طرح تولید لوله های مغزی CRA

لوله مغزی CRAاز جمله تجهیزات پرمصرفی است که در عمر بیش از صد ساله صنعت نفت ایران، همواره از طریق واردات تامین شده است،لوله فولادی کربن استیل و یا آلیاژ پایین در این حالت فلز پایه نامیده می‌شود. این کار برای لوله های با قطر بالا و سنگین از نظر اقتصادی به صرفه است چراکه لایه نازک CRA نه تنها مشخصات مقاومت در برابر خوردگی را  بهبود می‎دهد؛ بلکه هزینه را نیز به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد. این لوله ها در سیستم‌های خطوط لوله نفت و گاز کاربرد وسیعی دارند. همچنین در مصارف دریایی، کارخانه‌های محصولات شیمیایی و نیروگاه ها کاربرد دارند.

انتخاب مواد و مشخصات استاندارد لوله های مغزی CRA

فلز پایه برای لوله‌های CRA هم برای پیوند متالوژیکی و هم فیزیکی شامل لوله های بدون درز و جوشی تحت استاندارد API 5L ، X42, X46, X52, X56, X60, X65, X70 X80 است. در شرایط خاصی فلز پایه می‌تواند ASTM A106 Gr.B, ASTM A333 Gr.6, ASTM A335 Cr-Mo alloy steels (P5, P11, P22, P9, P91), نیز باشد.

جنس لایه مقاوم در این نوع لوله‌ها تعداد زیادی از آلیاژهای فولاد ضد زنگ و آهنی را شامل می شود.

SS 304/304L, SS 316/316L, SS 317/317L, Duplex 2205 (S31803), 2506 (S31804), 2507 (S32750), S32740, Alloy 254 SMO (S31254), 904L (N08904); Incoloy alloy 825 (N08825), Inconel alloy 625 (N06625), Hastelloy C-276 (N10276), Inconel alloy 59 (N06059), Alloy 31 (N08031), AL6NX (N08367), Alloy 20 (N08020), Monel alloy 400 (N04400);

عموما این لوله ها بر اساس استاندارد API 5LD ساخته می‌شوند. استانداردهای فلز پایه شامل API 5L, ASTM A106, ASTM A333, ASTM A335, می باشد و استانداردهای لایه مقاوم در برابر خوردگی ASTM A240, A263, A264, A265, B898, B424, B443, B619, B622, B675, B265, B551 است.

تجهیزات سخت افزاری و نرم افزاری لوله های CRA

تجهیزات موجود شامل ۱۴ دستگاه لوله مغزی سیار ملکی با قطر لوله ۴/۱–۱ الی ۸/۳-۲ اینچ و با ظرفیتهای کشش سری انجکتور از ۴۰۰۰۰ تا ۱۰۰۰۰۰ پوند ، کامیونهای کشنده ، جرثقیل های سنگین و نیز تجهیزات E-line جهت نمودارگیری می باشد که خدمات متنوعی را همگام با نیازهای روز در تعمیر چاههای نفت و گاز تولیدی و در حال حفاری ارائه می دهد.

مزیت های کلیدی لوله های CRA

توانایی فوق العاده دستگاه لوله مغزی سیار جهت جایگزینی با دستگاههای حفاری در بسیاری از عملیات بر روی چاه های بهره برداری چون مانده یابی کابل و یا حفاری سیمان پلاگ که سبب صرفه جویی در هزینه های مورد نظر می گردد.

کد آیسیک مرتبط با صنعت تولید لوله های مغزی CRA

کد آیسیک مخفف International Standard Industrial Classification (سیستم بین المللی طبقه بندی استاندارد صنایع) است. کد گذاری به عنوان روش ساده و دقیق برای تعیین هویت کالا، قطعات ، مدارک و اموال ، سالها است که در سطح شرکت هاو زنجیره های تأمین مورد استفاده قرار می گیرد.

با جستجو در اطلاعات گمرک تا امروز کد آیسیک اختصاصی به این محصول اختصاص نیافته لذا واحدهای فعال این محصول نا مشخص میباشد.

کد تعرفه گمرکی مرتبط با صنعت تولید لوله های مغزی CRA

تعرفه یا به عبارت دیگری(TARIFF) یک نوع معیار رقمی و یا عددی می باشد برای شناسایی و تعیین جایگاه کالا در ترخیص کالا .
تعرفه گمرکی میزان حقوق ورودی قابل پرداخت برای ورود کالا می باشد.تعرفه گمرکی در بستر تاریخ مبتنی بر سیستم و روش های خاصی از قبیل اداره گمرک،آمار،حمل و نقل،بیمه و غیره طراحی و مورد استفاده قرار می گیرد.

با جستجو در اطلاعات گمرک تا امروز تعرفه گمرکی اختصاصی به این محصول اختصاص نیافته لذا میزان واردات و صادرات آن نا مشخص میباشد.

