طرح تولید سیلیکون رابر

سیلیکون رابر (Silicone Ruber) یک مقوله مدرن از مواد لاستیکی است که از سیلیکیون و اکسیژن با مقداری هیدروکربن ساخته شده است. این امر آن را به یک ماده منحصر به فرد تبدیل می کند. سیلیکون رابر به طور کلی غیر واکنش پذیرو در برابر محیط هایی با درجه حرارت بالا (۶۰- تا ۳۰۰+ درجه سانتیگراد) مقاوم است.

سیلیکون (نماد شیمیایی SI و عدد اتمی ۱۴) عضو گروهی از عناصر شیمیایی است که به عنوان فلز شناخته می شود.هشتمین عنصر رایج در جهان و دومین عنصر فراوان (پس از اکسیژن) در پوسته زمین است که ۲۵.۸ درصد از پوسته را به وسیله (جرم-حجم) تشکیل می دهد.

سیلیکون ها نوعی پلیمر مصنوعی هستند که از واحد های شیمیایی کوچکتری به نام مونورها که در زنجیره های طولانی به هم پیوسته تکرار می شوند ساخته شده اند. از آنجا که سیلیکون بر پایه کربن نیست، یک پلیمر معدنی در نظر گرفته می شود که با بسیاری از پلیمرهای آلی که بر پایه کربن ساخته شده اند متفاوت است.

تاریخچه سیلیکون

سیر تکامل سیلیکون پیش از قرن بیستم:نام سیلیکون از کلمه لاتین Silex گرفته شده و به معنی سنگ سخت است که امروزه سیلیس یا سیلیکات نامیده می شود.

سیلیکون و اکسیژن دو عنصر فراوان در پوسته زمین هستند. آن ها به طور عمده به عنوان سیلیس و سیلیکات در سنگ ها وجود دارند.در زمان های قدیم مردم از کوارتز (سنگ چینی- الماس کوهی) و سایر سنگهای مبتنی بر سیلیس برای ساختن ابزار استفاده می کردند که برای بقا و محافظت روزمره اهمیت فراوانی داشتند. سپس رومیان ماسه (سیلیس) را به شیشه تبدیل کردند. هنگامی که دانشمندان این مسئله را کشف کردند چگونگی تهیه سیلیکون از شن را در قرن ۱۹ به دست آوردند.

اکتشاف سیلیکون

شیمیدان فردریک کیپینگ ابتدا اصطلاح سیلیکون را برای توصیف ترکیباتی که در ازمایشگاه خود می ساخت و در حال مطالعه بود اختراع کرد.اوبیان کرد می توان ترکیباتی مشابه با آنچه که با کربن و هیدروژن ساخته می شود را تولید کرد، زیرا سیلیکون و کربن شباهتهای زیادی دارند.نام رسمی برای توصیف این ترکیبات “سیلیکتون” بود که مخفف به سیلیکون شد.

کیپینگ به مراتب بیشتر علاقمند بود تا مشاهدات مربوط به این ترکیبات را جمع آوری کند تا اینکه دقیقا نحوه کار آن ها مشخص شود. او سال های زیادی را صرف تهیه و نام گذاری آن ها کرد. دانشمندان دیگر به کشف مکانیسمهای اساسی سیلیکون کمک کردند.

سیلیکون اولین بار توسط Antonie Lavoisier در سال ۱۷۸۷ به عنوان مولفه ای ازسیلکس شناسایی شد. در سال ۱۸۱۱ GAY- LUSSACC وLouis Jacques شکل ناخالص سیلیکون را با گرم کردن پتاسیم با تترا فلوئورید سیلیکون تهیه کردند.

Jos Jalcob Berzelius اولین کسی بود که در سال ۱۸۲۴ آنرا به عنوان یک عنصر توصیف کرد. سال بعد برزلیوس سیلیکون بدون شکل را تقریبا با استفاده از روش Louis Jacques تهیه کرد. همچنین وی با شستشوی مکرر محصول را پالایش (تصفیه) کرد.

