طرح تولید سکوبندی آزمایشگاه

سکوبندی آزمایشگاه، مجموعه ای متشکل از میز آزمایشگاهی، کابینت بندی (کابینت آزمایشگاه) و … است که اگر با توجه به اصول فنی و قوانین ایمنی طراحی و چیدمان شوند، می توانند تاثیر بسزایی را در رشد و ارتقای عملکرد محیط داشته باشند.

بدون شک راه اندازی یک محیط آزمایشگاهی مستلزم طراحی و استفاده از میزها و قفسه هایی برای نگهداری تجهیزات و دیگر ملزومات آزمایشگاهی می باشد که با عنوان سکوبندی آزمایشگاه شناخته می شود.

چرا باید از سکوبندی آزمایشگاه استفاده کنیم؟

همانطور که میدانیم در آزمایشگاه ها بدلیل کار با مواد شیمیایی، اسید ها و… امکان رخ دادن هرگونه خطر احتمالی وجود دارد به همین جهت لازم است تا از یک مجموعه مناسب و اختصاصی برای محیط آزمایشگاه استفاده نمایید تا ضمن پیشگیری از هر گونه حوادث، با ایجاد فضایی ایمن از تمامی لوازم و وسایل آزمایشگاهی نگهداری نمایید. بنابراین بسیار مهم است تا با توجه به تمامی ویژگی ها، اصول فنی و ایمنی، علاوه بر انتخاب و خرید سکوبندی آزمایشگاه مناسب، آنها را به بهترین شکل در محیط نصب کنید.

ویژگیهای سکوبندی مناسب برای آزمایشگاه

افزایش ایمنی در محیط آزمایشگاه
کنترل و دفع آلودگی
برخورداری از قابلیت نصب و دسترسی آسان به تاسیسات
تنوع در ابعاد مطابق استاندارد های آزمایشگاهی
برخوردای از مقاومت در برابر مواد خورنده
تنوع در طرح، رنگ و برخورداری از ساختار مدولار
امکان تعمیرو جایگزینی راحت
امکان نصب مجدد در محیطی جدید

انواع سکوبندی آزمایشگاه
بسته به نوع فعالیت و ابعاد محیط کاری، می توانید سکوبندی آزمایشگاه را بصورت میزهای یک طرفه و یا دو طرفه تهیه نمایید.
سکوبندی یک طرفه (میزهای کناری آزمایشگاه)

همانطور که از نام آنها مشخص است، این مدل از سکوبندی آزمایشگاه با نصب بر روی دیوار، امکان انجام فعالیت و کار را تنها از یک طرف برای کاربران فراهم می کند. پس می تواند گزینه مناسبی برای محیط های آزمایشگاهی با ابعاد کوچکتر باشد.

از دیگر ویژگی های این سکوبندی یک طرفه آزمایشگاهی، می توان به مقاومت بالای آن و تحمل وزنی تا حدود ۲۰۰ کیلوگرم اشاره کرد. البته وجود چنین مقاومتی علاوه بر امکان نصب انواع شیرآلات، سینک آزمایشگاهی و پریزهای برق (تک فاز یا سه فاز)، محلی را برای نگهداری انواع تجهیزات آزمایشگاهی فراهم می کند.

سکوبندی دو طرفه یا جزیره (میزهای وسط آزمایشگاه)

سکوبندی دو طرفه با نصب بر وسط آزمایشگاه امکان دسترسی راحت تر و استفاده از دو طرف را برای کاربران فراهم می کند.

این مدل از سکوبندی نیز همانند میزهای کناری آزمایشگاه (سکوی یک طرفه) با داشتن قفسه و میز کار برای کاربران، محلی را برای نصب و نگهداری تجهیزات و مواد آزمایشگاهی، شیر آلات و سینک های شستشو ایجاد می کند.

جنس سکوبندی آزمایشگاه

اگرچه جنس سطح رویه سکوبندی دو طرفه بسته به نوع کاربری و فعالیت هر آزمایشگاه متفاوت می باشد اما، عموما بسته به نیاز هر محیط از موادی چون استیل، سرامیک ضد اسید، HPL، سنگ های گراینت و فایبر گلاس تهیه و تولید می شوند.