فرآیند تولید لوله های CRA

لوله های CRA با پیوند متالوژیک شامل دو فلز در سطح داخلی (و یا خارجی) و یک فلز پایه هستند که به وسیله پیوند متالوژیکی به یکدیگر متصل شده‌اند. این پیوند می‌تواند بوسیله نورد گرم، اکتسروژن ترکیبی، پوشش دهی به وسیله جوش، پیوند انفجاری و سایر روش‌هایی که پیوند متالوژیکی ایجاد می کنند انجام می‌شود.

در لوله های CRA با پیوند مکانیکی لایه مقاوم در برابر خوردگی بوسیله اکسپنشن، پرس سرد و … در سطح داخلی و یا خارجی فلز پایه متصل می‌شود.در لوله های CRA، اتصال مکانیکی (Lined) قیمت تمام شده کمتر دارد ولی در عوض در مقایسه با لوله های با پیوند متالوژیکی (Clad) عملکرد مکانیکی ضعیفتری نشان می‌دهد.

وضعیت واحد های فعال تولید لوله های مغزی CRA

با جستجو در اطلاعات گمرک تا امروز کد آیسیک اختصاصی به این محصول اختصاص نیافته لذا واحدهای فعال این محصول نا مشخص میباشد.

وضعیت واردات و صادرات لوله های مغزی CRA

با جستجو در اطلاعات گمرک تا امروز تعرفه گمرکی اختصاصی به این محصول اختصاص نیافته لذا میزان واردات و صادرات آن نا مشخص میباشد.

خودکفایی ایران درساخت لوله‌های CRA
با امضای قرارداد ساخت لوله‎های CRA میان شرکت ملی نفت ایران، کنسرسیوم شرکت‎های توباچک (TUBACEX) اسپانیا و شرکت فولاد اصفهان، ۶۰۰ کیلومتر لوله مغزی CRA موردنیاز شرکت نفت و گاز پارس جنوبی از طریق مشارکت سازندگان داخلی و خارجی تامین می‎شود و علاوه بر تامین نیازهای صنعت نفت، دانش فنی تولید لوله‎های آلیاژی به ویژه لوله‎های CRA به‌طور کامل به داخل کشور منتقل و پس از پایان زمان قرارداد، ایران به یکی از تولیدکنندگان این کالای راهبردی در دنیا تبدیل خواهد شد. درحال‌حاضر فناوری تولید این نوع لوله‎ در انحصار چهار شرکت معتبر دنیاست و با توجه به محدود بودن شرکت‎های صاحب تکنولوژی در تولید رزوه‎های خاص (Premium) در جهان، شرکت توباچک (TUBACEX) اسپانیا با همکاری JFE ژاپن به‌عنوان یکی از شرکت‎های صاحب لیسانس رزوه‎های خاص، با امضای این قرارداد و در چارچوب نقشه راه تعریف شده، متعهد به انتقال دانش فنی کالای موضوع قرارداد در طول سه سال به شریک ایرانی خود یعنی شرکت فولاد اصفهان خواهد بود.

 

خلاصه بررسی فنی، مالی و بازار تولید لوله های مغزی CRA

ظرفیت تولید سالیانه : ۳۰۰ کیلومتر
نرخ برابری دلار : ۲۷۰۰۰ تومان
مساحت زمین موردنیاز : ۲۵۰۰۰ مترمربع
زیربنای کل : ۸۵۰۰ مترمربع
تعداد نیروی انسانی مورد نیاز : ۸۵ نفر
میزان سرمایه گذاری ثابت : ۹۵ میلیارد تومان
ارزش ماشین آلات و تجهیزات : ۷۲ میلیارد تومان
نرخ بازده داخلی : ۳۵ درصد

درخواست خدمات مشاوره سرمایه گذاری

 برای تحقق یک ایده به کسب وکار موفق باید آن را از ابعاد گوناگون مانند بازار، توجیه اقتصادی، شرایط سرمایه گذاری، مدل سازی کسب وکار، زیرساخت های فنی و فرآیند های تولید مورد مطالعه قرار گیرد.
در صورت تمایل به دریافت خدمات (مطالعه فرصت سرمایه گذاری، تحقیقات بازار، طراحی مدل کسب و کار و سیستم سازی کسب و کار) می توانید پرسشنامه درخواست خدمات مشاوره را تکمیل نمایئد و یا با دفتر شرکت تماس حاصل فرمائید.

نکته مهم

این طرح صرفا به عنوان یک ایده سرمایه گذاری مطرح می شود. جداول و نمودارها تقریبی است.

امکان سرمایه گذاری با ظرفیتهای مختلف و به تبع آن سطح سرمایه گذاری کمتر و بیشتر از میزان اعلام شده نیز وجود دارد.

درصورت نیاز به تدوین طرح توجیهی می توانید با شرکت تماس حاصل فرمایید یا فرم اولیه سفارش طرح را تکمیل نمائید.

 

 


درصورت تمایل به این مطلب امتیاز دهید:

۵/۵ - (۱ امتیاز)