طرح تولید رینگ خودرو

تفاوت رینگ‌های آلومینیومی و فولادی کاملاً مشخص است، اما با رسیدن فصل سرما، انتخاب از بین این دو نوع رینگ با تایرهای زمستانی برای بسیاری از افراد مشکل می‌شود.
بدون شک رینگ‌های آلومینیومی و آلیاژی، ظاهر زیباتری دارند؛ اما ظاهر زیباتر در برابر نمونه‌های فولادی، دلیل محکمی برای انتخاب این نوع رینگ در جاده‌های برفی و یخی نیست. از مهم‌ترین مواردی که باید در انتخاب رینگ توجه شود، استحکام و قدرت مقاومت در برابر ضربه‌های احتمالی است.
رینگ خودرو باید به‌قدری مقاوم باشد که در چاله‌ها و دست‌اندازهای مداوم جاده، به‌راحتی خم یا شکسته نشود. یکی از راه‌های بررسی مقاومت رینگ، استفاده از فشار هیدرولیک است.

 

اولویت­های انتخاب رینگ

در بحث انتخاب رینگ، اولویت­های فراوانی وجود دارد که در ذیل می­توان به برخی از آنان اشاره کرد.
برای برخی افراد، زیبایی در درجه اول اهمیت است. این افراد سعی می­کنند رینگ­هایی بزرگ­تر، لاستیک­هایی پهن­تر و با دیواره کوتاه انتخاب کنند. نتیجه این تفکر انتخاب رینگ­هایی بزرگتر و تایرهایی پهن­تر با دیواره کوتاه خواهد بود.
عده­ای نیز تنها تایر را عوض می­کنند و در صورت تعویض رینگ، از رینگی مشابه رینگ استاندارد کارخانه استفاده می­کنند. تصور این قبیل افراد این است که برای خارج نشدن از استاندارد خودرو نباید سایز رینگ را تغییر داد.
عده­ای دیگر هم بر این اعتقادند که پهن­تر شدن تایر، چرخش فرمان را مشکل و مصرف سوخت را بالا می­برد و کوتاه کردن ارتفاع دیواره تایر نیز، خودرو را از حالت استاندارد خارج می­کند. در نهایت این افراد به تعویض رینگ با ابعاد استاندارد کارخانه می­پردازند.
اما آنچه که در این میان، دارای اهمیت است، ثابت نگه داشتن قطر خارجی چرخ است. به این مفهوم که می­توان صرفاً قطر خارجی رینگ و قطر داخلی تایر را به‌گونه­ای تغییر داد که قطر خارجی چرخ ثابت بماند. برای بررسی نظریات فوق در ادامه، معیارهای موردتوجه در رینگ را بررسی می­کنیم. برای آشنایی بیشتر نیز در شکل ذیل، بخش­های مختلف رینگ نمایش داده شده است.
رینگ پهن، باعث افزایش پایداری خودرو، توانایی به هنگام پیچش و عکس­العمل فرمان می­شود. رینگ باریک نیز باعث افزایش کیفیت سواری می­شود. اگرچه ممکن است باعث افت برخی کارایی­ها در تایر شود، اما رینگ متوسط بین توانایی کنترل و پایداری خودرو و کیفیت سواری مصالحه­ای برقرار کرده است.

 

روش های استاندارد انتخاب رینگ مناسب خودرو

به منظور ایمنی و بهره مندی از مزایای رینگ چرخ آلومینویم، انتخاب رینگ و لاستیک مناسب از اهمیت خاصی برخوردار است.

 

