ترکیبات را با تقطیر می توان از همدیگر جدا کرد. مخلوط متیلن کلرید در هوا پایدار و غیر قابل اشتعال است. اما بخار این ماده در دمای بالا بسیار خطرناک خواهد بود. این ترکیب به طور طبیعی در جلبک های دریایی ، تالاب ها و آتشفشان ها به صورت گاز تولید می شود . بیشتر گاز متیلن کلراید در طبیعت به دلیل فعالیت های صنعتی انسان تولید می شود.

عوارض و خطرات متیلن کلراید

این ترکیب در بین سایر کلرهیدروکربن ها کمی سمی می باشد. با این وجود ، هنوز هم در مورد ایمنی آن نباید مطمئن بود. متیلن کلراید فراریت بالایی دارد و می تواند به راحتی به بخار تبدیل شود. به همین دلیل احتمال استنشاق این ماده بسیار زیاد است که می تواند به سلامت انسان آسیب برساند.این ماده همچنین می تواند از طریق پوست جذب شود. استنشاق بیش از حد این ماده باعث کاهش تمرکز ، سرگیجه ، حالت تهوع ، ضعف ، بی حسی و سرگیجه شود. اینها تنها برخی از عوارض جانبی استنشاق این ماده می باشد و از عوارض جانبی جدی تر می توان به خفگی ، کما یا حتی مرگ اشاره کرد.
آزمایشات صورت گرفته در آمریکا نشان می دهد که این ماده باعث سرطان ریه ها ، کبد و لوزالمعده می شود و یک ماده سرطان زا محسوب می شود. همچنین می تواند باعث سرطان پستان و سرطان غدد بزاقی شود. البته باید گفت که این آزمایشات روی حیوانات انجام شده و تاکنون این موارد برای انسان ثابت نشده است. استنشاق این ماده برای افرادی که مشکلات قلبی دارند بسیار خطرناک است و می تواند باعث تشدید ضربان قلب نامنظم یا حملات قلبی شود.
همه افراد به عنوان مصرف کننده یا کارگر مجموعه های صنعتی که با متیلن کلراید سر و کار دارند ، می توانند در معرض این ماده شیمیایی قرار بگیرند. استنشاق دود یا بخارات این ماده شیمیایی خطرناک است و امکان جذب آن از طریق پوست وجود دارد. بخارات این ماده شیمیایی سنگین تر از هواست بنابراین غلظت آن در نزدیک زمین یعنی درست جایی که همه ما نفس می کشیم، بیشتر است.

پیش بینی وضعیت سرمایه گذاری طرح تولید متیلن کلراید

ظرفیت تولید سالیانه : ۲۲۵۰۰ تن
نرخ برابری دلار : ۲۴۰۰۰ تومان
مساحت زمین موردنیاز : ۲۵۰۰۰ مترمربع
زیربنای کل : ۵۵۰۰ مترمربع
تعداد نیروی انسانی مورد نیاز : ۶۴ نفر
میزان سرمایه گذاری ثابت : ۶۴ میلیارد تومان(بدون احتساب هزینه زمین)
ارزش ماشین آلات و تجهیزات : ۴۵ میلیارد تومان
نرخ بازده داخلی در سال مبنا : ۳۰ درصد

درخواست تهیه طرح توجیهی

این طرح صرفا به عنوان یک ایده سرمایه گذاری مطرح می شود. جداول و نمودارها تقریبی است.

امکان سرمایه گذاری با ظرفیتهای مختلف و به تبع آن سطح سرمایه گذاری کمتر و بیشتر از میزان اعلام شده نیز وجود دارد.

درصورت نیاز به تدوین طرح توجیهی می توانید با شرکت تماس حاصل فرمایید یا فرم اولیه سفارش طرح را تکمیل نمائید.

درخواست خدمات مشاوره سرمایه گذاری

برای تحقق یک ایده به کسب وکار موفق باید آن را از ابعاد گوناگون مانند بازار، توجیه اقتصادی، شرایط سرمایه گذاری، مدل سازی کسب وکار، زیرساخت های فنی و فرآیند های تولید مورد مطالعه قرار گیرد.
در صورت تمایل به دریافت خدمات (مطالعه فرصت سرمایه گذاری، تحقیقات بازار، طراحی مدل کسب و کار و سیستم سازی کسب و کار) می توانید پرسشنامه درخواست خدمات مشاوره را تکمیل نمایئد و یا با دفتر شرکت تماس حاصل فرمائید. کارشناسان گروه ایطرح آمادگی دارند پیشنهادهایی شامل شرح خدمات متناسب با نیاز کسب و کار شما را تنظیم نموده و با قیمت رقابتی جهت تصمیم‌گیری در اختیار تیم‌های راه انداز، استارتاپ‌ها و مدیران کسب و کارها قرار دهند.

 

 


درصورت تمایل به این مطلب امتیاز دهید:

۵/۵ - (۱ امتیاز)