طرح تولید سيستم آبياري قطره اي (2)

طرح تولید سیستم آبیاری قطره ای

از روشهای جدید آبیاری که به سرعت در کشورهای مختلف رو به گسترش است، روش آبیاری قطره ای است. آبیاری قطره ای به کلیه روشهایی گفته می شود که در آنها آب به مقدار کم و حدود ١ تا ١٠ لیتر در ساعت به آرامی در نزدیک گیاه ریخته می شود، به همین دلیل این روشها را آبیاری با حجم کم نامیده اند. در آبیاری قطره ای آب در یک سیستم لوله ای در مزرعه توزیع می شود که فشار آب در هنگام خروج از قطره چکانها نزدیک به صفر می باشد. بنابراین روش آبیاری قطرهای نیز یکی از روشهای آبیاری تحت فشار به حساب می آید که در آن فشار آب بسیار کم است.

اجزای اصلی سیستم آبیاری قطره ای

– لوله های اصلی
– لوله های جانبی
– قطره چکان ها (گسیلنده، درپیر)
– تأسیسات آبگیر
– دستگاه های تنظیم کننده فشار
– دستگاه های تصفیه آب

اجزای فرعی شبکه آبیاری قطره ای

– فشار سنج
– دما سنج
– دستگاه های اندازه گیری دبی
– تانک کود
– ادوات خودکار و کنترل از راه دور
قطره چکان آخرین جزء سیستم آبیاری قطره ای می باشد که آب را مستقیما به گیاه می رساند. عملکرد قطره چکان بر اساس ساختار آن، قطره ای، جت یا فوران کوچک پیوسته و فوران پیوسته می تواند باشد.

طرح تولید سیستم آبیاری قطره ای (3)

انواع سیستم های آبیاری

١- سیستم آبیاری سطحی
٢- سیستم آبیاری تحت فشار
٣- سیستم آبیاری زیر زمینی
روش های سطحی شامل انواع آبیاری هایی است که در آنها برای پخش آب، از نیروی طبیعی ثقل استفاده می شود مانند روش های آبیاری جوی پشته ای، نواری، کرتی، سیلابی و غیره. حال آنکه در سیستم های آبیاری تحت فشار عامل توزیع آب در مزرعه نیروی خارجی است که به آب وارد می شود. از این روش ها می توان انواع آبیاری بارانی و قطره ای را نام برد. روش های آبیاری زیر زمینی شامل عملیاتی است که در آنها سطح ایستایی (سطح آب زیر زمینی) در عمق معینی از سطح زمین کنترل می شود تا صعود مویینه ای آب بتواند نیاز آبی گیاه را تامین نماید. این روشها در مناطقی کاربرد دارند که لایه های غیر قابل نفوذ در مجاورت سطح زمین وجود داشته و یا اصولا سطح ایستایی در منطقه بالا باشد. آبیاری زیر زمینی را نباید با آبیاری زیر سطحی که برای جلوگیری از تبخیر، آب مستقیما وارد منطقه توسعه ریشه ها می شود اشتباه کرد.

کاربرد سیستم آبیاری قطره ای

امروزه فرآورده های کشاورزی نقش اساسی در تامین مواد غذایی برعهده دارند و این موضوع نشان دهنده اهمیت بخش کشاورزی می باشد و در سایه توجه به بخش کشاورزی و خدمات کشاورزی رشد و شکوفایی اقتصادی حاصل شده و زمینه های فراوانی گسترش می یابند از این رهگذر، آبیاری و روشهای مختلف آن نیز بی بهره نمانده و نیازمند توجه و سرمایه گذاری می باشند. در سال های اخیر روش های متعدد و جدیدی در زمینه آبیاری ابداع گردیده و در اکثر کشورها به سرعت گسترش یافته است. این روش ها با وجود تفاوت در سیستم و تجهیزات یا شرایط کاربردی منجر به پخش اندک آب در سطح زمین، نیاز به نیروی انسانی کم و استفاده مناسب از آب موجود، می شود. توسعه این روش ها به همراه رشد و توسعه صنایع پلاستیک صورت گرفته است، به همین دلیل کشورهای پیشرفته صنعتی سهم بیشتری از این توسعه را به خود اختصاص داده اند. اما با این وجود نیاز به آب و کمبود آن در اقلیم های خشک و نیمه مرطوب عامل توسعه روش های مدرن آبیاری در کشورهای در حال توسعه شده است. آبیاری قطره ای یکی از این روش ها می باشد که آب مورد نیاز از طریق لوله به مجاورت گیاه یا درخت منتقل می شود. جهت شناخت نتایج کاربردی این سیستم در ادامه به مزایا و معایب آن اشاره خواهد شد. بطور کلی آبیاری قطره ای این امکان را برای کشاورز فراهم می آورد تا با صرف هزینه کمتر محصول بیشتری برداشت کند و نیز بر حسب نیازهای هر نوع گیاه شرایط و امکانات خاصی را بکار برد.