اسکلت بدنه آن نیز برای مقاوم بودن در برابر مواد خورنده، مواد شیمیایی آزمایشگاهی و جلوگیری از زنگ زدگی، از پروفیل های فولادی با پوشش رنگ الکترواستاتیک و یا پلی آمید ضد اسید ساخته می شوند.

اجزای مختلف سکوبندی آزمایشگاه
میز شستشو

بخشی از سکوبندی آزمایشگاهی شامل میز شستشو می شود که با قرار گیری سینک، شیر آب، رک آزمایشگاهی و در برخی مواقع چشم شوی آزمایشگاهی، کاربران می توانند برای شستشوی ظروف آزمایشگاهی و… از آن استفاده نمایند.

این میز آزمایشگاهی می تواند بسته به نوع کاربری محیط، بصورت جداگانه و یا چسبیده به سکوبندی یک طرفه و یا دو طرفه قرار گیرد و با داشتن بدنه ای از جنس PVC، فضایی ضد آب و رطوبت را ایجاد نماید.

سینک آزمایشگاهی

با وجود میز شستشو در آزمایشگاه، قرار گیری سینک های آزمایشگاهی نیز در محیط الزامی می شود.

سینک آزمایشگاهی از دیگر اجزای سکوبندی آزمایشگاه است که معمولا برای شستشو لوازم آزمایشگاهی مورد استفاده قرار می گیرد.

این سینک ها به جهت استفاده مواد شیمیایی و دیگر مواد خورنده و خطرناک در محیط برای جلوگیری از هرگونه آسیب، بهتر است از جنس مواد مقاوم همچون سرامیک آزمایشگاهی، اپوکسی و پلی پروپیلین ساخته شوند.

میز توزین آزمایشگاهی (میز ترازو)

بدلیل ایجاد دقت بالا در اندازه گیری نمونه ها به کمک ترازو های آزمایشگاهی، استفاده از میز توزین توصیه می شود.

میز توزین آزمایشگاهی با جلوگیری از تاثیر هر گونه ارتعاشات موجود در محیط آزمایشگاهی در اندازی گیری، باعث افزایش دقت در کار می شود. به همین منظور بهتر است برای ساخت این میزهای ازمایشگاهی از بتن و یا شاسی فولادی برای دفع هر گونه لرزش و ایجاد دقت در اندازی گیری استفاده شود.

همچنین برای کاهش تاثیرات جریان هوا می توانید با قرار دادن میز بر روی ضربه گیر و قرارگیری در فاصله مناسب از در و پنجره، عملکرد ترازو را افزایش دهید.

کابینت آزمایشگاه

کابیت های آزمایشگاهی از مهم ترین اجزای سکوبندی آزمایشگاه به شمار می رود که برای ایجاد نظم، افزایش ایمنی و عملکرد آزمایشگاه بسیار ضروری هستند.

این کابینت های پرکاربرد هم بعنوان کمدهای های نگهدارنده مواد آزمایشگاهی و هم بعنوان قفسه هایی جهت نمایش لوازم و تجهیزات بکار برده می شوند.

علاوه بر این، برای ایجاد نظم بیشتر و زیبایی در محیط های آزمایشگاهی، می توانند بصورت قفسه های پوشاننده تاسیسات و لوله های آب و گاز و… مورد استفاده قرار گیرند.

به همین منظور بسته به نیاز هر کاربر و نوع فعالیت محیط، عموما در ابعاد و انواع مختلف و بصورت کابینت های زمینی و یا دیواری طراحی و تولید می شوند.

پس توجه به نوع چیدمان و انتخاب نوع کابینت آزمایشگاه، بسیار مهم و ضروری است.

جنس کابیت های آزمایشگاهی

کار با مواد شیمیایی و آزمایشگاهی باعث شده است تا آزمایشگاه به یک محیط مرطوب تبدیل شود بنابراین، برای جلوگیری از هرگونه آسیب به کابینت های آزمایشگاهی، بهتر است آن ها را از جنس هایی چون PVC و استیل ضد زنگ تهیه کنید.

البته برای ایجاد ظاهری زیباتر، امروزه از چوب (ورقه های MDF) برای ساخت کابینت و قفسه های آزمایشگاهی استفاده می شود اما نسبت به PVC و استیل ضد زنگ، مقاومت کمتری دارند.