در دهه ۱۹۳۰ دانشمندی از شرکت ” Corning Glass Works” در تلاش بود تا یک ماده مناسب برای عایق بندی قطعات الکتریکی پیدا کند. سیلیکون به دلیل قابلیت مقاومت در برابر حرارت برای این منظور مورد تایید بود. این اولین توسعه تجاری بود که باعث شد سیلیکون به طور گسترده ای تولید شود.سیلیکون بلورین اولین بار در سال ۱۸۵۴ با استفاده از الکترولیز توصیف شد.

معرفی سیلیکون رابر

از خانواده الاستومرها است با خواص فیزیکی مشابه لاستیکهای دیگر اما فاقد بسیاری از عیوب آنها می باشد که به پاره ای از مزایای سیلیکون اشاره می شود:
– قدرت تحمل تغییرات دما در شرایط معمولی از ۵۰- تا ۲۰۰+ درجه سانتیگراد و در شرایط خاص از ۱۱۰- تا ۳۲۰+ درجه سانتیگراد.
– مقاوم در مقابل اشعه ماورا بنفش ،مادون قرمز ،گاما و تاثیر ناپذیری ازاوزون.
– شفافیت و در عین حال قابلیت رنگ پذیری در طیف گسترده.
– قابلیت شکل گیری در مقاطع و ابعاد گوناگون.
– درزگیر مقاوم و با طول عمر بالا.
– طول عمر بسیار زیاد در مقایسه با لاستیکها و از همه مهمتر اقتصادی بودن آن در مقابل تعدد قطعات لاستیکی و صرفه جویی در وقت ،هزینه ها ،تعمیرات و نگهداری و در نتیجه دستیابی به بهره وری بالاتر.

مواد اولیه و کامپاند سیلیکون رابر

امروزه در راستای ارتقاء کیفی جایگزینی سیلیکون به علت ویژگیهای برتر در مقایسه با سایر لاستیک ها این صنعت سیلیکون رابر HTV را به صورت خام و کامپاند کاملا تخصصی Ind Grad,Food Grad,Med Grad – GP و بهینه جهت مصرف کنندگان صنایع لاستیک و صنایع سیم و کابل و مقره سازان ارائه می نماید.

صنایع لوازم خانگی

با در نظر داشتن خواص فیزیکی و شیمیایی و مقاوت غیر قابل انکار سیلیکون در قیاس با سایر لاستیک ها سیلیکون کاربردی ویژه در صنایع لوازم خانگی را داراست . از جمله استفاده از محصولات سیلیکونی در اجاق گازهای فردار موجب بهینه سازی در مصرف انرژی و جلوگیری از خروج حرارت و ضربه گیری مناسب درب های فر میگردد و مضافا استفاده از سیم های روکش سیلیکونی و وارنیش های سیلیکونی نشت الکتریکی را به حداقل می رساند.با توجه به بهداشتی بودن سیلیکون و داشتن خواص ضد باکتری آن سیلیکون بهترین پلیمر جهت واشرهای مورد استفاده در درب های دیگ زودپز ،فلاسک سرخ کن ، ظروف نگهدارنده غذا و سایر مواردی که در تماس با مواد عذایی می باشد.

صنایع خودرو

گسترش صنایع خودرو سازی در ایران و جهان موجب گشته تا رعایت استانداردهای ایمنی در خصوص مصرف انواع قطعات سیلیکونی چون وکیوم دور شیشه های ایمنی اتومبیل ، تیغه های برف پاک کن ، بوتهای سر شمع ، شلنگ سرریز آب رادیاتور و واشر سر سیلندر از جمله تولیدات باشند.

صنایع ساختمانی

خواص سیلیکون در مقایسه با سایر درزگیرها مانند PVC – EPDM و سایر پلیمرها:
– مقاومت در برابر تغییرات درجه هوا ۵۰- تا ۲۰۰- درجه در شرایط عادی و در شرایط خاص ۱۱۰- تا ۳۲۰+ درجه سانتیگراد.
– مقاوم در برابر اشعه ماورا بنفش ، مادون قرمز ، گاما ، و تاثیر ناپذیری ازاوزون.
– شفافیت و در عین حال قابلیت رنگ پذیری در طیف گسترده به هنگام تولید.
– درزگیر مقاوم با طول عمر بالا.
– مهمتر از همه اقتصادی بودن سیلیکون در دراز مدت ، زیرا لاستیکهای غیر سیلیکونی به سرعت در مجاورت اوزون ، سرما ، گرما و اشعه های موجود در نور خورشید مقاومت خود را از دست داده و در نتیجه در طول زمان دچار شکستگی و نهایتا پوسیدگی می گردد و همین امر باعث بالا رفتن مقدار مصرف سوخت و هدر رفتن انرژی و ورود گرد و غبار به محیط می شود.