مزایای رینگ آلومینیومی ، خصوصیات آلومینیم

آلومینیم، قابلیت هدایت حرارتی بالایی دارد که بعد از نقره و مس بهترین هادی حرارتی شناخته می شود و دانسیته آن حدود ۲,۷ سانتی متر مکعب است. به همین دلیل از آلیاژهای سبک محسوب می شود. این آلیاژ در برابر خوردگی مقاوم است که علت آن، ایجاد لایه پایدار اکسیدی متخلخل است. نقطه ذوب آن حدود ۶۷۰ سانتی گراد است. بنابراین ویژگی، آلیاژ مناسبی برای عملیات حرارتی بوده اما عملیات حرارتی آن “اج هاردینگ” یا “پیر سازی” است. از دیگر ویژگی های آن، می توان به قابلیت انجام کار مکانیکی و تغییر فرم سرد و گرم اشاره کرد. این آلیاژ را می توان در قالب های دائمی و یا فورج نیز استفاده کرد. کاربرد آلیاژهای ریختگی آلومینیم این آلیاژ به علت ویژگی های خاصی که دارد در بیشتر صنایع از جمله خودرو سازی، غذاسازی، ساختمان سازی، اسکلت سازی صنایع پتروشیمی و صنابع هوایی کاربرد دارد.همان طور که اشاره شد از جمله کاربردهای مهم آلومینیم در صنعت خودروسازی، تولید رینگ چرخ است.
رینگ های اسپرت اگر به صورت استاندارد تولید و متناسب با خودرو استفاده شود شامل این مزایاست:
 افزایش زیبایی خودرو
 تنوع در تولید به دلیل قابلیت شکل پذیری بیشتر در مقایسه با رینگ های فولادی.

ساختار رینگ آلومینومی قسمت های مختلف رینگ، نام گذاری شده است:
۱. قطر رینگ
۲. پهنای رینگ
۳. فلنج قطر دایره پیچ و تعداد سوراخ های پیچ P.C.D قطر دایره ای است که از تمام سوراخ های پیچ رینگ عبور می کند.
در واقع در صورتی که خطی را به گونه ای عبور دهیم که از مرکز رینگ و مراکز دو سوراخ پیچ، عبور کند، طول این خط برابر با P.C.D است. البته در صورتی که رینگ پنج سوراخ داشته باشد مطابق با شکل ، باید فاصله بین مرکز یک سوراخ و کنار سوراخ دیگر، رینگ چرخ در نظر گرفته شود. اغلب با توجه به سازنده خودرو، برای بستن رینگ به ۴ تا ۸ پیچ نیاز است. بنابراین P.C.D ۴*۱۰۸mm؛ یعنی رینگ دارای چهار سوراخ پیچ بوده و قطر دایره ای که از مرکز پیچ ها عبور می کند ۱۰۰ میلی متر است. سوراخ هاب سوراخ هاب، سوراخی است که در مرکز رینگ قرار دارد و هاب خودرو در داخل آن قرار می گیرد. در صورتی که قطر هاب رینگ دقیقا برابر با قطر هاب خودرو باشد نوع رینگ hup center است و با فیکس شدن دقیق هاب رینگ و خودرو، رینگ بالانس می شود پیچ ها بیشتر نقش نگه دارنده رینگ را بر روی دیسک خودرو دارند. این نوع روش بستن، روش متداول در اکثر خودروها است.اگر پیچ ها نقش اساسی در بالانس کردن رینگ داشته باشند نوع رینگ lug center است. آفست در صورتی که خطی از وسط طوقه رینگ چرخ، عبور دهیم فاصله بین این خط و محلی که هاب رینگ بر روی دیسک پیچ می شود، آفست نام دارد.

 

فرآیند تولید رینگ آلمینیومی

پروسه تولید آنها با بلاک های آلمینیومی ۹۷ درصد خالص شروع می شود. در یک کوره به آنها تا ۷۵۰ درجه حرارت داده شده و در ۲۵ دقیقه ذوب می شوند.
آلمینیوم ذوب شده وارد یک میکسر می شود که در آن با گاز آرگان ترکیب می شود که باعث خروج هیدروژن از ترکیب شده و چگالی را افزایش می دهد. این کار باعث ایجاد استحکام بالا و پُرز های کمتر بعد از جامد شدن آلمینیوم می شود
سپس عناصری مانند تیتانیوم و منیزیم را برای تولید استحکام بیشتر به ترکیب اضافه می کنند. سپس ماده شیمیایی”فلاکس” را اضافه می کنند که باعث می شود آلمینیوم اکسید به سطح ترکیب بیاید.
سپس این ناخالصی ها را همراه ماده شیمیایی فلاکس از ترکیب جدا می کنند.
تازه آلیاژ آلمینیوم مایع آماده قالب گیری می باشد

