طرح تولید ساعت مچی (1)

طرح تولید ساعت مچی

گونه‌ای از ساعت است که به مچ دست بسته می‌شود. در گونه‌های جدید بر روی ساعت مچی‌ها علاوه بر زمان، تاریخروز، ماه و سال و امکانات دیگر نیز وجود دارد. ساعت مچی اولین بار در سال ۱۵۱۰ توسط مخترع آلمانی پیتر هنلین ساخته شد.

تاریخچه ساعت

نخستین اندیشه در مورد زمان و ساعت به دوره پارینه سنگی برمیگردد. حضور خورشید در آسمان و تکرار روز و شب اندیشه ساخت نخستین ابزار برای سنجش زمان را در انسان ایجاد کرد و به این ترتیب ساعتهای آفتابی به عنوان اولین ساعتهای ساخته شده و با درک بهتر انسان از کارایی کره آسمانی پیشرفت بیشتری کرد. مصریان قدیم بر اساس طلوع دوازده ستاره، شب را به دوازده مرحله ی زمانی تقسیم کردند. آنها روز را نیز به دوازده قسمت تقسیم کردند. شبانه روز بیست و چهار ساعت ما بر پایه ی تقسیمات شب روز مصریان است. مصریان همچنین با قطعات چوبی همراه با عقربه، ساعتهای آفتابی میساختند. تعیین عدد پایه ۶۰ برای ساعت، از یادگارهای بابلی ها در حدود شش قرن قبل از میلاد بشمار می رود. علت انتخاب عدد ۶۰ توسط بابلی ها به عنوان عدد پایه قابل تقسیم بودن عدد ۶۰ به اعداد ۱ ، ۲ ، ۳ ، ۵ ، ۶ ، ۱۰ ، ۱۵ ، ۲۰ و ۳۰ است، لذا این عدد را پایه در نظر گرفته و مبنای تقسیم بندی ساعت قرار دادند. از دیگر انواع ساعت های اولیه میتوان به ساعت آبی، شمعی، آتشی و شنی اشاره کرد. با پیشرفت علم و دانش بشری، به تدریج ساعتهای دقیق تر مکانیکی، وزنه ای، فنردار، باطری دار و کامپیوتری جای ساعتهای آبی، آفتابی و ماسه ای را گرفتند. مخصوصا از زمان استفاده انسان از فنر جهت راه اندازی چرخ دندانه دار، که به ساعت شمار و دقیقه حتی ثانیه شمار متصل بود. تکنولوژی امروزی، انسان را قادر ساخته ساعتهای بسیار ظریف و دقیق مکانیکی و تمام الکترونیکی، کامپیوتری و حتی اتمی بسازد.

تاریخچه صنعت ساعت در ایران

ایرانیان از زمانهای دور با واحد های زمانی آشنایی داشته و شبانه روز را به یکه های زمانی تقسیم کرده اند.”پاس” از واحدهای اصلی زمان سنجی شبانه روزی بوده و بررسی برخی اشعار فردوسی که در آن این واژه به کار گرفته شده است نشان میدهد که احتمالا هر پاس شبانه روز با یک ساعت امروزی باربری داشته است. تعداد و گونه های ساعت ساخته شده و متداول در ایران (که برخی از آنها منحصرا نو آوری ایرانیان بودن است) بسیار فرآوان و پرشمار هستند. از ساعتهای خورشیدی تا ساعت های شنی و آتشی، ساعتهای آبی و مکانیکی، بسیاری از بناهای باستانی و به ویژه برج های یادمانی، کارکردی چند منظوره دارند که یکی از کاربردهای آنها تعیین وقت و هنگام است. یکی از نخستین دستگاه های زمان سنجس “پنگان” نامیده میشود که در آبیاری برای تقسیم زمان استفاده می شده است. در مجموعه آثار تخت جمشید نیز در طرز ساخت ساختمان برخی کاخهای هخامنشی نکاتی رعایت شده است در دوره ساسانیان نیز در مورد تاریخچه ساعت در کتاب تاریخ علم در ایران چنین نوشته شده است در عصر ساسانیان در برخی از کاخها دستگاههایی کار گذاشته شده بود که حرکات ستارگان و خورشید را بازسازی میکرده و سپری شده زمان را نشان میداده است. اما در زمینه ساخت ساعت های مکانیکی نیز ایرانیان سابقه و دستاوردهای درخشان دارند. در قرن ۲ و ۳ هجری قمری حبش بن عبدالله مروزی ملقب به حبش حاسب در دانش ساعت سازی و نجوم در ایران متخصص بوده است خاندان بنوموسی، ابن جزری، ابن شاطر و ابن ساعاتی از بزرگترین ساعت سازان تاریخ ایران بوده اند. این ساعتها، سالهای مدیدی در استان فارس ساخته میشد و سپس تکنولوژی ساخت آن نیز از آنجا به بیزانس و اروپا منتقل شد. اقتباس غربیان از سنت های ساخت ابزارهای زمان سنجی ایرانی سابقه ای دراز دارد. هرودت گزارش کرده است که گروهی از دانشمندان یونان، سنت تقسیم دوازده گانه شب و روز و شیوه ساخت ابزارهای زمانسنجی همچون تقویم های آفتابی و شاخص های خورشیدی را از ایرانیان به یونان بردند. “اسطرلاب” نیز یکی دیگر از ابزارهای علمی اندازه گیری بوده است که علاوه بر کارکردهای فرآوان آن، برای اندازه گیری وقت و زمان نیز کاربرد داشته است.