صنایع روشنایی

با توجه به ویژگیهای محصولات سیلیکونی ، در کشورهای توسعه یافته و صنعتی جهت درزگیری تابلوهای برق ، پروژکتورها ، و چراغهای خیابانی به دلیل تغییرات درجه حرارت محیط و فرسایش بسیار زیاد لاستیکها یا نمدهای متداول به صورت استاندارد اجباری از نوارهای سیلیکونی استفاده می گردد ، استفاده از گسکتهای نامناسب در چراغهای خیابانی که بر اثر دمای حاصی از لامپ و همچنین نفوذ گرد و غبار و بخار آب و حشرات ، موجب کدر شدن شیشه یا رفلکتور می گردد در نتیجه طول عمر چراغ کوتاه و کیفیت روشنایی به شدت کاهش می یابد و همچنین بنا به دلیل فوق گسکتهاس سیلیکونی برای تابلوهای برق بهترین محافظ کنتاکتورها و سایر قطعات داخلی تابلو می باشد.
لذا سیلیکون برای بالا بردنIP محصولات فوق الذکر نقش بسیار مهمی را ایفا می نماید.
طبق تحقیقات به عمل آمده طول عمر گسکتهای سیلیکونی معادل پنج تا هفت برابر سایر گسکتها می باشد.

صنایع سیم و کابل

مزیتهای سیم و کابل با روکش سیلیکونی:از انجایی که سیم و کابل روکش شده غیر سیلیکونی نتوانسته است پاسخگوی فن آوری امروزی باشد ، سیم و کابل با روکش سیلیکون هر روزه کاربرد گسترده تری می یابد.سیلیکون ماده است که تا کنون بهترین عایق شناخته شده است و در عین حال عایقی است که ایمنی دراز مدت را تامین و نضمین می کند.
سیلیکون در عین دارا بودن خاصیت عایقی و عمر طولانی ، پایین آورنده ضریب مصرف انرژی و مقاومت بسیار بالا در میدان مغناطیسی بوده و در سخت ترین شرایط ویژگیهای خود را حفظ می کند.سیلیکون به دلیل خواص فیزیکی و ساختار شیمیایی ویژه و مقاوت بالا در برابر برودت تا ۶۰- و در دمای ۲۵۰+ درجه سانتیگراد و همچنین محیط های با رطوبت بالا کاملا ویژگیهای خود را حفظ می کند در صورتیکه سایر عایق کننده از امتیازات فوق برخوردار نیستند لذا سیلیکون در شرایط فوق بهترین عایق کننده می باشد.

صنایع پزشکی

پیشرفت های شگرف در عرصه مهندسی پزشکی این شرکت را ملزم به اقدامات اساسی در جهت رفع تنگناها و تولید انواع شلنگ یا تیوپ سیلیکونی شفاف و رنگی همراه با قطعات خاص صنایع دندانپزشکی و سایر موارد نموده و با تولید و عرضه آن به بازار مصرف گامی مثبت در جهت این صنعت ارزشمن بر دارد.
پاره ای دیگر از موارد مصرف سیلیکون استفاده آن در آون های آزمایشگاهی و پروفیلهای سیلیکونی به عنوان عایق مناسب در (فور و اتوکلاو) در ابعاد و اندازه های مختلف و همچنین استاپر لوله های آزمایشگاهی از همین جنس است.

صنایع شیر دوشی

آیا می دانید تمامی لاینر و شلنگهای شیر دوش شما بایستی سیلیکونی باشد؟
چون …
– در لاینر و شلنگ سیلیکونی – میکروب ، ویروس و قارچها قادر به رشد نیستند.
– قابل شستشو با آب جوش ، مقاوم در زمان طولانی (۵۰- تا ۲۵۰+ درجه سانتیگراد )
در این صورت کلیه چربیها که زمینه رشد میکروب ، ویروس و قارچ است از بین می رود.
– در مقابل ضد عفونی کننده های قوی بسیار مقاوم است.
– با استفاده از شلنگهای سیلیکونی در دستگاههای شیر دوشی دامها در مقابل ورم پستان و سایر و سایر بیماریها بیمه نمائیم.
نکته مهم: استفاده از لاینر سیلیکونی باعث افزایش احساس راحتی گاوها ، کاهش صدمه به سر پستان و تورم پستان کاهش لغزش و ورود هوا بداخل شده در نتیجه موجب افزایش میزان شیر دهی و نیز کاهش مقدار باکتری در شیر میگردد.