قالب گیری

قالب رینگ های آلمینیومی از فولاد درجه بالا ساخته شده. این قالب در واقع از ۳ قالب جداگانه تشکیل شده:
قالب بالایی که صفحه داخلی رینگ آلمینیومی را تشکیل می دهد
قالب های ۴ گانه که اطراف رینگ را تشکیل می دهند
و قالب پایینی که صفحه رویی و اصلی رینگ آلمینیومی را تشکیل می دهد
تقریبا ۴ هفته برای تولید یک ست قالب زمان نیاز است.
نرم افزار های کامپیوتری حرارت داخل قالب را که هاوی ترکیب ذوب شده می باشد را به دقت برای جلوگیری از ایرادات، کنترل می کنند.
ماشین ریخته گری طوری طراحی شده که قالب را از پایین با فشار پر می کند. این روش ریخته گری که از پایین آغاز می شود احتمال تولید حباب های هوایی را خیلی کمتر می کند.
قبل از ریخته گری، ترکیب از یک فیلتر نازک سرامیکی عبور می کند تا آخرین ذرات آلمینیوم اکسید از ترکیب جدا شود.
بعد از اتمام ریخته گری و با گذشت ۷ تا ۱۰ دقیقه، ترکیب جامد می شود. سپس قالب باز شده و رینگ آلمینیومی خام آشکار می شود.
سپس آن را وارد آب ولرم می کنند تا خنک شود. به اندازه ای خنک می شود که بتوان روی آن با دست کار کرد.
سپس رینگ آلمینیومی خام وارد پروسه حرارت دادن ۳ مرحله ای می شود که تا ۱۲ ساعت زمان می برد:
اول رینگ ها را تا ۵۰۰ درجه سانتیگراد گرم می کنند تا ساختار مولکولی تغییر کرده و استحکام آن بیشتر شود.
سپس آنها را در آب ۸۰ درجه تا ۳۰ ثانیه خنک می کنند. این باعث میشه که این ساختار مولکولی جدید سر جاش قفل بشه
سپس رینگ ها را در ۱۸۰ درجه به مدت ۹ ساعت نگه می دارند تا آلیاژ مستحکم و با ثبات شود
اما این رینگ های آلمینیومی خام از قالب بی نقص بیرون نمیان. گوشه های زمخت آنها به دلیل فلز اضافی می باشد که باید بریده شود.
پس رینگ ها را با استفاده از کامپیوتر و روبات، برش و تمیز می کنند. این پروسه با دقت نیم میلیمتر رینگ را برش و تمیز می کند.
برای روی اصلی رینگ، کارگری به صورت دستی این برش ها و تمیز کاری ها را انجام می دهد.
حالا که ظاهر رینگ آلمینیومی کامل شده باید کاربرد آن را تست کرد. رینگ ها را در آب فرو کرده و با فشار، هوا به داخل آن وارد می کنند.
اگر حباب بوجود بیاید یعنی رینگ در کنترل کیفیت موفق نبوده
اگر حباب نبود، رینگ برای رنگ آمیزی اتوماتیک آماده می شود
اول یک لایه رنگ اولیه و سپس رنگ اصلی رینگ را اضافه می کنند که می تواند هر رنگی باشد. مشکی تقره ای کروم قرمز یا هر رنگ دیگر.
سپس یک لایه شفاف محافظ برای جلوگیری از خش و زنگ زدن به آن اضافه می کنند.
از هر ۱۵۰۰ رینگ تولیدی، کارخانه ۳ عدد آنها را برای تست های عملکرد کاربردی انتخاب می کند.
و در آخر، یک کارگر لوگو سازنده را به وسط رینگ آلمینیومی اضافه می کند.
و در نهایت، ظاهر نهایی آنها تست می شود

 