طرح تولید سیستم آبیاری قطره ای (4)

مزایای سیستم آبیاری قطره ای

١- کاربرد روش آبیاری قطره ای کارآیی مصرف آب را افزایش می دهد.
٢- به دلیل جزئی بودن سطح مرطوب شده خاک، مقدار تبخیر آب بسیار کم است.
٣- در این روش از جاری شده آب در سطح زمین جلوگیری می شود. بنابراین مصرف آب توسط علف های هرز را می توان کنترل نمود.
۴- با توجه به مشخص بودن نیاز روزانه گیاه به آب و تعیین مقدار دقیق آبیاری روزانه و محدود بودن عمق آبیاری، از نفوذ آب به اعماق پائین تر از منطقه توسعه ریشه جلوگیری میشود.
۵- در این روش تلفات ناشی از خیس شدن برگ های گیاه وجود ندارد.
۶- در این روش مقدار نیروی انسانی نسبت به سایر روش ها کاهش می یابد.
٧- امکان خودکار نمودن سیستم و کنترل از راه دور برای تمام قسمت های آن وجود دارد.
٨- در صورت بروز آفات و بیماری های گیاهی امکان سمپاشی بوسیله این روش وجود دارد.
٩- در این روش رطوبت خاک در حد مطلوب نگه داشته می شود.
١٠ – در آبیاری قطره ای کود را همراه آب می توان به گیاه رساند.
١١ – آبیاری قطره ای علاوه بر آنکه مانع عملیات برداشت نمی شود،

معایب سیستم آبیاری قطره ای

١- محصولاتی که به صورت متراکم کشت می شوند، نمی توان با این روش آبیاری کرد.
٢- آبیاری محصولاتی مانند سبزیجات که نیاز به انتقال لوله های لاترال بطور فصلی دارند با این روش ها گرانتر تمام می شود.
٣- احتمال رسوب مواد شیمیایی و بسته شدن روزنه های قطره چکان در آبیاری قطره ای وجود دارد.

اهمیت استراتژیک کالا

سیستم آبیاری قطره ای از اجزاء مختلفی ماننده لوله های آبده پلی اتیلن، قطره چکان، فیلتر و … تشکیل شده است. اهمیت استفاده از این سیستم برای آبیاری زمین های زیر کشت آبی جهت جلوگیری از اتلاف آب و استفاده بهینه از آن بر کسی پوشیده نیست. با توجه به اینکه فرآیند تولید قطعات این سیستم آسان بوده و نیز در دسترس بودن مواد اولیه آن، به این نتیجه می رسیم که سیستم آبیاری قطره ای از اهمیت استراتژیک زیادی برخوردار نمی باشد.

طرح تولید سیستم آبیاری قطره ای (5)

کشورهای عمده تولیدکننده سیستم آبیاری قطره ای

می باشد، بنابراین می توان (LDPE،HDPE) با توجه به اینکه ماده اولیه لوله و اتصالات آن پلی اتیلن گفت که کشورهای تولید کننده پلی اتیلن خود تولید کننده لوله و اتصالات آن نیز می باشند.

معرفی کد آیسیک مرتبط با صنعت تولید سیستم آبیاری قطره ای

۱. سیستم آبیاری قطره ای : ۲۹۲۱۵۱۲۳۳۳
۲. انواع سیستم های آبیاری : ۲۹۲۱۴۱۲۳۲۹

وضعیت واحد های فعال تولید سیستم آبیاری قطره ای

در نمودار زیر تعداد و ظرفیت واحدهای تولید کننده سیستم آبیاری قطره ای در کشور به تفکیک استان آمده است .

طرح تولید سیستم آبیاری قطره ای (1)

تهیه طرح توجیهی بر اساس آخرین دستورالعملهای سازمانی و بانکی.

در صورتیکه نیاز به طرح توجیهی دارید کارشناسان ما طرح مدنظرتان را بر اساس آخرین ضوابط و بر اساس داده‌های روز و مشخصات و مختصات مدنظرتان، تهیه می‌نمایند. جهت کسب اطلاعات بیشتر اینجا کلیک نمائید.

۵/۵ - (۱ امتیاز)