صنایع متفرقه

گستردگی مصرف قطعات سیلیکونی در صنایع الکترونیک – مخابرات و ماشین سازی چون عایقهای صفحه کلید کامپیوتر ، شماره گیر تلفن ، بردهای ترازو و درزگیرهای دیگ بخار صنایع بسته بندی قالبهای تولید شکلات و غیره در راستای اهداف این شرکت میباشد که همواره می کوشیم در عرصه صنعت و سازندگی سهم خود را در جهت تامین صنایع داخلی و ارتقاء کیفی محصولات خود ادا نماییم.

انواع سیلیکون و کاربردهای آنها

۱- سیلیکون مایع که روغن سیلیکون نامیده می شود که از زنجیره های مستقیم پلیمر سیلیکون بدون اینکه به هم متصل شوند تشکیل شده است. این ها در مواد آرایشی به عنوان چرب کننده ، افزودنی های رنگی و … استفاده می شود.

۲- سیلیکون ژلی مقداری اتصال بین زنجیره های پلیمری دارد. این ژل ها در مواد آرایشی به عنوان فرمولاسیون موضعی برای بافت جای زخم و … مورد استفاده قرار می گیرند؛ چون سیلیکون مایعی را تشکیل می دهد که پوست را هیدراته یا آبرسانی می کند.

همچنین از ژل های سیلیکون برای قسمت نرم برخی از کفی های کفش ها نیز استفاده می شود.

۳- سیلیکون های الاستومر (لاستیکی) که سیلیکون رابر نیز نامیده می شوند شامل اتصال هایی از مواد لاستیکی است. این لاستیک ها به عنوان عایق در صنعت برق و الکترونیک بطور مثال صنعت سیم و کابل نسوز سیلیکونی و مقره سازی ها ، مهر و موم کردن وسایل نقلیه هوا فضا و … استفاده می شود.
۴- سیلیکون های رزینی نوع سفت و محکمی از سیلیکون هستند که ضخامت بالایی دارند. این نوع رزین ها در پوشش های مقاوم در برابر حرارت و همچنین به عنوان مواد مقاوم در برابر آب و هوا جهت حفاظت از ساختمان ها استفاده می شوند.

نمونه هایی از ترکیبات سیلیکونی

Silicates
Silane (SiH4)
Silicic acid (H4SiO4)
Silicon carbide (SiC)
Silicon dioxide (SiO2)
Silicon tetrachloride (SiCl4)
Silicon tetrafluoride (SiF4)
Trichlorosilane (HSiCl3)
از آنجایی که سیلیکون از نظر شیمیایی بی ثبات و پایدارتر از سایر پلیمر هاست انتظار نمی رود که با قسمت هایی از بدن واکنش نشان دهد. با این حال سمیت (TOXICIT) به عواملی همچون ترکیبات شیمیایی، میزان و نوع قرار گرفتن در معرض آن جذب مواد شیمیایی و واکنش فردی بستگی دارد.

محققان با جستجوی اثراتی مانندد سوزش پوست و … سمیت سیلیکون را بررسی کرده اند. اگرچه چند نوع از سیلیکون ها باعث تحریک پوست انسان می شوند، اما مطالعات نشان می دهد که قرار گرفتن در معرض مقادیر استاندارد سیلیکون معمولا عوارض جانبی کمی دارد.

کد آیسیک مرتبط با صنعت تولید سیلیکون رابر

کد آیسیک مخفف International Standard Industrial Classification (سیستم بین المللی طبقه بندی استاندارد صنایع) است. کد گذاری به عنوان روش ساده و دقیق برای تعیین هویت کالا، قطعات ، مدارک و اموال ، سالها است که در سطح شرکت هاو زنجیره های تأمین مورد استفاده قرار می گیرد.