معرفی روش نوین در ساخت رینگ آلومینیومی خودرو به روش اکستروژن معکوس وفلوفرمینگ

رینگ خودرو یکی از اجزای مهم خودرو است که نقش به سزایی در ایمنی خودرو دارد. به جهت کاهش وزن، کاهش مصرف سوخت خودرو، همچنین فرمانپذیری بهتر و جذابیت ظاهری، استفاده از رینگ های آلیاژ سبک در سال های اخیرمرسوم شده است. از بین آلیاژهای سبک، آلیاژهای آلومینیوم بدلیل سهولت در ریخته گری، نقطه ذوب پایین، ماشین کاری عالی و کاهش وزن، استفاده بیشتری دارند. رینگ های آلومینیومی عمدتاً به روش ریخته گری تولید می شوند. در برخی موارد از ترکیب چند فرآیند جهت بهبود خواص مکانیکی رینگ استفاده می شود بطوری که دیواره رینگ به روش ریخته گری و فلوفرمینگ و دیسک آن به روش آهنگری ساخته شده و به هم پیچ یا جوشکاری می شوند. استفاده از پیشفرم آهنگری شده و فلوفرمینگ یکی دیگر از روش های تولید رینگ خودرو می باشد.در این تحقیق از فرآیندهای اکستروژن معکوس و فلوفرمینگ به عنوان یک روش جدید برای تولید رینگ آلومینیومی استفاده شده و تاثیر این فرآیندها بر بهبود خواص مکانیکی رینگ مورد بررسی قرار گرفت. با استفاده از این فرآیند تولیدجدید، استحکام تسلیم دیواره رینگ به میزان ۴۱ درصد و استحکام کششی به میزان ۳.۲ درصد نسبت به رینگ های تولید شده به روش ریخته گری بهبود یافت و درصد ازدیاد طول ۵ برابر شد که تاثیر به سزایی در اجتناب از شکست ترد رینگ و افزایش ایمنی خودرو دارد. نتایج حاصل از آزمون های غیرمخرب بر روی رینگ تولید شده نشان از آن دارد کهرینگ ساخته شده سالم و بدون عیب می باشند. در تحلیل المان محدود نیروهای استاتیک وارد بر رینگ، حداکثر تنش در قسمت دیواره رینگ مشاهده گردید که این تنش بسیار کمتر از تنش تسلیم رینگ است و دارای ضریب اطمینان ۲۳ می باشد.

 

 

 

کد آیسیک مرتبط با صنعت تولید رینگ خودرو

کد آیسیک مخفف International Standard Industrial Classification (سیستم بین المللی طبقه بندی استاندارد صنایع) است. کد گذاری به عنوان روش ساده و دقیق برای تعیین هویت کالا، قطعات ، مدارک و اموال ، سالها است که در سطه شرکت هاو زنجیره های تأمین مورد استفاده قرار می گیرد.
کد آیسیک رینگ آلومینیومی خودرو ۳۴۳۰۵۱۲۳۸۲
کد آیسیک رینگ فولادی خودرو ۳۴۳۰۵۱۲۳۸۳

 

کد تعرفه گمرکی مرتبط با صنعت تولید رینگ خودرو

تعرفه یا به عبارت دیگری(TARIFF) یک نوع معیار رقمی و یا عددی می باشد برای شناسی و تعیین جایگاه کالا در ترخیص کالا .
تعرفه گمرکی میزان حقوق ورودی قابل پرداخت برای ورود کالا می باشد.تعرفه گمرکی در بستر تاریخ مبتنی بر سیستم و روش های خاصی از قبیل اداره گمرک،آمار،حمل و نقل،بیمه و غیره طراحی و مورد استفاده قرار می گیرد.
کد تعرفه گمرکی تولید رینگ خودرو ۸۷۰۸۷۰ میباشد.

 

