طرح تولید سفره یکبارمصرف پلاستیکی

سفره از اقلامی است که درکشور ما ایران به عنوان نماد جمع شدن افراد دور هم و غذا خوردن آنها می باشد. سفره پیشینه بسیار طولانی و قدیمی دارد و بیش از ۲۰۰۰ سال قبل برای دورهمی ها و به جا آوردن رسوم ملت ها نقش داشته است. دور هم جمع شدن در سرسفره یک نماد اجتماعی می باشد که موجب پیوند خوردن روابط خانوادگی، اجتماعی و … می گردد.

در بسیاری از کشورها بجای سفره از میزها جهت دور هم گردآمدن استفاده می شود. لذا نتیجه بدست آمده از این گردهمآیی ها همان بیشتر شدن حس دوستی و محبت می باشد.
سفره های مورد استفاده در زمان های گذشته بیشتر از جنس پارچه، حصیر، پوست حیوانات بوده است که برحسب دسترسی انسان به مواد اولیه آن درهر منطقه ای متفاوت بوده است. ایرانیان به جهت احترام بسیار به فرهنگ و اصول آداب و معاشرت الان هم از این وسیله نمادی و فرهنگی استفاده می نمایند. سفره های غذا در طول تاریخ و به جهت نیازهای بشری تغییرات بسیاری نموده که امروزه با شاهد آن هستیم.
سفره های یکبار مصرف که از مواد پلیمری تهیه می گردند و با نقش و نگارهای مختلفی تزئین شده اند مورد استفاده بسیاری دارند. این سفره ها در زندگی مدرن امروزه جایگاه ویژه ای پیدا کرده اند به طوری که هیچ ضیافت و گشت و گذار و تفریحی بدون سفره های یکبار مصرف وجود ندارد.

مزیت سفره یکبار مصرف پلاستیکی

۱.استفاده ساده و راحت
۲.قیمت مناسب
۳.بهداشتی بودن
۴.عدم نیاز به تمیز کردن و استفاده مجدد
۵.حجم و وزن پایین
۶.طرح های مختلف مجلسی ، شیک و ساده

مواد اولیه ساخت سفره های یک بار مصرف پلاستیکی

سفره های یک بار مصرف بیشتر ازمواد پلیمری ساخته می شوند که پایه مواد نفتی دارند. سفره یک بار مصرف از پلیمرهای پلی اتیلن ساخته می شود که به همراه ترکیبات افزودنی دیگر در دستگاه ترکیب شده و تحت فرآیندهای مختلف تبدیل به سفره یک بار مصرف می گردد. این سفره ها را برای زینت بخشیدن با کمک رنگ های مختلف، عملیات چاپ را روی آن انجام می دهند.
پلی اتیلن به کار رفته در خط تولید سفره یکبار مصرف مصرف از نوع گرانول بوده و ماده دیگر که با آن افزوده می شود کربن می باشد. سفره های یک بار مصرف باکیفیت که درکارخانجات معتبر تولید می شوند با ترکیب ۹۰ درصد گرانول پلی اتیلن و ۱۰ درصد کربن ساخته شده و این بهترین فرمول ترکیبی برای کیفیت بالای سفره ها می باشد. اما برخی تولید کنندگان جهت کاهش هزینه های تولیدی اقدام به پایین آوردن درصد گرانول نموده و متناسب با آن درصد کربن را افزایش می دهند.

برای انجام عملیات چاپ بر روی سفره های یک بار مصرف از مستر بچ ها یا دانه های رنگی مخصوص نایلون درمرحله چاپ استفاده می نمایند. سفره ها یک بار مصرف بسته به تعداد رنگ های به کار رفته در آنها به صورت تک رنگ، دو رنگ، چهار وشش رنگ شناخته می شوند. نکته قابل ذکر این که تعداد رنگ های به کاررفته در سفره ها بستگی به عرض سفره دارد. همچنین هر چقدر تعداد رنگ های به کاررفته در سفره بیشتر باشد، دستگاه مورد نیاز برای چاپ گران تر و مدرن خواهد بود.