با جستجو در اطلاعات گمرک تا امروز کد آیسیک اختصاصی به این محصول اختصاص نیافته لذا واحدهای فعال این محصول نا مشخص میباشد.

کد تعرفه گمرکی مرتبط با صنعت تولید سیلیکون رابر

تعرفه یا به عبارت دیگری(TARIFF) یک نوع معیار رقمی و یا عددی می باشد برای شناسایی و تعیین جایگاه کالا در ترخیص کالا .
تعرفه گمرکی میزان حقوق ورودی قابل پرداخت برای ورود کالا می باشد.تعرفه گمرکی در بستر تاریخ مبتنی بر سیستم و روش های خاصی از قبیل اداره گمرک،آمار،حمل و نقل،بیمه و غیره طراحی و مورد استفاده قرار می گیرد.

با جستجو در اطلاعات گمرک تا امروز تعرفه گمرکی اختصاصی به این محصول اختصاص نیافته لذا میزان واردات و صادرات آن نا مشخص میباشد.

تولید سیلیکون رابر

سیلیکون رابر یک الاستومر متشکل از سیلیکون، به خودی خود یک سیلیکون پلیمر همراه با کربن، هیدروژن و اکسیژن است. سیلیکون رابرها به طور گسترده در صنعت استفاده می‌شود و فرمولاسیون‌های متعددی برای آن وجود دارد. سیلیکون رابر‌ها اغلب پلیمرهای یک یا دو بخشی هستند که با افزودن فیلر (پرکننده) خواص آنرا بهبود بخشیده و همچنین باعث کاهش هزینه. تمام شده آن میشوند.

وضعیت واحد های فعال تولید سیلیکون رابر

با جستجو در اطلاعات گمرک تا امروز کد آیسیک اختصاصی به این محصول اختصاص نیافته لذا واحدهای فعال این محصول نا مشخص میباشد.و نمودار واحدهای فعال چسب سیلیکون رابر ارائه شده است .

وضعیت واردات و صادرات سیلیکون رابر

با جستجو در اطلاعات گمرک تا امروز تعرفه گمرکی اختصاصی به این محصول اختصاص نیافته لذا میزان واردات و صادرات آن نا مشخص میباشد.

خودکفایی ایران درساخت لوله‌های CRA
سیلیکون بادوام است و در طیف گسترده ای از مواد شیمیایی و دما مقاوم می باشد، به همین دلیل سیلیکون بسیار تجاری شده و در بسیاری از صنایع از جمله خودرو، ساخت و ساز، انرژی ، الکترونیک، مواد شیمیایی، عایق و روکش حرارتی کابل ها و سایر تجهیزات مقاوم در برابر حرارت و … از آن استفاده می شود و با توجه به اهمیت آن در نیمه هادی ها در دستگاه های پیشرفته ، از نام آن در منطقه پیشرفته ای در کالیفرنیا موسوم به دره سیلیکون استفاده شده است. 

درخواست خدمات مشاوره سرمایه گذاری

 برای تحقق یک ایده به کسب وکار موفق باید آن را از ابعاد گوناگون مانند بازار، توجیه اقتصادی، شرایط سرمایه گذاری، مدل سازی کسب وکار، زیرساخت های فنی و فرآیند های تولید مورد مطالعه قرار گیرد.
در صورت تمایل به دریافت خدمات (مطالعه فرصت سرمایه گذاری، تحقیقات بازار، طراحی مدل کسب و کار و سیستم سازی کسب و کار) می توانید پرسشنامه درخواست خدمات مشاوره را تکمیل نمایئد و یا با دفتر شرکت تماس حاصل فرمائید.

نکته مهم

این طرح صرفا به عنوان یک ایده سرمایه گذاری مطرح می شود. جداول و نمودارها تقریبی است.

امکان سرمایه گذاری با ظرفیتهای مختلف و به تبع آن سطح سرمایه گذاری کمتر و بیشتر از میزان اعلام شده نیز وجود دارد.

درصورت نیاز به تدوین طرح توجیهی می توانید با شرکت تماس حاصل فرمایید یا فرم اولیه سفارش طرح را تکمیل نمائید.

 

 


درصورت تمایل به این مطلب امتیاز دهید:

۵/۵ - (۲ امتیاز)