انواع کابینت آزمایشگاه:
کابینت های دیواری

برای استفاده بیشتر از محیط و سطوح بالای سکوبندی آزمایشگاه و کابینت های زمینی، استفاده از کابینت های دیواری پیشنهاد می شود.

این کابینت ها نیز همانند دیگر قفسه های آزمایشگاهی برای نگهداری مواد بسیار مناسبند اما بدلیل نصب برای روی دیوار بهتر است تا برای نگهداری مواد کم خطر، سبک و یا مدارک آزمایشگاهی استفاده شود.

جنس کابینت های دیواری:

کابینت های دیواری به جهت نصب در ارتفاع و ایجاد دید بیشتر، می توانند با درهای شیشه ای ساخته شوند.

کابیت های زمینیکابینت های زمینی از رایج ترین نوع کابینت آزمایشگاهی است که هم بعنوان میز کار برای کاربران و هم بصورت قفسه های نگهدارنده مواد و دستگاه های آزمایشگاهی به کار می روند.

با تراز کردن پایه های این کابینت ها بر روی زمین و نصب بر روی دیوار، ضمن افزایش دقت در کار، می توان از هرگونه جابجایی کابینت و لوازم روی آن جلوگیری کرد.

فریم در سکوبندی آزمایشگاهی

یکی از اجزای مهم در سکوبندی آزمایشگاه فریم است.

از مهم ترین ویژگی هایی که فریم ها باید داشته باشند قابلیت تحمل وزن های بالا تا ۲۰۰ کیلوگرم در هر متر مربع می باشد. کاربران در حین کار به فضا و محل بیشتری در زیر میز نیاز دارند و فریم بندی باید به گونه ای باشد که بیشترین فضا را در اختیار کاربران قرار دهد و در عین حال از مقاومت و استحکام بالایی برخوردار باشند.

برای ایجاد یک فضای کاری مطلوب نیاز به سکوبندی در آزمایشگاه داریم تا محیطی راحت ، مجهز و ایمن برای کاربران و پرسنل آزمایشگاه فراهم نماییم.زیرا آرامش و ایمنی در محیط کار تاثیر بسزایی در روند انجام کارها و افزایش بازدهی و بهره وری خواهد داشت. سکوبندی آزمایشگاهی یکی از اولین و مهمترین اقداماتی است که می توانیم در این راستا انجام دهیم. اگر قصد دارید خدمات با کیفیت و بهتری ارائه نمایید و دقت و تمرکز بالاتری در انجام پروژه های تحقیقاتی خود داشته باشید توجه به سکوبندی آزمایشگاه اولین گام در این زمینه است.

پوشش رنگ بدنه فریم نیز باید در مقابل مواد شیمیایی , آب و تمیز کننده ها و … مقاوم باشد.

درخواست خدمات مشاوره سرمایه گذاری

برای تحقق یک ایده به کسب وکار موفق باید آن را از ابعاد گوناگون مانند بازار، توجیه اقتصادی، شرایط سرمایه گذاری، مدل سازی کسب وکار، زیرساخت های فنی و فرآیند های تولید مورد مطالعه قرار گیرد.
در صورت تمایل به دریافت خدمات (مطالعه فرصت سرمایه گذاری، تحقیقات بازار، طراحی مدل کسب و کار و سیستم سازی کسب و کار) می توانید پرسشنامه درخواست خدمات مشاوره را تکمیل نمایئد و یا با دفتر شرکت تماس حاصل فرمائید.

درخواست تهیه طرح توجیهی

این طرح صرفا به عنوان یک ایده سرمایه گذاری مطرح می شود. جداول و نمودارها تقریبی است.

امکان سرمایه گذاری با ظرفیتهای مختلف و به تبع آن سطح سرمایه گذاری کمتر و بیشتر از میزان اعلام شده نیز وجود دارد.

درصورت نیاز به تدوین طرح توجیهی می توانید با شرکت تماس حاصل فرمایید یا فرم اولیه سفارش طرح را تکمیل نمائید.

 

 


درصورت تمایل به این مطلب امتیاز دهید:

۵/۵ - (۲ امتیاز)