دستگاه های مورد نیاز برای خط تولید سفره یکبار مصرف

اولین سفره های یک بار مصرف تولید شده از نوع پلاستیکی بودند که با پیشرفت در صنعت امروزه سفره های یک بار مصرف موجود در بازار مصرف به صورت پلاستیکی تولید می شوند. مواد اولیه هر دو نوع از این سفره ها همانند می باشد اما دستگاه های به رفته و روش تولید آنها با یک دیگر متفاوت است. برای تولید سفرهای یک بارمصرف پلاستیکی نیازمند تجهیزات زیر می باشیم که عبارتند از:
_دستگاه تولید نایلون از گرانول پلی اتیلن
_دستگاه جرقه گیر نایلون
_دستگاه چاپگر نایلون
_دستگاه ایجاد پرفراز روی نایلون
_دستگاه بسته بندی پیلوپک یا رول کننده سفره

تجهیزات مورد نیاز برای تولید سفره یک بار مصرف پلاستیکی

_خط تولید سفره یکبار مصرف
_دستگاه چاپ روی سفره
_دستگاه ایجاد پرفراژ بر روی سفره یک بار مصرف

کد آیسیک مرتبط با صنعت تولید سفره یکبارمصرف پلاستیکی

کد آیسیک مخفف International Standard Industrial Classification (سیستم بین المللی طبقه بندی استاندارد صنایع) است. کد گذاری به عنوان روش ساده و دقیق برای تعیین هویت کالا، قطعات ، مدارک و اموال ، سالها است که در سطح شرکت هاو زنجیره های تأمین مورد استفاده قرار می گیرد.

کد آیسیک سفره یکبارمصرف پلاستیکی : ۲۵۲۰۵۱۲۷۰۷

کد تعرفه گمرکی مرتبط با صنعت تولیدسفره یکبارمصرف پلاستیکی

با جستجو در اطلاعات گمرک تا امروز تعرفه گمرکی اختصاصی به این محصول اختصاص نیافته لذا میزان واردات و صادرات آن نا مشخص میباشد.

خط تولید سفره یکبار مصرف پلاستیکی

با تهیه مواد اولیه و آماده نمودن ترکیب این مواد، مواد مخلوط شده وارد خط تولید سفره یکبار مصرف تولید نایلون که نوعی دستگاه اکسترود می باشد، می گردد. اکسترود روشی است که با کمک فشار دادن و انجام فرآیند اکسترود سبب کاهش سطح مقطع و ضخامت مواد می شوند. نوع اکسترود به کار رفته در تولید سفره های یک بار مصرف، اکسترود پیوسته می باشد که به این وسیله نایلون سفره یک بار مصرف تولید می شود.
یکی از نکات مهم در تولید نایلون سفره یک بار مصرف عرض این می باشد که با توجه به سفارش مشتری بوده یا به طور معمول سفره در عرض های ۸۰، ۱۰۰ یا ۱۲۰ سانتی متر تولید می شود.
مرحله بعداز تولید نایلون سفره ، انجام عملیات جرقه گیری آن می باشد که این عمل موجب دوام چاپ روی سفره یک بار مصرف می گردد که عملیات به صورت باردار نمودن سطح نایلون انجام می گیرد.
عملیات چاپ کاری روی سفره از مراحل حساس می باشد که برای تزئین و بیشتر نمودن جلوه سفره به کار می رود. این عملیات بسته به نوع سفره ها فرق می کند یعنی سفره های معمولی را با رنگ های تک یا دو تایی چاپ کاری می کنند و سفره های مجلسی دارای چهار الی شش رنگ می باشند. قابل ذکر است که عرض سفره نیز تعیین کننده تعداد رنگ های مورد استفاده در آن می باشد. عرض سفره بزرگتر و تعداد رنگ بیشتر نیازمند استفاده از دستگاه های مدرن می باشد.

وضعیت واحد های فعال تولید سفره یکبارمصرف پلاستیکی

در نمودار زیر تعداد و ظرفیت واحدهای تولید سفره یکبارمصرف پلاستیکی در کشور به تفکیک استان آمده است .

 

وضعیت واردات و صادرات سفره یکبارمصرف پلاستیکی

با جستجو در اطلاعات گمرک تا امروز تعرفه گمرکی اختصاصی به این محصول اختصاص نیافته لذا میزان واردات و صادرات آن نا مشخص میباشد.

توجیه اقتصادی راه اندازی خط تولید سفره یک بار مصرف پلاستیکی
  همانطور که می دانیم استفاده از سفره های یک بار مصرف هر روز روبه افزایش می باشد و این می توان یک ایده خوب برای راه اندازی یک شغل پردرآمد باشد. در این بخش از مقاله می خواهیم با یک حساب سرانگشتی میزان سود بدست آمده از خطوط تولید سفره های یک بار مصرف را محاسبه نماییم و نشان بدهیم که با راه اندازی یک خط تولید سفره یکبار مصرف مصرف می توانید حرفه ای پرسود راه اندازی نمایید.