بررسی بازار تولید رینگ خودرو

تولید رینگ در کشور برای خودرو و موتورسیکلت بیشتر فولادی بوده که عنوان می‌شود در هر دو صنعت تامین صددرصدی از داخل است اما تحولات صنعت خودرو و موتورسیکلت برای تامین رضایت و سلیقه مشتری به سمت تنوع‌بخشی و تولید رینگ‌های آلومینیوم رفته که صنعت خودرو زودتر در این بحث وارد شده است و صنعت موتورسیکلت در این‌باره وضعیت متفاوت‌تری دارد
امروزه با رشد روز افزون به کارگیری تولید انواع خودرو، این بخش از صنعت سهم عمده ای از فعالیت های صنعتی را به خود اختصاص داده است. در این میان صنعت خودرو سازی به صورت زنجیره ای از واحدهای صنعتی مرتبط به هم در زمینه تولید و مونتاژ اجزاء و قطعات خودرو و نیز طراحی و ارتقاء کیفیت عمل می کند و رقابت تنگاتنگی در مورد کسب سهم و نسبت بیشتری از فروش در این صنعت وجود دارد. در این میان نقش قطعه سازان در پیشبرد اهداف کارخانجات خودرو سازی بسیار با اهمیت است از این رو بررسی دقیق بازار محصولات قطعه سازی هماهنگ با اهداف و برنامه های خودرو سازان بسیار ضروریست. هر محصول دارای مشخصات خاصی می باشد که قبل از بررسی فنی و مالی آن جهت امکان سنجی باید به درستی شناخته شده و بررسی گردد. شناخت درست مشخصات و انواع مختلف محصول بدون تردید، راهنمای مناسبی جهت تصمیم گیری های لازم در انتخاب روش و عملیات تولید و محاسبات بعدی مورد نیاز خواهد بود. در این میان یکی از موثرترین روشهای قابل استفاده، بکارگیری استانداردهای مدون ملی و جهانی هر یک از محصولات است علاوه بر این جهت بررسی بازار لازم است که شماره تعرفه گمرکی (نام گذاری بروکسل) محصولات نیز مشخص گردد تا درباره روند واردات و صادرات محصول شناخت دقیقی حاصل شود. جهت بررسی میزان تولید داخل محصول و در نظر گرفتن شرایط تولید کنندگان فعلی و واحدهای صنعتی در دست احداث لازم است که به وسیله کد آیسیک محصول نسبت به شناسایی بازار رقبای تولیدکننده محصول اقدام گردد. محصول مورد بررسی در این طرح امکانسنجی رینگ چرخ خودرو می باشد. علیرغم تنوع در مدلها و شکل ظاهری این محصول تفاوت چندانی در بین آنها وجود ندارد

 

وضعیت واحد های فعال تولید رینگ خودرو

در نمودار زیر تعداد و ظرفیت واحدهای تولید رینگ خودرو در کشور به تفکیک استان آمده است .

 

وضعیت واردات و صادرات تولید رینگ خودرو

نمودار واردات و صادرات تولید رینگ خودرو در کشور به تفکیک سال در شکل زیر آمده است.

 

خلاصه بررسی فنی، مالی و بازار طرح تولید رینگ خودرو

ظرفیت تولید سالیانه :۲۴۰ هزار عدد
نرخ برابری دلار : ۱۶۰۰۰ تومان
مساحت زمین موردنیاز : ۵۰۰۰ مترمربع
زیربنای کل : ۲۴۰۰ مترمربع
تعداد نیروی انسانی مورد نیاز : ۴۴ نفر
میزان سرمایه گذاری ثابت : ۹.۷ میلیارد تومان
ارزش ماشین آلات و تجهیزات : ۴.۵ میلیارد تومان
نرخ بازده داخلی : ۳۹ درصد

درخواست خدمات مشاوره سرمایه گذاری

برای تحقق یک ایده به کسب وکار موفق باید آن را از ابعاد گوناگون مانند بازار، توجیه اقتصادی، شرایط سرمایه گذاری، مدل سازی کسب وکار، زیرساخت های فنی و فرآیند های تولید مورد مطالعه قرار گیرد.
در صورت تمایل به دریافت خدمات (مطالعه فرصت سرمایه گذاری، تحقیقات بازار، طراحی مدل کسب و کار و سیستم سازی کسب و کار) می توانید پرسشنامه درخواست خدمات مشاوره را تکمیل نمایئد و یا با دفتر شرکت تماس حاصل فرمائید.

درخواست تهیه طرح توجیهی

این طرح صرفا به عنوان یک ایده سرمایه گذاری مطرح می شود. جداول و نمودارها تقریبی است.

امکان سرمایه گذاری با ظرفیتهای مختلف و به تبع آن سطح سرمایه گذاری کمتر و بیشتر از میزان اعلام شده نیز وجود دارد.

درصورت نیاز به تدوین طرح توجیهی می توانید با شرکت تماس حاصل فرمایید یا فرم اولیه سفارش طرح را تکمیل نمائید.

 

 


درصورت تمایل به این مطلب امتیاز دهید:

۵/۵ - (۲ امتیاز)