طرح تولید ساعت مچی (1)

انواع ساعت مچی

ساعت مکانیکی Mechanical
ساعت نبضی / اتوماتیک Automatic
ساعت کوارتز Quartz

مزایای ساعت مچی

• عدم نیاز به باتری : از آنجا که این نوع ساعت به صورت کوکی طراحی شده است، شما هرگز به یک تعمیرگاه ساعت برای تعویض باتری آن مراجعه نخواهید کرد. فقط هر زمان که از کار افتاد، کوک کنید !
• حرکت یکنواخت : برای بسیاری از مردم گردش روان و یکنواخت عقربه‌های ساعت، بسیار خوشایند‌تر از “تیک تیک” کوارتز است. اگر شما نیز جزء این دسته‌اید، ساعت مکانیکی را انتخاب کنید.
• شخصیت : مهندسی و نحوه کارکرد ساعت‌های مکانیکی بسیار هیجان انگیز است. ساعتی به دست دارید که در داخل آن، چرخ‌دنده‌ها و سیم‌های کوچک با هم کار میکنند تا زمان را به شما نشان دهند. بله، کسی آن ها را نمی‌بیند، اما اینکه ساعت‌سازی زمان و انرژی زیادی را برای ساخت مکانیزمی صرف کرده‌است که زمان را به شما ارائه می‌دهد، بسیار دلربا و افسونگر است. به هر حال، اگر دست سازه‌های بشر از نظر شما قابل ستایش‌اند، در افزودن یک ساعت مکانیکی به کلکسیون خود تردید نکنید.
• ارتباط : برای بسیاری از مردم، یکی از جاذبه‌های ساعت‌های مکانیکی این است که باید کوک شوند تا کار کنند ! درباره چیزی مانند یک نوع مراسم صحبت می‌کنیم، مراسم کوک کردن ساعت در انتهای روز که شما را با زمان در ارتباط نگه می‌دارد ! چیزی که شاید آن را در پدربزرگ‌هایمان دیده باشیم : حس زنده نگه‌داشتن یکی از دارایی‌هایمان !

معایب ساعت مچی

حساس به محیط : از آنجایی که ساز و کار حرکتی یک ساعت مکانیکی وابسته به سیم‌ها و چرخ‌دنده‌های ظریف داخل آن است، تعجبی ندارد که نسبت به محیط حساس باشد. رطوبت، گرد و خاک، ضربه و مغناطیس، ۴ دشمن معروف ساعت‌های مکانیکی هستند. خوشبختانه بیش‌تر پیشرفت‌های مدرن موجب طراحی‌های قدرتمند‌تر شده‌اند، اما به هر حال مراقبت در برابر این فاکتور‌ها برای ساعت‌های مکانیکی ضروری است. اگر به صورت روزمره در معرض موارد فوق قرار می‌گیرید، می‌توانید یک ساعت کوارتز را برای مصارف روزمره انتخاب کنید و ساعت مکانیکی را برای موقعیت‌های رسمی‌تر نگه دارید.

طرح تولید ساعت مچی (2)

معرفی کد آیسیک مرتبط با صنعت تولید ساعت مچی

۱. ساعت مچی : ۳۳۳۰۴۱۲۳۰۳
۲. ساعت مچی دیجیتالی : ۳۳۳۰۵۱۲۳۰۴
۳. ساعت مچی عقربه ای : ۳۳۳۰۵۱۲۳۰۵

بررسی بازار ساعت مچی

هیچگونه تقاضایی برای خرید ساعت در بازار وجود ندارد و خرید این کالا در آستانه ایام منتهی به عید نوروز نیز نزدیک به صفر بوده است. بسیاری از فروشندگان در طول روز هیچ فروشی ندارند. افزایش درصد مالیات بر ارزش افزود و تعرفه واردات ساعت موجب شده است تا فعالیت واردکنندگان در این زمینه کاهش یابد و با افزایش قیمت بخواهند مالیات را از این طریق جبران کنند. تحریم های اقتصادی و نوسانات ارزی نیز در این بازار تاثیر گذاشته و بازار ساعت را به حوالی رکود برده است، میزان حقوق دریافتی کارگران و کارمندان به گونه ای است که خرید ساعت جایی در میان مخارج آنها ندارد. کالاهای ایرانی نیز اگر کیفیت مناسب داشته و قابل استفاده باشد، از سوی مردم مورد استقبال قرار می‌گیرد.

وضعیت واردات و صادرات ساعت مچی

در نمودار زیر وضعیت واردات و صادرات ساعت مچی در کشور به تفکیک سال آمده است .

طرح-تولید-ساعت-مچی-(7)

وضعیت واحد های فعال تولید ساعت مچی

در نمودار زیر تعداد و ظرفیت واحدهای تولید کننده ساعت مچی در کشور به تفکیک استان آمده است .

طرح تولید ساعت مچی (5)

تهیه طرح توجیهی بر اساس آخرین دستورالعملهای سازمانی و بانکی.

در صورتیکه نیاز به طرح توجیهی دارید کارشناسان ما طرح مدنظرتان را بر اساس آخرین ضوابط و بر اساس داده‌های روز و مشخصات و مختصات مدنظرتان، تهیه می‌نمایند. جهت کسب اطلاعات بیشتر اینجا کلیک نمائید.

۴/۵ - (۲ امتیاز)