برای تولید سفره یک بارمصرف با کیفیت ترکیبی از ۹۰ درصد گرانول پلی اتیلن و ۱۰ درصد کربن نیاز داریم. البته برای عملیات چاپ نیز نیازمند مستربچ می باشیم. حال می خواهیم هزینه های مربوط به این ترکیب با کیفیت را محاسبه کنیم. در نظر داشته باشید که برای این ترکیب به ازای هر کیلو مواد اولیه هزینه رنگ برابر ۵۰۰ تومان در نظر گرفته می شود.
هزینه مواد اولیه درجه یک پتروشیمی برای هر کیلو گرانول پلی اتیلن برابر با ۲۳۰۰۰ تومان است که با در نظر گرفتن ۹۰ درصد ترکیب مواد درجه یک این هزینه برای یک کیلوگرم آن برابر ۲۰۷۰۰ خواهد شد. برای یک کیلوگرم کربن قیمت ۱۰۰۰۰ تومان می باشد که با توجه به استفاده ۱۰ درصدی از این ماده برای هر کیلوگرم ترکیب قیمت آن برابر ۱۰۰۰ تومان می شود. این قیمت های بدست آمده را با هم جمع نموده و عددی برابر با ۲۱۷۰۰ تومان بدست می آید که هزینه رنگ را نیز شامل می گردد.
اکنون می پردازیم به محاسبه سود یک رول سفره یک بار مصرف که وزن این رول به صورت استاندارد ۴۰۰ گرم می باشد. با توجه به وزن رول سفره و هزینه بدست آمده برای یک کیلوگرم مواد اولیه درجه یک، قیمت رول ۴۰۰ گرمی برابر ۸۶۸۰ تومان خواهد شد. اگر قیمت فروش عمده هر رول سفره یک بار مصرف درجه یک به مشتری ۱۲۵۰۰ تومان باشد سود ما از یک رول ۴۰۰ گرمی برابر با ۳۸۰۰ تومان تخمین زده می شود.
در محاسبات هزینه های کارگری، مصرف برق و هزینه های مربوط به محل اجاره یا کارگاه در نظر گرفته نشده است اما باید دانست که با محاسبه این هزینه ها نیز سود این خط تولید قابل قبول و خوب می باشد. حال شاید برخی از افراد در نظر داشته باشند که سفره یک بار مصرف اماده خریداری نموده و فقط عملیات پرفراژ و بسته بندی را انجام دهند که این انجام این کارهم دارای توجیه اقتصادی بود و سود خوبی عاید افراد می شود.

خلاصه بررسی فنی، مالی و بازار طرح تولید سفره یکبارمصرف پلاستیکی

ظرفیت تولید سالیانه :۱۵۰۰ تن
نرخ برابری دلار : ۳۰۰۰۰ تومان
مساحت زمین موردنیاز : ۱۵۰۰مترمربع
زیربنای کل : ۵۰۰ مترمربع
تعداد نیروی انسانی مورد نیاز : ۱۶نفر
میزان سرمایه گذاری ثابت : ۱.۷ میلیارد تومان
ارزش ماشین آلات و تجهیزات : ۵۵۰ میلیون تومان
نرخ بازده داخلی :  ۳۷ درصد

درخواست خدمات مشاوره سرمایه گذاری

 برای تحقق یک ایده به کسب وکار موفق باید آن را از ابعاد گوناگون مانند بازار، توجیه اقتصادی، شرایط سرمایه گذاری، مدل سازی کسب وکار، زیرساخت های فنی و فرآیند های تولید مورد مطالعه قرار گیرد.
در صورت تمایل به دریافت خدمات (مطالعه فرصت سرمایه گذاری، تحقیقات بازار، طراحی مدل کسب و کار و سیستم سازی کسب و کار) می توانید پرسشنامه درخواست خدمات مشاوره را تکمیل نمایئد و یا با دفتر شرکت تماس حاصل فرمائید.

نکته مهم

این طرح صرفا به عنوان یک ایده سرمایه گذاری مطرح می شود. جداول و نمودارها تقریبی است.

امکان سرمایه گذاری با ظرفیتهای مختلف و به تبع آن سطح سرمایه گذاری کمتر و بیشتر از میزان اعلام شده نیز وجود دارد.

درصورت نیاز به تدوین طرح توجیهی می توانید با شرکت تماس حاصل فرمایید یا فرم اولیه سفارش طرح را تکمیل نمائید.

 

 


درصورت تمایل به این مطلب امتیاز دهید:

 

۴.۵/۵ - (۸ امتیاز)